کد خبر: ۵۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
فعال سیاسی آمریکایی:
یک فعال حقوق بشر آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد تاکتیک‌های همیشگی ایجاد رعب و وحشت برای مردم آمریکا دیگر مؤثر نیست و آنها با این گونه اقدامات از جمله اعزام نظامیان مقابله می‌کنند.

 به گزارش آوای نشاط، با بالا گرفتن اعتراضات به کشته شدن «جورج فلوید»، دونالد ترامپ دستور داد که نیروهای گارد ملی برای مقابله با معترضان وارد عمل شوند. این تصمیم موجی از انتقادات و اعتراضات را در پی داشت. در جریان همین اعتراضات گروهی از افراد مسلح که لباس نظامی بر تن داشتند، در برخی از ایالت‌های این کشور از جمله ایالت کالیفرنیا به گشت‌زنی در اماکن عمومی پرداختند. در واشنگتن، پایتخت آمریکا، نیز پلیس و گارد ملی با استفاده از گاز اشک آور،‌ گلوله پلاستیکی و نارنجک صوتی معترضان را که به طور مسالمت‌آمیز در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، متفرق کردند تا دونالد ترامپ بتواند پس از صحبت‌های خود، از کلیسای «سنت جان» دیدن کند و با کتاب انجیل عکس بگیرد.

با وجود گذشت تقریباً سه هفته از قتل «جورج فلوید»، شعله اعتراضات در آمریکا نه تنها خاموش نشده بلکه اعتراضات علیه نژادپرستی به سایر کشور‌های جهان نیز کشیده شده است. استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، نیوزیلند و دیگر کشور‌ها در سرتاسر جهان شاهد این اعتراضات بوده‌اند.

در هفته‌های اخیر خشونت پلیس آمریکا، مخصوصاً نیروهای ضدشورش در تظاهرات سراسری این کشور باعث انتقادهای گسترده در این کشور شده است. آمریکا که خود بزرگترین مدعی دموکراسی در جهان است و با این حربه سال‌های متمادی کشور‌های دیگر را به روش‌های گوناگون تحت فشار قرار داده است، اکنون با توجه شواهدی که وجود دارند، صدای طبل رسوایی آن به گوش می‌رسد. 

در همین رابطه خبرگزاری فارس با «آژامو باراکا»، یک فعال حقوق بشر اهل آمریکا مصاحبه‌ای انجام داده است. باراکا یک فعال سیاسی و نامزد اسبق «حزب سبز» برای معاونت ریاست‌جمهوری انتخابات ۲۰۱۶ آمریکاست. وی در بسیاری از فعالیت‌های ضد تبعیض نژادی فعالیت‌ کرده و با چندین نهاد حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل همکاری داشته است. وی اکنون مدیریت اندیشکده «اتحاد سیاهپوستان برای صلح» را بر عهده دارد. هدف این اندیشکده دفاع از حقوق سیاهپوستان است.

این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.

فارس: به نظر شما چرا پلیس آمریکا چنین تاکتیک‌های خشونت‌آمیزی را برای سرکوب معترضانی که خواستار احترام به حقوق بشر برای آمریکایی‌های آفریقایی‌‌تبار هستند، به کار می‌برد؟

آژامو باراکا: مسئله واقعی، شورش بالقوه کارگران و مردم سیاهپوست، فروپاشی کامل اقتصاد آمریکا و اقدامات سختگیرانه‌ای است که در چند دهه گذشته نیز وجود داشته‌اند. بنابراین، پاسخ خشونت‌آمیز پلیس به درک این موضوع کمک می‌کند که پلیس (آمریکا) این ظرفیت را دارد تا هرگونه شورش‌های غیر‌قانونی یا حتی قانونی مردم را مدیریت کند. آنچه مردم باید بفهمند این است که این وضعیت جدید در آمریکاست و این وضعیت نشان می‌دهد تاکتیک‌های همیشگی ایجاد رعب و وحشت خیلی مؤثر نخواهند بود. مردم واقعاً ناراحت هستند و می‌دانند که حادثه جورج فلوید واکنش بر‌انگیز بود. ما پیش از این نیز شاهد بوده‌ایم که این مردم با قوانین منع آمد و شد و اعزام نظامیان مقابله کرده‌اند. عوامل ایجاد رعب و وحشت اکنون چندان برجسته نیستند که شاید چند ماه گذشته بودند.

فارس: ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت «زمانی که غارت (اموال) آغاز شوند، تیر‌اندازی‌ آغاز می‌شود». آیا انتظار چنین پاسخی را از رئیس‌جمهور آمریکا داشتید؟

آژامو باراکا: ما انتظار نداشتیم که رئیس جمهور آمریکا اینقدر صریح باشد و یک موضع سیاسی را بیان کند که هیچ فرقی با مواضع آمریکا در محکوم کردن رهبران سایر کشورها در رابطه با انواع ناآرامی‌ها نداشت. به همین دلیل است که اندیشکده «اتحاد سیاه پوستان برای صلح» ایجاد شد و برای سازمان ملل جاذبه داشت، زیرا ما احساس کردیم که این توئیت صراحتاً به این موضوع اشاره می‌کند که مقامات آمریکایی کاملاً برای دخالت در سرکوب شهروندان خود آماده‌اند. اگر آمریکا می‌تواند به سازمان ملل متوسل شود و ادعا کند که بحران حقوق بشر در دیگر‌ کشور‌ها وجود دارند و مدعی شود که این کشور‌ها تلاش داشته‌اند این شورش‌ها را با نقض حقوق بشر برای مردم خود مدیریت کنند، بنابراین آمریکا را باید مسئول نقض حقوق بشر در این کشور دانست؛ حتی اگر این کشور‌ها تحریک‌آمیز رفتار کنند و مردم خود را به شورش علیه دولت‌های خود ترغیب کرده باشند. ما بر این باور هستیم که برای همه کشور‌ها باید یک معیار یا استاندارد وجود داشته باشد.

فارس: آیا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار با وجود مواجهه با پاسخ‌های خشونت‌آمیز پلیس آمریکا همچنان به درخواست خود برای حقوق بشر ادامه می‌دهند؟

آژامو باراکا: با وجود اینکه بحران حقوق بشر یک بحران مداوم در آمریکاست، ما اصلاً ناامید نیستیم. این بحران خود را تنها با حادثه جورج فلوید نشان نداد. ما مدت‌هاست که سازمان ملل را برمی‌انگیزانیم، بنابراین این بحران همچنان ادامه دارد. صد‌ها آمریکایی آفریقایی‌‌تبار روزانه بر اثر ابتلا به بیماری کووید - 19 ناخواسته جان خود را از دست می‌دهند. آنها به دلیل قصور حکومت (آمریکا) می‌میرند. آنها جان خود را از دست می‌دهند زیرا مجبور شدند (با وجود ویروس کرونا) به اقتصاد کشور بازگردند، آنها همچنین جان خود را از دست دادند، زیرا دولت (آمریکا) مجبور نیست هیچ حمایت اقتصادی را برای آنها فراهم آورد؛ در حالی که در تلاشند این ویروس را مدیریت کنند. بنابراین این یک مشکل مداوم است. 

پیامد‌های بیماری کووید - 19 نشان داد که هشتاد میلیون نفر از مردم این کشور بدون پوشش خدمات درمانی هستند و حداقل 35 میلیون نفر از مردم نیز قبل از این بیماری پوشش درمانی نداشتند. بنابراین به دلیل ناتوانایی و بی‌میلی آمریکا برای حمایت از حقوق‌های پایه بشری برای شهروندان خود در زمینه‌های درمانی، امنیت اجتماعی و فضا‌های کاری عاری از رعب و وحشت و اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای پلیس، مسائل حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند. پس ما همچنان این مسئله را در انجمن‌های بین‌المللی مطرح خواهیم کرد تا مردم بتوانند بحران حقوق بشری که ما در این کشور با آن مواجه هستیم را درک کنند.

آنچه در آمریکا شاهد آن هستیم، یک نقطه عطف است. مردم به دلیل اقدامات رهبران خود رادیکال شده‌اند؛ رهبرانی که نشان می‌دهند دروغ‌های آنها، کاری را از پیش نبرده است. این رهبران تنها این دغدغه را دارند که بتوانند سود ببرند؛ به همین دلیل مردم (جهان) نیز شروع به ایجاد ارتباط کرده‌اند. جورج فلوید تنها یک آغاز بود و آنچه که ما شاهد آن خواهیم بود، چیزی است شبیه به آنچه در فرانسه رخ داد؛ کشوری که تنها یک مسئله، جلیقه زرد‌ها، را به خیابان‌ها آورد، اما همان موقع این مسئله به چیز دیگری تبدیل شد. به نظر من ما نیز شاید شاهد چنین اتفاقی در آمریکا باشیم، زیرا مردم (این کشور) عصبانی هستند، ترسیده‌اند و درباره آینده خود مضطرب هستند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: