کد خبر: ۵۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مردم نباید انتظار سودهای عجیب و غریب مثل سال قبل را داشته باشند. سرمایه گذاری در بورس با بانک متفاوت است و قرار نیست سود ثابت نصیب افراد شود.

به گزارش آوای نشاط، شاهین شایان آرانی تحلیلگر بازارهای مالی با پر ریسک خواندن بازار بورس گفت: «بورس یک بازار تخصصی است. اطلاع رسانی وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس است تا مردم از ریسک ها و خطرات این بازار آگاه کنند. مردم نباید انتظار سودهای عجیب و غریب مثل سال قبل را داشته باشند. سرمایه گذاری در بورس با بانک متفاوت است و قرار نیست سود ثابت نصیب افراد شود».

آرانی منفی‌های این روزهای بازار بورس را به فال نیک گرفت و اعلام کرد: «منفی در بازار طبیعی است و جای نگرانی نیست. بعضی شرکت ها در بازار در حال اصلاح هستند».

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه شاخص کل میانگینی از کل عملکرد بازار است، تصریح کرد: «شرکت‌های بزرگتر که تاثیر بیشتری در شاخص دارند منفی نشدند و شرکت‌های کوچک تر منفی هستند به همین دلیل شاخص کل مثبت است. منفی که این روزها می‌بینیم نشان دهنده این است که بازار نسبت به رشدهای سرسام آوری که در یک سال قبل در بورس داشتیم عکس‌العمل نشان می‌دهد. شرکت‌هایی که قیمت‌های بی‌دلیلی پیدا کرده‌اند اصلاح قیمت می‌خورند و در عوض شرکت‌هایی داریم که هنوز فرصت سرمایه‌گذاری دارند».

وی افزایش نقدینگی در بازار را عامل بی‌ثباتی قیمت برخی سهام‌ها خواند و اظهار داشت: «این باعث شده که قیمت بعضی سهام‌ها در بورس حباب گونه بالا برود ولی این بدین معنی نیست که در بورس ایران فرصت‌های خوبی وجود ندارد و همه سهام بد هستند».

این تحلیلگر بازارهای مالی درباره مثبت بودن سهام شرکت های دولتی گفت: «سهامداران شرکت های بزرگ بورس وابسته به دولت یا خصولتی هستند. و سهامدار اصلی آنها نهاد‌های وابسته به دولت هستند. طبیعی است که آنها برای حفظ سهام خودشان اقدام به بازار سازی خواهند کرد و این مسئله بدی نیست چون آنها نگران ارزش سبد خودشان هستند و سهامداران خرد این شرکت‌ها هم نفع می‌برند در حالی که شرکت‌های کوچک که سهامدار عمده و بزرگی نداره حمایت نمی‌شود و منفی معامله می‌شوند».

آرانی با اشاره به سابقه تاریخی بورس عنوان کرد: «در ابتدای دهه 80 هم صعودی مانند سال قبل داشتیم که بعد بازار با افت زیادی روبرو شد و  اصلاح طولانی را تجربه کردیم».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: