کد خبر: ۵۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
درگذشت رئیس سابق کمیسیون گردشگری، افشاگری درباره ایجاد آسانسور و جکوزی در کاخ تاریخی مرمر، مخالفت با نمایشگاه صنایع دستی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

«آوای نشاط»، این هفته اگرچه گفته شده بود که نمایشگاه صنایع دستی در آخر مرداد برگزار می‌شود اما مجمع هنرمندان صنایع دستی اعلام مخالفت کرد و گفت که در شرایط شیوع ویروس کرونا چه ضرورتی وجود دارد تا هنرمندان از همه جای کشور گردهم آیند تا یک نمایشگاه برگزار شود. حسین بختیاری گفت: کاملاً با برگزاری این نمایشگاه مخالف هستیم، معتقدیم الان زمان برگزاری نمایشگاه نیست. نمایشگاه صنایع دستی یعنی ایجاد ویترینی برای جذب مخاطب، اکنون ۱۲۰ غرفه در سرای هنر میدان فردوسی ایجاد شده است اما هیچ مخاطبی ندارد اگر وزارت میراث فرهنگی قصد دارد به هنرمندان کمک کند سرای هنر بازارچه عودلاجان و میدان نقش جهان را رونق دهد.

رییس سابق کمیسیون گردشگری اتاق ایران درگذشت

این هفته رئیس سابق کمیسیون گردشگری ورزش و هنر اتاق بازرگانی ایران به دلیل بیماری از دنیا رفت. احمد اصغری قاجاری دو دوره رئیس کمیسیون گردشگری هنر و ورزش اتاق بازرگانی ایران بود وی این مسؤولیت را شهریور سال گذشته به عبدالملکی سپرد. اصغری از مدتی قبل به بیماری سرطان حنجره دچار شد و ساعت ۱۹ روز ۲۰ مرداد ماه به دیار باقی شتافت.

هزار نفر در خراسان رضوی ۱۲ هزار خانه مسافر دارند

طبق آمار سامانه خانه مسافرهای ایران؛ هزار صاحبخانه در استان خراسان رضوی ۱۲ هزار خانه مسافر را برای اجاره به گردشگران در این سامانه ثبت کرده‌اند یعنی هر فرد ۱۲ خانه دارد که آن را اجاره می‌دهد.

خشایار نیکزادفرد مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی گفت: تا کنون ۱۸ هزار و ۷۵۰ خانه مسافر در کشور ساماندهی شده است البته یک روایت وجود دارد که ۳۰۰ هزار خانه مسافر در کشور هست که تعداد زیادی از آنها ساماندهی نشده‌اند ولی ما توانسته ایم بیش از ۱۸ هزار خانه مسافر را ساماندهی کنیم. همچنین در کشور ۴ هزار و ۳۹ صاحبخانه، ۱۸ هزار و ۷۵۰ خانه دارند. یعنی متوسط هر نفر مالک چهار و نیم خانه است. در خراسان رضوی هزار صاحبخانه با ۱۲ هزار خانه مسافر داریم یعنی هر فرد مالک ۱۲ خانه است. ممکن است یک نفر ساختمانی با ۸ واحد داشته باشد که همه آن واحدها را در سامانه خانه مسافرها با مجوزهای جداگانه ثبت کرده است چون برای هر واحد به او یک مجوز داده اند به تازگی در سیستم جدید اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام شده که به مالک یک ساختمان با مثلاً ۸ واحد تنها یک مجوز داده شود. مانند هتل‌ها. در یک هتل شاید ۲۰ واحد اتاق باشد اما به همه آن مجموعه یک مجوز داده می‌شود.‌

پروتکل ورود گردشگران بین المللی به ستاد کرونا ارسال می‌شود

«محمد قاسمی» مدیر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: پیش‌نویس پروتکل ورود گردشگران بین‌المللی به کشور پس از تأیید نهایی ارگان‌های فرابخشی مرتبط طی هفته جاری به ستاد کرونا ارسال می‌شود. با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته تهیه پروتکل ورود گردشگران بین‌المللی با حضور مستمر معاون گردشگری کشور و مسئولین ارشد نهادهای فرابخشی مرتبط در دستور کار قرار گرفته بود؛ لذا طبق آخرین نشست تصمیم بر آن شده است تا پس از تأیید نهایی نمایندگان، متن نهایی شده پروتکل در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب و پس از آن به شکل رسمی و از طریق مجاری ذیربط در کشورهای مختلف اطلاع‌رسانی شود.

وی در تشریح روند مشابه به منظور تهیه پروتکل ورود گردشگران بین‌المللی در کشورهای مختلف افزود: شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری جهان را به شدت دچار آسیب‌های جدی کرده و ضرر وزیان های مالی هنگفتی به دنبال داشته است؛ بنابراین کشورهای مختلف، جهت کاهش اثرات منفی اقتصادی و همچنین اجتماعی ناشی از همه گیری این بیماری، رویکرد همزیستی مسالمت آمیز با کرونا را در پیش گرفته اند؛ بدین ترتیب که ضمن حفاظت از سلامت جامعه در چنین شرایطی تاب آوری اقتصادی را نیز افزایش داده و در این مسیر اقدام به تعریف و تعیین پروتکل‌های پذیرش گردشگران خارجی کرده‌اند.

جزئیاتی از آسانسور پرماجرای کاخ مرمر

کاخ مرمر پس از ۶ ماه باز هم خبرساز شد بهمن ماه از این جهت که درهای آن به روی مردم پس از سال‌ها باز خواهد شد و این بار درباره وجود جکوزی و امکانات هتل ۵ ستاره در کاخ تاریخی و ملی! پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی درباره الحاق جکوزی و حمام به این کاخ که زیبایی آن را به مسجد شیخ لطف الله تشبیه می‌کنند خبر داده است موضوعی که از دید خبرنگاران میراث فرهنگی در بهمن ماه سال گذشته که برای اولین بار از آن بازدید کردند مخفی نگه داشته شد! حالا اما از وجود چنین سازه‌هایی خبر داده اند و اینکه قرار است اصلاحاتی در آن انجام شود.

البته همان زمان گفتند که درهای این کاخ را به روی مردم باز می‌کنند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است فتاح یک بار گفته بود که در پساکرونا این اتفاق می‌افتد پساکرونایی که معلوم نیست چه وقت است. با این حال دیوارهای ورودی کاخ مرمر از سمت خیابان ولیعصر نقاشی دیواری شده تا نشان دهنده وجود یک موزه هنر در این مکان باشد.

این بار فتاح از وجود آسانسور هم در کاخ مرمر خبر داد آسانسوری که اتفاقی خبرنگاران آن را هنگام بازدید از کاخ پیدا کردند همان زمان مسئولان مرمت کاخ گفتند که این آسانسور اگر چه برای یک طبقه ایجاد شده اما طوری قرار داده اند که آسیبی به بنا نمی‌زند و قابل حذف است. هر چند که نباید ایجاد می‌شد اما برای سهولت در رفت و آمد ایجاد شده بود. آنطور که فتاح گفته است طبقه اول سالن اجتماعات و طبقه دوم نیز امکاناتی مانند سونا و جکوزی کار شده است و معلوم است که این وسط آسانسور برای افراد ناتوان به وجود نیامده است.

مشابه آسانسور تعبیه شده در این کاخ را می‌توان در موزه آیت الله رفسنجانی نیز مشاهده کرد که برای بنای دو طبقه کار گذاشته شده است البته این موزه تاریخی نیست.

اتنهای پیام/

برچسب ها: کاخ مرمر ، آسانسور ، فتاح
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: