کد خبر: ۵۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
در بیانیه‌ای اعلام شد؛
ائتلاف فتح عراق با صدور بیانیه ای به ممانعت از ورود معترضانی از استانهای جنوبی و مرکزی به بغداد واکنش نشان داد.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از بغداد الیوم، ائتلاف فتح عراق امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: رفتار خشونت بار با تظاهرات کنندگان استان های مرکزی و جنوبی که خواهان حقوق خود هستند و سرکوب آنها با باتوم و گلوله که باعث ریخته شدن خون و قربانی شدن عده ای شد، باعث تأسف شدید ماست. این موضوع نقض آشکار قانون اساسی عراق است.

ائتلاف فتح بیان کرد: بستن درهای پایتخت به روی این قشر ایثارگر، ممانعت از ورود آنها به بغداد و رساندن پیامشان به دولت، سرکوبشان با استفاده از سلاح و رخ دادن آن در یک کشور دموکرات و در سایه یک نظام سیاسی چند حزبی و با وجود فداکاری های جوانان ما برای اصلاح و تغییر و مواضع شجاعانه مرجعیت و نیروهای ملی همراه با مطالبات مشروع و فرهنگ اعتراض مسالمت آمیز تعجب آور است.

ائتلاف مذکور از نخست وزیر عراق خواست پرونده اعتراضات مردمی را با همکاری پارلمان و گروههای سیاسی اساس کار خود قرار دهد و راه حل های سریع برای آن اعمال و در قبال مظلومان منصفانه رفتار کند و با هشدار  نسبت به پیامدهای بی توجهی به صدای مردم و دور زدن آن، عنوان کرد که این موضوع باعث وخامت بحران ها و کشاندن کشور به هرج و مرج می گردد.

از سوی دیگر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون هم در توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: عراق شرایط دشواری را سپری می کند و امیدواریم که نخست وزیر با تظاهرات کنندگان گفتگو کند و مشکل آنها را حل کند و این به بحران دیگری تبدیل نشود.

وی بر ضرورت عدم به کارگیری خشونت علیه معترضان تاکید کرد و گفت: اوضاع کشور اجازه آنرا نمی دهد.

جنبش مردمی البشائر عراق هم در بیانیه ای هدف قرار دادن معترضان را محکوم و اعلام کرد: اقدامات خشونت آمیز و غیرمسئولانه شامل بستن راه و تعدی به معترضان و تیراندازی به سوی آنها و زخمی کردن شماری از این معترضان، ما را به یاد اقدامات سرکوبگرانه رژیم صدام می اندازد. به نخست وزیر یادآور می شویم که کشور به اندازه کافی بحران دارد و وظیفه اصلی دولت احقاق حقوق و برگزاری انتخابات زودهنگام است. این اقدامات به هرج و مرج بیشتر می انجامد.

حسن کریم الکعبی معاون اول رئیس پارلمان عراق هم از دولت این کشور خواست که به خواسته های معترضان توجه کند.

وی افزود: حمله نیروهای امنیتی به برخی از تظاهرات کنندگان از خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی محکوم است. تظاهرات مسالمت آمیز حقی در قانون اساسی عراق است. دولت مسئول تامین تظاهرات مسالمت آمیز و گوش دادن به خواسته های معترضان به دور از درگیری و خشونت است.

 روز یکشنبه صدها تن از معترضان از استانهای مرکزی و جنوبی عراق به سمت بغداد حرکت و تلاش کردند که وارد این استان شوند اما نیروهای امنیتی مانع آنها شد. تظاهرات کنندگان به تصمیم دولت برای کاهش حقوق خود اعتراض دارند. در حالی که برخی رسانه های عراقی از کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرات کنندگان خبر دادند اما منابع رسمی این اطلاعات را تایید نکردند. 

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: