کد خبر: ۵۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان و صدور مجوز کارگروه تنظیم بازار کشور، امکان صادرات ۴۰۰ تن مرغ‌زنده از طریق مرزهای استان اعم از گمرکات رسمی و بازارچه‌های مرزی با تایید و معرفی استانداری سیستان و بلوچستان صرفا برای واحدهای تولیدی استان با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه تا پایان خردادماه فراهم گردید.

به گزارش آوای نشاط، ماندانا زنگنه افزود: پیش از این امکان صادرات مرغ تنها به صورت منجمد امکانپذیر بود، که فراهم شدن امکان صادرات مرغ زنده می‌تواند راهکاری برای حل مشکل فروش مرغ باشد و از این طریق مرغ پرورشی واحدهای تولیدی سریعتر به بازار عرضه می رسد و این اقدام، گامی موثر در راستای تحقق شعار سال"جهش تولید" خواهد بود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ سالانه استان به میزان ۷۹ هزار تن است که ۳۱ هزار تن از این آمار توسط تولیدکنندگان داخل استان تامین و حدود ۷۰ درصد باقی مانده از استان های همجوار به ویژه استان خراسان جنوبی وارد می شود.

 زنگنه با بیان اینکه میزان خود اتکایی استان در تولید گوشت مرغ حداکثر حدود ۳۸ درصد می باشد، گفت: در حال حاضر تعداد ۲۳۳ واحد مرغداری دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت تولید ۶ میلیون قطعه در هر دوره در استان وجود دارد که ۱۹۳ واحد فعال و ۴۰ واحد غیر فعال می باشد، همچنین ۳۰ واحد دارای پروانه تاسیس نیز در حال احداث است.

 وی تصریح کرد: با توجه به نیاز استان به تامین گوشت مرغ از استان های همجوار به منظور حمایت از تولیدکنندگان استان و استان های همجوار و البته حفظ سلامت و کاهش مخاطرات بهداشتی و جلوگیری از سرایت بیماری ها، موضوع مدیریت و هماهنگی این موضوع با استان های همجوار به ویژه خراسان جنوبی در دستورکار است.

زنگنه ادامه داد: در این راستا دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان نیز طی مکاتبه‌ای با دادستان عمومی و انقلاب استان خراسان جنوبی بر ساماندهی و مدیریت مرغداری های غیر مجاز آن استان و نظارت بر چگونگی صدور مجوز حمل مرغ کشتار روز و طیور زنده گوشتی تاکید کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان بیان داشت: لزوم مدیریت و کنترل مبدا و مقصد در هر دو استان ضرورت دارد و هدف حمایت از مرغداران استان و حفظ سلامت مردم استان است.

ماندانا زنگنه در ادامه؛ غیر فعال بودن کشتارگاههای طیور استان، نبود کارخانه جوجه کشی، افزایش قیمت تمام شده به دلیل حمل و نقل با توجه به شیوع بیماری کرونا، کمبود نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور، توزیع مرغ زنده در سطح استان، عدم انتقال مرغ زنده در پایان دوره توسط مرغداران، به روز نبودن سیستم های موجود پرورش طیور در استان و عدم تمایل بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان به تهیه مرغ کشتار روز از مهمترین مشکلات صنعت مرغ در استان بوده که موجب شده با ازدحام مرغ زنده آماده عرضه در استان مواجه شویم که به همین سبب ایجاد امکان صادرات مرغ به کشورهای همسایه و پیگیری اخذ مجوز احداث کشتارگاه های کوچک مقیاس طیور پیگیری گردید که به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: