کد خبر: ۵۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
محققان توانستند نانوبادی‌ها را به صورت مستقل از آنتی بادی تولید کنند. نانوبادی‌ها قادرند پروتئین‌های تاجدار را برای تصویربرداری بهتر در مقیاس نانو تثبیت کنند و به این ترتیب درک صحیحی از رفتار ویروس کرونا در بدن و نحوه تعامل احتمالی آن با داروها حاصل می‌شود

به گزارش آوای نشاط، روز دوشنبه پایگاه خبری مدیکال ساینس، نانوبادی در واقع یک قطعه از آنتی‌بادی متشکل از یک دامنه متغیر تک مونومر است.
نانوبادی‌ها آنتی‌بادی‌های موجود در بدن شترسانان (لاما، آلپا و شتر) هستند که بسیار کوچکتر از آنتی‌بادی‌های بدن انسان بوده و ساختاری کوچک و بسیار پایدار دارند. این ویژگی‌های نانوبادی‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای تصفیه و تثبیت پروتئین‌ها و ساختار آن‌ها قبل از تصویربرداری تبدیل می‌کند.
این نانوبادی‌ها قابلیت چسبیدن به پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا را دارند و در حال حاضر برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار متخصصان دانشگاه آکسفورد قرار گرفته‌اند.
محققان انستیتوی تحقیقاتی رزالیند فرانکلین واقع در انگلیس کار تحقیقاتی خود را با هدف تصویربرداری از پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا که به سلول‌های بدن انسان می‌چسبند، ادامه می‌دهند. این پروتئین دارای بخشی موسوم به RBD‌ است که به گیرنده‌های سلولی متصل می‌شود. از آنجا که این پروتئین نقش اساسی در ایجاد آلودگی ویروسی دارد، در بسیاری از تحقیقات فعلی برای تولید دارو و واکسن مورد توجه قرار گرفته است.
نانوبادی‌ها قادرند پروتئین‌های تاجدار را برای تصویربرداری بهتر در مقیاس نانو تثبیت کنند. همچنین امکان ایجاد یک اتصال پایدار بین RDB و سلول هدف را فراهم می‌کنند. بدین ترتیب محققان می‌توانند درک صحیحی از رفتار ویروس در بدن و نحوه تعامل احتمالی آن با داروها به دست آورند.
علاوه بر این محققان در تلاشند تا از این نانوبادی‌ها به عنوان مسدودکننده‌های خاص برای عملکرد پروتئین‌های تاجدار ویروس بهره بگیرند و مانع آلودگی سلول‌های انسان توسط این ویروس شوند. همچنین نانوبادی‌ها برای توسعه آزمایشات سریع و دقیق  تشخیصی نیز کاربرد دارند.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: