کد خبر: ۴۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
هفته وحدت در قاب تصویر گروه مستند روایت فتح
گروه مستند روایت فتح از ساخت و تولید مستندهایی با موضوع وحدت شیعیان و اهل سنت خبرداد که به زودی از سیما پخش خواهند شد.

به گزارش آوای نشاط، روح الله رفیعی مدیر گروه مستند روایت فتح با اشاره به میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت گفت: اهل سنت معتقدند که پیامبر اسلام در تاریخ 12 ربیع الاول به دنیا آمدند و شیعیان معتقدند که ایشان در 17 ربیع الاول به دنیا آمدهاند. همین موضوع که به نظر یک نکته اختلافی بود باعث شد تا امام خمینی(ره) با نامگذاری فاصله بین این دو تاریخ به نام هفته وحدت به دیگران بیاموزند تا به دو مذهب بزرگ اسلام احترام بگذارند و بر ضرورت اهمیت وحدت جهان اسلام تاکید کنند.

رفیعی افزود: مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای نیز به وجود یک میلیارد مسلمان در دنیا و اشتراکات فراوان آنها با هم اشاره کردند و فرمودند: «مسلمانان جهان درباره خدا و پیامبر(ص) و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسیاری از احکام دینی با هم یک عقیده دارند یک چند مورد اختلاف هم دارند اینها بیایند همان چند اختلاف را بگیرند با هم بجنگند تا آن کسی که با اصل خدا و پیامبر(ص) و دین و همه چیز مخالف است کار خودش را انجام بدهد آیا این عاقلانه است؟» مشخص است که اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند و ملعبه دست دشمن نشوند دنیای اسلام سربلند خواهد شد.

وی گفت: بسیاری از اهل سنت به حکم آیه 23 سوره شوری « قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى ؛» دوستی و مودّت اهل بیت را واجب می شمارند.

رفیعی با اشاره به ورود مستند سازان روایت فتح به عرصه ساخت آثاری حول وحدت مسلمانان گفت: گروه مستند روایت فتح سعی کرده است در این زمینه، سوژههای نابی که خود از دل مردم برآمدهاند را مورد توجه قرار دهد. مستند «دست خورشید» و مستند «آق قلا» و مستند «مخیم،مدافع حرم» از مجموعه آثار وحدتی بهشمار میآیند که گروه روایت فتح تولید کرده است . برخی از این مستندها به زودی به روی آنتن شبکههای مختلف سیما خواهند رفت و در لیست پخش شبکه یک، شبکه افق و شبکه مستند قرار دارند.

مدیر گروه مستند روایت فتح گفت: «دست خورشید » مستندی با موضوع وحدت مسلمانان به تهیه کنندگی روایت فتح است که محمد جعفری باقری نیا کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

وی ادامه داد: مستند «دست خورشید» به داستان پیرمرد نابینای روستا می پردازد که از اهل سنت استان فارس بهشمار میرود و 26 سال است که پیش نماز مسجد جامع قدیمی محلشان است. او با وجود نابینا بودن سنگ تراش ماهریست و در این راه از اوقات آزاد دخترش که پرستار است نیز کمک می گیرد. او مشغول سنگ تراشی خود است تا اینکه مادر پیر یک شهید از او می خواهد که درختان نخلستانش را هرس کند. در حالیکه این پیرمرد نابیناست و باید از نخل های سر به آسمان و بلند بالا رود.

رفیعی گفت: از دیگر مستندهای تولیدی گروه روایت فتح درباره هفته وحدت مستند «آق قلا» به کارگردانی لیلا اسماعیلیان است که از تکنیک موشن کمیک در روایت داستان نیز بهره برده است. که این مستند پنج شنبه 13 آبان به روی آنتن شبکه 1 سیما رفت.

وی خاطرنشان کرد: داستان این مستند درباره طلبه جوانیست که بعد از تحصیل در قم به شهر آق قلا مهاجرت میکند. شهری که تنها در حدود پانزده درصد مردم آن شیعه و بقیه اهل سنت هستند. نام این طلبه حجت الاسلام آقاجانی است که همراه مردم و ازجنس خود آنهاست. او معاشرت حسنهای با مردم شهر دارد و به آنها می گوید: «من با شما زندگی می کنم و در شادی و غم شما همراه و در کنارتان هستم. او به مردم نزدیک می شود. به عیادتشان می رود و سعی میکند در حد توان مشکلات آنها را حل کند.»

رفیعی افزود: این طلبه جوان شیعه در حل مشکلات و گرفتاری های مردم نگاه قومیتی و فرقه ای ندارد. جالب است که مخاطبین او صرفا نمازخوان های مسجد نیستند و نمازنخوان های محل هم با او ارتباط برقرار کردهاند. او امام جماعت مسجدیست که با همه مردم با احترام و محبت رفتار میکند. این مستند تلاش می کند تا با نشان دادن برشی از زندگی اجتماعی اهل سنت و تشیع در کنار هم به مخاطبانش «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ » را یادآوری کند.

 

مدیر گروه مستند روایت فتح با اشاره به مستند دیگری که خود او کارگردانی آن را برعهده داشته است گفت: مستند دیگر گروه روایت فتح «مخیم، مدافع حرم» نام دارد. این مستند به موضوع دفاع فلسطینیهای مخیم سیده زینب (س) که سنی مذهب هستند از حرم اهل بیت (ع) میپردازد که در این میان شهدای بسیاری را نیز تقدیم کردهاند.

رفیعی خاطرنشان کرد: رسانه های صهیونیستی تلاش میکنند با نشان دادن اخبار دروغ و مسموم جنگ فرقه ای ایجاد کنند تا در جبهه متحد مقاومت علیه صهیونیسم چند دستگی و شکاف ایجاد شود. اما واقعیت خلاف این توطئهها را نشان میدهد. این جنگ، نبرد حق و باطل است که در طول تاریخ ادامه داشته است. تعداد زیادی از اهل سنت در راه دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسیدهاند و این مستند تلاش میکند تا گوشهای از رشادتهای آزادیخواهان مسلمان جهان را چه شیعه باشند یا سنی به تصویر بکشد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: