کد خبر: ۵۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
به گزارش کارشناسان اتحادیه اروپا، بزرگترین سوراخ لایه ازون که در قطب شمال کشف شد بود، بالاخره بسته شد. به گفته این تیم تحقیقاتی، بزرگترین سوراخ لایه ازون در نیمکره شمالی در تاریخ ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) بسته شد.

به گزارش آوای نشاط، سوراخ لایه ازون (بخشی از جو زمین که سیاره را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند) اولین بار حدود سه ماه گذشته، یعنی هنگامی که شرایط باد غیرمعمول، هوای منجمد را در این منطقه برای چند هفته به دام انداخت، باز شد.

روکیدا - بالاخره بزرگترین سوراخ لایه ازون در قطب شمال بسته شد - اطلاعات عمومی, دانش

این بادها که به گرداب قطبی معروف هستند، یک قفس دایره ای شکل از هوای سرد ایجاد کردند تا ابری مرتفع را در این منطقه به وجود آورد. ابرهایی که با آلاینده های ساخت انسان مانند کلر و برم مخلوط شده بودند، گاز ازون را نابود کردند، تا اینکه یک سوراخ عظیم در جو به وجود آمد. 

به گفته محققان، در حالی که هر پاییز، یک سوراخ بزرگ در لایه ازون در قطب جنوب ایجاد می شود، وقوع چنین شرایطی در قطب شمال بسیار نادر بوده است. امسال هم که چنین اتفاقی در قطب شمال افتاده، فقط به دلیل این توده هوای سرد بوده است.

روکیدا - بالاخره بزرگترین سوراخ لایه ازون در قطب شمال بسته شد - اطلاعات عمومی, دانش

هنوز نمی توان به یقین گفت که آیا این اتفاق در لایه ازون، قرار است به یک روند جدید در آینده در این منطقه تبدیل شود یا خیر. به گفتی برخی کارشناسان، این اولین بار است که از یک سوراخ واقعی در لایه ازون در قطب شمال صحبت می کنیم.

روکیدا - بالاخره بزرگترین سوراخ لایه ازون در قطب شمال بسته شد - اطلاعات عمومی, دانش

در عین حال، ما هر ساله شاهد یک سوراخ در لایه ازون در قطب جنوب بوده ایم. این رویداد بیش از چهار دهه، میهمان منطقه قطب جنوب بوده است و در آینده نیز قرار است شاهد آن باشیم. البته دانشمندان خوشبین هستند که سوراخ لایه ازون در قطب جنوب هم کاملاً بسته شود، اما التیام یافتن کامل آن شاید تا سال ۲۰۵۰ طول بکشد. به نظر می رسد که افزایش دمای قطب جنوب به دلیل پدیده گرم شدن کره زمین، باعث شده که این سوراخ کوچک تر شود.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: