کد خبر: ۵۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات چندی پیش وعده داده بود که سرعت اینترنت در ایران ۴ برابر خواهد شد و افزایش سرعت هم هزینه‌ای روی دست کاربر نخواهد گذاشت. اما حالا به نظر می‌رسد که نه تنها خبری از سرعت ۴ برابری نیست، بلکه وضعیت سرعت حتی به حالت پیش از کرونا و آغاز قرنطینه هم برنگشته است.

 به گزارش آوای نشاط، وعده وزیر ارتباطات درتاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۹: 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی از هفته آینده.

آمارهای Speedtest چه می‌گوید؟

طبق گزارشی که از وبسایت Speedtest استخراج کرده است، در ژانویه 2020 سرعت دانلود اینترنت موبایل 27.53 مگابیت بر ثانیه بوده و ایران رتبه 70 را داشت. سرعت دانلود اینترنت ثابت در همان زمان 17.41 مگابیت بر ثانیه بوده و جایگاه 122 را داشته است. اما در ماه مارچ سرعت دانلود و آپلود اینترنت موبایل به ترتیب به 22.72 و 10.97 مگابیت بر ثانیه افت کرد و جایگاه ایران در جهان به 79 رسید. سرعت دانلود و آپلود اینترنت ثابت هم به 10.10 و 5.68 مگابیت بر ثانیه رسید و جایگاه ایران به رتبه 153 سقوط کرد.

چرا سرعت اینترنت در ایران اینقدر بد است؟

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصرف بالای اینترنت را دلیل این افت سرعت عنوان کرده است. او در این راستا گفته است:

در ابتدای کرونا،  ابتدا یک افت کیفیت شدید داشتیم. در حوزه موبایل میانگین سرعت اینترنت پیش از این حدود 11 مگابیت ‌بر ثانیه بود، در دوره کرونا مواردی به 5 مگابیت بر ثانیه هم رسیدیم،  مخصوصا در شهرهای بزرگ که ترافیک بالا بود. با اقداماتی که انجام دادیم،  سرعت را به حدود 9 مگابیت بر ثانیه رساندیم که البته هنوز هم به قبل نرسیدیم.

او در خصوص اقدامات انجام مورد نیاز در این زمینه به تقویب شبکه و دسترسی به باندهای فرکانسی اشاره کرد. جوشقانی در ادامه عنوان کرد که برای اینکار نیاز به 2 برابر کردن تعداد BTS است که نه در کوتاه مدت امکان‌پذیر است و نه مردم موافق اینکار هستند. از طرفی دریافت مجوز آن نیز سخت است. او گفت که در نهایت با اشتراک‌گذاری فرکانس توانستند سرعت را تاحدودی بهبود ببخشند.

جوشقانی همچنین از ارائه بسته رایگان اینترنت ثابت که باعث ترافیک بیشتر در شبکه شد، به عنوان دلیلی برای افت کیفیت اشاره کرد که با عملیاتی مانند افزایش ظرفیت انتقال در شبکه و کمک مخابرات در مراکز مختلف که تراکم ترافیکی بود، توانستند ظرفیت‌ها را افزایش دهند.

با این حال، طبق اعلام جوشقانی هنوز وضعیت اینترنت به حالت پیش از کرونا باز نگشته است و این در حالیست که وزیر ارتباطات وعده سرعت 4 برابر را مطرح کرده بود. از طرف دیگر، طرح راه‌اندازی اینترنت VDSL تنها در مناطقی از دو استان تهران و قم شروع شده است و  مشخص نیست چه زمانی به دیگر استان‌های کشور راه پیدا خواهد کرد.

انتهایپیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: