کد خبر: ۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
«مسئولیت‌ اجتماعی بانک‌ها» در گفت‌و‌گوی مشروح آل‌اسحاق با نشاط:
آل اسحاق با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کاهش فشار اقتصادی بر مردم حضور بانک‌‌ها در حوزه فعالیت اجتماعی است،‌گفت: طبق تحقیقات انجام شده بانک‌ها و بنگاه‌هایی که در زمینه اجتماعی تلاش می‌کنند، بازگشت سودشان به‌دلیل اعتماد و توجه مردم به آنها بیشتر است.

یحیی آل‌اسحاق فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «آوای نشاط» درباره اهداف بنگاه‌های اقتصادی

حضور بانک‌ ملت در حوزه فعالیت اجتماعی باعث کاهش فشار اقتصادی بر مردم شده است/ استقبال مردم از بانک‌های برخوردار از دغدغه اجتماعی بیشتر استو بانک‌ها از ورود به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و پیشینیه این اقدامات اظهار داشت:‌ مسأله مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی مدت‌هاست در کشورهای مختلف مدنظر بوده و حتی در مجامع پایان سال سرفصلی در بودجه خود با عنوان فعالیت اجتماعی در نظر می‌گیرند که حسابرس نیز به آن رسیدگی می‌‌کند و اگر از این بودجه استفاده نشده باشد، هیات مدیره زیرسوال ‌می‌رود که چرا به وظایف اجتماعی خود عمل نکرده‌اند.

 

*«وظایف اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی» تعریف شده است

آل‌‌اسحاق یکی از شاخص‌های حسابرسی بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بنگاه‌های بزرگ را بخش وظیفه اجتماعی عنوان کرد و گفت: این موضوع چندسالی است در محافل علمی و اقتصادی و حتی مدیریتی کشور دنبال می‌شود؛ زمانی که ما نیز در اتاق بازرگانی بودیم بخشی تحت این عنوان «وظایف اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی» تعریف کرده بودیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: حتما بنگا‌ه‌های اجتماعی که از اجتماع بهره و سود می‌گیرند و از سهام خود بهره‌ می‌برند در مقابل وظایفی دارند که باید اعمال کنند، به ویژه در کشور ما که مبانی اعتقادی و آرمانی قوی‌تر از کشورهای صرفا مادی است.

* رابطه معنویت و اقتصاد در کشورمان یک رابطه تنگاتنگ است

وی رابطه معنویت و اقتصاد در کشورمان را یک رابطه تنگاتنگ توصیف کرد و گفت: در قوانین و ضوابط اقتصاد اسلامی مباحثی مانند مکاسب مطرح بوده و در حوزه‌ها تدریس می‌شود و کسی که می‌خواهد مجتهد شود حتما یک دوره مکاسب را می‌گذراند و در آنجا رابطه بین معنویت و اقتصادمثل انصاف، رعایت حقوق مستضعفین، گران‌فروشی و احتکار و مباحثی که به شکل حقوقی مطرح است، مشخص هستند.

* روند ورود بنگا‌ه‌های اقتصادی به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به‌تدریج در حال شکل‌گیری است

آ‌ل اسحاق با بیان اینکه روند ورود بنگا‌ه‌های اقتصادی به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به‌تدریج در حال انجام و شکل‌گیری است، افزود: برخی بنگاه‌های اقتصادی تقبل تاسیس مدرسه یا خیریه و سرپرستی ایتام را تقبل کرده و برخی دیگر نیز جاده‌سازی و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و حمایت از بخش ورزشی و تشکیل باشگاه ورزشی را دنبال می‌کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت هم در این زمینه کمک کرده است و گفته است بنگاه‌ها تا 2 درصد از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی را می‌توانند به طور مثال به حوزه ورزش اختصاص دهند.

«برخی بانک‌‌ها  اخیرا به این حوزه ورود کرده‌اند که کار خوبی است و به‌نظر من دو دلیل دارد؛ کسانی که از جامعه منتفع هستند حق این است بخشی از درآمد خود را به جامعه بازگردانند.»

* بازگشت سود به‌دلیل اعتماد و توجه مردم به بانک‌های مردمی بیشتر است

وی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده بانک‌ها و بنگاه‌هایی که در زمینه اجتماعی تلاش می‌کنند، بازگشت سودشان نیز به‌دلیل اعتماد و توجه مردم به آنها بیشتر است.

آل‌اسحاق تلاش خیرین در ایران را به دلیل عقاید مذهبی مسبوق به سابقه دانست و ادامه داد: کسانی که در این حوزه ورود کرده اند از یک آرامش و طمانینه روحی نیز برخوردارند.

این فعال اقتصادی ضمن تشویق بانک ها برای ورود به عرصه وظایف اجتماعی در عین حال گفت: بانک‌ها باید زودتر از این‌ها به این عرصه وارد می‌شدندچراکه وضعیت بانک‌ها در ایران به نحوی زیر سوال است، یعنی درآمد آنها نسبت به سایر رشته‌ها قابل قیاس نیست و بخش تولید اگر حداکثر 10 درصد سود می‌دهد بخش‌های بانکی بعضا بین 20 تا 40 درصد سود می‌برند.

یکی از راه‌های کاهش فشار اقتصادی بر مردم حضور بانک‌ها در حوزه فعالیت اجتماعی است

وی اظهار داشت: اگر بانک‌ها یک درصد از سود خود را برای اجتماعی اختصاص دهند کارهای بسیاری در حوزه اجتماعی می‌توانند انجام دهند اما آمدن بانک‌ها به این سمت یک کار فرهنگی می‌خواهد و آنها اگر به فکر منافع اقتصادی و سرمایه اجتماعی هم باشند باید این کار را انجام دهند و این اقدامات در ذهن مردم ماندگار است تا بانکی که به مشکلات مردم بی‌تفاوت بوده و فقط به فکر پول و کسب درآمد است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کاهش فشار اقتصادی بر مردم حضور بانک‌ها در حوزه فعالیت اجتماعی است و این امر در دنیا نیز در حال انجام است، گفت: عنایت و برکات معنوی این کار نیز بسیار است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: