کد خبر: ۵۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر مشاور در امور خارجه سودان از خروج بیشتر نظامیان این کشور از یمن خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، عمر قمرالدین گفت دولت انتقالی سودان توانست بیشتر سربازان سودانی را که برای شرکت در جنگ یمن اعزام شده بودند، بازگرداند.
قمرالدین افزود: دولت انتقالی سودان، پرونده یمن را یکی از مشکلاتی می‌داند که نظام سابق از خود بر جای گذاشته است.
گفتنی است احزاب سودانی با اینکه این اقدام را دیرهنگام توصیف کردند، اما از آن استقبال کردند. این در حالی است که کارشناسان نظامی معتقدند پرونده سربازان سودانی در یمن در دست فرماندهان نظامی است و دولت انتقالی در آن نقشی ندارد.

خبرنگار شبکه الجزیره گفت: سربازان سودانی از یمن بازگشتند و فقط تعداد اندکی از آن‌ها باقی مانده اند. عمر قمرالدین وزیر مشاور در امور خارجه سودان، این خبر را اعلام کرد. قمرالدین ابراز امیدواری کرد بقیه سربازان سودانی هم از یمن بازگردند. وی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد مشکل سربازان سودانی در یمن، بخشی از مشکلاتی است که دولت انتقالی از نظام سابق سودان به ارث برده است. طرف‌های متعدد سیاسی و مردمی در سودان، حضور سربازان سودانی در یمن در کنار نیرو‌های ائتلاف سعودی- اماراتی را محکوم کرده بودند. سودان شاهد برگزاری تظاهرات مکرر مردمی برای اعلام مخالفت با این اقدام بود. البته عده‌ای معتقدند سخنان عمر قمرالدین بیانگر واقعیت‌ها نیست، زیرا پرونده این نظامیان در اختیار فرماندهان نظامی سودان است و غیرنظامیان دولت انتقالی در آن نقشی ندارند.
محمد بشیر سلیمان جانشین سابق ستاد نیرو‌های مسلح سودان به الجزیره گفت:”پرونده‌های مربوط به تدابیر امنیتی، دفاعی و نیرو‌های مسلح، در دست دولت انتقالی نیست. دولت انتقالی در زمینه‌های مربوط به سیاست خارجی و پیچیدگی‌های اوضاع اقتصادی هم به راحتی نمی‌تواند راه حل سریعی برای خروج نیرو‌ها از یمن، پیدا کند. “
در ادامه این گزارش آمده است: حتی در بین نیرو‌های دولت فعلی سودان، عده‌ای مخالف این حضور نظامی در یمن هستند. حزب کمونیست سودان معتقد است تحولات میدانی در سودان، باعث عقب نشینی سربازان سودانی از یمن شد.
فتحی فضل سخنگوی حزب کمونیست سودان گفت: ”مسئله بازگشت نیرو‌ها نیست، بلکه مسئله خروج از جنگ مطرح است. زیرا این جنگ، جنون آمیزی است که هدف آن تسلط یک ملت بر ملت دیگر است. ما مخالفت اصولی با چنین جنگی داریم و خواهان بازگشت سربازان سودانی به کشورشان هستیم. همه سربازان سودانی باید از یمن بازگردند و حتی تعداد کمی از این نیرو‌ها هم نباید در این کشور بمانند. “
خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: در صحنه سیاسی، دیدگاه‌های مختلفی درباره دلایل حضور نظامی سودان در یمن وجود دارد. اما سوال مربوط به زمان بازگشت بقیه سربازان سودانی به وطن شان، بدون پاسخ مانده است. مگر اینکه دولت سودان تصمیم دشواری اتخاذ کند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: