کد خبر: ۵۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴
روایت «کمک مومنانه»/
در روزها و شب‌های ماه میهمانی خدا، مردمان ایران زمین هم در جای جای این کشور، بساط میهمانی برپا کرده‌اند و دل‌هایشان را میزبان محبت همدیگر کرده‌اند؛ این بار در رزمایش «همدلی و کمک مومنانه».

به گزارش آوای نشاط، بیش از دو ماه و نیم از شناسایی رسمی ویروس «کرونا» در ایران یا به عبارتی ورود این میهمان ناخوانده و منحوس به کشورمان می‌گذرد و طی این مدت، علاوه بر آنکه حدود 6 هزار نفر از هم‌وطنانمان جان باخته‌اند و نزدیک به 99 هزار نفر نیز مبتلا شده‌اند، عده‌ای نیز بخاطر محدودیت‌های ناخواسته اجتماعی، یا شغلشان را از دست داده‌اند و در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند یا نفس کار کردن و امرار معاش‌شان به شماره افتاده است.

هرچند این وضعیت در خیلی از کشورهای دنیا، از جمله در میان دولت‌های پر سر و صدای اروپایی با وخامت بیشتری شایع شده، اما در کشور ما گروه‌های مختلف مردمی، به ویژه از میان جوانان دانش‌آموز،‌ دانشجو و طلبه پای کار آمده‌اند تا به سهم خود هم یاری‌گر جامعه پزشکی و درمانی کشور باشند و هم باری را از دوش دیگران بردارند؛ از ضدعفونی کردن معابر عمومی و تهیه اقلام بهداشتی گرفته تا حضور در کنار خانواده‌های متوفیان بیماری کرونا و تسلا دادن به آنها در این شرایط روحی، تنها بخش‌هایی از کتاب همدلی مردمی در ایران طی دو ماه و نیم اخیر بوده است.

اما نقطه اوج این همدلی در رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» است که از روز نیمه شعبان امسال و با رهنمود و اشاره رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی ایشان به راه افتاد. حضرت آیت‌الله خامنه‌آی در این سخنرانی،‌ با یادآوری جلوه‌های مختلف و البته مصداقی از حرکت عمومی مردم برای یاری رساندن به همدیگر در روزهای مبارزه با بیماری کرونا و تحسین این حرکت‌ها، خواستار آن شدند تا این موج همدلی و امید در روزهای ماه مبارک رمضان نیز با رویکرد همدلی و کمک مومنانه ادامه یافته و از اقشار مستمند یا مستضعف جامعه دستگیری شود.

مثل همیشه، حالا این بار هم اقشار مختلف مردم با هدایت و راهبری سازمان بسیج مستضعفین به میدان آمده‌اند و طی 20 روز اخیر «رزمایش همدلی مومنانه» در بسیاری از استان‌های کشور اجرا شده و مراحل بعدی آن نیز تا پایان ماه نزول قرآن، به تدریج اجرا خواهد شد؛ در این رزمایش، کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم، توسط سازمان بسیج و در مواردی توسط برخی نهادهای انقلابی دیگر مانند کمیته امداد و سازمان اوقاف، با شناسایی مناطق محروم و حاشیه‌نشین و اقشار مستضعف درون شهرها،‌ در قالب «بسته‌های معیشتی و غذایی» تقدیم آنها می‌شود تا باز هم رسم مردانگی و همدلی مردم ایران، به آنهایی که در شهرهای پرآوازه اروپایی و آمریکایی صف‌های کیلومتری تشکیل داده‌اند، برسد.

در 20 روز اخیر، هر روز جلوه‌های پرشور و غرورانگیزی از این همدلی مومنانه در جای جای کشور به نمایش در آمده که توصیف همه آنها در یک یا چند گزارش امکان ندارد و قلم و دوربین خبرنگاران، تنها گوشه‌هایی از این «مشق مهربانی» را منعکس می‌کند.

عروس و دامادی که گل کاشتند

از دیروز (دوشنبه 15 اردیبهشت) تا امروز هم جلوه‌های رنگارنگی از این رزمایش ماندگار شکل گرفته است؛ از جمله در شهرستان عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی.

عروس و داماد جوانی که خود را سرباز ولایت می‌خوانند، با بخشیدن هزینه عروسی خود به رزمایش «کمک مومنانه»، آرزو می‌کنند این خبر به مقام معظم رهبری برسد و لبخند رضایت ایشان باعث دلگرمی آنها در ادامه مسیر همراهی و یکدلی باشد.

در اردبیل هم که مردمانش از دیرباز به محبت اهل بیت (ع) و سخاوت و همدلی شناخته شده‌اند، مردم از موج «کمک مومنانه» جا نمانده‌اند و تا اینجای کار ۱۲ هزار بسته معیشتی تهیه کرده‌اند که به گفته سرهنگ پاسدار پیرجاهد سخنگوی رزمایش کمک مؤمنانه در استان اردبیل،‌این بسته‌ها از امروز سه‌شنبه در بین خانواده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر شناسایی شده توسط پایگاه‌های مقامت بسیج استان توزیع خواهد شد.‌

وی یادآوری کرده است که مردم استان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۳۸۱۰۳۵۱۱۵۰۱۸۱۸۱ یا شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۰۳۹۱۲۵ به ‌نام «جذب و هدایت کمک‌های مردمی» در نزد شعب بانک انصار در استان واریز کنند‌.

از همدلی چادگانی‌ها تا شور مدام البرزی‌ها

اما در اصفهان هم که همیشه یادآور جهاد و شهادت بوده، حالا در شهرهای مختلف مردم پای کار رزمایش همدلی مومنانه آمده‌اند و از دیروز نوبت به چادگان رسیده است؛ در این شهر هم،‌ از دیروز دو.شنبه توزیع 1700 بسته معیشتی در میان اقشار مستضعف و محروم آغاز شده است و در روزهای بعد هم پایگاههای بسیج دیگر شهرهای استان، مراحل بعدی این رزمایش را برای خانوارهای شناسایی شده اجرا خواهند کرد.

امام‌جمعه چادگان از اهدای کارت هدیه به نیازمندان خبر داده و گفته: کمک‌های نقدی در قالب کارت هدیه نیز به افراد نیازمند در بخش مرکزی و چناررود اهدا شده است؛ البته کمک مؤمنانه نباید فصلی و تنها مختص یک‌زمان خاص باشد، انتظار داریم در طول سال هم ادامه داشته باشد.

اهالی شهرهای مختلف استان البرز هم قطعات دیگری از پازل رزمایش کمک مومنانه را تکمیل کرده‌اند؛ به گفته مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان البرز، طی روزهای اخیر در آئین همدلی مؤمنانه با مشارکت کمیته امداد امام (ره) البرز و استانداری البرز، دو هزار سبد کالا از محل کمک‌های اعطایی بنیاد مستضعفان به محرومان البرزی در مناطق حاشیه‌نشین کرج تقدیم شده است.

 

محمدی‌فرد با ابراز امیدواری اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری، رزمایش گسترده همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان در ماه رمضان امسال خاطره‌ای خوب در اذهان مردم باقی بگذارد، گفته است: مراجعه حضوری به ۱۳ دفتر کمیته امداد امام (ره) و ۱۳۰ مرکز نیکوکاری طرف تعامل با این نهاد در استان البرز، تماس با شماره تلفن 02632826741 و واریز کمک نقدی به شماره کارت 6037997950030578 راه‌های مشارکت مردم نیکوکار در طرح اطعام مهدوی است.

 دلدادگان شهید علمدار از نسل چهارم انقلاب

در استان ایلام هم گروه جهادی شهید مجتبی علمدار که از زمان زلزله سرپل ذهاب به مدت چند سال است که با هدف کمک به مردم تشکیل شده، حالا فعالیت‌های آن ادامه دارد و در زمان شیوع کرونا به یاری نیازمندان آمد‌ه است.

سامان عزیزمرادی مسوول این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، درباره اقدامات انجام شده در زمان کرونا گفت: تهیه پمپ‌های سمپاشی و ضدعفونی کردن مناطق حاشیه‌نشین شهر که امکان ضدعفونی آن توسط خودروهای ادارات ممکن نبوده، از جمله این اقدامات است.

در استان بوشهر و دیار رئیسعلی دلواری هم شور کمک مومنانه تمام شدنی نیست و همچنان ادامه دارد؛ از چند روز پیش نوبت به شهرستان «جم» رسیده و روزانه ۵۰۰ بسته غذایی بین نیازمندان توزیع می‌شود.

راه‌اندازی آشپزخانه‌های «اطعام مهدوی» در خراسان‌جنوبی و سمنان

در استان خراسان جنوبی هم خیرین پای کار «اطعام مهدوی» هستند تا گوشه‌ای از رنج محرومان را پاک کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی ۱۶ آشپزخانه طرح اطعام مهدوی با هدف تهیه و تأمین غذای گرم برای نیازمندان در ماه مبارک رمضان در استان خبر داده است.

مشابه این ابتکار همدلانه در استان‌هایی مانند سمنان هم اوج گرفته است. در این استان یک هزار و ۱۰۰ بسته حمایتی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان در قالب رزمایش «مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه» بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا توزیع شده است؛ البته این بخشی از دریای سخاوت مردمان این دیار است و تاکنون بیش از ۲۵ هزار سبد کالایی و بهداشتی در قالب حمایت‌های کمیته امداد بین ۱۷ هزار خانوار از مددجویان سمنان تقدیم شده است.

 

خادمان امام مهربانی‌ها در خدمت دلباختگان امام مهربانی‌ها

اما خادمان بارگاه امام رضا (ع) هم از سیل همدلی مردم جا نمانده‌اند و این روزها، برخی قسمت‌های صحن و سرای آسمانی امام هشتم را به کارگاه تهیه و آماده‌سازی بسته‌های «کمک مومنانه» تبدیل کرده‌اند.

رواق امام خمینی(ره) در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) این روزها تبدیل به میدان فعالیتی بزرگ و جهادی شده است تا سفره‌ به ناچار پهن نشده‌ افطار در حرم رضوی، به میان نیازمندان برود.

اهالی دیار غواصان، غرق در دریایی مهربانی

مردمان خونگرم و صمیمی استان زنجان هم که نام و آوازه غواصان صف‌شکن‌شان در دفاع مقدس همیشه زنده است،‌ برگ دیگری از دفتر مهربانی ایرانیان را در روزهای نامهربانی بیماری کرونا ترسیم کرده‌اند.

معاون اجرایی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان، از توزیع بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی در مرحله نخست رزمایش طرح مواسات و همدلی و کمک مومنانه خبر داد.

سید شمس الدین موسوی این را هم یادآوری کرده که از زمان شیوع کرونا تا ۲۳ فروردین‌ماه سال‌جاری بیش از  ۲۸ هزار و ۴۳۶ بسته معیشتی توسط سپاه استان در بین نیازمندان توزیع شده است و این رزمایش تا عید فطر ادامه دارد.

در استان سیستان و بلوچستان هم تاکنون بیش از ۵۰ بسته مواد غذایی در رزمایش کمک های مومنانه بین نیازمندان و کسانی که از ویروس کرونا آسیب دیده اند که به همت حوزه صاحب الزمان (عج ادارات کل بسیج کارمندان سیستان و بلوچستان توزیع شده است؛‌ارزش هر بسته غذایی بیش از 300 هزارتومان است.

مساجد قم،‌ پای کار همدلی

در استان قم هم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کنار بسیج، بخشی دیگر از بار همدلی مومنانه را به دوش کشیده است؛‌ از دیروز،‌ رزمایش همدلی و احسان به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با هدف توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی توسط بیش از ۱۰۰ گروه جهادی در مساجد قم آغاز به کار کرده است.

هم‌استانی‌های «حاج قاسم» در میدان جهاد همدلانه

اما در دیار کریمان استان کرمان هم که، همشهریان «حاج قاسم» همچنان پرچم مهربانی را بالا نگه داشته‌اند و هر روز در هر شهری،‌ نمایی از مهر خود را نشان می‌دهند؛ از جمله در سیرجان.

مسئول موکب سیدالشهداء(ع) سیرجان گفته است: 150 نفر از اعضای این موکب از ابتدای ماه مبارک رمضان پخت نان محلی را در فاطمیه روستای باسفهرجان آغاز کرده اند و روزانه 500 قرص نان را پخت و بین جامعه هدف توزیع می‌کنیم.

وی بیان کرد: موکب سیدالشهداء سیرجان که در فصل‌های مختلف در کربلا ، قم، مشهد و جمکران به زائران عتبات و ائمه خدمت‌رسانی می‌کنند اما حالا در قرنطینه و ماه مبارک رمضان اقدام به پخت نان در کنار بسته‌های معیشتی برای مستمندان و جامعه هدف دارد.

 

باز هم میدان‌داری کم‌نظیر اهالی دیار علویان

قرارگاه رمضان بسیج دانشجویی مازندران طرح «سی شب، سی هزار افطار» را در دست اجرا دارد. این قرارگاه هر شب هزار افطاری، با کمک پایگاه های بسیج مساجد و محلات سطح شهرستان ساری طبخ می‌کند و غذاهای طبخ شده را به دست افراد نیازمندان و قشر کم‌برخوردار توزیع می‌کند.

این اقدام با فعالیت ۱۲۰ دانشجوی بسیجی و قریب به ۳۰ نفر از بسیج خواهران در حال انجام است.

 

در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد هم مردم قافله‌های مهربانی تشکیل داده‌اند؛ از جمله در گچساران که شورای هیات مذهبی گچساران در اقدامی با حضور امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ، شورای شهر، شهرداری دوگنبدان و دیگرکارکنان این نهادها و نیروهای بسیجی در طی شب گذشته اقدام به توزیع  بسته مواد غذایی و بهداشتی کرده‌اند و این حرکت در مراحل بعدی هم تا عید فطر ادامه دارد.

قصه مهربانی مردمان این سرزمین وسیع‌تر از آن است که در این چند خط بگنجد؛ همدلی‌ها ادامه دارد و این قصه سر دراز دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: