کد خبر: ۵۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۷
اردن نسبت به حمایت نکردن فوری از آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در مقابله با کرونا هشدار داد.

به گزارش آوای نشاط، تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"، "ایمن الصفدی" وزیر امورخارجه اردن سه‌شنبه در نشستی با "آن لینده"  همتای سوئدی و "فیلیپ لازارینی" کمیسر کل آژانس اونروا که از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد تأکید کرد، هرگونه خللی در مقابله با کرونا پیامد ناگواری برای تمامی کشورهای منطقه (خاورمیانه) خواهد داشت.

الصفدی با بیان اینکه رفع چالش‌های پیش روی اونروا نیازمند اقدامات مؤثر و سریع منطقه‌ای و بین‌المللی است گفت، از جمله این اقدامات می‌تواند در زمینه تأمین کسری بودجه‌ اونروا باشد زیرا کمک‌های مالی این آژانس تنها نیازهای ماه آینده میلادی آوارگان فلسطینی را تامین می‌کند.

در همین حال وزارت امورخارجه اردن اعلام کرد، در این نشست سه‌جانبه فعالیت راهبردیی مورد بحث قرار گرفت که برای حمایت مضاعف از اونروا و تأمین نیازهای مالی آن آغاز خواهد شد.

این وزارتخانه افزود، فشارهای مالی فزاینده و مقابله با شیوع کرونا، شرایط مالی این آژانس را وخیم‌تر کرده است.

وضعیت مالی اونروا پس از قطع کمک‌های مالی ایالات متحده بحرانی‌تر شد. دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، در ۳۱ اگوست ۲۰۱۸ (۱۹ شهریور ۹۷) اعلام کرد، واشنگتن کمک سالانه‌ خود به اونروا را که بیش از۵۰۰ میلیون دلار بود، متوقف می‌کند.

 آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) به حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار پناهنده و آواره فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه، اردن، لبنان و سوریه کمک می‌کند.

کاخ سفید با قطع کمک خود به اونروا، به تنش‌ها در فلسطین دامن زده و صلح را به خطر می‌اندازد.

قطع کمک‌های واشنگتن به اونروا پس از آن صورت گرفت که با وجود مخالفت و تحریم بسیاری از کشورها و نهادها بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا، دولت ترامپ ۱۴ می ۲۰۱۸ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: