کد خبر: ۵۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: افزایش قیمت دلار بر روی اعتماد به نفس ملی و درنتیجه هویت ملی ما تاثیر گذاشته است

به گزارش آوای نشاط، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های راهبرد ایرانی با عنوان «الزامات سیاست‌های هویتی در جمهوری اسلامی ایران»، عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه) در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

حمید هوشنگی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه هویت ملی ایرانیان به واسطه سابقه تاریخی خود از کشورهای دیگر متفاوت است، گفت: بسیاری از نظریات مکاتب دیگر را نمی‌توانیم نعل به نعل در کشور اجرا کنیم. اگرچه قابل استفاده هستند.

وی با بیان اینکه هویت، چندلایه و پیچیده است و هر لایه بر لایه دیگر اثر می‌گذارد، گفت: دینامیک بودن و بسته نبودن از دیگر ویژگی‌های هویت است.
 
هوشنگی، فراگیری هویت را ویژگی دیگر هویت عنوان کرد و گفت: جایی را نمی‌توان یافت که هویت، خودش را آنجا نشان ندهد. مثلاً در حوزه اقتصاد، مفهوم «ملی گرایی مصرفی» یکی از موضوعاتی است که بیانگر تاثیر هویت و اقتصاد بر یکدیگر است‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در مسیر طراحی سیاست هویتی، موانعی داریم، گفت:  یکی از موانع این است که درباره خود هویت ملی، اجماعی نداریم. در حوزه علمی شاهد معرکه آراء در این باره هستیم؛ مسائلی از قبیل اینکه هویت باستان را نفی کنیم یا اسلام را.

هوشنگی افزود: اینکه در هر دولت مسیری را طی می‌کنیم ناشی از عدم اجماع روی مفهوم هویت است. در این باره باید به اجماعی نسبی برسیم که شدنی است.

وی تصریح کرد: دکترین و نظریه هویتی مشخصی که تبدیل به گفتمان شود و مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد، وجود ندارد.

هوشنگی، الزامات شناختی، سیاستی و اجرایی را الزامات مسائل هویتی دانست و گفت: متأسفانه به همان نحو که به تعیین قیمت بنزین نگاه می‌شود، به موضوع هویت نیز نگاه می‌شود.

وی، عدم توجه به ظرفیت‌های هویتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: روشنفکران ما روی نقاط ضعف هویت ایرانی تمرکز می‌کنند که شامل برخی خلقیات است. این در حالی است که هویت جامعه ما، ترکیبی از نقاط مثبت و منفی است.

استاد دانشگاه، هویت را امری اجتماعی دانست و گفت: هویت، در ارتباط مستمر با جامعه شکل می‌گیرد و نبض جامعه باید در دست سیاستگذار باشد. این در حالی است که بسیاری از سیاستگذاران فرهنگی ما هنوز نمی‌دانند فضای مجازی چیست تا بتوانند درباره آن سیاست‌گذاری کنند.

هوشنگی در ادامه گفت: افزایش قیمت دلار بر روی اعتماد به نفس ملی و درنتیجه هویت ملی ما تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: