کد خبر: ۲۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
روحانی:
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سرمایه در گردش به اندازه کافی برای تولید وجود ندارد، گفت: بانک‌ها فضا را منجمد کرده‌اند و باید با فروش اموال غیرضروری خود به دولت کمک کنند

به گزارش آوای نشاط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دقایقی قبل در آیین بهره‌برداری از طرح‌های مختلف استان سمنان در تالار هلال احمر این استان اظهار کرد: امروز برخی  نیمه خالی لیوان را بیش از آنچه هست، می‌بینند و نیمه پر لیوان را نیز معمولا کمتر می‌بینیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز مشکل آب در کشور وجود دارد و ایران در تحریم است؛ با ابرقدرتی چون آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی مبارزه می‌کنیم و برخی دولت‌های به اصطلاح اسلامی نیز علیه ما توطئه می‌کنند، ولی در این شرایط همه باید دست در دست هم دهیم تا بر مشکلات فائق آییم.

وی تصریح کرد: امروز در بخش اقتصادی واقعیت‌ها با آنچه بیان می‌شود کمی متفاوت است و در شرایطی که توطئه آمریکا را در آغاز سال جاری مشاهده کردیم در جلسه مهمی در واقع در حوزه اقتصاد تصمیم گرفته شد تا قیمت ارز تک‌نرخی شود.

روحانی ادامه داد: این تصمیم به اتفاق آرای اقتصاددانان و مسؤولان اقتصادی کشور گرفته و گفته شد که اگر قیمت ارز را چهار هزار و 200 تومان اعلام کنیم، تمام نیازمندی‌های کشور از لحاظ واردات و سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود؛ به شرط آنکه آنهایی که ارز می‌گیرند آن را دقیق و درست در زمینه مورد مصرف اعلام کنند.

وی بیان کرد: شرایط کشور اقتضا می‌کند تا ارز به‌صورت تک‌نرخی ارائه شود و این تصمیم گرفته شد و اگر همه مردم همراهی می‌کردند تا یک نرخ واحد در زمینه ارز گذاشته شود، می‌توانستیم نیازمندی‌های کشور را تأمین کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اما متاسفانه حین اجرا متوجه شدیم برخی از واردکنندگان و سرمایه‌گذاران از بانک مرکزی ارز می‌گیرند؛ اما یک یا دوسوم آن را به بازار می‌برند، می‌فروشند و به فساد دامن می‌زنند.

روحانی بیان کرد: واردکننده ارز چهار هزار و 200 تومانی دریافت کرده و اجناسش را بر مبنای ارز هشت هزار تومانی یا بالاتر در بازار می‌فروشد و اگر از او ما به التفاوت دریافت نشود، از رانت بزرگی در یک مقطع تاریخی استفاده کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: برخی از واردکنندگان و سرمایه‌گذاران اصول اخلاقی و دینی را رعایت نمی‌کنند و در این زمینه با فضایی مواجه شدیم که نیاز به تصمیم‌گیری‌های جدید داشت.

روحانی عنوان کرد: سرمایه در گردش برای تولید به اندازه کافی وجود ندارد و این سخن درست امروز از سوی برخی از فعالان اقتصادی مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: شرایط کشور را می‌دانیم اما راه حل آن کمک همه بانک‌های دولتی، خصوصی و نهادی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را رفع کند.

رئیس جمهور بیان کرد: بانک‌ها فضا را منجمد کرده‌اند و باید بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها، اموال و دارایی‌های غیرضروری خود را بفروشند و بار سنگین وظایفی که بردوش دارند را به درستی انجام دهند و به دولت کمک کنند.

وی با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری در کشور باید تصویب شود، گفت: دشمنان ایران از اجرای برجام ناراحت و عصبانی بودند و عظمت و قدرت ایران را نتوانستند، تحمل کنند و به همین خاطر شاهد خروج یک طرفه آمریکایی‌ها از برجام بودیم.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از پروژه‌هایی که در استان سمنان امروز به بهره‌برداری رسید، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با برخی از معادن که در مناطق حفاظت‌‌شده قرار دارد، مسائلی را مطرح می‌کند که باید گفت حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعتی و معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روحانی اضافه کرد: باید مسائل زیست‌محیطی به دقت بررسی شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توان به این طرح‌ها پرداخت.

وی تصریح کرد: تلاش‌های امسال وزارت نیرو در تابستان برای رفع کمبودهای آب و برق بسیار مطلوب بود و امیدواریم برای کمبودهای آب و برق که ممکن است در آینده وجود داشته باشد، تدابیر مطلوبی اندیشیده شود.

رئیس جمهوری تأکید کرد: همه مسؤولان امروز کمر همت بسته‌اند تا مشکلات مردم را برطرف کنند و دو طرح وزارت نیرو در سمنان و شاهرود که مربوط به عملیات اجرایی برق است، به تنهایی دو هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و اما دولت این طرح‌ها را اجرایی می‌کند.

روحانی گفت: گویش مردم مهدی‌شهر از دیرباز معروف بوده است و آنها در تامین مواد اولیه لبنی و غذایی نیز در کشور اهمیت بسیاری دارند. شهمیرزاد مرکزی برای شادابی مردم با آب و هوایی بسیار مطلوب است و این اقدامات باید در عرصه گردشگری تقویت شود.

رئیس جمهور با تأکید بر مقاوم‌سازی مدارس و اینکه باید در دولت دوازدهم به این امر بیشتر توجه شود، خاطرنشان کرد: جان دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده‌سازان ایران اسلامی اهمیت بسیاری دارد و باید از تلاش‌های خیران مدرسه‌ساز در راستای توسعه واحدهای آموزشی قدردانی کرد.

انتهای پیام/

 
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: