کد خبر: ۵۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
نشریه صهیونیستی جروزالم پست در نوشتاری نسبتاً مفصل به قدرت و قابلیت پهپادی نیروهای نظامی ایران پرداخته است.

به گزارش آوای نشاط، جروزالم پست می‌نویسد: ایران در زمینه پهبادها انقلابی را پشت سر گذاشته است و اکنون بیشترین پهبادهای جنگی را در خاور میانه دارد. ایران مدعی است تاریخچه ناوگان پهبادی این کشور به زمان انقلاب باز می گردد و فن آوری های نیروی هوایی قبل از انقلاب را در برمی گیرد.
خبرگزاری فارس در مقاله‌ای به استفاده از پهبادها در جنگ با عراق پرداخت و نوشت پس از انقلاب اسلامی، جنگ با عراق ایران را وادار به نوآوری در فن آوری های پهبادی کرد. در این مقاله با اشاره به تشکیل گردان پهبادی رعد به عنوان نخستین گردان پهپادی ایران، به اهمیت پهبادها برای عملیات دیدبانی و شناسایی در جنگ اشاره شد. در این مقاله ادعا شده است از پهبادهای ساده خانواده مهاجر تا پیش از ساخت پهبادهای خانواده ابابیل استفاده می شد.
دو گروه صنعتی قدس و هسا سرگرم ساخت و توسعه پهبادها شدند. هسا پهبادهای ابابیل را در کارخانه ای ساخت که پیش از انقلاب شرکت تکسترون آمریکا از آن برای ساخت بالگرد استفاده می کرد.
سپس مرکز پژوهش هوایی سپاه و مرکز پژوهش جهاد خودکفایی علاوه بر کمک به ساخت موشک های بالستیک، پژوهش در زمینه ساخت پهبادهای جنگی پیشرفته تر را آغاز کرد که نتیجه آن تولید پهبادهای خانواده شاهد بود. ایران پهباد شاهد ۱۲۱ را پهبادی برای شناسایی می داند که می تواند به مدت ۱۰ ساعت با سرعت ۱۸۰ کیلیومتر بر ساعت پرواز کند. پس از آن شاهد ۱۲۹ ساخته شد که به گفته مقامات ایرانی بمب های هوشمند سدید را می توان روی آن سوار کرد. این پهباد می تواند تا هزار و ۷۰۰ کیلومتر پرواز کند. پس از آن ایران شاهد ۱۷۱ یا سیمرغ را ساخت که فصلی تو در توسعه توانمندی پهبادی نیروی هوایی سپاه بود.
ایران در سال ۲۰۱۱، یکی از پهبادهای آمریکا، موسوم به «جانور قندهار»، را به زمین نشاند و با مهندسی معکوس آن مدل مربوط به خود را ساخت که مدعی است بر اساس پیشرفته ترین فن آوری های پهبادی آمریکا ساخته شده است و «جهاد خودکفایی» کمک کرده است که مدل ایرانی بسیار پیشرفته تر باشد. ویژگی بارز این پهباد ماهیت فنی آن است. این پهباد با نام صاعقه توانایی حمل چهار بمب هوشمند سدید را دارد و برای به پرواز درآمدن به سطحی مسطح در حد سطح یک خیابان دارد.
یکی دیگر از پهبادهای ایرانی شاهد ۱۳۳ است که هیچ اطلاعات رسمی درباره آن منتشر نشده است. خانواده پهبادهای شاهد به دست نیروی هوایی سپاه ساخته شده اند و سردار حجازی زاده، بازیگر اصلی ساخت پهبادها و مهندسی معکوس پهباد های آمریکایی است. حجازی از راهبرد نظامی در پس پهبادها پرده برداشت و در دیدار با آیت الله خامنه ای وی را متقاعد کرد که پهباد سلاحی راهبردی است. در گزارش خبرگزاری فارس آمده است چهار سال پیش رهبر از این ایده استقبال کرد و از وی خواست تعداد پهبادها را افزایش دهد. این توصیه نشان می دهد، رهبر ایران درک عمیقی از واقعیت های جنگ دارد.
پهبادها به تنهایی در میدان جنگ موفق نخواهند شد؛ اما تولید پهبادهای رزمی به عنوان نوعی «حمله فراگیر» همچون استفاده از قایق های حمله سریع می تواند دشمن را از زوایای مختلف در محاصره قرار دهد.
راهبرد پهبادی ایران در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و در رزمایش گسترده ای به نام راه قدس از حدود ۵۰ پهباد استفاده شد و این نخستین بار بود که از این تعداد پهباد در یک رزمایش استفاده می شد.
ایران اعلام کرد هزینه پایین تولید، جنبه مثبت جنگ پهبادی است که ایران سردمدار آن شده است. ایران آن ها را به متحدان خود در حزب الله، سوریه و یمن می رساند و از آن ها برای حمله به داعش استفاده می کند.
صنعت پهباد ایران اکنون یکی از صنایع نظامی است که تحولات آن اغلب در خبرها دیده می شود. تعداد پهبادها، افزایش برد آن ها و آزمایش های اخیر با انواع مهمات نشان می دهد ایران تصمیم دارد از آن ها برای حملات گسترده در آینده استفاده کند.
مگنیر، مفسر خاور میانه، نوشت تنش ها در منطقه خاور میانه ممکن است به جنگی تمام عیار در منطقه منجر شوند که در آن «آماده سازی هایی برای مقابله با اسرائیل و پایان دادن به نقض حاکمیت سرزمینی سوریه» انجام می شود. به نظر می رسد ایران برای نوعی تقابل با آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در آینده آماده می شود.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: