کد خبر: ۲۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
براساس نتایج اولیه به دست آمده از انتخابات رهبری در شرق اوکراین رهبران جدایی‌طلب در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک امروز دوشنبه به پیروزی که انتظار می‌رفت دست یافتند؛ انتخاباتی که از سوی کی‌یف و کشورهای غربی به عنوان انتخاباتی غیرقانونی محکوم شده است.

به گزارش آوای نشاط انتخابات در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک که از سال ۲۰۱۴ میلادی توسط جدایی‌طلبان کنترل می‌شود، پس از کشته شدن رییس شورشیان دونتسک در یک بمب‌گذاری در اوت سال جاری میلادی صورت گرفت.

تدابیر امنیتی در این مناطق بسیار شدید بود و گاردهای مسلح برای تضمین نظم و امنیت مستقر شده بودند.

دنیز پاشیلین، رهبر موقت ۳۷ ساله دونتسک که انتظار می‌رود در این انتخابات پیروز شود، گفت: امروز ما به جهان ثابت کردیم که ما نه تنها می‌توانیم مبارزه کنیم و در میدان‌های جنگ پیروز شویم، بلکه می‌توانیم کشوری بر مبنای اصول دموکراتیک واقعی بنا کنیم.

به دنبال شمارش یک سوم آرای اخذ شده مشخص شد که نتایج کاملا با انتظارات مطابقت داشته و پاشیلین و لئونید پاسچنیک، رهبر موقت لوهانسک به ترتیب با ۵۷ و ۷۰ درصد آرا پیشتاز هستند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اعلام کرد: امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به دنبال دیدار با پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین در حاشیه مراسم یکصدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در آن شرکت داشت، این انتخابات را غیرقانونی و نامشروع دانستند.

ماکرون و مرکل در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این به اصطلاح انتخابات، تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت اوکراین را متزلزل می‌سازد.

واشنگتن و بروکسل از روسیه خواسته بودند تا اجازه ندهد این انتخابات برگزار شود و تاکید داشتند که این انتخابات بیش از پیش به تلاش‌ها برای پایان‌دادن به درگیری که از سال ۲۰۱۴ میلادی جان بیش از ۱۰ هزار تن را گرفته، خدشه وارد می‌کند.

کرد ولکر، نماینده ویژه آمریکا در اوکراین در توییتی نوشت: مردم شرق اوکراین در یک اوکراین متحد که در صلح به سر می‌برد نسبت به یک حکومت پلیسی که توسط قاتلان و دزدان اداره می‌شود و کمک هزینه خود را از مالیات دهندگان روسی دریافت می‌کند شرایط بهتری خواهند داشت.

کی‌یف از غرب خواسته تا روسیه را به خاطر نقض توافق صلح سال ۲۰۱۵ میلادی مجازات کند، در حالی که پوروشنکو پیش‌تر از اوکراینی‌های مستقر در شرق این کشور خواسته بود این انتخابات را تحریم کنند.

پوروشنکو گفته بود: روسیه در حال برگزاری انتخابات جعلی و تقلبی در دونباس (شرق اوکراین) است.

اما روسیه و مقامات محلی ضمن رد این انتقادات گفتند، ساکنین شرق اوکراین مستحق فرصتی برای داشتن یک زندگی عادی هستند و تاکید کردند که میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا بوده است.

مسکو می‌گوید این انتخابات برای پرکردن خلا قدرت بعد از ترور الکساندر زاخارچنکو، رهبر شورشیان دونباس لازم و ضروری است.

اگرچه چند نامزد در انتخابات هر یک از دو منطقه دونتسک و لوهانس شرکت داشتند، اما انتظارات بدین گونه است که پاشیلین و لوئونید پاسچنیک پیروز این انتخابات باشند.

مقامات تمامی موانع به منظور ترغیب یک میزان مشارکت بالا را رفع کرده به طوری که در نزدیکی پایگاه‌های رای‌گیری ایستگاه‌های توزیع غذا ایجاد کرده و به افرادی که رای می‌دادند بلیت لاتاری پیشنهاد می‌دادند.

مقامات شرق اوکراین گفتند: بیش از ۸۰ درصد رای‌دهندگان واجدشرایط در دونتسک رای خود را به صندوق انداختند، در حالی که میزان مشارکت در منطقه لوهانسک ۷۷ درصد اعلام شد.

مردم این مناطق همچنین برای انتخاب اعضای شورای محلی نیز رای دادند، اما برخی رای‌دهندگان معتقدند که نظر آنها هیچ اهمیتی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: