کد خبر: ۳۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
وزیر امور خارجه چین ضمن تأکید بر لزوم دوری آمریکا از اعمال «فشار شدید» به ایران ابراز امیدواری کرد که ایران به صورت شتابزده از برجام خارج نشود.

به گزارش آوای نشاط، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به اقدام برجامی ایران ابراز امیدواری کرد که ایران «به طور شتابزده» از برجام خارج نشود.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ وی تأکید کرد: «ما امیدواریم که ایران در تصمیم‌گیری‌های خود محتاطانه عمل کند و به راحتی این توافق (برجام) را ترک نکند».

وانگ یی همچنین به اتهام‌زنی اخیر واشنگتن به ایران در خصوص حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان اشاره کرد و گفت که آمریکا برای حل مشکلات خود با ایران نباید از «فشار شدید» بهره گیرد.

منابع خبری پنجشنبه هفته گذشته، از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. در جریان این حادثه نفتکش «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ که از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و نفتکش«کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود، با حمله مواجه شدند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد که پکن درباره وضعیت اوضاع خلیج فارس «قطعاً بسیار نگران است» و از تمامی طرفین می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهند و به سمت نزاع پیش نروند.

وی ادامه داد: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم منطقی باقی بمانند و خویشتنداری را در پیش بگیرند و هیچ‌گونه اقدام تحریک‌آمیز که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند، انجام ندهند و «جعبه پاندورا» را باز نکنند*».

این دیپلمات چینی تأکید کرد: «به خصوص، آمریکا باید روش‌های اعمال فشار شدید خود را تغییر دهد. هرگونه رفتار یکجانبه هیچ اساسی در قانون بین‌الملل ندارد و می‌تواند به ایجاد بحرانی بزرگتر منجر شود».

منبع: فارس
برچسب ها: چین ، ایران ، برجام ، نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: