کد خبر: ۳۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
دو سناتور آمریکایی روز سه شنبه طرحی را ارائه کردند که خواستار اعمال تحریم ها علیه مقام های ترکیه ای مسئول بازداشت شهروندان آمریکایی و کارکنان کنسولگری محلی در ترکیه هستند.

به گزارش آوای نشاط، دو سناتور آمریکایی روز سه شنبه طرحی را ارائه کردند که خواستار اعمال تحریم ها علیه مقام های ترکیه ای مسئول بازداشت شهروندان آمریکایی و کارکنان کنسولگری محلی در ترکیه هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز سه شنبه خود آورده است: این طرح که مورد حمایت هر دو حزب اصلی آمریکا قرار گرفته است، توسط سناتورها «راجر ویکر» جمهوری خواه و «بن کاردین» دموکرات ارائه شده است و در آن همچنین از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواسته می شود ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به آزادی های ابتدایی احترام بگذارند.
به نوشته رویترز، در بیانیه ای که درباره این طرح ارائه شده آمده است: هزاران نفر قربانی پیگردهای قانونی در ترکیه هستند که تحت انگیزه های سیاسی انجام می شود.
در این بیانیه به نقل از سناتور کاردین آمده است: اقدام دولت ترکیه در بازداشت های غلط شهروندان آمریکایی و ترکیه که به استخدام آمریکا در ترکیه در آمده اند، نقض آشکار حقوق انسانی آنها است. طرح ما این موضوع را روشن می کند که آمریکا سال ها همکاری نکردن ترکیه درباره چنین پرونده هایی را تحمل نخواهد کرد.
رویترز نوشت: بازداشت شهروندان آمریکایی در ترکیه، واشنگتن را در اکتبر سال 2017 میلادی وادار کرد تا همه تقاضاهای روادید غیرمهاجرتی از ترکیه را به حالت تعلیق در آورد. این امر اقدام تقابلی آنکارا را به دنبال داشت که به تعمیق وخامت در روابط دوجانبه منجر شد.
این رسانه انگلیسی افزود: طرح ارائه شده در روز سه شنبه از دولت آمریکا می خواهد تحریم هایی را علیه همه مقام های ارشد ترکیه ای که مسئول بازداشت های «غلط و اشتباه» شهروندان آمریکایی و کارکنان این کشور هستند تحریم کند.
تحریم های مورد نظر شامل جلوگیری از سفر مقام های ترکیه به آمریکا و مسدود کردن همه دارایی های آنها در آمریکا است.
رویترز توضیح داد: ترکیه به دنبال کودتای شکست خورده ی ژوئیه سال 2016، ده ها هزار نفر را به بهانه ارتباط آنها با شبکه «فتح الله گولن» روحانی اسلام گرای مستقر در آمریکا بازداشت کرد. آنکارا، وی را در تلاش خشونت آمیزی که گفته می شود براندازی حکومت ترکیه را هدف قرار می داد، مقصر می داند.
«آندرو برانسون» کشیش آمریکایی نیز در میان کسانی بود که به دنبال این این کودتا در زندان ترکیه بسر می بُرد. او اکتبر (مهر-آبان 97) گذشته آزاد شد.
«تام تیلیس» یکی از سناتورهای جمهوری خواه از میان 6 حامی اصلی طرح درخواست تحریم مقام های ترکیه ای، در این زمینه گفت: در حالی که دولت ترکیه در مسیر درستی برای آزادی کشیش آمریکایی در اکتبر گذشته گام برداشته است، به اقدامات بیشتری از سوی ترکیه برای نشان دادن حسن نیت خود و بکار بستن اقدامی در خور یک متحد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیاز هست.
«سرکان گولگه» (Serkan Golge) شهروند دوتابعیتی آمریکایی- ترکیه ای نیز اوایل سال جاری میلادی به عضویت در یک گروه مسلح ترویستی متهم و به هفت سال و 6 ماه حبس محکوم شد.
به نوشته رویترز، سه نفر دیگر از مقام های ترکیه نیز که در کنسولگری آمریکا در ترکیه کار می کردند تحت تحقیقات قراردارند یا به اتهامات مشابهی زندانی هستند.
دادگاهی در ترکیه، ماه گذشته حکم داد که «متین توپوز» مترجم و هماهنگ کننده کنسولگری آمریکا در استانبول باید تا از سرگیری دوباره محاکمه اش در ژوئن (خرداد-تیر) آینده در زندان بماند.
به گزارش ایرنا، در تازه ترین تحول در روابط ترکیه و آمریکا، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته در سخنرانی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از ترکیه خواست بین خرید تسلیحات از روسیه و ماندن در این پیمان یکی را انتخاب کند.
سخنان پنس در واکنش به تصمیم ترکیه برای خرید موشک های اس 400 از روسیه است که برخلاف فشارهای آمریکا، همچنان برای انجام آن مصمم است.
«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به صحبت های اخیر مقامات آمریکایی درباره خرید سامانه موشکی اس 400 از سوی ترکیه اعلام کرد: ما زیر بار دیکته های آمریکا نخواهیم رفت.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: آوای نشاط ، ترکیه ، آمریکا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: