کد خبر: ۲۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

گروه سیاسی "نشاط" امین صبحی: سید حسین نقوی حسینی نماینده مطالبه‌گر و پیگیر ورامین که اصالتاً نیز ورامینی است دارای مدرک دکتری علوم سیاسی است که از هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون امنیت ملی درآمد و در انتخابات مجلس سال 94 مردم مجدداً وی را به‌عنوان نماینده مردم ورامین و پیشوا راهی مجلس کردند.
او که تا چندی قبل سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بود.

در این گفت‌وگو درباره تحریم‌های جدید آمریکا از 13 آبان، بازی امنیتی موساد در دانمارک علیه ایران، امنیت اقتصادی و لایحه جنجالی FATF اظهارنظر کرد.

نقوی حسینی همچنین در این گفت‌وگو از برخورد قضایی با خاطیان حادثه رژه اهواز خبر داد و گفت با تمام کسانی که در حوزه امنیت مراسم رژه اهواز کوتاهی کردند، در همه رده‌ها و دستگاه‌ها برخورد شده و آن‌ها به دستگاه قضا معرفی و برکنار و حتی اخراج شده‌اند؛ مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

 ایران در نظام بین‌الملل تافته جدا بافته است/با خاطیان رژه اهواز برخورد قضایی صورت گرفت

 

نشاط: مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند دوران افول آمریکا آغازشده است، مختصات این افول از نگاه شما چیست و تحریم‌های 13 آبان چه تبعاتی بر شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت؟

مبارزه ملت ایران علیه سلطه استکباری آمریکا در 40 سال گذشته به‌طور مستمر ادامه داشته و آمریکایی‌ها با بهانه‌های واهی در مقاطع مختلف تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلفی را علیه انقلاب اسلامی اعمال کردند؛ برخی از این تحریم‌ها به دلیل تمدید سالانه 40 ساله شده و به نام تحریم‌های اولیه آمریکا همچنان باقی است.

از سوی دیگر به این تحریم‌های اولیه، تحریم‌های ثانویه نیز اضافه‌شده که آن‌ها نیز در جای خود باقی است، بنابراین ملت ایران با تحریم‌های آمریکا زندگی کرده‌اند و پیشرفت‌های متعدد کشور تحت‌فشار همین تحریم‌ها بوده است.

در این دوران هم که آمریکا با یک اقدام سخیف و خلاف موازین بین‌المللی از یک تعهد و توافق بین‌المللی خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های ثانویه بازمی‌گردد شرایط خیلی تغییر نکرد، البته تلاش آمریکا برای همراهی سایر کشورها در این تحریم‌ها علیه ایران ناکام ماند و ازاین‌رو تفاوت تحریم‌های آمریکا در قبل و بعد از برجام این است که پیش از برجام آمریکا با حیله‌گری و استفاده از ابزار زور و فشار و تطمیع کشورها، قطعنامه‌هایی را از شورای امنیت علیه ایران می‌گرفت و انسجام بهتری علیه ما ایجاد کرد اما بعد از برجام نتوانست این انسجام را به وجود آورد و بقیه کشورها به‌راحتی اعلام کردند که از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنند.

این شرایط سبب شد آمریکایی‌ها از نقشه راهی که برای به صفر رساندن فروش نفت ایران تدوین کرده بودند، عقب‌نشینی کنند و ازاین‌رو هشت کشور از این تحریم نفتی مستثنی شدند.

هند، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها عدم تبعیت خود را از این تحریم نفتی اعلام کردند بنابراین تحریم‌های 13 آبان قطعاً مانند تحریم‌های قبل از برجام نیست چراکه وقتی ملت ایران توانست از تحریم‌های سخت‌تری عبور کند، این تحریم‌های ثانویه نیز خیلی سخت نخواهد بود.

نشاط: البته این تحریم‌ها پیش از اعمال آن و با فضاسازی ترامپ اثرات خود را گذاشته بود؟

بله آثار داخلی و اقتصادی تحریم‌های جدید قبلاً ایجادشده بود، زمانی که آمریکا اعلام کرد نفت ایران را به صفر می‌رساند و تحریم‌ها را بازمی‌گرداند اثر خود را در جامعه گذاشت لذا 13 آبان دیگر اثری نمانده بود که بگذارد.

نشاط: تحریم مجدد سوئیفت چطور، آیا تبعات جدیدی را به کشور متحمل می‌کند؟

اصلاً سوئیفت فعال نشده بود که حالا بخواهد دوباره تحریم شود، درواقع بعد از برجام هیچ بانکی در نظام مالی و پولی با ما کارنکرده است که بگوییم حالا تحریم شده‌ایم؛ یکی از مباحثی که همیشه بین مجلس و وزارت خارجه باعث تنش بود این بود که آن‌ها اعلام می‌کردند سوئیفت به ما اطلاعات می‌دهد اما ما می‌گفتیم این‌طور نیست و استدلالمان هم این بود که اگر آن‌ها ارتباط دارند پس ما باید بتوانیم فعالیت مالی و بانکی انجام دهیم.

نشاط: بعد از برجام ما هیچ مبادله‌ای در سوئیفت نداشتیم؟

از 26 دی‌ماه سال 94 که اجرای برجام آغاز شد تاکنون یک دلار از فروش نفت ما از طریق سوئیفت نبوده است، بنابراین اصلاً هیچ نوع همکاری با نظام پولی بانکی سوئیفت وجود ندارد و ما همواره در این زمینه تحریم بوده‌ایم.

تحریم‌ها و فشارهای آمریکا در حال حاضر به نقطه اوج خود رسیده و ازاینجا به بعد افول آن آغاز می‌شود چراکه تا امروز حداکثر تحریم‌ها هر اثری که می‌خواست، گذاشته است و چیزی نمانده که آمریکا بخواهد در تحریم‌ها رو کند لذا از این نقطه به بعد افول تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

نشاط: استدلال شما برای آغاز افول تحریم‌های آمریکا چیست؟

معتقدم از این نقطه به بعد افول تحریم آغاز می‌شود به این معنا که ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم و کانال‌های ارتباط بانکی و سوئیفت‌های جدیدی داشته باشیم؛ بنابراین از این به بعد موفقیت‌های ما آغاز می‌شود درحالی آمریکا کار خود را تمام کرده است.

ما حتماً از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و آثار جدیدی نیز ندارد و در دو سه ماه آینده وضعیت کشور رو به بهبود می‌رود.

نشاط: تکانه‌های اخیر و افزایش مجدد نرخ ارز و دلار را ناشی از این موضوع می‌دانید یا نابسامانی داخلی؟

می‌توان گفت حداقل 30 درصد از این تلاطم ناشی از آثار روانی دشمن است چراکه طوری در فضای رسانه‌ وانمود کردند که دیگر ارز و دلار وجود ندارد لذا 30 درصد این آشفتگی از سوی سوءاستفاده کنندگان،30 درصد ناشی از جنگ روانی دشمن و 40 درصد ناشی از عدم مدیریت صحیح ما بود.

نشاط: به نظر شما مطرح‌شدن دلار 4200 تومانی از سوی دولت چه تبعات اقتصادی داشت؟

این اتفاق خسارت بسیاری به کشور وارد کرد و میلیون‌ها دلار ذخیره ارزی کشور را به باد داد؛ دلار 4200 تومانی تا 9 هزار تومان در بازار فروخته شد و عده‌ای سودهای کلان به جیب زدند و متأسفانه چیزی گیر مردم نیامد.

نشاط: بنابراین شما معتقدید تا 3 ماه آینده ارزش پول کشورمان بهبود پیدا می‌کند؟

نمی‌گویم شرایط اقتصادی به حالت قبل بازمی‌گردد چراکه دلار 3500 تومانی را باید در خواب دید اما قطعاً شرایط بهتر می‌شود. درمجموع می‌توانم بگویم وقتی دلار 3500 تومان بود با فشار این نرخ وجود داشت و قیمت واقعی در مقایسه با تبادل ارزی این‌طور نبود اما از سوی دیگر قیمت دلار 10 و 14 هزار تومان هم نیست و اقتصاددانان بر روی 6 تا 7 هزار تومان نظر می‌دهند.

نشاط: یعنی شما معتقدید شرایط ارزی بهتر می‌شود؟

بله شرایط ارزی بهتر خواهد شد اما نکته مهم این است که در سقوط ارزی که چندی پیش صورت گرفت دولت جلوی ادامه سقوط را گرفت اما اگر این کار را نمی‌کردند دلار به زیر 10 تومان می‌رسید درحالی‌که دولت سریعاً به بانک‌ها اعلام کرد که ارز را باقیمت 10 تومان خریداری کنند و این یعنی دولت پایه دلار را 10 تومان گرفته بود و ازاین‌رو طبیعی است قیمت دلار در بازار به 13 یا 14 هزار تومان برسد.

ما به یک مقام دولتی گفتیم شما چرا جلوی سقوط دلار را گرفتید که پاسخ داد «چون اقتصاد کشور به هم می‌ریزد»، به او گفتیم نرخ دلار همین‌طور بالا می‌رفت شرایط اقتصادی کشور به هم نمی‌ریخت حالا که پایین می‌آید این حرف را می‌زنید؟ در این شرایط یک عده دلال گردن‌کلفت ضرر می‌کردند که مهم نبود اما محاسبات دولت چیز دیگری بود.

نشاط: با توجه به ادعای اخیر دانمارک مبنی بر تلاش ایران برای ترور در خاک این کشور ارزیابی شما از بازی امنیتی اخیر اروپا و نقش موساد در این طراحی چیست؟

من به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این را به‌صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی هیچ برنامه عملیاتی و اقدامی برای خارج از کشور نداشته است و این بازی دانمارک زمانی درست شد که ایران و اروپا مذاکرات را ادامه دادند و آمریکا را کنار گذاشتند و مذاکراتشان برای کانال ارتباطی مالی داشت به سرانجام می‌رسید.

این برای رژیم صهیونیستی سنگین و ناراحت‌کننده بود، بنابراین آن‌ها قطعاً ساکت نمی‌مانند و با طراحی و جنگ روانی اقدام به مانع‌تراشی کردند لذا سرویس‌های موساد وارد شد و این جنجال اخیر را درست کردند درحالی‌که ما هیچ برنامه‌ریزی برای چنین اقدامی نداشته و نداریم.

نشاط: ادعای آن‌ها ترور یکی از اعضای الاحوازیه بود.

کسی که عضو الاحوازیه بوده و دانمارک او را تحت عنوان مبارزه با تروریسم دستگیر کرده ادعا کرده است ایران با همراهی یکی از دیپلمات‌ها به دنبال ترور این فرد در خاک دانمارک بوده است که این‌یک بازی ساختگی بود.

نشاط: چرا اروپا وارد این بازی شد؟

این قطعاً بهانه خوبی برای اروپایی‌ها بود و آن‌ها با آمریکا هماهنگ هستند چراکه اروپایی‌ها بهره‌برداری لازم را انجام دادند و فشار آمریکا روی آن‌ها بسیار سنگین بود که جدا از طراحی فعلی با ایران کار پولی و بانکی انجام دهند، بنابراین آن‌ها می‌توانند الآن ادعا کنند ما می‌خواستیم این کار را انجام دهیم اما با این اتفاق دیگر نمی‌شود!

از سوی دیگر قرار بود نشست وزرای کشورهای اروپایی در ایران برگزار شود که این برای آمریکا و صهیونیست‌ها قابل‌تحمل نبود و ازاین‌رو فعلاً منتفی شد.

نشاط: شما به موضوع الاحوازیه اشاره کردید. سؤال ما به‌طور مشخص درباره نتیجه پیگیری‌های شما درباره قصور امنیتی در حادثه اهواز است؛ بفرمایید برخورد با عاملان این اختلال امنیتی به کجا رسید؟

من ابتدا این نکته را توضیح دهم که ما در سال‌های گذشته در حوزه رسانه ضربه خورده‌ایم چراکه رسانه یک کار فنی و حرفه‌ای است و باید در این حوزه تخصصی برخورد کرد و نباید افکار عمومی را رها در اختیار رسانه‌های بیگانه قرارداد، ما نباید ضعف‌های کشور را بپوشانیم تا دشمن آن را به مردم نشان داده و مسئولان جمهوری اسلامی را به‌دروغ متهم کنند، همه می‌گویند بی‌بی‌سی فارسی راست می‌گوید چرا ما باید چنین اجازه‌ای دهیم لذا اگر ایرادی وجود دارد من به‌عنوان نماینده ملت باید آن را بیان کنم.

پس از حادثه اهواز همه رسانه‌های خارجی به دلیل مصاحبه بنده درباره وجود قصور امنیتی خلع سلاح شدند، چون آن‌ها مجبور شدند به صحبت‌های یک مسئول جمهوری اسلامی استناد کنند، چرا باید رادیو صدای آمریکا صدای معلمان ما باشد؟ چرا منِ نماینده مطالبات آن‌ها را نگویم؟ ازاین‌رو باید بلد باشیم چگونه با رسانه‌ها برخورد کنیم.

در حادثه اهواز ضعف امنیتی شدید وجود داشت درحالی‌که ما برای حوزه‌های امنیتی لایه‌های مختلفی داریم، لایه‌ها باید طراحی کنند، البته قبل از این وزارت اطلاعات اخطارهایی هم به شورای امنیت و هم مقامات منطقه داده و متذکر شده بود گروه‌هایی قصد چنین کاری رادارند. البته وزارت اطلاعات در شناسایی آن‌ها موفق نبوده است هرچند قرار هم نیست هر اتفاقی در کشور افتاد وزارت اطلاعات شناسایی کند، بالاخره وزارت نیز دستگاه است اما وقتی هشدار داده شد باید مقامات امنیتی، انتظامی و نظامی بهتر عمل می‌کردند اما شما فیلم حادثه را که نگاه می‌کنید خلاف این است.

نشاط: تروریست‌ها به گفته شما تا 10 دقیقه آزاد بودند و حتی به مجروحین تیر خلاص می‌زدند.

بله تا حدود 12 دقیقه این‌طور بود و آن‌ها آنجا برای خود تا 10 دقیقه مانور می‌دادند. وقتی کسی از داخل پارک می‌آید و شروع به تیراندازی می‌کند آیا نباید آنجا کسی باشد که او را بزند. آن‌ها بعدازاینکه یک دور شروع به تیراندازی می‌کنند دورهم جمع می‌شوند باهم صحبت کرده و حتی خشاب‌هایشان را به‌راحتی عوض می‌کنند و دوباره پخش می‌شوند و این وضعیت 10 دقیقه ادامه دارد، کنار دوربین آقایی که تک‌تیرانداز است نشسته، وقتی از او می‌خواهند به سمت تروریست‌ها تیراندازی کند می‌گوید من اجازه ندارم و باید اول اجازه بگیرم! پس آن تک‌تیرانداز را برای چه آنجا کاشته بودند بنابراین ضعف امنیتی وجود داشت که باید با آن برخورد شود.

نشاط: چه برخوردی با آن‌ها صورت گرفت؟

بهتر است دستگاه‌ها خودشان اعلام کنند اما تا جایی که من اطلاع دارم با تمام کسانی که در حوزه امنیت مراسم رژه اهواز کوتاهی کردند در همه رده‌ها و همه دستگاه‌ها برخورد شده و آن‌ها به دستگاه قضا معرفی و برکنار و حتی اخراج شده‌اند؛ بنابراین ما اگر کمبودها را نگوییم رسانه‌های بیگانه این کار را کرده و مردم را جذب می‌کنند. بیش از 80 درصد از کسانی که مصاحبه من درباره حادثه اهواز را دیده بودند از طریق بی‌بی‌سی متوجه این موضوع شدند.

دشمن کانون‌های نارضایتی را شناسایی کرده و این کانون را به عامل خود تبدیل می‌کند و از طریق چندلایه دیگر با این کانون نارضایتی ارتباط برقرار می‌کند و آن عامل، کاری را که از او خواسته می‌شود انجام می‌دهد.

ممکن است در کشور 100 مورد نفوذ اتفاق بیفتد که 99 مورد آن شناسایی و دستگیر شوند اما یک مورد هم به سرانجام می‌رسد و همه دستگاه‌های اطلاعاتی در همه کشورها همین‌طور هستند. در کشور ما دستگاه امنیتی بسیار قوی برخورد می‌کنند اما حجم برنامه‌ریزی‌ها زیاد است و ما نیز باید حجم عملیات خود را گسترش دهیم.

نشاط: حادثه اهواز بیانگر یک نفوذ امنیتی بود و از سوی دیگر مرزبانان کشورمان نیز ربوده شدند. ارزیابی شما از حلقه نفوذ در کشور چیست؟

حوزه نفوذ و بهره‌برداری از فضای داخلی برای ناامن سازی کشور برنامه شفاف و روشن دشمن است اما موضوع مرزبان‌ها با امنیت داخلی متفاوت است،‌ ما در مرزها زحمات زیادی کشیدیم و لایه‌های امنیتی خوبی ایجاد کرده‌ایم و دستگاه‌ها شهادت گونه مسائل مرزی را دنبال می‌کنند اما میزان حوادث ناامن سازی در مرزها با گذشته متفاوت است. در حال حاضر نوع و تعدد عملیات دشمن در مرزهای کشورمان بسیار زیاد شده است اما ماجرای اهواز نیز قطعاً ناشی از نفوذ بوده است.

نشاط: اخیراً CFT از سوی شورای نگهبان رد شد. به نظر شما تصویب این لایحه چه تبعاتی برای کشورمان داشت و مراوده مالی ما با کشورهای منطقه را دچار چه اختلالی می‌کرد؟

این موضوع نیز مانند سوئیفت است، اعتقاد من این است که CFT در شرایطی برای کشور ما معنادار بود که برجام وجود داشت و طرف مقابل می‌خواست به تعهدات خود عمل کند اما با مانعی به نام FATF روبرو بود و ما باید این مانع را برمی‌داشتیم اما در حال حاضر برجامی وجود ندارد و ازاین‌رو دیگر CFT معنا ندارد.

خرید نفت از ایران مگر به CFT ربط پیدا می‌کند، اگراینطور است پس چرا نمی‌خرند؟ چون فشارهای ثانویه آمریکا بالاتر از CFT است؛ بنابراین تحریم‌های ثانویه آمریکا در حال حاضر مشکل‌ساز است نه CFT.

وقتی برجام وجود داشت و آمریکا هم در تعهد برجام بود همه شرکت‌ها به ایران آمدند و می‌خواستند کار کنند و می‌گفتند مانع ما وجود FATF است لذا مقرر شد آن را برداریم بنابراین قانون پول‌شویی و پالرمو و لوایح دیگر به مجلس آمد اما در حال حاضر سطح بحث متفاوت شده است. در چنین شرایطی اتفاقاً نباید تعهد بدهیم اگر روال عادی بود تعهد دادن ما ایرادی نداشت.

CFT یعنی تعهد قطعی در مقابل سود احتمالی بنابراین وقتی من به‌عنوان مخالف در مجلس صحبت کردم، گفتم آقای رئیس‌جمهور شما اگر یک سطر بنویسید با تصویب CFT مشکل پولی مالی حل می‌شود ما هم به آن رأی می‌دهیم اما نتیجه چه شد؟ آقای ظریف گفت نه من و نه رئیس‌جمهور هیچ تضمینی نمی‌دهیم البته ایشان به نمایندگی از آمریکا گفت تضمین می‌دهم بهانه آمریکا با تصویب این لایحه گرفته ‌شود!

ما اگر CFT را تصویب کنیم نظام مالی و پولی با ما کار نمی‌کند نه به دلیل FATF بلکه به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا.

آن‌ها می‌گویند آمریکا ما را جریمه می‌کند و اگر اعتراض هم کنید می‌گوید من یک بانک خصوصی هستم و باید سود و زیان خود را بسنجم. این قضیه ممکن است مانند برجام برای کشور تمام شود که ما تعهد داده‌ایم اما مزایای خود را دریافت نکرده‌ایم؛ بنابراین شورای نگهبان یک کار کاملاً عاقلانه انجام داد و CFT را به دلیل خلاف شرع و قانون اساسی بودن آن رد کرد.

ایران در نظام بین‌الملل تافته جدا بافته است/با خاطیان رژه اهواز برخورد قضایی صورت گرفت

نشاط: تصویب این لایحه جنجالی چه پشت پرده‌ای در مجلس داشت و چرا آقای لاریجانی از آن حمایت می‌کرد؟

من انتقادات خود را به آقای لاریجانی گفتم اما او مصمم به تصویب CFT بود، برداشت آقای لاریجانی این است که ما باید از این گردنه‌ها عبور کنیم اما ما می‌گفتیم این عبور نیست بلکه به داخل چاه افتادن است لذا جلسه را به سویی هدایت کرد که این لایحه رأی بیاورد البته دیگر تجربه برجام را داشت و آن‌گونه عمل نکرد و اجازه داد همه موافقان و مخالفان صحبت کنند و مانند برجام در 20 دقیقه به تصویب نرساندند.

نشاط: با توجه به اعتراض شما درباره تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در روز تصویب CFT آقای لاریجانی صحبتی با شما داشت؟

بعد از جلسه صحن علنی، آقای لاریجانی به من گفت مگر ما 4 ساعت در کمیسیون تلفیق درباره برجام صحبت نکردیم چرا شما پشت تریبون گفتید برجام20 دقیقه‌ای تصویب شد درحالی‌که کمیسیون تلفیق ربطی به صحن علنی ندارد!

نشاط: شما در ابندای صحبت خود گفتید کشورهای اروپایی به خاطر برجام با تحریم‌های آمریکا همراهی نکردند اما در ادامه تأکید داشتید که دیگر برجامی وجود ندارد. به نظر شما آیا در حال حاضر برجا موجود دارد یا خیر؟

الآن برجام وجود دارد اما عملاً نیست چون تعهدات طرف مقابل عملیاتی نمی‌شود، به‌عبارتی‌دیگر تعهدات برجام فقط برای ما وجود دارد، توافق بین‌المللی صفر و صد نیست اما باید مزایا و معایب این تعهد را در ترازو بگذاریم تا ببینیم به نفع چه کسی تمام می‌شود لذا نمی‌گوییم برجام هیچ مزیتی نداشته است اما معایب آن خیلی بیشتر از این‌ها بوده است چون طرف ما دشمن بوده است.

نشاط:‌ در حال حاضر برخی دولتی‌ها هنوز مدعی هستند بزرگ‌ترین دستاورد برجام دور کردن سایه جنگ از کشور بوده است، تحلیل شما چیست؟

سایه جنگ اصلاً وجود نداشته است، ما قبلاً تحت فصل 7 قرار داشتیم و الآن هم تحت این فصل هستیم و فرقی نکرده است؛ در برجام صراحتاً ذکرشده که «تحت فصل هفتم اقدامات در برجام صورت می‌گیرد» لذا اگر فصل هفتم جنگ‌آور است که ما هنوز هم تحت آن هستیم، اگر هم جنگ‌آور نیست که قبلاً هم نبوده است.

نشاط: برخی ادعا می‌کنند فقط ایران و کره شمالی به FATF نپیوسته‌اند و این برای کشور بار منفی دارد نظر شما چیست؟

چند نکته در این زمینه مطرح‌شده اما برای مردم توضیح داده نشده است، مثلاً می‌گویند همه به‌جز ایران به این لایحه پیوسته‌اند درحالی‌که ما جمهوری اسلامی ایران و یک کشور متفاوت هستیم، البته داستان کره شمالی متفاوت با ماست و اغلب کشورها به این لایحه پیوسته‌اند اما ما ایران و متفاوت با بقیه هستیم، ما اگر مانند عربستان یا امارات باشیم که دیگر مشکلی با نظام بین‌الملل نداریم، وقتی آقای ظریف گفت ما درصدد هستیم بهانه را از آمریکا بگیریم به او گفتم پس باید جمهوری اسلامی را از میان بردارید، کیسینجر در شورای روابط آمریکا می‌گفت هرگاه ایران از ادعاهای خود دست بردارد و به سر جای قبلی خود بازگردد مشکلش با آمریکا حل خواهد شد.

در حال حاضر عربستان در FATF ناظر است اما داعش والقاعده با حمایت این کشور به وجود آمد و رشد کرد؛ طالبان از چه کسی حمایت مالی می‌گیرد اما آمریکا با عربستان هیچ کاری ندارند و مشکل آن‌ها فقط جمهوری اسلامی است.

اگرخاطرتان باشد PMD (مجموعه‌ای از اتهامات کشورهای غربی و عمدتاً آمریکا، نسبت به وجوه تسلیحاتی برنامه اتمی جمهوری اسلامی) فقط با این استدلال ایجاد شد که گفتند ایران احتمالاً می‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد درحالی‌که رژیم صهیونیستی 300 کلاهک هسته‌ای دارد و عضو هیچ سازمانی هم نیست و به هیچ کجا نیز تعهدی ندارد.

آن‌ها اسرائیل هستند و ما ایرانیم، برای ما در صورت احتمال چندین قطعنامه صادر می‌شود اما اسرائیل آزادانه می‌گوید به هیچ‌کسی جواب نمی‌دهم و هیچ‌کسی هم نمی‌گوید چرا؛ بنابراین ایران تافته جدا بافته محسوب می‌شود لذا اگر عضو کنوانسیون CFT هم بشویم تأثیری ندارد.

نشاط: نظر مجمع تشخیص درباره CFT چه خواهد بود؟

مجمع نظر خود را داده و برای ما نیز فرستاده و آن‌ها نیز ایرادات زیادی گرفته‌اند. شورای نگهبان 22 ایراد محتوایی گرفته است و ما نمی‌توانیم محتوای کنوانسیون را تغییر دهیم بنابراین CFT خلاف شرع و قانون اساسی و رد است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: