کد خبر: ۵۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
«خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق در دیدار با «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در عراق درباره وام پنج میلیارد دلاری در قالب نشست بازسازی عراق در کویت که آنکارا وعده پرداخت آن را داده بود، گفت و گو و تبادل نظر کرد.

به گزارش آوای نشاط، روز چهارشنبه وبگاه «ناس»، وزیر برنامه‌ریزی عراق در این دیدار درباره روابط دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و راه های گسترش آن با ترکیه تبادل نظر کرد.
النجم در ادامه روابط دو کشور را تاریخی خواند و گفت: اکنون بر اساس منافع مشترک همکاری ها در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری، پزشکی، مسکن و غیره تقویت شده است.
طرفین علاوه بر اعطای وام پنج میلیارد دلاری درباره موضوع های مورد اهتمام شامل بازسازی فرودگاه موصل، تامین بخشی از انرژی برق عراق، ساخت گذرگاه دوم مرزی، طرح های آبی و ساخت چندین بیمارستان در عراق توسط شرکت‌های ترکیه‌ای گفت‌وگو کردند.
ییلدیر، سفیر ترکیه در عراق نیز به علاقه‌مندی آنکارا برای تقویت همکاری در راستای منافع مشترک دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت : گسترش روابط تاثیر مثبتی بر حجم مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری مشترک داشته و ترکیه آمادگی دارد در اجرای طرح بندر بزرگ فاو مشارکت کند.
آنکارا سال ۲۰۱۸ میلادی در نشست بازسازی عراق در کویت، اعلام کرد که پنج میلیارد دلار وام به عراق اختصاص می دهد.

با وجود این وعده، ترکیه هنوز هیچ تسهیلاتی در قالب وام به عراق پرداخت نکرده است.  
دولت عراق در چند ماه گذشته به سبب افت قیمت جهانی نفت و بحران همه گیری کرونا با کاهش درآمدهای ارزی و مشکل شدید مالی مواجه شده است.  
بیش از ۹۰ درصد اقتصاد کشور تک محصولی عراق به نفت و درآمدهای ناشی از صادرات آن متکی است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: