کد خبر: ۵۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
بزرگترین صندوق‌های ثروت حاکمیتی در جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۶۷ میلیارد دلار به دلیل تأثیر بحران ویروس کرونا بر دارایی‌های عمده آنان زیان کرده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، جمعه شب تارنمای خبرگزاری رویترز عربی، مطابق محاسبات انجام شده توسط "خاویر کاپاپه" مدیر "پژوهش‌های ثروت‌های حاکمیتی در مرکز (IE)حکومت‌داری تغییر" تهیه شده است، بخش بزرگی از این زیان  که حدود ۴۰ میلیارد دلار است، سهام‌ موسسه سرمایه گذاری چین در مؤسسات مالی چینی مثل بانک ساخت و ساز چین، بانک صنعت و تجارت، بانک کشاورزی این کشور و "بانک چین" است.

کاپاپه برای برآورد زیان تحقق نیافته، داده‌های ۱۵ صندوق مختلف را با سرمایه‌های اولیه بیش از یک میلیارد دلار آنالیز کرده است.

وی گفت: برخی از سهام‌های بزرگ حین بحران مالی جهانی خریداری شد و این سهام‌ها در بانک های اروپایی مانند بارکلیز (انگلیس) و  و بانک "کردیت سوئیس" رنج می برند.

داده‌های مؤسسۀ رفینیتیو ایکون نیز نشان می دهد سازمان سرمایه گذاری قطر در سال ۲۰۰۸ سهام بانک کردیت سوئیس را خریداری کرد و هم اکنون ۵.۲۱ درصد سهم این بانک و نیز ۵.۸۷ بانک انگلیسی بارکلیز را در اختیار دارد، درحالی که صندوق سرمایه گذاری نروژ نیز ۴.۹۸ درصد سهام کردیت سوئیس را خریده است.

شرکت ﺗﻤﺎﺳﯿﮏ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﻨﮕﺎﭘﻮر ۱۶ درصد سهام شرکت [چند ملیتی خدمات مالی و بانکداری] استاندارد چارترد را خریداری کرد که این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۰۶ و پیش از بحران مالی سال‌ ۲۰۰۸ صورت گرفت.

سهام بانک‌های بارکلیز، کردیت سوئیس و استاندار چارترد از آغاز سال جاری میلادی بین ۳۹ تا ۴۹ درصد کاهش یافته است.

آشفتگی در بازار [سهام] در حالی صورت می گیرد که صندوق‌های حاکمیتی، با افت قیمت نفت خام روبروست که منبع اصلی درآمد اقتصاد محلی برخی از این کشورهاست.

مؤسسه مالی بین‌المللی در برآوردهای خود که ماه پیش اعلام شد، گزارش داد که دارایی صندوق‌های ثروت حاکمیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس تا پایان سال جاری میلادی حدود ۲۹۶ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت که بخش عمده این خسارت‌ها ناشی از کاهش افت بازار سهام است.

با وجود این برخی از صندوق‌های ثروت حاکمیتی به دنبال عقد قراردادهای [جدید] هستند، در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری کل عربستان سهام چهار شرکت نفتی اروپایی شامل شل (انگلیس)، رویال داتشل (انگلیسی-هلندی)، توتال (فرانسه)، ایکویینر (نروژ) و انی (ایتالیا) را خریده است.

صندوق سرمایه‌گذاری سعودی دوشنبه هفته گذشته نیز از خرید ۸.۲ درصد از سهام شرکت آمریکایی-انگلیسی "کارنوال کورپوریش" خبر داده بود.

کاپاپه اعلام کرد، سرمایه گذاری هایی که به نظر می رسد در میان تعطیلی گسترده بخشهای عظیم اقتصاد جهانی نتیجه می‌دهد، سرمایه گذاری در بخش انبارداری و لوجستیک بوده است.

وی گفت: مالکیت بسیاری از انبارها در سراسر جهان بویژه در اروپا، صندوق‌های ثروت حاکمیتی هستند و رویکرد تجارت الکترونیک توسط بحران کرونا حمایت می‌شود.

کاپاپه افزود: کنترل بسیاری از شرکت‌های نوظهور که در زمینه برون بر غذا فعالیت دارند، در اختیار صندوق‌های حاکمیتی چون اوبر و گراپ (شرکت مواد غذایی در سنگاپور) و شرکت دیدی (چینی) قرار دارد.

براساس تازه‌ترین داده‌های مؤسسۀ رفینیتیو ایکون، صندوق سرمایه‌گذاری کل عربستان سعودی در ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، مالک ۴.۲۷ درصد از سهام اوبر شده است، همچنین ۴۵ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در  شرکت ۱۰۰ میلیارد دلاری «سافت بانک» ژاپن را اختصاص داده است که خود سهامدار شرکت اوبر است.

سافت بانک ژاپن عنوان بزرگترین موسسه سرمایه گذاری فناوری در جهان را یدک می‌کشد که در استارتاپ‌های بسیار زیادی با حوزه‌های کاری متنوع سرمایه گذاری کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: