کد خبر: ۲۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با نشاط:
عضوهیئت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی برای 1400 هستند گفت: قشر خاکستری درباره روحانی حتی مثل سال گذشته هم فکر نمی‌کند و در واقع او دچار ریزش آرای شدید شده است از این رو با پشتوانه چنین دولتی نمی‌توان در سال 1400 رای مردم را به دست آورد.

گروه سیاسی "نشاط" امین صبحی: سید محمد حسینی متولد 1340 از اولین دانشجویان دانشگاه امام صادق است که دارای دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است.

حسینی به مدت 4 سال رایزن فرهنگی ایران در کنیا بود و پس‌ازآن در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم از شهر رفسنجان به مجلس راه یافت. او در مجلس پنجم از استیضاح‌کنندگان عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد  دولت اصلاحات بود.

سید محمد حسینی در سال 1388 توسط احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز 12 شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

سید محمد حسینی در این گفت‌و‌گو ضمن تحلیل شرایط جنگ رسانه‌ای و اقتصادی دشمن به بیان پشت پرده‌هایی از تصویب FATF در مجلس و نقش رئیس مجلس و دولت در این زمینه پرداخت.

وی همچنین به‌واسطه نقش‌آفرینی در تدوین الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی نکاتی را نیز پیرامون فراخوان اخیر مقام معظم رهبری برای این سند مطرح کرد که در ادامه می‌آید:

 

اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی برای 1400 هستند

نشاط: چندی پیش مقام معظم رهبری فراخوانی درباره الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی داشتند، با توجه به اینکه در این چشم‌انداز برنامه کشور تا 50 سال آینده مشخص‌شده است، ارزیابی شما از این فراخوان رهبری چیست؟

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مربوط به حال حاضر نیست و چندین سال است که در قالب یک مرکز علمی کار خود را آغاز کرده است و مرکزی برای این منظور وجود دارد که 29 اندیشکده در آن فعالیت می‌کنند؛ یکی از آن‌ها اندیشکده فرهنگ است که ما نیز در آن جلسات حضور داریم.

نگاه بلندمدتی که مقام معظم رهبری به برنامه‌ریزی برای کشور داشته‌اند باعث شده ما در جمهوری اسلامی چشم‌انداز و نقشه جامع علمی و فرهنگی داشته باشیم و ازاین‌رو سیاست‌های کلان در این زمینه نیز ابلاغ شود تا ما صرفاً درگیر مسائل روزمره نباشیم و با یک آینده‌نگری حرکت کنیم.

نشاطدانشگاه‌ها و اندیشکده فرهنگی که شما نیز در آن حضور داشتید چه نقشی در تدوین این الگوی جامع داشتند؟

ما برای تهیه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تاکنون چندین دیدار با مقام معظم رهبری داشته‌ایم و حداقل سالی یک همایش مرتبط با آن نیز برگزارشده است و اندیشکده‌ها برنامه‌های خود را در این حوزه پیش می‌برند.

بر همین اساس یک نسخه اولیه برای این منظور تهیه و تقدیم مقام معظم رهبری شده است و ایشان نیز از همه صاحب‌نظران و مراکز تحقیقاتی برای تکمیل این نسخه اولیه فراخوان دادند.

در این چند روز پس از فراخوان مقام معظم رهبری ما در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و حتی تشکل‌های سیاسی دراین‌باره بحث و بررسی‌های لازم را آغاز کردیم و تاکنون مرکز ایرانی اسلامی پیشرفت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تماس بوده است اما قطعاً این فراخوان عمومی می‌تواند در حوزه تکمیل و اجرا به ما کمک کند.

بسیاری از مراکز علمی در شهرستان‌ها اعلام کرده‌اند که ما در حوزه‌های تخصصی نظرات را ارائه خواهیم داد و در تهران نیز جلسه دانشگاهیانِ جبهه مردمی با موضوع الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار خواهد شد.

نشاط: زمان آن مشخص‌شده است؟

با توجه به اینکه در حال حاضر در آستانه اربعین هستیم این نشست در آبان ماه برگزار خواهد شد و برای برگزاری آن نیز از متصدیان مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت دعوت خواهیم کرد.

نشاط: برخی این سند 50 ساله را پاسخی به القاءکنندگان «بن‌بست» در کشور می‌دانند، نظر شما چیست؟

این سند چشم‌انداز سکون و آرامش جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و تأکید دارد در آینده باید شرایط بهتری در کشور حاکم باشد، البته ما در این الگو از تجربیات جهانی نیز استفاده خواهیم کرد اما به‌هرحال نگاه ما بومی و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی کشور است.

نشاط: یکی از شگردهای دشمن برای القاء ناامیدی و دل‌زده کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی برنامه‌سازی سنگین در این زمینه است اما جنگ رسانه‌ای بسیار جلوتر از جنگ اقتصادی درحرکت است، در خصوص مختصات این جنگ رسانه‌ای و اقدامات متقابلی که در رسانه‌های داخلی باید انجام شود توضیح بفرمایید.

دشمنان امسال در اوایل مردادماه ادعا کرده بودند نظام از بین رفتنی است و مدعی بودند در همه شهرهای کشور آشوب و بلوا شده است، درحالی‌که آن‌ها آرزوهای خود را این‌طور بیان می‌کنند.

بنابراین دشمن فضاسازی سنگینی با دروغ‌هایی همچون تعطیلی بازار و اعتصاب سراسری را القا کرد طوری که حداقل بخشی از این مسائل اتفاق بیفتد، درست است که در کشور مشکلات و نابسامانی‌هایی وجود دارد و دچار ضعف مدیریتی در داخل کشور هستیم اما توده‌های مردم، نظام را از خود می‌دانند، به این معنا که در کشور اراده مردم حاکم است و اگر یک گروهی در قدرت ضعیف باشند مردم آن‌ها را کنار خواهند گذاشت.

اما جوی که برخی معاندین نظام در داخل و خارج از کشور در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب راه انداخته‌اند و به جنگ اقتصادی و رسانه‌ای می‌پردازند بیانگر این است که آن‌ها از اقتدار و آینده‌‌نگری جمهوری اسلامی نگران هستند و می‌خواهند آن را تضعیف کنند، ‌درحالی‌که نظام کار خود را پیش می‌برد.

نشاط: ارزیابی شما از ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمن چیست؟

دشمن سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی را در عرصه رسانه‌ای انجام داده است و از طریق فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی کار خود را پیش می‌برند. آن‌ها متأسفانه با استفاده از برخی ایرانی‌هایی که با آن‌ها همکاری کرده و به دشمن گرا می‌دهند، علیه کشورمان فعالیت می‌کنند.

البته تعداد معدودی از مردم داخل کشور نیز این القائات دشمن را باور و برجسته می‌کنند، وقتی در سنندج یک دانش‌آموز خردسالی براثر ریزش دیوار درگذشت، فعالان رسانه‌ای دشمن آن را به یک طوفان توئیتری علیه نظام تبدیل کردند لذا دشمن از هر سوژه‌ای علیه کشور بهره می‌برد.

یکی از راهبردهای اصلی دشمن تکرار شایعات و القای مداوم آن‌هاست، مثلاً همین چند روز قبل مدعی شدند که بازارها در ایران تعطیل است حال‌آنکه فعالیت اقتصادی مردم روال عادی خود را داشت؛ آن‌ها برای این جنگ رسانه‌ای اقدام خلاف واقعی انجام داده بودند و پیش از شروع کار رسمی بازار در ساعت‌های اولیه صبح عکس و فیلم تهیه‌کرده بودند.

این شگردها اگر یک‌بار باشد تأثیر دارد ولی آن‌ها با این تکرار دروغین اعتبار خودبین مردم را از دست می‌دهند؛ در حوادث دی‌ماه سال 96 دشمن ادعای مضحکی را مطرح کرد که سوژه فضای مجازی شده بود، آن‌ها اصطلاح درگیری در «دریای ایذه» را بکار برده بودند که بسیار مضحک بود.

این موضوعات نشان می‌دهد که دشمنان بررسی دقیق ندارند و راهبرد آن‌ها صرفاً بزرگ‌نمایی و تکرار دروغ‌هاست؛ البته رسانه‌های ما در این جنگ رسانه‌ای نقش مؤثری دارند و از سوی دیگر راهنمایی‌های رهبر انقلاب در این زمینه اثربخش است و باعث ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای مردم می‌شود.

بسیاری از کسانی که با عنوان کاربری ایرانی در فضای مجازی علیه نظام فعالیت می‌کنند، افرادی همچون منافقین هستند که مرکز آن‌ها در آلبانی بوده و در خارج از کشور جریان سازی کرده و نظر می‌دهند؛ حتی عربستان سعودی برای همین اتفاقات تروریستی اهواز افرادی را منسجم کرده بود تا علیه ایران در فضای مجازی کار کنند، لذا نیروهای انقلاب باید فعالانه‌تر در جنگ رسانه‌ای کار کنند.

نشاط: البته عربستان در هفته‌های اخیر به خاطر قتل خاشاقچی تحت فشار افکار عمومی قرار داشت و نهایتاً نیز ناچار به پذیرش قتل این روزنامه‌نگار شد.

بله این‌یک آبروریزی برای رژیم سعودی بود و عربستان مجبور شد تحت‌فشار افکار عمومی قتل این روزنامه‌نگار را بپذیرد اما بیانیه کاخ سفید آن‌ها را تبرئه کرد.

نشاط: برگریدم به مباحث داخلی خودمان باتوجه به نگاهی که رئیس دولت درخصوص مسائل مردم دارند به نظر شما مرز بین امید درمانی و امیدواری واقعی کجاست؟

اگر دولت به جای حرف درمانی و گفتاردرمانی به صورت عینی اقدام کند وضعیت بهتر خواهد بود، از روزی که تلاطم اقتصادی در کشور ایجاد شد دولت اعلام کرد که می‌خواهد بسته‌های حمایتی به مردم ارائه کند، این موضوع که دیگر پیچیده نبود و می‌توانستند زودتر اقدام کنند تا طبقات ضعیف کمتر دچار مشکل شوند.

ما انتظار داریم که مجلس وظیفه نظارتی خود را بهتر انجام دهد، چطور نمایندگان با تصویب لایحهFATF اطلاعات بانکی کشور را در اختیار دشمن قرار می‌دهند اما در داخل کشور تاریکخانه‌هایی وجود دارد که سبب سوء استفاده می‌شود. لذا اگر برخی از مسئولان خودشان هم راغب نیستند باید آن‌ها را مجبور به انجام وظیفه‌شان کنیم.

نشاط: به لوایح FATF اشاره کردید، با توجه به رد شدن CFT در شورای نگهبان، ارزیابی شما از پشت پرده تصویب این لایحه چیست؟

لایحه FATF که ما اسم آن را «برجامک» گذاشته‌ایم دقیقا به همان شیوه‌ها و شگردهایی تصویب شد که دولتی‌ها برای برجام آن مسیر را طی کرده بودند.

نشاط: مثل چه اقداماتی؟

آخرین اقدام در این زمینه جلسه روحانی با اصلاح‌طلبان و طیف امید مجلس بود که قرار شد آن‌ها یکپارچه از این لایحه در مجلس حمایت کنند و رای دهند.

برای افکار عمومی چند نکته را هم مطرح کردند و گفتند اگر ما به این کنوانسیون نپیوندیم شرایط بدتر خواهد شد اما اگر آن را امضا کنیم از لیست سیاه خارج شده و می‌توانیم با اروپا همکاری کنیم؛ از سوی دیگر برخی منتقدان تاکید داشتند طبق این لایحه ما باید ارتباط خود را با حزب‌الله و حماس قطع کنیم و بانک‌های داخلی نیز دچار خود تحریمی خواهند شد؛ اما موافقان FATF می‌گفتند ما برای خود حق تحفظ قائل هستیم و تروریسم را با معیارهای خود تعریف می‌کنیم؛ آن‌ها همچنین گفتند 198 کشور به لایحه FATF پیوستند و درحالی‌که اینطور نیست و حدود 37 کشور به این لایحه پیوستند؛ به هرحال  مسئولان اجرایی FATF اعلام کردند ایران باید قواعد ما را بپذیرد و تابع باشد.

نشاط: برخی نیز در داخل ادعا کردند فقط ایران وکره شمالی هستند که هنوز به این لایحه نپیوسته‌اند.

هیچکدام از این اطلاعات درست نبوده است و پشت صحنه قضیه این است که دولت در برجام تعهد داده است که FATF در داخل ایران اجرا شود و وزیر امور اقتصادی وقت کشور 37 بند آن را که نیاز به مصوبه مجلس نداشته، امضا و اجرا کرده‌ است.

بنابراین چهار بند آن باقی مانده بود که در قالب 4 لایحه به مجلس داده شده است، در این چهار مورد نیز 3 مورد آن قابل اغماض است اما لایحه CFT که اطلاعات بانکی کشور را در اختیار دشمن قرار می‌دهد، ما را دچار خود تحریمی کرده و ارتباط‌مان با جبهه مقاومت را دچار مشکل می‌کند.

متأسفانه دولتی‌ها یک قداستی برای برجام قائل هستند برای حفظ آن هر کاری می‌کنند؛ به نظر می‌رسد فلسفه وجودی دولتی‌ها به برجام گره خورده لذا آن‌ها همانطور که به هر قیمتی به دنبال توافق برجام بودند در اینجا نیز می‌خواهند هر طور شده این لایحه به سرانجام برسد.

دولت توجیهی در این زمینه دارد و می‌گوید اگر ما دیدیم که از منافع این لایحه برخوردار نمی‌شویم از آن خارج خواهیم شد حال آنکه خروج ما پس از تصویب این لایحه هزینه بسیار بالایی در سطح جهانی دارد.

اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی برای 1400 هستند

نشاط: نقش آقای لاریجانی را در تصویب این لایحه جنجالی و همراهی با دولت چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای لاریجانی با دولت همکاری می‌کند و توجیهی که برخی اطرافیان ایشان دارند این است که او توان دولت را همین مقدار می‌داند و باید به این دولت کمک کند که کارهایی را پیش ببرد.

از سوی دیگر برخی می‌گویند همه این همراهی ها برای این است که روحانی و اصلاح‌طلبان در سال 1400 از آقای لاریجانی حمایت کنند، محمود صادقی نیز اعلام کرد ما در سال 1400 از شخصی مانند لاریجانی حمایت کنیم، این اشتباه است که اگر لاریجانی این تصور را داشته باشد که اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند و قطعاً این حمایت به نفع او نیست،‌هر چند که ممکن است آن‌ها سر بزنگاه کاندیدای خود را داشته باشند.

نشاط: اما همین اصلاح طلبان از روحانی که خاستگاه راست داشت، در سال 92 حمایت کردند.

بله اما این به عنوان یک احتمال مطرح است بنابراین حتی بر فرض حمایت هم باید بررسی شود که آن‌ها چقدر در بین مردم پایگاه رای دارند؛ قشر خاکستری درباره روحانی حتی مثل سال گذشته هم فکر نمی‌کند و در واقع او دچار ریزش آرای شدید شده است از این رو با پشتوانه چنین دولتی نمی‌توان در سال 1400 رای مردم را به دست آورد لذا در هر دو صورت این دو فرضیه به نفع آقای لاریجانی نیست.

نشاط: درباره اهمیت طرح شفافیت آراء نمایندگان نظر شما چیست؟

از زمان مجلس اول تا مجلس پنجم که ما آن را به یاد داریم رای نمایندگان با قیام و قعود صورت می‌گرفت و مشخص بود رای هر نماینده چیست،‌ البته در برخی موارد نمایندگان می‌توانستند درخواست کنند که نظرات آن‌ها محرمانه باشد اما اصل بر شفافیت بوده است چراکه مردم باید نمایندگان خود را ارزیابی کنند.

شفافیت حتما به نفع کشور است اما برخی نمایندگان که می‌خواهند از یک لیست انتخاباتی به لیستی دیگر بروند و با همه جناح‌های سیاسی فالوده بخورند شفافیت را به نفع خودشان می‌دانند.

در همین شورای شهر چقدر آن‌ها مقاومت کردند که آقای چمران وارد شورا نشود، مگر داخل این شورا چه خبر است که نمی‌خواهند یک غیرخودی وارد شود، بنابراین مطالبه جدی مردم باید درخواست شفافیت آرا از نمایندگان باشد.

نشاط: درباره فعالیت و عملکرد جبهه مردمی (جمنا) توضییح دهید وبفرمایید روال برگزاری اجلاس سالانه این تشکل برای چه زمانی قطعی شده است؟

مجمع عمومی جبهه مردمی را در سه ماهه پایان امسال برگزار می‌کنیم و ازلحاظ استانی نیز در حال ساماندهی هستیم چراکه شورای مرکزی دوسالانه انتخاب‌شده و این دو سال در ماه‌های آینده به پایان خواهد رسید.

بنابراین ما سال 98 انتخابات مجلس را پیش رو داریم و باید با انسجام و هماهنگی بیشتری در صحنه حاضر شویم لذا تشکیل مجمع ملی جمنا آغازی برای کارهای انتخاباتی نیز تلقی می‌شود.

نشاط: آیا مجمع ملی مانند سال 95 با حضور 3 هزار نفر از اقشار و نمایندگان استانی برگزار می‌شود؟

ما ساختار جدید را طوری طراحی کرده‌ایم که تعداد اعضای حاضر در مجمع کمتر می‌شود و در مجموع با توجه به حضور افراد شورای مرکزی هر استان ممکن است این مجمع با حضور بیش از هزار نفر برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: نشاط
برچسب ها: آوای نشاط ، نوری ، استقلال
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: