کد خبر: ۵۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتراضات آمریکا ادامه‌دار خواهد بود، گفت: تعارض درونی در داخل هیات حاکمه آمریکا وجود دارد که در عین حال خودشان را مدعی دموکراسی و حقوق بشر می دانند درحالی که به صورت مداوم تبعیض نهادینه شده را چه در قبال رنگین‌پوستان و چه در قبال مردم فرودست اعمال می‌کنند.

به گزارش آوای نشاط، سید نظام الدین موسوی در گفت و گوی در رابطه تحولات آمریکا، اظهار کرد: اتفاقاتی که در آمریکا در حال وقوع است و کشته شدن «جرج فلوید» توسط پلیس آمریکا، جرقه‌ای ایجاد کرد که بخش زیادی از جامعه آمریکایی را در برگرفت و حتی بعضی از مسوولین هیات حاکمه این کشور، مثل رییس مجلس نماینگان «نانسی پلوسی» به تجمعات ضد تبعیض پیوستند. لذا مفهوم اعتراضات این است که زیربنای حاکمیت آمریکا مبتنی بر تبعیض و بی عدالتی است و امپریالیسمی که آمریکا در خارج از مرزهایش و علیه ملت‌های دیگر اعمال می‌کند، به نوعی در درون این کشور هم انجام می شود.

فریاد اعتراضی که در آمریکا شنیده می شود، نشان دهنده افول لیبرال دموکراسی و سرمایه سالاری به رهبری آمریکا است

او در ادامه افزود: فریاد اعتراضی که در آمریکا شنیده می شود، نشان دهنده افول لیبرال دموکراسی و سرمایه سالاری به رهبری آمریکا است که به داخل این کشور هم کشیده شده است و این اعتراضات در گذشته هم سابقه داشته است؛ یعنی اعتراض به تبعیض نژادی و فاصله طبقاتی را بارها شاهد بودیم، اعتراض سیاه پوستان در قرن بیستم سابقه طولانی دارد حتی رنگین پوستان جامعه آمریکا هم نسبت به تبعیضی که وجود دارد دائما در حال اعتراض هستند. همچنین جنبش های کارگری و طبقات فرودست جامعه آمریکا را هم شاهد بودیم؛ چند سال گذشته جنبش اشغال وال استریت، بحث مربوط به تبعیض نژادی نبود بلکه اعتراض عامه مردم فرودست آمریکایی و جنبشی بود که ۹۹ درصد مردم در برابر ۱ درصد صاحبان ثروت قرار داد.

اعتراضات مردم آمریکا ادامه‌دار خواهد بود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این اعتراضات هر چند در مواقعی توسط هیات حاکمه آمریکا سرکوب و یا منحرف می‌شود، اما ادامه‌دار است؛ چون تعارض درونی در داخل هیات حاکمه آمریکا وجود دارد که در عین حال خودشان را مدعی دموکراسی و حقوق بشر می دانند درحالی که به صورت مداوم تبعیض نهادینه شده را چه در قبال رنگین‌پوستان و چه در قبال مردم فرودست اعمال می‌کنند. لذا به نظر می رسد که تبعیض نهادینه شده و تعارض درونی، هر از چندگاهی موجب گسترش اعتراض در سطح آمریکا شود که به نظر من در درجه اول باعث افول هژمونی و در نهایتا هم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فروپاشی آمریکا خواهیم بود که بعضی از تحلیل گران آمریکایی هم حتی بر این باور هستند که در آینده نه چندان دور سرنوشتی همانند شوروی سابق را تجربه خواهند کرد.

آمریکا به زودی مجبور خواهد شد که بقایای نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا زمانی قدرت بلامنازع در خاورمیانه بود و عربستان سعودی، رژیم شاه ایران و رژیم صهیونیستی سه ستون قوی این کشور در منطقه بودند؛ اما امروز شاهد هستیم که قدرت و هژمومنی آمریکا در منطقه کاملا افول کرده است؛ عراق و افغانستانی که در اشغال این کشور بودند الان به گردابی برای آمریکا تبدیل شده است؛ رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌هایی مثل حماس و حزب الله به چالش جدی کشیده شده؛ سوریه بر تمام تروریست هایی که توسط آمریکا تغذیه می‌شد، فائق آمد. رژیم سعودی که روزگاری قدرت بلامنازع سیاسی توسط آمریکا در منطقه بود دچار افول قدرت شده و در برابر کشور کوچکی مثل یمن در گرداب مانده است. لذا آمریکا به زودی مجبور خواهد شد که بقایای نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند.

*شفقنا

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: