کد خبر: ۵۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک دستگاه چادر مانند تاشو اختراع کرده‌اند که به عنوان سپر فیزیکی برای کاهش خطر و جلوگیری از ابتلای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به بیماری کووید-۱۹ عمل می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، و به نقل از تک اکسپلوریست، این دستگاه "دارت"(DART) نام دارد و محققان سنگاپوری این دستگاه را با همکاری پزشکان بیمارستان دانشگاه ملی(NUH) طراحی کرده‌اند.

دارت می‌تواند با فراهم آوردن یک لایه محافظت اضافی بین کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و بیمار، خطرات ناشی از  انتقال ویروس را کاهش دهد. همچنین به محدود کردن آلودگی محیط که می‌تواند منبع انتقال ویروس باشد نیز کمک می‌کند.

همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نیاز به کنترل عفونت را هنگام لوله‌گذاری در بدن بیماران به طور چشمگیری افزایش داد. لوله گذاری عبارت است از قرار دادن یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر در نای برای حفظ راه هوایی باز یا به عنوان مجرایی که از طریق آن می‌توان داروهای خاصی را به بدن بیمار ارسال کرد. عمل برداشتن این لوله پلاستیکی، خارج کردن لوله ترانشه(extubation) نام دارد. انجام این کار برای پزشکان بسیار خطرناک است زیرا امکان انتقال بیماری حین انجام این کار زیاد است.

دارت به عنوان یک مانع فیزیکی اضافی در برابر عفونت عمل می‌کند و محافظت بیشتری را برای جلوگیری از ابتلای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌آورد و باعث می‌شود تا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها با خیال راحت به کار خود برسند.

دارت یک سازه قابل حمل و شبیه چادر است که می‌تواند در هنگام لوله‌گذاری یا خارج کردن لوله بیمار در اطراف سر بیمار قرار گیرد. وزن آن سه کیلوگرم است و می‌توان آن را تا کرد و در هنگام تاشده اندازه آن حدود ۵۱ در ۵۵ سانتی متر و با ضخامت سه سانتی متر است.

این دستگاه دارای پنل‌های پلی کربنات شفاف، اتصالات نایلونی چاپ سه‌بعدی و قطعات "دلرین" است. این مواد با دوام توسط تیم پزشکان بیمارستان دانشگاه ملی انتخاب شده‌اند تا دستگاه با استفاده از انواع ابزار استاندارد ضدعفونی از جمله اتوکلاو و استفاده از الکل ۷۰ درصد که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ضد عفونی شود.

این موضوع، قابلیت استفاده مجدد دستگاه را تسهیل می‌کند و خطر آلودگی دستگاه را از بین می‌برد. ویژگی اصلی دارت توانایی آن در جهت هدایت هوا در درون خود از طریق فیلتر هوای ذره‌ای با راندمان بالا (HEPA) است. دارت مجهز به مجموعه ای از اتصالات است که عملیات مکش را از یک سیستم خلاء مرکزی یا توسط یک فن دارای باتری متصل به فیلتر هوای ذره‌ای با راندمان بالا امکان‌پذیر می‌کند. فشار منفی ایجاد شده باعث کاهش نشت ذرات معلق در هوا یا قطرات خارج شده از دهان بیمار می‌شود. محققان تاکنون ۲۵ نمونه اولیه این دستگاه را تولید کرده‌اند که آنها در بخش‌ها و بیمارستان‌های مختلف سیستم بهداشتی دانشگاه ملی سنگاپور مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: