کد خبر: ۵۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
رئیس کل بانک مرکزی نوشت: کسری بودجه دولت، به‌خاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت است و «تامین مالی سالم» این کسری، بدون استقراض از بانک مرکزی، نیز یک ضرورت.

"آوای نشاط" - اقتصاد: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت:

مدیریت بازار ارز و پول و نهایتا کنترل تورم، درشرایط اقتصادی امروز، وظیفه اصلی بانک مرکزی است. کسری بودجه دولت، به‌خاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت است و «تامین مالی سالم» این کسری، بدون استقراض از بانک مرکزی، نیز یک ضرورت. تامین مالی سالم کسری بودجه دولت، چهار راه حل بیشتر ندارد: کاهش هزینه‌ها - افزایش درآمد‌های مالیاتی- فروش سهام و اموال دولت- انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالا‌هایی نظیر نفت درشرایط تحریمی.

ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی و کاهش هزینه برای دولت و مجلس درسال جاری، با عنایت به کرونا، مشخص و محدود است. فروش سهام با همه موانع در حال انجام است و اوراق بدهی نیز، تاکنون ۵۲ هزارمیلیارد تومان فروش رفته است.

طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی می‌باشد و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد: ۱- انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند.۲- نسبت به اوراق قرضه کم هزینه‌تر و قابل مدیریت‌تر است، همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد. البته، واضح است که برای موفقیت این طرح، توافق تمام ارکان نظام و تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان، ضروری است.

انتشار هر گونه اوراق، روش تجربه شده در همه دنیا برای هموارسازی هزینه‌های دولت و کاهش نوسانات اقتصاد کلان است و بحث‌هایی مانند آینده‌فروشی یا بدهکاری دولت‌های آینده، چندان با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد. دولت‌ها همواره با سیاست‌های مالی در اقتصاد حضور دارند. در هر صورت، اگر با منابع چهارگانه بالا، کسری بودجه تامین نشود، استقراض از بانک مرکزی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، رشد بیشتر نقدینگی و تورم درسال‌های آتی و متضرر شدن مردم در آینده خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: