کد خبر: ۳۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
یک استاد اقلیم شناسی:
استاد اقلیم شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیلاب‌های اخیر حاصل بی‌تدبیری‌ها و دیدگاه مهندسی و اقتصادی به محیط‌زیست است، گفت: این سیلاب‌ها هیچ ارتباطی به تغییرات اقلیم ندارند.

به گزارش آوای نشاط، مناطق مختلف کشور در هفته های اخیر شاهد بارش‌های شدید باران و به دنبال آن جاری شدن سیلاب‌های ویرانگر بوده‌اند. این بارش‌ها بعد از خشک‌سالی سال قبل روی می‌دهد به همین دلیل عده‌ای معتقد هستند که این اتفاقات از نتایج تغییر اقلیم است. به عنوان مثال، رضا اردکانیان وزیر نیرو در بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: این پدیده تغییر اقلیم در حال تحمیل شدن به کشور ما و بسیاری از جوامع دیگر است به‌طوری‌که پس از گذر سال‌های خشک شدید بلافاصله ترسالی‌های شدیدی رخ می‌دهد که باید خود را برای آن آماده کنیم.

*سیلاب‌های اخیر هیچ ارتباطی به تغییر اقلیم ندارد

در همین راستا، علی‌اکبر شمسی‌پور استاد اقلیم شناسی دانشگاه تهران درباره ارتباط سیلاب‌های اخیر با تغییرات اقلیم گفت: این صحبت‌ها غیرمسئولانه و غیرموجه است چراکه این اتفاقات هیچ ارتباطی با تغییرات اقلیم ندارد. با نیم ساعت بارندگی یک سیلاب شکل می‌گیرد، این گویای تغییر اقلیم نیست. بدون اینکه هیچ‌گونه علم و ذهنیتی نسبت به تغییرات اقلیم داشته باشند، هرجایی این مفهوم را برای توجیه بی‌تدبیری‌های خود بکار می‌برند. درواقع دیواری کوتاه‌تر از دیوار تغییر اقلیم نیافته‌اند.

 شمسی‌پور افزود: خشک‌سالی‌ها و سیلاب‌های رخ‌داده در کشور جزء پدیده‌های طبیعی هستند که در دوره‌های گذشته نیز رخ‌داده‌اند. اسناد و مدارکی در کتیبه و کتاب‌های مورخین این موضوع را اثبات می‌کند.از سوی دیگر، بیابان‌های و دره‌های بزرگ در کشور حاصل 100 سال یا 300 سال نیستند بلکه حاصل هزاران سال یا حتی میلیون‌ها سال اتفاقاتی مانند خشک‌سالی و سیلاب است.

*سیلاب‌های اخیر حاصل بی‌تدبیری و نگاه غلط به محیط‌زیست است

وی در ادامه اظهار داشت: رودخانه‌های متعددی در غرب کشور وجود دارند که به خشک‌رود یا مسیل معروف‌اند یا یاردانم مای دشت لوت، این‌ها نشان می‌دهد که ما درگذشته هم خشک‌سالی داشته‌ایم و هم سیلاب. اتفاقات اخیر نیز حاصل بی‌تدبیری‌ها  و دیدگاه مهندسی و اقتصادی به محیط‌زیست است. از بین بردن جنگل‌ها، ساخت جاده در مناطق نامناسب، این مسائل باعث می‌شود که یک چرخه تخریبی از انسان به انسان برسد.

*پیوستن به موافقت‌نامه پاریس با بهانه تغییرات اقلیم عاقلانه نیست

استاد اقلیم شناسی دانشگاه تهران درباره اهرم فشار قرار دادن این مسائل برای الحاق ایران به موافقت‌نامه پاریس نیز گفت: شاید موافقت‌نامه پاریس از جنبه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای کشور مفید باشد ولی اینکه به‌واسطه تغییر اقلیم و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به آن بپیوندیم کار عاقلانه‌ای نیست و این گزاره و مقدمات غلط هستند.

بر اساس این گزارش، موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس در بیست و یکمین اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد(COP21) در پاریس به تائید اولیه کشورهای حاضر رسید. این موافقت‌نامه گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت را عامل اصلی گرمایش زمین می‌داند و کشورهای عضو را موظف به کاهش انتشار این گازها کرده است. ایران نیز این موافقت‌نامه را مورد تائید اولیه قرار داده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که پیوستن ایران به این موافقت‌نامه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: