کد خبر: ۳۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
بررسی ابعاد برکناری بولتون در گفت و گو با هانی زاده؛
کارشناس مسائل بین الملل به برکناری بولتون از کاخ سفید اشاره کرد و گفت: همه شخصیت هایی که در اطراف ترامپ هستند از جمله پمپئو، جزو چهره های افراطی و وابسته به لابی صهیونیستی هستند و به نظر می رسد که الان همه افرادی که در کنار ترامپ هستند جزئی از مجموعه های افراطی وابسته به اسرائیل هستند.

به گزارش آوای نشاط، «حسین هانی زاده» کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برکناری جان بولتون از کاخ سفید اظهار داشت: جان بولتون یکی از شخصیت های وابسته به لابی صهیونیستی است و منافع رژیم اسرائیل را بر منافع آمریکا ترجیح می دهد.

وی تصریح کرد: مواضعی که جان بولتون در طول سال های گذشته نسبت به مسائل خاورمیانه مخصوصاً در رابطه با ایران اتخاذ می کرد، مواضعی کاملاً همسو با منافع رژیم صهیونیستی و ضد محور مقاومت بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: طی سه سالی که ترامپ وارد کاخ سفید شده و جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی در کنار ترامپ قرار گرفت، تمام سیاست هایی که بولتون به ترامپ دیکته کرده در راستای انزوای سیاسی آمریکا بود و نتایج معکوسی داشت.

هانی زاده شکست طرح معامله قرن، شکست آمریکا در برابر تحریم های اعمال شده علیه ایران و همچنین شکست آمریکا در برابر روسیه، چین، کره شمالی و ونزوئلا را ناشی از سیاست های افراطی بولتون دانست و اذعان داشت: با توجه به شکست های پی در پی آمریکا در حوزه سیاست خارجی، نهایتاً ترامپ به این نتیجه رسید که استفاده از تجربه سیاسی بولتون به ضرر آمریکا است.

وی با بیان این که برکناری بولتون با تاخیر صورت گرفت، گفت: برکناری بولتون نشان می دهد که ترامپ درصدد ترمیم سیاست های اشتباه آمیز خودش برآمده و ممکن است در آینده روش متعادل تری در رابطه با مسائل جهانی اتخاذ کند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "آیا با رفتن و یا جابجایی مقامات ارشد کاخ، رفتار آمریکا تغییر می کند؟" بیان داشت: با این که نشانه هایی وجود ندارد که سیاست های آمریکا نسبت به ایران تغییر خواهد کرد، ولی پایداری و مقاومت ایران و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب و همسویی ملت و رهبری، در حقیقت موجب شد تا آمریکا به این نتیجه برسد که سیاست های تهاجمی و چکشی در برابر ایران جواب نخواهد داد ولی به هر حال این احتمال وجود دارد که ترامپ سیاست های خودش را در قبال ایران تغییر دهد و نرمش بیش تری نشان دهد.

هانی زاده با تاکید بر این که این نرمش ناشی از مقاومت ملت ایران است، اشاره کرد: به نظر می رسد اگر ترامپ بخواهد واقعاً رفتار ملایم تری نسبت به ایران داشته باشد، باید شرایط ایران را بپذیرد و به توافقنامه برجام برگردد و همه تحریم های خود علیه ایران را لغو کند و آن وقت ممکن است ایران نرمشی هم نشان دهد، اما به نظر نمی رسد در شرایط فعلی اشارات مثبتی از سوی آمریکا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نفر جدید معرفی شده ترامپ بعنوان مشاور امنیت ملی اشاره کرد و گفت: همه شخصیت هایی که در اطراف ترامپ هستند از جمله پمپئو، جزو چهره های افراطی و وابسته به لابی صهیونیستی هستند و به نظر می رسد که الان همه افرادی که در کنار ترامپ هستند جزئی از مجموعه های افراطی وابسته به اسرائیل هستند.

کارشناس مسائل بین الملل با تشریح این که سیاست آمریکا در قبال ایران ربطی به مقامات کاخ سفید ندارد، عنوان کرد: تغییر و جابجایی بولتون دلیلی بر رفتار معتدلانه آمریکا نیست و باید در انتظار بود که آیا ترامپ از سیاست های گذشته خودش پشیمان شده یا همچنان به دنبال رفتار تهاجمی علیه ایران است.

هانی زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "چرا عده در داخل اینگونه القاء می کنند که ترامپ تحریم ها را کاهش داده و موضوع مذاکرات هسته ای را مطرح می کنند؟" گفت: هیچ دولتی و هیچ شخصیتی و نه دستگاه دیپلماسی و نه دولت حق مذاکره فرابرجامی ندارند؛ مسئله برجام مسئله جداست.

وی ادامه داد: در چارچوب برجام ممکن است مذاکراتی صورت بگیرد، اما در خصوص مسائل هسته، موشکی و دفاعی هیچ کس و هیچ دولتی این حق را ندارد که با طرف های خارجی مذاکره کند و این مسئله مربوط به امنیت ملی ایران است و در حوزه دولت نیست و به همین دلیل هر مذاکره ای که خارج از برجام و تحریم های اعمال شده علیه ایران صورت بگیرد، در واقع خیانت به ملت ایران است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: