کد خبر: ۳۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
هواپیما‌های جنگی وابسته به نیرو‌های تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» امروز نیز بار دیگر فرودگاه بین‌المللی طرابلس را هدف قرار دادند.

به گزارش آوای نشاط، درگیری طبرق و طرابلس در لیبی در پنجمین روز هنوز ادامه دارد.

هواپیما‌های جنگی وابسته به «خلیفه حفتر» (طبرق) صبح امروز سه‌شنبه نیز فرودگاه بین‌المللی طرابلس واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب این شهر را بمباران کردند.

شبکه الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که در این حمله آسیبی به کسی نرسیده است.

منطقه اطراف فرودگاه طرابلس چند روز پیش شاهد درگیری بین نیرو‌های حفتر و نیرو‌های دولت وفاق ملی بود.

نیرو‌های دولت وفاق ملی با آغاز عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) موفق شدند فرودگاه طرابلس را از نیرو‌های حفتر باز پس گیرند و نیرو‌های حفتر روز دوشنبه (دیروز) پس از چهار روز درگیری شدید در اطراف فرودگاه مجبور به عقب‌نشینی شدند.

نیرو‌های دولت وفاق ملی همچنین موفق شدند دو اردوگاه الیرموک و الصواریخ در جنوب طرابلس را باز پس گیرند.

گفته می‌شود بیش از ۳۰ تن از نیرو‌های حفتر در جریان باز‌پس گیری اردوگاه الیرموک به اسارت درآمدند که به این ترتیب شمار نیرو‌های حفتر که تا کنون اسیر شده‌اند به حدود ۱۵۰ نفر رسید.

گفت‌وگوی نخست‌وزیر ایتالیا با همتای لیبیایی خود

نخست‌وزیر ایتالیا دیشب در تماس تلفنی با نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی، اوضاع این کشور را بررسی کرد.

همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی با «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی تلفنی گفتگو کرد.

وی در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت توقف درگیری‌ها در لیبی تأکید کرد.

«محمد عماری» عضو شورای ریاستی دولت وفاق ملی نیز گفت که فرانسه و روسیه در حال اعمال فشار بر این شورا برای توقف درگیری‌ها و مذاکره با حفتر هستند.

وی افزود که آمریکا، ایتالیا، انگلیس و آلمان با موضع شورای ریاستی دولت وفاق ملی مبنی بر مخالفت با مذاکره با حفتر در صورت عدم عقب‌نشینی نیرو‌های وی، موافق هستند.

سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه همه طرف‌های لیبی را به توقف فوری درگیری‌ها در طرابلس و حومه آن و نیز آغاز گفتگو‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی فراخواند.

«استفان دوگاریک» سخنگوی رسمی گوترش با اعلام این مطلب افزود: «دبیرکل سازمان ملل تأکید دارد که هیچ راه‌حل نظامی در لیبی وجود ندارد و همه طرف‌ها را به توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفتگو‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی دعوت می‌کند».

۴۷ کشته و ۱۸۱ زخمی در درگیری‌ها طرابلس

سازمان بهداشت جهانی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که طی سه روز گذشته در جریان درگیری در حومه طرابلس، ۴۷ نفر کشته و ۱۸۱ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان حقوق بشر انگلیس نیز از اینکه از مهاجران در لیبی به عنوان سپر انسانی استفاده شده و یا اینکه به اجبار آن‌ها را جذب گروه‌های شبه‌نظامی کنند، ابراز نگرانی کرد.

آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها در لیبی شد

سفارت آمریکا در لیبی با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خواهان توقف درگیری‌ها و بازگشت به مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل سیاسی است.

قرار بازداشت عاملان حمله به طرابلس صادر می‌شود

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی، دادستانی نظامی را مکلف به تدوین قرار بازداشت عاملان حمله به طرابلس کرد.

طبق دستور شورای ریاستی دولت وفاق ملی، دستگاه‌های امنیتی مأمور دستگیری اعضای باند‌های مخفی و مخلان امنیت پایتخت کرد.

نیرو‌های شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» از بامداد روز پنجشنبه گذشته پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کرده و پس از تصرف شهر «غریان» و فرودگاه طرابلس درگیری‌های شدیدی بین این نیرو‌ها با نیرو‌های دولت وفاق ملی رخ داد.

حفتر از حمایت‌های مالی عربستان سعودی، مصر و امارات برخوردار است و برخی خبر‌های حاکی از آمادگی خلبانان اماراتی و مصری برای مشارکت در بمباران مناطقی در لیبی به نفع حفتر است.

 

طرفین درگیر در طرابلس به نیروی هوایی روی آورده اند

منابع لیبیایی از استفاده طرفهای درگیر در نبرد طرابلس از نیروی هوایی خبر دادند.

به گزارش روسیاالیوم، منابع خبری از حمله هوایی جنگنده‌های وابسته به دولت وفاق ملی در غرب لیبی به مواضع نیروهای خلیفه حفتر در جنوب منطقه قصر بن غشیر خبر دادند.

این در حالی است جنگنده‌های وابسته به نیروهای حفتر هم مواضع نیروهای دولت وفاق ملی را در اطراف فرودگاه بین المللی طرابلس در منطقه قصر بن غشیر بمباران کردند.

مرکز عملیات آتشفشان خشم وابسته به دولت وفاق ملی از حمله علیه نیروهای حفتر و تسلط بر همه مواضع و محورها در منطقه قصر بن غشیر در حومه طرابلس خبر داد.

همزمان منابع خبری از پرواز جنگنده‌های دولت وفاق ملی در فراز محورهای درگیر در حومه پایتخت لیبی خبر می‌دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، طرابلس ، حفتر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: