کد خبر: ۴۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
طالبان افغانستان اعلام کرد که یک رهبر ارشد این گروه برای گفت و گو درباره امضای توافق صلح با نماینده آمریکا در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده است .

به گزارش آوای نشاط، شبکه خبری الجزیره روز جمعه به نقل از سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اضافه کرد: " ملا عبدالغنی برادر " معاون سیاسی این گروه با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در دوحه دیدار کرده است.

سهیل شاهین اظهار داشت: دو طرف در مورد امضای توافقنامه صلح و موضوعات مربوط به امضای این توافقنامه تبادل نظر کردند و این مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

همچنین یک منبع آگاه که اسم آن ذکر نشد به الجزیره گفت: ژنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در مذاکره بین نماینده طالبان با خلیل زاد حضور داشته است.

شبکه الجزیره قطر اضافه کرد: دوشنبه هفته جاری یک منبع در گروه طالبان گفت که نمایندگان این گروه و آمریکا در دوحه برای تعیین تاریخ امضای توافق بین دو طرف و تبادل زندانیان بحث و گفتگو کردند که بر اساس آن طالبان موافقت کرد حملات انتحاری خود را در افغانستان متوقف کند .

در همین زمینه وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در سخنرانی در مرکز مطالعات راهبردی ( استراتژیک) و بین الملل در واشنگتن ، خطاب به طرف های آمریکایی گفت: آنچه را که در دهه هشتاد اتفاق افتاد تکرار نکنید زیرا حتی اگر توافق نامه موفقی حاصل شود چالش ها باقی خواهد ماند و آمریکا باید نسبت به دوستان و متحدان خود مسئولیت پذیری و انعطاف بیشتری داشته باشد.

شاه محمود قریشی که پیش از دیدار با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو سخن می گفت، افزود: اشتباه است که دوباره از افغانستان غفلت کنید همانطور که پس از عقب نشینی نیروهای شوروی اتفاق افتاد .

وی خواستار آن شد که نیروهای آمریکایی پس از عقب نشینی به راهبردهای خود در زمینه بازسازی افغانستان و نه جنگ در این کشور ادامه دهند.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به اینکه آمادگی طالبان برای خشونت را ارزیابی کرده است، افزود: آنها خسته اما عملگرا هستند و احمق نیستند.

خاطرنشان می شود، طالبان و آمریکا سپتامبر سال گذشته میلادی در آستانه توافق برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بودند اما دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پس از برخی اقدام های خشونت آمیز طالبان این مذاکرات را متوقف کرد.

مذاکرات بعداً در ماه دسامبر بین دو طرف در قطر از سر گرفته شد اما پس از حمله در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام در افغانستان به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام/
 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: