کد خبر: ۵۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
شهر جدید مکران به وسعت پنج هزار هکتار در ۳۰ کیلومتری غرب جاسک احداث می‌شود.

به گزارش آوای نشاط،استاندار هرمزگان روز پنجشنبه گفت: ایجاد این شهر جدید با توجه به مطالعات صورت گرفته در حوزه سواحل مکران و تاکیدی که نسبت به ایجاد شهر جدید در برنامه توسعه این منطقه وجود داشت، برنامه‌ریزی شده است.

فریدون همتی در نشست کارگروه امور زیربنایی و توسعه شهری، روستایی، عشایری، آمایش سرزمین و محیط زیست با محوریت طرح ایجاد شهر جدید در سواحل مکران، اظهارداشت: در افق ۲۰ سال آینده برای اسکان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر جدید پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب احداث این شهر جدید در کارگروه زیربنایی استان، هفته آینده نیز مراحل تصویب این شهر جدید در سواحل مکران، در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و پس از آن در شورای عالی معماری و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

به گفته استاندار هرمزگان، با توجه به ایجاد پالایشگاه‌های نفتی، پایانه صادرات نفت و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی در این منطقه، برای پرهیز از ایجاد حاشیه‌نشینی و مناطق مسکونی نامناسب، ضرورت طراحی و احداث یک شهر جدید با درنظرگرفتن و پیش‌بینی تمامی نیازها و الزامات آینده وجود دارد.

همتی ابرازداشت: به موازات این اقدام نیز مشاور طرح، مطالعات طرح‌های تفصیلی و جامع این شهر را انجام می‌دهد و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: این شهر اقدامی در راستای فرامین مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه توجه ویژه به ظرفیت‌ها و استعدادهای سواحل مکران است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: با طی شدن تمامی فرآیندها طی چهارماه آینده عملیات اجرایی احداث شهر جدید مکران آغاز شود.

همتی همچنین به بررسی و تصویب ایجاد شهرک جدید مسکونی و گردشگری در منطقه‌ای بین بندر چارک و بندر آفتاب در شهرستان بندرلنگه اشاره کرد و ادامه داد: این شهرک جدید در پسکرانه جزیره کیش با هدف تامین مسکن و رفاه نیروهای کار جزیره کیش و ایجاد امکانات گردشگری توسط بخش خصوصی احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: مطالعه و طراحی شهرک‌های جدید در جزایر لارک، تنب بزرگ، سیری و همچنین در غرب جزیره قشم نیز در دستور کار قرار دارد و اجرایی خواهد شد.

سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

این سواحل دروازه طلایی ایران اسلامی است که توسعه آن در بخش‌های مختلف با توجه به فرمایش‌ها و تاکید مقام معظم رهبری به صورت ویژه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد و دولت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی در صدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی در این منطقه، کسب و کار در بین مردم شرق استان هرمزگان توسعه یابد.

سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

شهرستان جاسک در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: