کد خبر: ۵۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
رییس اتحادیه املاک مشهد گفت: میزان رهن و اجاره منازل این شهر در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش آوای نشاط، علی مرادزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بهای مسکن در مشهد نیز طی این مدت به همین میزان افزایش یافته است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ هزار مشاور املاک دارای مجوز در شهر مشهد فعال است و تعداد مشاوران املاک فاقد مجوز نیز سه تا پنج درصد این تعداد را شامل می‌شود که توسط بازرسان شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری می‌گردد.

رییس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به تاسیس سامانه ثبت املاک و مستغلات در کشور از سال ۱۳۷۸ گفت: ثبت معاملات در این سامانه از سال ۱۳۹۰ در مشهد اجباری شده و تاکنون ۲۰ درصد معاملات مسکن مشهد در قالب این سامانه انجام می‌شود.
وی افزود: مقاومت موجرها برای ثبت قرارداد مسکن در سامانه به دلیل ترس از مالیات، از چالش‌ها و مشکلات در این زمینه به شمار می‌رود.
مرادزاده ادامه داد: طبق قانون حداکثر کمیسیون اجاره‌نامه در مشهد ۸۰۰ هزار تومان و برای مبایعه‌نامه خرید و فروش منزل ۲ میلیون تومان است و آنچه اضافه بر این دریافت می‌شود، توافقی و غیر قانونی  است که قابل پیگیری و بازپس‌گیری می‌باشد.
وی گفت: در تهران سقف معاملاتی برای دریافت کمیسیون املاک وجود ندارد و در مشهد نیز اگر این سقف برداشته شود، زیرمیزی‌ها و تخلفات در حوزه املاک کمتر خواهد شد.

رییس اتحادیه املاک مشهد افزود: روزانه ۵۰ تا ۶۰ شکایت در اتحادیه املاک مشهد مورد بررسی قرار می‌گیرد که عدم انجام تعهدات طرفین فروشنده و خریدار نسبت به معامله انجام شده، بیشترین تعداد شکایت‌ها را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: