کد خبر: ۵۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
قیمت کولرگازی به عنوان اصلی‌ترین محصول مورد نیاز مردمان جنوب، این روزها سر به فلک کشیده و به معضلی برای مردم بخصوص نوخانمان‌ها تبدیل شده است.

به گزارش آوای نشاط، کولرگازی به عنوان مهم‌ترین نیاز مردمان جنوب برای زندگی بشمار می‌رود که حداقل 7 ماه از سال را در هرمزگان و دیگر استان‌های گرم و شرجی جنوب بدون آن نمی‌توان گذراند.

این روزها که گرمای هرمزگان به بیش از 40 درجه رسیده و رطوبت بالای آن مجال زندگی بدون کولر را از مردم گرفته است، قیمت بالای این محصول در هر دو مدل پنجره‌ای و اسپیلت به قدری افزایش یافته که تهیه آن برای مردم ناممکن شده است. بخصوص بسیاری از جوانان در آستانه تشکیل زندگی جدید با چالش بزرگی به نام کولرگازی مواجه شده‌اند! که قیمت بالای آن، تهیه‌اش را بسیار سخت کرده و مدل مشابه داخلی نیز برای آن یا وجود ندارد و یا کارآیی لازم را در گرمای هرمزگان ندارد.

قیمت انواع کولرگازی در این روزها که روز به روز بر قیمت آن افزوده می‌شود، در جدول زیر برای برند GREE که برند مطرح این روزها است، ذکر شده است.

مدل قیمت به تاریخ: 20 خرداد 99
12 هزار 4.9 تا 6.3 میلیون
18 هزار 10 تا 11.2 میلیون
24 هزار 12 تا 13.3 میلیون
30 هزار 15.4 تا 16.2 میلیون

قیمت‌ها نسبت به 3 سال پیش 4 تا 5 برابر شده‌اند

علی جهانگیری یک عرضه‌کننده کولرگازی در بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت کولرگازی نسبت به 3 سال پیش بیش از 4 برابر شده است به طوری که کولر 24 هزار اسپیلت موتور بزرگ که ویژه مناطق حاره‌ای است، قیمتی بین 2.9 تا 3.3 میلیون تومان داشت اما همان محصول را امروز باید تا 13 میلیون تومان خرید که واقعا شرایط را برای خانواده‌ها سخت کرده است و بسیاری از کولرهای پنجره‌ای استفاده می‌کنند که آنها نیز در مدل 18هزار اکنون بیش از 6.5 میلیون تومان قیمت دارند.

تولیدات داخلی هم قیمت با محصولات خارجی

حسین بلاغی یکی از نصابان کولرگازی در هرمزگان می‌گوید: نوع موتور کولرهای گازی ایرانی از نوع روتاری است که در استان هرمزگان و به طور کلی در هوای گرم و شرجی جنوب، کشش و توان کافی را ندارد و خیلی زود دچار استهلاک شده و از بین می‌رود و به طور کلی استفاده از آنها در هرمزگان مورد استقبال مردم نیست.

قیمت محصولات داخلی که تفاوت چندانی با مدل‌های خارجی ندارد

وی با بیان این که قیمت این کولرهای گازی نیز بالاست، خاطرنشان کرد: در عمده موارد مردم از کولرهای گازی با موتور بزرگ و ساختار پیستونی استفاده می‌کنند که قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارد و سرمای پنل‌های داخلی آن نیز بالاست.

بلاغی می‌گوید: قیمت گاز مصرفی برای شارژ کولرهای گازی نیز در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و یک کپسول 13 لیتری گاز کولر اکنون به دو میلیون تومان رسیده است در حالی که حدود سه سال پیش همین محصول را 300 تا 400 هزار تومان خریداری می‌کردیم. این موضوع باعث شده که مردم در زمان سرویس دوره‌ای کولرهایشان در آغاز فصل گرم در هرمزگان مجبور باشند بابت افت فشار گاز کولرهای گازی خود و یا نشتی آن هزینه بالایی پرداخت کنند.

دولت ارز یارانه‌ای به کولرگازی اختصاص دهد و یا معافیت گمرکی برای آن در نظر بگیرد

موضوع گرانی کولر گازی در هرمزگان که هیچ جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد، به سوژه روز فعالان اجتماعی این استان و مطالبه عمومی به منظور تلاش برای کاهش قیمت آن نیز تبدیل شده است و برخی از کاربران فضای مجازی در هرمزگان نیز از نمایندگان استان و استاندار خواسته‌اند تا موضوع معافیت گمرکی کولرگازی را پیگیری کنند.

عکس‌نوشته حجت‌الاسلام میرزایی درباره قیمت بالای کولرگازی

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی از چهره‌های شاخص اجتماعی در هرمزگان به تازگی در عکس‌نوشته‌ای خواستار چاره‌اندیشی مسؤولان در قبال قیمت سرسام‌آور کولرگازی شده است.

تعرفه واردات کولرگازی چقدر است؟

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات موجود در سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کولر گازی دو تکه ذیل ردیف 84151010 با حقوق ورودی 40 درصد و مالیات ارزش افزوده 9 درصد طبقه بندی می‌شود. یعنی یک کولر گازی 10 میلیون تومانی حدود 4.9 میلیون تومان از قیمت آن را عوارض و حقوق گمرکی و مالیاتی در بر می‌گیرد که واقعا رقم بالایی است و اگر نمایندگان استان و استاندار بتوانند در یک رایزنی فشرده با مسؤولان اقتصادی دولت، نرخ گمرکی این محصول را که کالایی مهم و کلیدی برای زندگی مردمان جنوب کشورمان است را کاهش دهند، تأثیر مستقیمی بر قیمت آن در بازار خواهد داشت.

وعده وزیر نیرو برای تعویض یک میلیون کولرگازی!

دی ماه 98 بود که وزیر نیرو از تعویض یک میلیون کولرگازی به منظور مدیریت مصرف صحیح انرژی خبر داد و گفت: این تعویض موجب صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعبی گاز می‌شود.

 

 رضا اردکانیان عنوان کرده بود که طرحی را به شورای عالی اقتصاد ارائه داده که در آن تعویض یک میلیون کولرگازی با همت وزارت نیرو انجام خواهد شد که می‌تواند گام بسیار بزرگی در مصرف صحیح انرژی در کشورمان باشد چرا که سهم این دستگاه‌های سرمایشی عمدتا فرسوده و پرمصرف، 21 هزار مگاوات در اوج بار است که حدود دو میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها برای تأمین این میزان انرژی مصرف می‌شود و اگر بتوانیم این طرح را در کشور به سرانجام برسانیم به اندازه ساخت دست کم 10 نیروگاه دوهزار مگاواتی، انرژی را صرفه‌جویی کرده‌ایم و دیگر نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: