کد خبر: ۱۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
با رای نمایندگان مجلس محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی ، فرهاد دژپسند به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی ، رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفتند

به گزارش آوای نشاط دویست و پنجاه و چهارمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۳و ۱۲دقیقه امروز با دستورکار بررسی «صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم» و رای اعتماد به آنها آغاز شد و نهایتا پس از حدود ۱۰ ساعت به پایان رسید.

شد.

در پایان بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم، نتایج آرای نمایندگان مجلس بدین شرح اعلام شد:

فرهاد دژپسند
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ رای.

محمد شریعتمداری
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ رای.

محمد اسلامی
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: ۱۵۱ رای موافق، ۹۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ رای.

رضا رحمانی
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: ۲۰۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای.

شما برنامه موثری ندارید و چیزی را ارائه نکردید

احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت:‌ مخالفت من با رحمانی مخالفت شخصی نیست چراکه می ‌توانم مراتب خوشحالی خود را از ایشان که از نمایندگان ادوار هستند ابراز کنم اما در راستای وظیفه نمایندگی خود به برنامه‌های ایشان می‌پردازم.

وی با اشاره به مساله نظم بازار و تامین کالای مورد نیاز، گفت: در بهمن ماه ۹۱ کانون تمرکز در بخش کشاورزی در قانونی به نام قانون مرکزی به تصویب مجلس رسید و سیاست‌گذاری این حوزه از وزارت صمت به وزارت کشاورزی واگذار شد و در این مدت وزارت جهاد توانست موفقیتی در این حوزه داشته باشد که خودکفایی در تولید گندم و کاهش واردات برنج از جمله این موفقیت‌ها است.

این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: علیرغم موفقیت‌ها در این حوزه برخی جهت کمرنگ نمودن این موفقیت‌ها تلاش کرده‌اند که از جمله آن  بیانیه اتاق بازرگانی بود که در حضور کاندیدای وزارت به تایید رسید. به اعتقاد بسیاری این امر منجر به ملغی شدن آن قانون شد و رصد ما نشان می‌دهد که این روند در دوره‌ای که شما قائم مقام بوده‌اید وجود داشته است و حتی مدیر کلی برای این منظور وجود داشته است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن خود را متولی تنظیم بازار دانسته است، اظهار داشت:  شما هیچ ابزاری برای این کار ندارید. شرکت‌های غله یا خصوصی‌سازی شده یا در حال خصوصی شدن هستند. نظام بازرسی در حال حاظر در بی رمق‌ترین دوران خود به سر می‌برد. علت این جهت‌گیری اشتباه چیست و اجازه دهید کار به روال قبلی خود ادامه یابد.

نماینده مردم خدابنده تصریح کرد: هدف قانون تمرکز در مجلس هشتم تشریح شد و شما در آن زمان رییس کمیسیون بودید و این قانون باعث شد اختیارات در وزارت کشاورزی متمرکز شود و شاید ایراداتی به وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هم باشد اما نباید کل آن را انکار کرد. گفته می‌شود در طرح برنامه صنعتی که مسئول برنامه‌ریزی کلان بوده در خصوص زمان و میزان در حوزه کشاورزی که به عهده وزارت کشاورزی بوده  تصمیمی گرفته نشده است.

بیگدلی افزود: من ضمن تاکید براین قانون می‌گویم اگر چنین تصمیمی درست باشد این خلاف مشی رییس‌جمهور است و وظیفه وزرا عمل به قانون است. اگر همه در جایگاه قانون حرف می‌زدند مردم گرفتار نمی‌شدند و اگر این روحیه در شما وجود داشته باشد به بخش کشاورزی آسیب می‌رساند. شما نمایندگان بهتر می‌دانید در یک کشاورزی پیشرفته همه کارها با هدف بازار انجام می‌شود. آیا پایبند به قانون تمرکز هستید؟ یا به دنبال ایجاد موازی کاری برای تنظیم بازار خواهید بود؟

این عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه تا اصلاح قانون انتظار می‌رود به قانون موجود احترام بگذارید، گفت: تا کنون نظام قیمت‌گذاری اثر مطلوبی در کشور ایجاد نکرده است و مشکلاتی ایجاد کرده و شاهد گران فروشی هستیم و دولت باید در بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد و بورس کالا راهگشا است. در این بخش در برنامه شما هیچ برنامه‌ای یافت نمی‌شود نظام بودجه را چطور می‌خواهید تنظیم کنید؟ چگونه می‌خواهید مصرف‌کننده‌ها را از خرید با قیمت زیاد نجات دهید؟

وی خطاب به رحمانی گفت: هم فکری با اتاق بازرگانی و تشکل‌ها می ‌واند به دولت کمک کند. برنامه‌هایتان در این بخش چیست؟ سکوت است و چرا؟ اگر دولت بخواهد به صورت دستوری تعیین قیمت کند اختلاف قیمت ایجاد می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری اثر نامطلوبی خواهد گذاشت و کاهش انگیزه تولید را در بر خواهد داشت.

بیگدلی گفت: از نمایندگان می‌خواهم تا وزیر اعلام برنامه ننموده‌ از دادن رای خودداری کنند. در مورد استفاده از سازمان‌های صنفی و نظارت در خدمات و کالاها، این مهم  بعد از انقلاب در تهران و شهرستان‌ها منحل و قانون نظام صنفی از بین رفت و کمیته‌هایی در شهرها ایجاد شد و مسئولیت‌هایی را عهده‌دار شدند و در سال ۵۹ اولین قانون صنفی به تصویب شورای انقلاب رسید.

نماینده مردم خدابنده گفت: آقای رحمانی چه برنامه‌ای دارید؟ استفاده از تشکل‌ها برنامه شماست. اما چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد. وزارت صمت باید بانک اطلاعاتی جهت‌ده و فهرست‌هایی را برای رتبه‌بندی‌ها ایجاد کند. متاسفم که این را می‌گویم شما برنامه موثری ندارید و چیزی را ارائه نکردید. اگر مجلس به شما اعتماد کرد به فکر اصلاحات اساسی به نفع مردم و کشور و انقلاب باشید.

رحمانی اعتقاد دارد وزارت صمت سیاستگذار است، نه بنگاهدار/ کارنامه ویزر پیشنهادی زبانزد است

حسینعلی شهریاری امشب در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رونق اقتصادی کشورها ناشی از رونق صنعت، معدن و تجارت است. در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از حساس‌ترین بخش‌های کشور است و برنامه‌هایش تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و مردم دارد و به تعبیری نبض اقتصاد کشور است. 

وی به سوابق وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد و اظهار داشت: حسن سوابق رحمانی نویدبخش برای وزارتخانه و بخش‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت برای کشور است. نمایندگان مخالف به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی یک وزارتخانه حلال مشکلات کشور است غافل از اینکه وزیر فقط یک فرد در کابینه است. 

نماینده زاهدان در مجلس با بیان اینکه رحمانی علاوه بر داشتن تعهد و تخصص، یکی از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی است، تصریح کرد: انتخاب رحمانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از اراده دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و رونق بخشیدن به بنگاه‌های کسب و کار است. بی‌تردید یکی از چالش‌های کشور اعتقاد مدیران به ارزش‌های دینی و انقلابی و باور به اندیشه‌های غربی و از سوی دیگر، تجهیز به دانش مدیریتی است. مدیرانی که دارای این ویژگی هستند، موفق می‌شوند. 

شهریاری ادامه داد: رحمانی در حوزه اندیشه و باور و رفتارهای انقلابی، آزمون خود را پس داده و با رویکردهای داخلی و بین‌المللی صاحبنظر است و دارای سطح دانش قابل قبولی است. کسانی که با وی آشنا هستند، می‌دانند رویکرد تعامل با دنیا به عنوان یک استراتژی هدفمند از سوی ایشان دنبال می‌شود. 

وی با بیان اینکه رویکرد رحمانی موجب دلگرمی فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت است، خاطرنشان کرد: کارنامه درخشان رحمانی نشان می‌دهد اعتماد و اعتقاد وی به بخش خصوصی می‌تواند روزهای خوبی را در این حوزه رقم بزند. با انتخاب رحمانی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، چشم‌انداز افزایش صادرات بر مبنای ارزش افزوده را رقم می‌زند. خروج از بحران‌های پیشرو و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند دانش و تجربه است و برنامه‌محوربودن و کارنامه ایشان زبانزد است. تجارب ایشان در حوزه‌های مرتبط سبب می‌شود این مجموعه گام‌های موثری بردارد. 

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: اهتمام به افزایش صادرات غیرنفتی موجب خروح از رکود می‌شود. ایجاد فضای کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خروجی موجب افزایش رونق صنعت و معدن و خروج از رکود می‌شود. تحریم بازار خارجی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از اقدامات موثر ایشان است. 

شهراری با تاکید بر اینکه سکان وزارت صمت به شخصی سپرده می‌شود که در تولید و تجارت سوابق درخشانی دارد و به عنوان مدیر استراتژیک شناخته می‌شود، ابراز داشت: برنامه ایشان بارقه امیدی در میان فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت و کارآفرینان و... ایجاد می‌کند. ایشان گفتند لیستی از طرح‌های غیراقتصادی تهیه می‌کند و به صراحت می‌گوید ادامه آنها به نفع کشور نیست. 

وی اضافه کرد: ایشان گفته است در واگذاری برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی اقدام می‌کند. ایشان اعتقاد دارند وزارت صمت سیاستگذار است و نه بنگاهدار. از بزرگ شدن بخش خصوصی هراس ندراند.

این نماینده رحمانی با بیان اینکه مخالفت با خام‌فروشی، تلاش برای حضور در بازارهای جهانی، ایجاد بستر برای تولید و برنامه‌ریزی از برنامه‌های ایشان است، عنوان کرد: برای تعامل با نخبگان برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته‌اند. ایشان گفتند مشی دولت و من شایسته‌سالاری است و از حضور زنان در انتصابات حمایت قطعی می‌کنند. 

برنامه های وزیر پیشنهادی صمت همان برنامه های وزیر پیشین است

محمود صادقی نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر صمت سخن می گفت اظهار داشت: ابتدا بنده سوال می‌کنم که ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی است، هدف ترمیم کابینه افزایش کارآمدی دولت، شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد مردم و بازسازی سرمایه اجتماعی است. رییس‌جمهور با ۲۴ میلیون رای سکان امور را به دست گرفت اکنون متاسفانه با گذشت یک و نیم سال از رای مردم این سرمایه اجتماعی رو به افول است .

وی افزود: آقای روحانی گفتند سخنان انتخاباتی نگویید، بنده باید به سخنان ایشان عمل کنم حرف‌های انتخاباتی مربوط به وقت انتخابات است آن زمان وعده بدهیم و بعد به همه چیز پشت پا بزنیم در حالی که در طول ۴ سال باید همه حرف‌ها آویزه گوشمان باشد شعارهای تندمان را فقط در چند روز انتخابات مصرف نکنیم.

صادقی با اشاره به نقد رضا رحمانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در رزومه ایشان فرضیات باید براساس وضع موجود و پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی باشد ظاهرا برنامه ایشان از برنامه‌های استراتژیک وزارتخانه گرفته شده که قبل از سال ۹۷ نوشته شده است و داده‌ها براساس سال ۹۶ است و حتی به روز نشده است مثلا نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۷ منفی یک است در حالی که افزایش سه درصدی را پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه ایشان هدف‌گذاری روی بخش‌های صنایع کلیدی مشخص نیست. خودرو، واردات، قیمت‌گذاری، خودروهای برقی، خودکفایی و بومی‌سازی با توجه به تحریم توجهی نشده است سوال این است که دسترسی به نرخ بهره‌وری با توجه به افت تولید چگونه انجام می‌شود طرحی برای جبران و تاب‌آوری و تداوم کسب و کار ارائه نشده است همچنین برنامه ایشان ارتباطی با بودجه سالانه و سنواتی ندارد و هدف‌گذاری‌ها فراتر از بودجه سنواتی است.

وی باتاکید بر اینکه کلی‌گویی آسان است اما باید برنامه‌ها مبتنی بر وضع موجود باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های وی پیشنهادی گسترده است می‌خواهد مشکل آدم و عالم را حل کند اما معلوم نیست که کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد .

صادقی اظهار داشت: جذب نیروی انسانی در یک دهه گذشته و خروج خارجی‌ها را داریم که برای آنها هیچ برنامه جایگزینی ارائه نشده است سهم بنگاه‌های کوچک، صنایع تبدیلی، کشاورزی و الکترونیک چگونه است؟ هیچگونه برنامه کمی در برنامه ارائه شده از سوی ایشان دیده نمی‌شود.

وی افزود: باید پرسید با توجه به وضعیت سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی اولویت ایشان برای پاسخگویی به این شرایط فوق العاده چیست و در مدت سه سالی که پیش رو دارند کدام یک برایشان ارجح‌تر است .

این نماینده مجلس بیان کرد: آقای رحمانی کلی‌گویی کرده در حالی که با توجه به تحریم‌ها باید تکیه بر بخش خصوصی باشد که در این رابطه برنامه‌ای ارائه نکرده است .

وی اظهار داشت: در سیاست اقتصاد مقاومتی ایجاد رقابت سالم بر کسب و کار و همچنین اقتصاد رقابتی تکیه شده تاکنون که کمتر به آن توجه شده است .

صادقی با بیان اینکه ضرورت انسجام و توازن بخش‌های مختلف باید در دستور کار باشد خطاب به رحمانی گفت: شما بنا دارید متصدی سه وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت باشید آیا توانسته‌اید انسجام ایجاد کنید در نامه اقتصاددانان و رهبری چند بار به این موضوع تاکید شده که نابرابری بین تجارت و تولید از بین برود.

وی اظهار داشت: طی شش دهه گذشته تولید و کشاورزی در مقابل خدمات رو به افول بوده آنگونه که سلطه سرمایه تجاری و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور باعث شده عدم توازن بین بخش‌های تولیدی کشاورزی ، صنعت و خدمات دیده شود. بنابراین باید در این اهداف تغییر ایجاد شود.

صادقی گفت: سوال این است که چرا وزراء عوض می‌شوند شما که همان برنامه‌هایی که شریعتمداری داشته را ارائه داده‌اید مگر بنا نیست که تحول ایجاد شود؟ شریعتمداری بروز فساد را به وزیر قبلی نسبت داد و واردات رانتی و ثبت سفارش خودرو را مربوط به قبل دانست. سوال این است که شما چه کرده‌اید؟ شما معاون نعمت‌زاده بوده‌اید آیا نمی‌خواهید به این موضوعات پاسخ دهید؟ آیا از پاسخگویی فرار می‌کنید؟ شما ۳۰ عنوان سابقه دارید سه دوره مجلس رییس هیات مدیره مس ایران بوده‌اید چه نقشی در این زمینه داشته‌اید؟ سه مقطع تحصیلی را طی کرده‌اید آیا امکان‌پذیر است با این همه مسئولیت دانشجو هم باشید این همه مسئولیت و ارتقای تحصیلی هیچ تناسبی با ندارد .

این نماینده تهران گفت: آقای روحانی گفته‌اند عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کرده‌اند در این رابطه اگر ابوذر و سلمان هم به کار گرفته شده‌اند باید عوض شود سوال این است که چرا خودتان به این کار عمل نمی‌کنید .

وی به احداث کارخانه ذوب و پالایش در ورزقان اشاره کرد و گفت: عنوان می‌شود که این کارخانه قرار است به اطاعت از رهبری ساخته شود در حالی که ساخت آن فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت می‌خواهند ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کنند که برای پانصد نفر اشتغالزایی کنند. این طرح شبیه همان طرح‌هایی است که آب دریاچه ارومیه را فرو برد و باید برای این اقدام پیوست زیست محیطی لحاظ شود.

اگر وزرا رای بیاورند، به هتل پنج ستاره نمی‌روند

یوسف‌نژاد گفت: وقتی می‌خواهیم حکمی بدهیم باید انصاف و موازین اخلاقی را رعایت کنیم و اینکه بدانیم آیا در جایگاهی هستیم که این حکم را صادر کنیم یا نه. من خودم را برای اظهارنظر در مورد وزیر پیشنهادی صمت ذی‌صلاح می‌دانم.

وی ادامه داد: هشت سال است که به صورت مداوم در کمیسیون صنایع حضور دارم و فعالیت‌هایی نیز در خود وزارتخانه داشته‌ام همه ما می‌دانیم پذیرش مسئولیت در این برهه خیلی سخت است و هر کسی قبول نمی‌کند. آقایان و خانم‌ها اگر وزرا امروز رای بیاورند به هتل پنج ستاره نمی‌روند بلکه به جایی می‌روند که کوهی از مشکلات انتظار آنها را می‌کشد.

یوسف‌نژاد ادامه داد: شرایط تحصیلی و تجربی و عملی آقای رحمانی کاملا با مسئولیتی که امروز قرار است به ایشان واگذار شود همخوانی دارد و دیگر ما نیازی نداریم که به ایشان آموزش بدهیم. هزینه‌ای که برای بسیاری از مسئولان تا امروز پرداخته‌ایم و متاسفانه جواب نگرفته‌ایم.

وی افزود: بحث سامانه قیمت‌گذاری خودرو، تجارت خارجی و جلودار بودن معدن، جزو اهم مسائلی است که رحمانی به آنها کاملا آشنا است. آقای صادقی در مخالفت با ایشان اشاره کردند که برنامه‌های رحمانی همان برنامه‌های قبلی است اتفاقا این درست است وزیر با اسناد بالادستی روبرو است و خودش را باید با آن وفق بدهد و از شرایط روز استفاده کند.

یوسف‌نژاد تشریح کرد: رحمانی باید با کمک ظرفیت مجلس و کمیسیون‌های تخصصی گره از مشکلات وزارتخانه باز کند ایشان هم از نگاه مجلس دولت را دیده و هم از نگاه دولت مجلس را دیده است علاوه بر اینها آقای رحمانی فردی سالم و صادق است و روابط بین دستگاه‌های دولتی را می‌تواند به راحتی استفاده کند.

وی ادامه داد: هر کسی که از مجلس برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کرده، برد کرده است. مجلس هم باید به وزرا کمک کند. یک وزیر بدون استفاده از مجلس موفق نیست. باید گفت که آقای رحمانی کاملا این مساله را باور دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به صحبت‌های صبح رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی صبح حرف‌هایی زدند اما مهم آن است که خود ایشان به معدن، خودرو و صنعت کمک کند. وزرای محترم مجلس خانه شماست اگر مشکلی پیش آمد باید بگوییم من می‌روم مجلس و آن را حل می‌کنم هر چند برخی از اشخاص نخواستند که از این ظرفیت استفاه کنند.

وی در پایان گفت: بحث ارزش افزوده، بیمه، تامین اجتماعی و صنعت که زمین‌گیر شده و تسهیلات بانکی مسائلی است که باید به آن رسیدگی کند.

پاکدستی رحمانی از زندگی‌اش مشخص است/ چه کاری برای تسهیل امور انجام دادیم که امروز طلبکار هستیم

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج و اشتهارد به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس گفت: امروز کشور در شرایط حساس قرار داد و زمان دعوای مجلس و قوه قضاییه و دولت با یکدیگر نیست. باید دست به دست هم بدهیم و به جای دعواهای حزبی و جناحی و گروهی به دنبال راهکارها باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که سه دوره در مجلس و در کمیسیون صنایع حضور داشتم باید بگوییم که وزارت صمت یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و کسانی که مخالف وزیر پیشنهادی صمت هستند، باید بدانند مشکل نه در وزارتخانه بلکه در بخش تولید ، بیمه و مالیات ، بانک و گمرک است .

اکبریان با تاکید بر اینکه آقای شریعتمداری انصافا در این وزارتخانه زحمت کشید، گفت: ما چه کاری توانستیم برای تسهیل امور انجام دهیم که امروز طلبکار هستیم .

نماینده مردم کرج و اشتهارد گفت: دولت تصمیم گرفته در تیم اقتصادی خود جابجایی‌هایی انجام دهد و انصافا آقای رحمانی فرد دلسوز وفادار به نظام آشنا به مجلس و بخش خصوصی و دارای فکر است. پیش از این در شرکت آلومینیوم المهدی بسیار تلاش کرده و به عنوان قائم مقام وزارت صنایع به تمام استان‌ها سفر کرده و با مشکلات بخش‌های مختلف آشنا شده‌اند.

وی ادامه داد: افرادی که امروز درباره موضوع معدن سونگون حرف می‌زنند باید اطلاعاتی دقیق در این موضوع داشته باشند و با اطلاعات دقیق درباره آن حرف بزنند. افرادی که درباره مدارک تحصیلی آقای رحمانی صحبت می‌کنند باید بدانند که آقای رحمانی ۱۵ سال پیش با مدرک لیسانس وارد مجلس شدند و این گونه نبوده که بخواهد در یک زمان کوتاهی به دنبال جمع‌آوری مدرک باشد.

نماینده مردم کرج و اشتهارد افزود: رحمانی دو سال است که معاون وزیر صنعت است چگونه او را وارث مشکلات وزارتخانه می‌دانیم همه ما در ایجاد این مشکلات سهم داریم و نباید مشکلات را گردن یکدیگر بیاندازیم. رحمانی شناخت کامل از وزارت صنعت دارند و مشکلات این وزارتخانه را می‌شناسد .

اکبریان با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت برنامه مدونی برای تولید دارد، گفت: آقای رحمانی در رابطه با مبارزه با فساد برنامه دارد و زندگی و پاکدستی وی مشخص است. ایشان برای خام‌فروشی برنامه دارد برای صادرات محور کردن وزارت صمت و توسعه صادرات غیر نفتی برنامه دارد.

وی تاکید کرد: کسی که خودش آلوده باشد نمی‌تواند با فساد مبارزه کند و پاکدستی آقای رحمانی از زندگی‌اش مشخص است.

اکبریان خطاب به  مخالفان وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقایان مشکل خودرسازی در خصولتی‌هاست یک وزیر به تنهایی چه کاری می‌تواند برای رفع مشکلات انجام دهد مشکل پتروشیمی‌ها در خصولتی‌ها است. بیاید بدون دعواهای گروهی مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه آقای رحمانی به مدیران بومی اعتقاد دارد، گفت: برنامه‌های وی در راستای حمایت توان داخل است و می‌تواند در بکارگیری مدیران بومی بسیار موثر عمل کند .

نماینده مردم کرج و اشتهارد ادامه داد: آقای رحمانی نیروی ارزشی و وفادار به نظام و انقلاب و دولت است و امیدواریم امروز با رای قاطع وی را راهی وزارت صمت کنیم و البته ایشان از این پس باید درباره مطالبات مردم و نمایندگان مجلس پاسخگو باشند.

 

پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی

محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با تشکر از رئیس‌جمهوری برای انتخاب وی و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق برای مطالبی که عنوان کردند، گفت: درباره کلیپ پخش شده باید بگویم که تاکید ما همواره در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بر شایسته‌سالاری است و به صورت قلبی به آن ایمان داریم و تلاش می‌کنیم جامه عمل به آن بپوشانیم.

وی افزود: سه موضوع تحول ساختاری، تغییر رویکرد و تعیین اولویت‌های راهبردی را برای تحقق اهداف‌مان که بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه ارائه شده تعیین کرده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار رفع موانع تولید، اجرای اسناد بالادستی، انضباط فکری و رفتاری باید در پیکره مدیریتی عملیاتی شود، اظهار داشت: در تحول ساختاری مطالبات مردمی آنچه که در پژوهش‌های مجلس و وزارت راه و شهرسازی به آن توجه شده بحث مسکن است و در قانون اساسی و برنامه ششم توسعه هم تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی در برنامه ششم توسعه آمده است، گفت: ۹۰۰ هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد، ۵۰۰ هزار واحد برای روستائی‌ها و طرح مسکن حمایتی باید ساخته شود و در دستور کار ما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع در تحول ساختاری یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مرتبط با ساخت مسکن است، گفت: باید بتوانیم با تمام ظرفیت‌های موجود برای حضور بخش خصوصی در تولید مسکن استفاده کنیم و مسکن به عنوان یک صنعت در مدار تولید قرار بگیرد.

اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مسئول ایجاد تعادل در بازار مسکن است، گفت: باید اطمینان حاصل شود که مسکن در جریان تولید قرار گرفته و مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی بحث تولید مسکن است که به صورت شهرستان‌محوری این موضوع پیگیری می‌شود.

وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق محاسبات و آماری که در برنامه پنجم توسعه آمده است شهرسازی نوین باید برگرفته فرهنگ ایرانی – اسلامی و متناسب با شرایط هر جغرافیا ساخته شود.

اسلامی افزود: تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است که تولید آن باید در اختیار افراد واجد شرایط و نه سوداگران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مسکن باید به عنوان یک سرپناه در اختیار خانوارهایی که قدرت خرید آنها کاهش یافته قرار بگیرد و باید بتوانیم صنعتی‌سازی و مهندسی‌سازی را در بخش تولید مسکن محقق کنیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدم در حوزه راه‌های روستایی موازی‌کاری شده است، گفت: حجم مطالبات از راه‌های روستایی بسیار زیاد است و در این حوزه دچار پراکنده‌کاری هستیم. یک ساختار کارآمد غیرمتمرکز باید برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شود و باید راه‌های روستایی که متولی قدرتمند اجرایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم در تامین اعتبارات برای ساخت راه‌های روستایی به ما کمک کنند، گفت: امیدواریم شرمنده مردم روستایی نباشیم و در این حوزه موثر عمل کنیم.

وی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری اظهار داشت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه سالانه باید ۲۷۰ محله در طرح بازآفرینی شهری نوسازی شوند و تفاهم‌نامه ساخت صد هزار واحد اخیرا امضا شده است معتقدم باید از طریق بخش خصوصی بتوانیم بافت فرسوده را احیا کنیم و مهمترین هدف ما پیشگیری از حاشیه نشینی است.

اسلامی ادامه داد: در حوزه مسکن مهر ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد که از این تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در دولت یازدهم ساخته شد در حال حاضر ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده است که ازاین تعداد ۲۲۰ هزار واحد به دلیل عدم زیرساخت‌ها هنوز تحویل نشده اند. اینجا با مشکلات عمده مواجه هستیم و یا مشکلات زیربنایی موجب رنجش مردمی است که در مسکن مهر هستند که با کمک شما نمایندگان و باید برنامه زمان‌بندی مسکن مهر را تعیین تکلیف و به انتها برسانیم و از دستور کار خارج کنیم.

وی در خصوص بحث راه آهن و نقش راه آهن در توسعه گفت: با ظرفیت فاینانس و منابعی که از صندوق توسعه ملی مهیا شده است،‌ بحث راه آهن در اولویت ما است تا با تعاملات بین‌المللی بتوانیم جذب منابع کنیم و پروژه‌ها را از سرعت برخوردار کنیم. همچنین در خصوص قطار حومه‌ای می‌گویم که باید بتوانیم ایجاد کنیم و از طرفیت ریل‌های موجود در شهرهای هدف استفاده کنیم تا مردم بتوانند بهره‌مند شوند.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: در خصوص بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ما ۱۹۰ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که با بودجه سالانه طبیعی است که زمان طولانی به خودش اختصاص می‌ده  در دستور کار است که این پروژه ها را با استفاده از سایر منابع تعیین تکلیف کنیم تا سرعتی ایجاد شود.

اسلامی ادامه داد: در خصوص عدالت منطقه‌ای که یکی از حرف‌های مهم است در اولویت‌های راهبردی به آن توجه کرده‌ام. در این عدالت باید و حتما متعهد هستم برای توزیع اعتبارات به میزانی که پیشرفت پروژه‌ها است برای سطح کشور توجه کنم.

وی ادامه داد: در خصوص بحث کامیون‌داران که بحث بیمه اجتماعی، لاستیک و نوسازی در زمره مواردی است که جامعه عزیز ما دارند، متعهد هستیم و پیگیری خواهیم کرد.

اسلامی افزود: سازمان نظام مهندسی نظام لجستیک است که باید اموراتش توسط خود تشکل‌ها انجام شود؛ در این خصوص با وزرا تعامل یکپارچه و هماهنگی خواهیم کرد تا در این امور دخالت نداشته باشیم. تنظیم تعاملات با جامعه نظام مهندسی هم در زمره مطالبی است که با اولویت سازماندهی خواهیم کرد. بحث اعمال استانداردها را هم برای قوام ساختمان‌ها در دستور کار خود خواهیم داشت.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی در رابطه با موارد مطرح شده در خصوص هواپیمایی ایران ۱۴۰ هم گفت:‌ من افتخار می‌کنم که برای قابلیت‌سازی صنایع پیشرفته صرف عمر کرده‌ام و با جوانان و نخبگان توانستیم ظرفیت‌های صنعتی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هواپیماسازی موفقیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دانش بنیان است. در حوزه نظامی تولیداتی که وجود دارد حاصل همین سرمایه‌گذاری ارزشمند است. هواپیماهای ایران ۱۴۰ اگر امروز پرواز نمی‌کنند معنای آن نیست که قابلیت ندارند؛ برنام‌ ای که در سر راهمان قرار گرفته مسائل مدیریتی است که در دوره بنده نبوده و باید اصلاح شود.

اسلامی در پایان گفت: بنده برای اینکه بتوانم اعتماد شما را جلب کنم می‌گویم؛ ادعایی جز خدمت ندارم و با توکل بر خدا با قابلیت‌های فردی که متعلق به خداوند و اطمینان مسئولین است رشد خدمتی داشتم و با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی، با جوان‌گرایی و نیروهای شایسته و بانوان و قومیت‌ها وزارت راه و شهرسازی را با بهبود مدیریتی اداره خواهم کرد.

وزارت راه تاب سرپرستی ندارد/ اسلامی فردی مسئولیت‌‌پذیر و چکمه‌‌پوش است

قاسم احمدی لاشکی امشب در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز برای وزارتخانه بزرگی تصمیم می‌‌گیریم که ۱۷ معاون و ۶۵ هزار پرسنل دارد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خود به اندازه چند وزارتخانه کار دارد. امور زیرساختی و زیربنایی سازمان بنادر، فرودگاه، راه‌‌‌آهن و هواشناسی تماما پرکار هستند. ما نمایندگان هفته گذشته رای دادیم که این وزارتخانه (راه و شهرسازی) همچنان ادغام باشد و جدا نشود.

وی افزود: آقای اسلامی فردی است که خارج از وزارت راه برای سرپرستی انتخاب شده و این به آن معناست که لابی نداشته است. سرپرست باید قوی و توانمند باشد که این موضوع را هم در وزارت راه و هم تعاون شاهدیم.

این نماینده مردم نوشهر و چالوس با بیان اینکه امروز دو، سه نماینده از فراکسیون‌های امید و زنان مجلس نامه نوشتند و پرسیدند که آقای اسلامی آیا قصد استفاده از زنان را در وزارتخانه دارید یا خیر؟ اظهار داشت: ایشان پاسخ دادند مشی بنده شایسته‌‌سالاری است. به طور قطع بانوان باید در مسند مدیریتی قرار گیرند. پاکدستی و تعهد مهم است و تخصص باید در کنار تعهد باشد.

احمدی لاشکی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را فردی با تقوا دانست و تصریح کرد: در بررسی‌‌‌‌هایی که از سوابق ایشان شده، مشخص شده است که عضویت در هیات مدیره شرکت خصوصی، شرکت‌‌‌های دولتی، اشتغال در بخش خصوصی و هیچ تشکل صنفی را نداشته است و فقط در وزارت دفاع کار می‌‌کند. همچنین از ایشان سوال شده که آیا قرارداد مشاوره و پیمانکاری با دستگاه دولتی و عمومی را دارد که پاسخ ایشان خیر بوده است البته ما نیز راستی‌‌آزمایی می‌‌کنیم.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی وزیر پیشنهادی راه تا بدین حد است که حتی آدرس محل سکونت خود را نیز نوشته است، خاطرنشان کرد: بنده به نمایندگی از هشت نماینده استان مازندران اعلام می‌‌‌کنم که ایشان صلاحیت لازم را دارند.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و اسلامی با تاکید بر اینکه اسلامی فردی است که به مسکن مهر نیز اهمیت می‌‌دهد، ابراز داشت: نیکزاد به مسکن مهر پرداخت و اعتقاد چندانی به راه نداشت. آخوندی به موضوع راه پرداخت و اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما اسلامی مسکن مهر را در دستورکار قرار داده و قطعا می‌‌تواند موثر باشد.

احمدی لاشکی ادامه داد: برنامه‌‌ای که اسلامی ارائه داده خوب است اما اینکه آیا کامل اجرا می‌‌شود یا خیر باید در طول مسیر قضاوت شود. 

وی به اقدامات او در زمینه پسماند در مازندران اشاره و بیان کرد: ۹۵ درصد موضوع پسماند در نوشهر و بخش قابل ملاحظه‌‌ای در ساری حل شده است. او در حوزه‌‌‌های مختلفی کار کرده است. او فردی مسئولیت‌‌پذیر است و در زمان مدیریتش پرکار و چکمه‌‌پوش بوده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس با اشاره به سیل اخیر استان‌های شمالی یادآور شد: زمان سیل استان مازندران، در سیزدهم و چهاردم مهرماه او چکمه پوشید و بین مردم حضور داشت. قطعا به درد کارهای این چنینی می‌‌خورد.

احمدی لاشکی افزود: آقای اسلامی برنامه‌‌های خوبی دارد و انتظار می‌‌رود کمک شود متصدی وزارتخانه راه و شهرسازی باشد چراکه این وزارتخانه تاب سرپرستی ندارد و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

اسلامی در مورد برنامه هواپیماهای ایران ۱۴۰ شفاف‌سازی کند

 محمد فیضی امشب در جلسه صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای اسلامی وزارتخانه‌‌‌ای که را می‌‌‌خواهید اداره کنید در حوزه آب، زمین، هوا و مسایل روستایی و شهری دخالت مستقیم دارد. سوال این است که شما آمادگی داشته‌‌اید یا با استعفای وزیر و با لابی و چانه‌‌زنی یک شبه انتخاب شدید؟ در جلسه‌‌ای که با هم داشتیم خودتان گفتید به سفارش یکی از وزرا، پیش رییس‌‌‌‌‌جمهور رفتید و آقای روحانی گفتند تا فردا شب برنامه خود را بدهید.

وی با طرح این سوال از اسلامی مبنی بر اینکه آیا اسناد بالادستی را تا به حال مورد بررسی قرار داده‌‌اید یا می‌‌‌خواهید بعد از انتخاب شدن آن را ببینید؟ اظهار داشت: در جزوه‌‌‌ای که برنامه‌‌های خود را نوشته‌‌اید، ۳۳ مورد از برنامه‌‌های شما در مخالفت با اسناد بالادستی است. آیا برای آزمایشگاه فنی، خاک، مکانیک، طراحی فضای شهری، مطابق با استفاده معلولان و جانبازان برنامه‌‌ای دارید؟ چرا ما هیچ چیزی در برنامه‌‌های اعلام شده از سوی شما نشنیده‌‌ایم.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد: شما که اعلام کردید که به آموزش معتقد هستید، هیچ برنامه‌‌‌ای در این حوزه و حوادث و سوانح طبیعی ارایه نکرده‌‌‌اید. از طرف دیگر، برای حاشیه‌‌نشینی‌‌‌ها هیچ برنامه‌‌ای اعلام نکردید. برنامه شما برای کسب جایگاه برتر در تعاملات فنی و بین‌‌‌المللی چیست؟ آیا شما آمایش سرزمینی را مطالعه کرده‌‌اید؟ کل دنیا به سمت برون‌‌سپاری و واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت می‌‌کند اما در برنامه شما به اصل ۴۴ هیچ اشاره‌‌ای نشده است؛ فقط در رشته جذب سرمایه‌‌گذار بود برای پروژه‌‌ها.

فیضی به برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: مقرر شده تا پایان برنامه ششم، بودجه کشور از نفت قطع شود اما شما هیچ برنامه‌‌ای نداده‌اید. درباره کاهش سالانه پنج درصد تلفات انرژی هم برنامه ارائه نداده‌‌اید. شما هیچ شناختی از سازندگان تجهیزات ریلی در کشور ندارید. ضمن آنکه برنامه‌‌‌ای برای استفاده روال برای رویکرد جنسیتی ارایه نداده‌‌اید.

وی با اشاره به بررسی مدارک تحصیلی اسلامی خاطرنشان کرد: شما سال ۱۳۶۰ مهندسی ساختمانی گرفته‌‌اید و یک دوره نیز MBA را گذرانده‌‌اید هرچند که خودتان می‌‌دانید مدرک آن را نگرفته‌‌اید. البته هم اگر گرفته بودید هیچ ارزشی ندارد اما سوال اینجاست که با این سوابق تحصیلی چگونه در دانشگاه، استاد دوره دکترا است شما چطور می‌‌‌توانید تز دکتری را مورد بررسی و تایید قرار دهید.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: شما مجری و متولی برنامه هواپیماهای ایران ۱۴۰ بودید. تا الان سه فروند از این هواپیما سقوط کرده و نمی‌‌دانیم آیا بقیه آنها پرواز می‌‌کنند یا کنج آشیانه خاک می‌‌خورند. لطفا در این مورد شفاف‌‌سازی کنید که این سرمایه‌‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری چه شده است. 

فیضی اضافه کرد: در چند روز اخیر در فضای مجزای از شما نقل و قول‌‌هایی زده شده که حرف یک نماینده را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رد کرد. لطفا در این خصوص به طول شفاف توضیح دهید.

اسلامی، آقازاده نیست/ وزیر پیشنهادی اعتقادی به ورود اتوبوسی مدیران ندارد

محمدرضا رضایی کوچی در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، با بیان اینکه امروز درباره وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که در اقتصاد، توسعه و رشد و آبادانی بسیار موثر است، گفت: این وزارتخانه ۱۷ معاون دارد که هر یک از معاونان به اندازه یک وزیر می‌توانند فعال باشند و در تصمیم‌گیری‌ها موثر عمل کنند. 

وی افزود: مسئولیت سنگینی در شقوق مختلف حمل و نقل از جمله ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، در بخش راه‌های روستایی و در بخش مسکن برعهده وزارت راه و شهرسازی است که وزیر مربوطه باید دانش و تخصص اداره تمام این بخش‌ها را داشته باشد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اسلامی نیروی انقلابی است و نشان داده در بخش‌های مختلف توانسته موفق عمل کند، اظهار داشت: آقای اسلامی، آقازاده نیست و وابسته به جریان سیاسی نبوده که بخواهد بر این اساس وارد دستگاه اجرایی شود. وی کار خود را از کارشناسی شروع کرده و امروز بر اساس توانمندی‌هایش برای پست وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

رضایی کوچی ادامه داد: برای اداره چنین وزارتخانه عریض و طویلی نیاز به دانش، توانایی و تعهد است که آقای اسلامی فوق لیسانس راه و ساختمان را از معتبرترین دانشگاه جهان کسب کرده است و توانایی پذیرش این مسئولیت سنگین را دارد. 

وی با بیان اینکه آقای اسلامی بیگانه با وزارت و راه و شهرسازی نیست و حوزه‌های مختلف آن را می‌شناسد، تصریح کرد: ایشان پیش از این هم در بخش‌های مختلف وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان و استانداری مازندران و... مشغول به کار بوده است و این نشان می‌دهد که پرونده خوبی در این حوزه دارد.

نماینده مردم جهرم اضافه کرد: در ابتدا چهار جلسه با حضور ایشان در کمیسیون عمران برگزار کردیم و نمایندگان مجلس مطالبات مردمی را مطرح کردند که بر اساس تکالیف برنامه ششم بود. آقای اسلامی اشراف کامل در برنامه‌های بالادستی دارد و به همین دلیل توانست مورد اعتماد اکثریت اعضای کمیسیون عمران قرار بگیرد. اسلامی را به عنوان فردی که اهل تعامل است، می‌شناسیم که نظرات تخصصی نمایندگان مجلس را می‌پذیرد و تعامل خوبی با مجلس دارد. 

رضایی کوچی با بیان اینکه شایسته‌سالاری در این وزارتخانه عریض و طویل باید در دستورکار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: آقای اسلامی اعتقادی به ورود مدیران به صورت اتوبوسی ندارد و معتقد است نباید خارج از دستگاه مدیر وارد کنیم و ملاک انتخاب مدیران شایسته‌سالاری خواهد بود. 

وی با بیان اینکه ما امروز دغدغه مسکن را داریم، ابراز داشت: در حال حاضر با کمبود ۴.۵ میلیون واحد مسکونی مواجه هستیم و ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند. در حالی که باید در سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، این رقم ۴۰۰ هزار واحد است که نیازهای جدید بر روی نیازهای گذشته انباشت خواهد شد. آقای اسلامی با شناخت این مشکلات بحث تولید مسکن را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار داده است. 

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌‌تمام در کشور وجود دارد،‌ عنوان کرد: دو میلیون و ۷۰۰ هزار تخت در قانون بودجه تعریف شده که جزو پروژه‌های نیمه‌‌‌تمام هستند و به طور قطع، ایده آقای اسلامی مبنی بر استفاده از فاینانس داخلی و تقویت بخش خصوصی می‌تواند در اجرای این پروژه‌ها موثر باشد. 

وی با باین اینکه در حال حاضر ۵۰۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که باید تعامل سازنده‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با این سازمان برقرار شود تا مشکلات مربوط به مهندسان رفع شود، یادآور شد: امیدواریم با توجه به شایستگی‌ها و تعهدی که آقای اسلامی دارد، مجلس با رای بالا از ایشان حمایت کند تا وزیر راه و شهرسازی بتواند مشکلات مربوط به این وزارتخانه را حل کند. 

صحبت‌های اسلامی ما را یاد مدیران سابق می‌اندازد/ وزیر پیشنهادی اعتقادی به همکاری با نمایندگان ندارد

علی نجفی خوشرودی در مخالفت با محمد اسلامی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی شده است، در صحن علنی مجلس گفت:‌ من از جمله نمایندگانی بودم که در بدو معرفی ایشان به عنوان استاندار مازندران از او استقبال کردم و نکاتی که عرض می‌کنم در تعامل با ایشان در این منصب و مناصب قبلی ایشان است. بنده درباره رویکرد و عملکرد و برنامه وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنم.

وی تصریح کرد: رویکرد آقای اسلامی غیرواقعی است و متاثر از محیط غیرواقعی است و ایشان اعتقادی به همکاری با نمایندگان ندارد و کلیپی از ایشان در گفت‌و‌گوی تلویزیون به شما نشان می‌دهم که این صحبت‌ها ما را یاد مدیران سابق می‌اندازد. شما با کدام شاخصه ابراز کردید که در یک سال در استانداری به اندازه ۱۵ سال کار کرده‌اید؟ شما اظهار داشتید مشکل راه‌های روستایی را ۱۰۰ درصد حل خواهید کرد، با کدام برنامه و منابع این کار را انجام خواهید داد؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: ضعف در مدیریت منابع انسانی از دیگر رویکردهای ایشان است و با روشی ناپایدار در استانداردی مازندران کار کردند و فضای ناامنی را در این استانداری و برای مدیران به وجود آوردند. اگر اینگونه رویکردها به بدنه وزارت راه پمپاژ شود چه کسی جوابگو خواهد بود؟

نجفی پس از اینکه کلیپ مورد نظر را در صحن مجلس به نمایش گذاشت، گفت: پ از آقای اسلامی می‌خواهم که اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی را یک بار دیگر مرور کند.

وی با اشاره به عملکرد محمد اسلامی یادآور شد: شما سه دهه در حوزه فنی مهندسی کار کردید و میلیاردها تومان پول این مملکت در شرکت هواپیمایی هزینه شد. از شما مردم می‌پرسم آیا یک عدد از این هواپیماهای شاهین شهر که قرار بود تولید شود در آسمان ایران پرواز می‌کند؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ابراز داشت: در استانداری مازندران آیا جز کلی‌گویی چیزی داشته‌اید؟ برای پسماند و گردشگری و دامپروری و کشاورزی استان چه کردید؟ شما یک روز سابقه کار در حوزه راه و شهرسازی ندارید. شما در عملکرد و مسئولیت‌های قبلی هیچ دستاوردی نداشتید. چگونه در کمتر از دو ساعت انتخاب شدید و برنامه نوشتید؟ 

وی با بیان اینکه این وزارتخانه ۲۲ زیر مجموعه دارد، گفت: نسخه اصلاحی داد‌‌ه‌اید. در برنامه قبلی ۷۰ درصد از برنامه‌های شما با اسناد بالا دستی مطابقت وجود نداشت. رئیس‌جمهور گفت ما در بخش مسکن بدهکاریم. آیا شما با این برنامه می‌خواهید این مشکل را حل کنید؟ شما برنامه نوشتید و برنامه شعاری به مجلس دادید. شما مهندس هستید باید با عدد و رقم با مردم صحبت کنید.

سوابق تقدیر رهبری از اسلامی بیانگر توانمندی بالای وی است

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار داشت: بنده با اعلام موافقت از وزارت آقای اسلامی اعتقاد دارم در این شرایط حساس که دشمن خونین ما آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر آماده می‌شود، ما هم باید آماده باشیم تا تمام توطئه‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: خواهش می‌کنم با ملاحظه شرایط این چهار نفر با رای مثبت به دولت کمک کنیم.

پورمختار در ادامه گفت: بنده سه نکته را عرض می‌کنم. نکته اول اینکه مجلس با هیچ کسی عقد اخوت نبسته بر اساس برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌دهند مجلس نظارت و در مواقع لزوم استیضاح می‌کند.

وی افزود: مبارزه با فساد باید در دستور کار باشد استفاده از نیروهای متعهد، متدین و قوی باید در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در رابطه با آقای اسلامی باید بگویم که ایشان نیروی شاخص انقلاب و مدیر جهادی هستند. 36 سال سابقه در حوزه‌های مختلف و 26 سال مسئولیت در حوزه کلان داشته و از حوزه راه شناخت کافی دارد و نگاه حزبی و جناحی ندارد. ایشان بر حوزه راه و حمل و نقل آگاهی و تسلط کامل دارد.

وی بیان کرد: سوابق و تقدیرهایی که از سوی رهبری و وزرا از او شده نشان‌دهنده این است که توانمندی بالایی دارد و از طرفی عدالت‌محوری در عرصه راه‌های روستایی را در برنامه دارد. اصلاح فرآیندها بحث جدی ما است ما معتقدیم بدون اینکه وزیر را ببینیم باید کارها انجام شود.

پورمختار با اشاره به اینکه تحقیقات و نوآوری یکی از اهداف آقای اسلامی است، ابراز امیدواری کرد که در حوزه مسکن و راه این مهم اجرا شود ضمن اینکه از نقش مردم در مدیریت کلان بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه بحث مسکن در برنامه ایشان دیده شده است، افزود: توجه به مسکن مهر را که نیاز بسیاری از نیازمندان است، ما از او خواسته‌ایم و ایشان نیز قول داده‌اند که مساله را حل کنند چرا که معتقدیم مسکن مهر، مسکن مزحرفی نیست مسکن نیازمندان است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: مشکلات حمل و نقل در دستور کار ایشان است همچنین سوابق ایشان در هواپیمایی و در وزارت راه نشان از توانمندی ایشان دارد.

وی گفت: اسلامی استاندار فعالی بوده در حوزه پدافند غیرعامل که ما بسیار به آن نیازمندیم هم فعال بوده است. امیدواریم که توجه به نظام مهندسی ساختمان هم مدنظر قرار گیرد.

پورمختار ادامه داد: توجه به بافت‌های فرسوده که یک آسیب جدی حتی در تهران و روستاها است ایشان قول اجرایی داده‌اند، توجه به ریل هم که یک روش مهم حمل و نقلی است، در برنامه‌های او مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به سابقه خوب مدیریت جهادی  و همچنین توجه به راه روستایی که در همه استان‌ها نیازمند آن هستیم، مشکلات این بخش حل شود.

پورمختار یادآور شد: وی مدیری با سابقه مدیریت قوی، جهادی و شبانه‌روزی است و امیدواریم با رای بالا کمک کنیم به حوزه راه و مسکن یاری رسانده شود. همچنین امیدواریم که رئیس جمهور پای کار باشند و در این صورت همه وزرا در انجام وظیفه موفق خواهند بود.

برای خانه‌های خالی و بی‌خانه‌ها چه فکری دارید؟/ در برنامه شما به توسعه شهری پرداخته نشده است

نماینده شوشتر و گتوند خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در بحث مسکن مشکلات جدی وجود دارد؛ برای ساماندهی مسکن برنامه‌ای دیده نشده است. برای خانه‌های خالی و بی‌خانه‌ها چه فکری دارید؟

سهراب گیلانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از رییس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی تشکر دارم؛ آنچه که موافقت یا مخالفت می‌کنیم برای تحقق چشم‌انداز کشورمان ایران است. رفع محرومیت‌ها و فقر یک جهاد الهی است و مردم ایران از فشارهای متنوع و تحریم‌ها معترض و ناراحت هستند و منتظرند دولت محترم که فرماندهی را به عهده دارند فکر و چاره‌ای بنیادین برای آنها داشته باشد. امیدواریم این تغییرات در دولت این امید را افزون کند.  

وی با طرح این سوال که چرا برخی وزرا استعفا دادند و برخی استیضاح شدند، ادامه داد: این موارد برای تحول و مقابله با بحران جدید است و بدیهی است در این مسیر وزرایی می‌توانند پیش برنده باشند که دارای روحیه مردمی، مومن و ظرفیت ساز باشند. وزارت راه و شهرسازی حوزه وسیعی دارد که دولت محترم چندی پیش پیشنهاد تشکیل دو وزارت‌خانه را در همین چهارچوب داد. بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم و می‌خواهم مواردم را بصورت سوال مطرح کنم؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم پاسخ این‌ها را بدهند.

وی افزود: در بحث مسکن مشکلات جدی وجود دارد؛ برای ساماندهی مسکن برنامه‌ای دیده نشده است. برای خانه‌های خالی  و بی‌خانه‌ها چه فکری دارید؟ برای تعاونی مسکن‌های نیمه تمام و چالش‌های اجتماعی چه خواهید کرد؟ گرانی بیش از ۴۰ درصدی مسکن را چگونه ساماندهی می‌کنید؟ مسکن تاثیر فرهنگی و اجتماعی دارد؛ برای حاشیه‌نشین‌های فقیر چه فکری دارید؟‌

نماینده شوشتر و گتوند گفت: برای موضوع رسیدگی به خط ریلی، فرسودگی آن و توسعه آن چه فکری دارید؟ برای پرداخت به پیمانکاران چه برنامه‌ای دارید؟ گرانی ناشی از تحریم موجب گرانتر شدن پروژه‌ها شده است و این پروژه‌ها به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شده‌اند؛ برای پروژه‌های قطعی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا با تامین بودجه می‌توانید پروژه‌های جدید را شروع کنید؟ برای شهرسازی اسلامی و ایرانی و طرح‌های جامع شهری برنامه‌ای مطرح نکردید.

گیلانی ادامه داد: توسعه شهری امری اجتناب‌ناپذیر است و حرف اول را برای زیباسازی شهرها دارد اما در برنامه شما به آن پرداخته نشده است. همچنین مدیریت‌های قبلی در این وزارت‌خانه هزاران میلیارد بدهی انباشته شده داشته‌اند و پروژه‌های نیمه تمام به کار گذاشته‌اند، تحریم‌ها هم اضافه شده است؛ چه تحول مدیریتی را برای برطرف کردن این مشکلات دارید و چگونه می‌توانید چشم انداز ۱۳۰۴ را در شرایط بحران جبران کنید؟ این ارثی است که امروز به دست شما رسیده است.

این نماینده مجلس در ادامه سوالات خود گفت: چه برنامه‌ای برای ناوگان مسافربری با بیش از ۸۳ هزار اتوبوس با عمر متوسط دارید؟ چه برنامه‌ای برای حمل و نقل کالا که بیش ۳۶۵ هزار کامیون با متوسط سن ۱۷ ساله دارد، دارید؟ این از مهمترین مسائلی است که بصورت سوال خدمت شما عرض کردم و امیدوارم با شفافیت کامل برنامه های خود را بفرمایید.

 

شریعتمداری: از شنیدن خبر خرید و فروش پست در وزارتخانه‌ تنم می‌لرزد

محمد شریعتمداری در نشست علنی امروز (شنبه،۵ آبان) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت تعاون، اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت کشور است، از سوی دیگر این وزارتخانه مهمترین مرکز اقتصادی ایران محسوب می‌شود که اگر به این بخش اقتصادی عمل نشود نتیجه آن توزیع فقر در جامعه ایراناست.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور از اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی هستند که در حوزه مأموریت وزارت تعاون تعریف میشوند از این رو تکلیف عدالت اجتماعی در واقع رسیدگی به امور کارگران این قشر مولد است.

شریعتمداری تصریح کرد: وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی دارای مأموریت‌های سنگینی است و تصمیمی درباره  این وزارتخانه در واقع تصمیم درباره بخشی از اقتصاد کشور بوده که مغفول مانده و تعاون نام دارد و یک فرهنگ از نظام اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر تعاون مورد اهتمام قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

وی ادامه داد:  بنده  وقتی می‌شنوم که پست مدیر عاملی  در یک وزارتخانه خرید و فروش می‌شود تنم می‌لرزد و اگر کسانی با آبروی نظام بازی می‌کنند من آماده برخورد با آن‌ها هستم و چنانچه حتی یکی از مواردی که آقای نادری به آن اشاره کردند حقیقت داشته باشد خاطیان را به دستگاه غذا معرفی می‌کنم.

وی اظهار داشت: آنچه در دوره‌های تاریخی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده موضوع تعاون است، برخی تعاون را تنها بنگاه داری می‌دانند بلکه تعاون فرهنگ‌سازی در بعد اقتصادی است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند.

شریعتمداری با اشاره به سابقه اش در مجلس و دریافت رأی اعتماد از نمایندگان عنوان کرد: شما می‌دانید که بنده سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و بازرسی موردی و نوبه‌ای را از حقوق مسلم نمایندگان و مجلس می‌دانم  و به آن احترام می‌گذارم. این موضوعات جزو مهمترین مظاهر دموکراسی است و با توجه به این دیدگاه به هیچ عنوان از هیچ سوال در هیچ زمانی از هیچ نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل یک ماه گذشته گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفر به ناحیه سیل زده مازندران داشتم، در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم از این رو برای هماهنگی با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم.

وی ادامه داد: آن زمان دکتر لاریجانی به سفر خارجی رفته بود، از اعضای دیگر هیئت رئیسه سوال کردم، آقای مطهری گفتند در پاویون جمهوری شنیده‌اند که رئیس مجلس گفته است با اعضای استیضاح کننده صحبت کنند تا شرایط برای تغییراتی که در دولت دنبال می‌شود فراهم باشد.

شریعتمداری عنوان کرد: بنده رضایت ندادم موضوع را از معاون پارلمانی پیگیری کردم، ایشان نیز همان صحبت‌های نایب رئیس مجلس را عنوان کردند. تلفنی نیز با جناب پزشکیان صحبت کردم و در نهایت راضی به عدم حضور نبودم اما آن روز تا پاسی از شب بازدید از مراکز سیل زده داشتم.

مطالب نادری را بررسی می‌کنم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح موضوعاتی از سوی مخالفان و موافقانش برای تصدی این وزارتخانه بیان داشت: دوستان در مورد سوابق، برنامه ها و رزومه بنده و تطابق آن با وزارت پیشنهادی تعاون سخن گفتند که برخی از آنها کارشناسی شده و ارزشمند بود البته برخی از نکات در حیطه کار بنده نیست و به گذشته برمی گردد.

وی ادامه داد: اگر تمام مطالبی که شهاب نادری در مخالفت با بنده مطرح کرده‌اند پس از تصدی بر وزارت تعاون در اختیارم قرار گیرد، موضوع را بررسی می‌کنم و در بخش‌هایی پاسخ نماینده را خواهم داد و اگر مطالب صحت داشته باشد به مراکز قضایی ارائه می‌کنم، بنده به عنوان مدیر وقتی می‌شنوم پست مدیرعامل خرید و فروش می شود تنم می لرزد چرا که این موضوع در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

پاکدستی شریعتمداری بر همگان مشهود است

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در موافقت با شریعتمداری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری برخلاف گفته برخی نمایندگان براساس قانون فعالیت کرده است. وی براساس مبادی قانونی به وزارت کار خواهد آمد و این نشان ضعف در وزارت صنعت نیست.

وی با بیان اینکه امروز تکلیف ما نمایندگان کاری سخت و سنگین است و نمایندگان باید سکاندار چند وزارتخانه را تعیین کنند، گفت: آنچه می‌تواند مبنای انتخاب ما باشد تخصص است که آقای شریعتمداری هم از نظر مخالفان و هم از نظر موافقان از آن برخوردار است.

نماینده بوشهر با تاکید بر اینکه برنامه آقای شریعتمداری ابعاد گوناگونی دارد و در بخش‌های زیادی به آن پرداخته شده است، یادآور شد: توجه به وضعیت معیشت مردم، تاکید بر اهداف راهبردی در حوزه‌های اجتماعی و رفاهی از جمله اهداف وی است.

وی ادامه داد: آنچه که باعث موفقیت یک وزیر می‌شود قدرت تعامل و همگرایی با سایر نهادها است و این شاخص بارز در وجود آقای شریعتمداری دارد. بدون شک ما به عنوان مدیران کمبودها و ضعف‌هایی داریم و نباید به این کمبودها پیش از حد دامن زده شود.

خدری عنوان کرد: ۵ سال عضویت در شورای عالی کار و عضویت در هیات امناء سازمان تامین اجتماعی از نکات مثبت شریعتمداری است که نشان می‌دهد ایشان با مشکلات جامعه و وزارت کار آشنا است. لازم می‌دانم برای رفع دغدغه همکاران و مردم به ثبت سفارش خودرو و اشکالاتی که در آن وجود داشت اشاره کنم که با مدیریت آقای شریعتمداری در وزارت صنعت برطرف شد و این نشان از شفافیت وزارت متبوع ایشان بود.

نماینده بوشهر خاطرنشان کرد: عدم محافظه‌کاری در برخورد با مفسدان و متخلفان در وزارت صنعت از ویژگی‌های مثبت آقای شریعتمداری بود که قابل تحسین است. پاکدستی آقای شریعتمداری بر همگان مشهود است و این موضوع هم در مخالفان و هم در موافقات مشترک است. ما از آقای شریعتمداری انتظار داریم تا به وضعیت معیشت مردم و قشر محروم کارگر توجه ویژه‌ای داشته باشد. امیدوارم وزیر جدید به وضعیت زنان بیش از گذشته توجه داشته باشد.

کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از اینکه آقای شریعتمداری دوباره بار مسئولیت را بر شانه گرفته است، سپاسگذارم اما از آنجایی که روستایی هستم و نفس پاک و راستی دارم باید نظراتی را درباره ایشان بازگو کنم.

وی ادامه داد: سوال من از آقای روحانی این است که چرا با وجود این جمعیت نخبه نتوانسته شعار و وعده خود به جمعیت ۶۵ درصدی جوان کشور عمل کند و یک فرد دیگری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظر بگیرد.

نادری ادامه داد: آقای روحانی زندگینامه آقای شریعتمداری را مطالعه کرده است؟ در زندگینامه آقای شریعتمداری آمده است که وی در سال ۵۹ در سن ۲۰ سالگی عضو کمیته انقلاب بوده و در ۲۱ سالگی جایگزین بسیاری از وزرا انتخاب شده در حالی که مدرک وی دیپلم بوده است. حال سوال ما این است که آقای روحانی چرا نتوانستید به جوانان کشور اعتماد کنید.

نماینده مردم پاوه ادامه داد: در رزومه آقای شریعتمداری آمده که ایشان یک سیاستمدار است حال آنکه یک سیاستمدار می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با مدرک مدیریت بازرگانی اداره کند؟

وی با بیان اینکه اگر آقای شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیر ناکارآمدی بود چرا باید برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود، گفت: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و ایشان در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی استیضاح شرکت نکرده‌اند آیا قانون‌گذار می‌تواند به چنین فردی اعتماد کند.

نادری تاکید کرد: با وجود مخالفتم با حضور آقای شریعتمداری در کابینه حسب رعایت اخلاق باید بگویم ایشان فردی بود که توانست فساد را در این وزارتخانه کشف کند اما آیا توانست با تمام حلقه‌های فساد برخورد داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع مردم این انتخاب مجلس را نمی‌پذیرند و کسی که نتوانسته در وزارت صمت، موفق باشد در وزارت کار هم نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.

نادری با اشاره به محورهای استیضاح شریعتمداری در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ عدم کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها در عین حال احتکار کالا، عدم تامین قطعات و مواد اولیه، فساد و رانت در تخصیص ارز دولتی تنها گوشه‌ای از محورهای استیضاح آقای شریعتمداری در وزارت صمت بوده است. حال اینکه چگونه مجلس می‌تواند به این شخص رای مثبت دهد ما از آقای روحانی انتظار داشتیم فرد دیگری را برای وزارت کار معرفی کند.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه آقای شریعتمداری جزوه ۳۳ صفحه‌ای شما را برای وزارت کار خواندم گویی می‌خواستید وزارت کار را دوباره راه‌اندازی کنید و گویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود نداشته است، گفت: در صفحه ۹ جزوه شما محورهای ۲۲ گانه برای وزارت کار تعریف شده که اغلب آنها در بحث تجارت و نظام یارانه‌ای بودند اما هیچ راهکاری برای توزیع یارانه برای دهک‌های پایین ارائه نکرده‌اید این در حالی است که نمایندگان مجلس به جمعیت ۷۷ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند معترض هستند.

نادری با اشاره به وضعیت اقشار کم‌درآمد گفت: با تصمیماتی که در وزارت صمت داشتید چه‌ها بر سر همین اقشار کم‌درآمد نیاوردید. خودروخواران با اعمال گرانی‌ها قدرت خرید مردم را کاهش دادند و محصولات خود را با قیمت قبلی به مردم تحویل ندادند.

وی افزود: در جزوه خود از مبارزه با موضوعات شبهه‌ناک صحبت کردید حال آنکه باید توضیح دهید با چه موضوعات شبهه‌ناکی مبارزه کرده‌اید آیا از وضعیت ضریب جینی که مهمترین شاخص عدالت به شمار می‌رود اطلاع دارید؟ البته در این میان تحریم‌ها هم بهانه خوبی برای همه ما شده است.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه باید بگویید چه برنامه‌هایی برای مراقبت از شرکت‌های شستا دارید گفت: می‌دانیدکه عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها چقدر مهم است و حتی قیمت عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها به ۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. کاش در برنامه‌های‌تان از تبدیل تشکل‌های انتصابی به تشکل‌های انتخابی حرف می‌زدید و می‌گفتید که چگونه می‌خواهید بهره‌وری سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های شستا را از چهار درصد به ۱۰ درصد برسانید و بودجه غیرشفاف شستا را شفاف کنید.

وی افزود: کاش می‌گفتید چگونه می‌خواهید انتصابات را به تشکل‌های کارگری بسپارید و نیروهای انسانی کارآمد را به کار بگیرید.

وی با اشاره به هلدینگ پنجگانه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، دارویی، بورس ، بانک، بیمه، نفت، گاز، پتروشیمی در شستا گفت: امروز یک سوم بودجه عمومی در این صندوق‌ها هزینه می‌شود و اگر این هلدینگ‌ها را مطالعه می‌کردید باید راهکاری برای نجات صندوق‌ها ارائه می‌دادید.

نادری ادامه داد: در جلسه روز ملی صادرات دیدیم که چگونه از کاهش ارزش پول ملی کشورمان خوشحال بودید و گفتید برخی از کشورها خودخواسته ارزش پول کشورشان را کاهش می‌دهند تا صادراتشان رونق یابد اما نگفتید این کشورها از جمله ژاپن، ابتدا رفاه کامل برای مردمشان ایجاد کردند و بعد دست به چنین اقداماتی زدند.

وی تاکید کرد: کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید که اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید که هر مدیرعاملی تفسیر منحصر به فردی از این بخشنامه‌ها دارند اما یاد بخشنامه‌هایی افتادم که در وزارت صمت یک شبه منتشر می‌شد و پس از استفاده رانت‌خواران از آن بخشنامه نسبت به لغو آن اقدام می‌‌کردید.

نادری ادامه داد: هر چه بیشتر برنامه‌های شما را مطالعه کردم بیشتر به اشتراک آن در برنامه‌های قبلی در وزارت صمت مواجه شدم. آقای شریعتمداری می‌دانید امروز ما با پنجره فرصت جمعیتی بی‌نظیری روبرو هستیم که اگر نتوانیم اشتغال کافی برای آن ایجاد کنیم کشور وارد سن سالمندی می‌شود که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی درباره استفاده از زنان متخصص در بخش‌های مدیریتی گفت: در بین ۱۳۶ کشور ایران جایگاه ۱۳۳ را در مشارکت زنان و سهم برابری نیروی کار دارد که بسیار ناچیز است.

نادری با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.

شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است/ وزیر پیشنهادی تعاون خودش استارت مبارزه با فساد را زده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بررسی وزرا باید دو موضوع را مورد لحاظ قرار داد؛ یکی کارنامه و دیگری برنامه. همه می‌گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه هم این مسئله را قبول دارند. برای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است. 

وی به سوابق مدیریتی محمد شریعتمداری اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن تمام توان خود را گذاشته است تا با خال خیام خود مردم را در تنگنا قرار دهد ولی شریعتمداری می‌تواند براساس سوابق و کارنامه خود موفق عمل کند. 

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ادامه داد: در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. بیکاری، سهم تعاون در اقتصاد کشور، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، آسیب‌های اجتماعی، شرایط رکورد تورمی که طبقات پایین اجتماعی را هدف می‌دهد، صیانت از نیروهای کار، استفاده و هم‌افزایی تشکل‌های کارگری از جمله این چالش‌ها هستند. 

جعفرزاده ایمن‌‌آبادی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف شریعتمداری تصریح کرد: متعجب شدم یکی از دوستان ما عنوان کرد آقای شریعتمداری برای فلان بخش برنامه ندارد. ما می‌دانیم در سیاست‌های کلی نظام برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۶ تکلیف و در برنامه ششم توسعه ۵۹ ماده و در قانون دائمی احکام داخلی ۲۰ ماده تببین کرده‌ایم. هر کس وزیر شود باید برای این مواد و تکالیف برنامه داشته باشد. شریعتمداری برای این مسائل برنامه علمیاتی داده و حق ارائه برنامه جدید ندارد؛ نه ایشان و نه هیچ کس دیگر. 

وی با اشاره به برنامه شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما باید بگویم و بپرسیم برنامه عملیاتی ارائه شده با قوانین بالادستی تطابق دارد؟ باید بگویم آری. در راهبردها توانمندسازی نیروهای کار، ارتقای امنیت شغلی، پایدارسازی صندوق‌ها و.... آقای شریعتمداری برنامه داده است. ایشان در برنامه‌های اصلی محورها را گفته است و این برنامه در صحن مجلس میان نمایندگان پخش شده است. اشتغال، بازار کار، تنظیم روابط کار، صیانت از نیروی کار، توسعه گسترش امور فرهنگی و اجتماعی و.... از جمله برنامه‌های شریعتمداری است. 

این نماینده موافق شریعتمداری افزود: در حوزه تحریم خوشحال شدیم زیرا ایشان در حوزه تحریم چه در حوزه اشتغال، چه در حوزه رفاع و چه در حوزه تعاون برنامه داده است. 

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه باید تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود، ابراز داشت: هشت ماه است که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی شکل نگرفته است که وزیر عضو هیات امنا و هیات مدیره آن است. سازمان تامین اجتماعی ماهی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد را پرداخت می‌کند که معادل یک سوم بودجه است. شورای عالی دستمزد شکل نگرفته چون وزیر ندارد. من از خدمات آقای ربیعی در این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم و دلیل مخالفتم با اسیتضاح ایشان هم به همین خاطر بود. 

وی اضافه کرد: انسجام حاکمیتی باید در زمانی که دشمن از هر کاری دریغ نمی‌کند، حفظ شود. وقتی این همه مدیر به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان کنار رفته، باید سازمان دولت شکل بگیرد تا به مردم خدمت کند. هر کجا کوتاهی وجود دارد، ما اهرم‌هایی داریم که برخورد کنیم. 

نماینده رشت در مجلس با اشاره ادعاهای منتشر شده علیه شریعتمداری در فضای مجازی بیان کرد: گاهی به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گروهی اقدامات خلافی در بیرون انجام شده است. یکی کاندیدا شده‌ است. در چند روز گذشته آنچه ناجوانمردی و دور از انصاف بود، علیه ایشان مطرح شد. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات نامه داده است و گفته است مطالب بیان شده در فضای مجازی دورغ است و ایشان خود استارت مبارزه با فساد خودرو را زده است. 

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مجموعه دولت کامل شود و در جنگ اقتصادی بتوانیم همه به مردم رسیدگی کنیم باید به هر چهار وزیر رای داد، یادآور شد: فراکسیون مستقلین امروز تشکیل جلسه داد و همه وزرا حدنصاب لازم را آوردند. به هر چهار وزیر و به ویژه شریعتمداری رای بدهید تا به کوری چشم دشمنان و ترامپ از تحریم‌ها خارج شویم. در ۱۳ آبان نیز مردم در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند. 

شریعتمداری فردی قاطع در مبارزه با فسادهای سازمان‌یافته است

روح الله بابایی صالح (نماینده حوزه انتخابیه بوئین‌زهرا و آوج) در موافقت با حضور محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضمن سپاسگذاری از زحمات وزرای سابق علی‌الخصوص آقای ربیعی وزیر سابق کار من به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی با اغلب چالش‌های جامعه آشنایی دارم این امر ناشی از ارتباط مستقیم من با وزارت کار است.

وی افزود: با توجه به معرفی شریعتمداری از سوی دولت برای وزارت کار باید بگویم که وی فردی مومن و ولایی، پاک‌دست، اهل تدبیر و توانمند است که از دوران انقلاب به این سو، مسئولیت‌های مختلفی در حوزه اجرایی در وزارت بازرگانی، معاونت ریاست جمهوری و وزارت صمت داشته و مورد وثوق دولت است. قابل ذکر است که وی با چالش‌های اجتماعی نیز آشنایی خوبی دارد.

نماینده بوئین زهرا تصریح کرد: شریعمتداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فسادهای سازمان یافته است این را باید به خاطر داشت که وی در خصوص ثبت سفارشات خودرو مشکلات این موضوع برملا کرد. در حوزه صندوق‌های بازنشستگی نیز شریعمتداری تصدی‌گری را در این زمینه می‌تواند کاهش دهد و از نفوذ ذی‌نفوذان مختلف سیاسی و اقتصادی در این صندوق‌ها بکاهد.

بابایی صالح اشاره کرد: اشتغال‌زایی یک برنامه فرادستگاهی است و شریعتمداری در مقام وزارت کار توانایی لازم را برای هماهنگ‌سازی سایر دستگا‌های مرتبط توسعه بخش تعاون و توانمندسازی جامعه را دارد. همانطور که مستحضرید مباحث فنی و حرفه‌ای بهترین روش برای توسعه پایدار یک کشور است. شریعتمداری زمینه فراهم آوری تلاش و همکاری کارشناسان آشنا به حوزه فنی و حرفه‌ای را دارد.

وی با اشاره به سازمان تامین اجتماعی گفت: شاهدیم که این سازمان حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌هایی همچون الکترونیک، توسعه مراکز درمانی و ... داشته است. در همین خصوص از زحمات ریاست فعلی سازمان آقای دکتر نوربخش تشکر می‌کنیم. شریعتمداری این توانایی را دارد که از امکانات این سازمان و جمعیت تحت پوشش آن برای ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی در کشور بهره ببرد.

نماینده بوئین زهرا و آوج اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی کشور انطباق دارد.

وی در پایان اشاره کرد: در روابط بین الملل و علی الخصوص حوزه کار سربلندی نظام کشورمان که به واسطه دیدار با رئیس مجلس و وزرای کار و بهداشت برزیل و وزرای بهداشت و کار اروگوئه افزون شده باید در نظر بگیریم. در پایان امیدوارم که نمایندگان و همکاران من از شریعتمداری حمایت‌های لازم را با دادن رای اعتماد به ایشان به عمل آورند.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون و کار با اسناد بالادستی منطبق نیست

ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر و مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص دلایل مخالفت خود اظهار کرد: مخالفت در نظر من به معنی سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقتم تمام برنامه وزراء را تایید نمی‌کند امروز که من مخالف آقای شریعتمداری هستم دلایلی دارم و ایشان می‌داند که در زمان معرفی ایشان هم من مخالف بودم اما در کمیسیون تمام همکاری را انجام دادم.

وی افزود: از بعد اخلاقی آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار هستند و بعد از مجلس هفتم ایشان را می‌شناسم اما یکسال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی برنامه‌ای اعلام کردند تا اقتصاد بیمار را درمان کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد چرا که شرایط کشور متغیر شد و ما به شرایط جنگ اقتصادی دچار شدیم و هم هماهنگی لازم در کشور را به وجود نیامد.

ملکی در ادامه تصریح کرد: در جنگ اقتصادی باید همه حالت جنگی به خود بگیرند تا به حال به خاطر عملکرد ضعیف یک وزیر، معاون و مدیر چه برخوردی به جز عزل صورت گرفته در دنیا اگر اتفاقی در وزارتخانه یا بنگاه اقتصادی صورت بگیرد یا استعفا می‌دهند یا عذرخواهی می‌کنند که در کشور ما نهادینه نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آنچه من در برنامه دیدیم ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی مغایرت دارد و براساس گزارش کارشناسی معاونت وزارت هم منطبق نیست ما اسنادبالادستی ، چشم انداز، سیاست‌های اعلامی در مورد اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم را قبول داریم اما به نزدیک ۵۰ درصد  از آن اصلا اشاره نشده است مخصوصا در جاهایی که بحث حمایت از افراد معلول و محروم جامعه بوده است.

وی افزود: یک خانم سرپرست خانواده با سه فرزند که محل زندگی هم ندارد با ۱۵۰ هزار تومان چگونه زندگی خود را اداره کند در حالی که اسناد بالادستی به آن اشاره شده اما در برنامه گنجانده نشده است با چه مکانیزمی می‌خواهند برنامه هایشان را اجرایی کنند . افرادی که خود را اینجا معرفی می‌کنند باید به ما الگو و معیار سنجش بدهند تا بتوانیم برنامه‌هایشان را درک کنیم هر مدیری که برنامه هدف گذاری نداشته باشد نمی‌تواند به آن هدف برسد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تخصیص بودجه اظهار کرد: در خصوص بودجه و تسهیلات هیچ الگو و برنامه‌ریزی در هیچ کدام از وزراء ندیدم رای آوردن یک طرف قضیه است و خدمت به مردم و عمل به وعده یک طرف دیگر که حائز اهمیت است برنامه‌هایی که ما از وزراء و رییس‌جمهور می‌گیریم امضاء‌ می‌شود اما عمل نمی‌شود .

وی با اشاره به مسئولیت شریعتمداری تصریح کرد: در بعد اقتصادی بخشی از اقتصاد مردم به شما مربوط شده است شستا را دست کم نگیرید بخشی از پتروشیمی در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است ما باید برای این مسائل شاخص داشته باشیم. تغییر سریع مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگترین معضل اجتماعی است .

ملکی افزود: تا زمانی که عمر مدیران صنعتی ما یک یا دو سال است، نمی‌توانیم اهداف را پیش ببریم هر مدیر سال اول مسئولیت کارها را به گردن نفر قبلی می‌اندازد و سال بعد هم که از کار برکنار می‌شود. وزیر باید در این خصوص برنامه مدون ارائه دهد. آقای شریعتمداری من ۲۸ سال با کارگر سروکار داشتم و باید در رابطه با قانون کار برنامه خاصی ارائه دهید نه کارگر امنیت شغلی دارد و نه بنگاهدارها می‌توانند فعالیتشان را پیش ببرند .

وی با اشاره به آمار بالای بنگاه‌های نیمه تمام اذعان داشت: ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی به صورت نیمه تمام هدایت می‌شود که اگر به جای آن ۱۰ هزار کار شروع می‌کردیم بعد از بهره‌برداری می‌توانستیم ده هزار بنگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم اگر تولید ناخالص ملی بالا نرود نه بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند کار کند و نه کارگران امنیت شغلی خواهند داشت.

ملکی افزود: دلار ۳۵۰۰ تومان بود اما الان ۱۵ هزار تومان است و این‌ها مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور ما است که اثرات آن را می‌بینیم در شستا ما هم مشکلات خاصی داریم و در واگذاری‌ها خیانت‌هایی صورت می‌گیرد. کشت و صنعت ۳۰۷۰هکتاری را با همه امکانات واگذار کردند اما برنامه طرف خریدار تولید آب در دشت مغان بود تا آن را صادر کند این هم نحوه واگذاری ماست همه در استان از استاندار تا فرماندار به رییس‌جمهور نامه نوشتند تا سند دشت مغان که یک زنجیره است از بین نرود و با آن کاری نکنیم که به سرنوشت آلومینیوم دچار شود.

نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات کامل بر نمی‌گردد که البته در پتروشیمی گفته‌اند کامل برگشته ما حدود ۲۵ میلیارد دلار قرارداد غیر نفتی داریم که ۱۲هزار دلار آن مربوط به پتروشیمی می‌شود قسمت وزارت تعاون مربوط است ما انتظار داریم این مسائل سامان بگیرد.

ملکی در پایان گفت: شریعتمداری در دوره قبل هم وزیر بود و آدم پاک دستی است امیدواریم وعده‌های داده شده عملیاتی شود و توانمندی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقاء کمی و کیفی آموزشگاههای کارگاهی در دستور کار قرار گیرد یک واحد صنعتی در مشکین شهر زده شده که برای خودروهای دیزلی است که برای واحدهای مربوط به پتروشیمی جوابگوی نیاز نبودند و ما از تهران کمک گرفتیم.

 

دژپسند: من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عصر امروز در صحن علنی مجلس درخصوص برنامه‌های پیشنهادی خود برای اداره وزارت اقتصاد گفت: انتظار می رود ارتباط ما با مجلس تعریف شده و مستمر باشد، چرا که در این شرایط حتما و یقیناً هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسا بودن کند، مگر اینکه تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه ای با مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی در بیان یکی از مهمترین برنامه های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: تشکیل هسته های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان از مهمترین برنامه های من است، چرا که تجربه ای که از 8 سال جنگ تحمیلی آموختیم که درون جنگ اقتصادی نیز ایجاد شده بود، نشان می دهد سرمایه اجتماعی و تعامل باعث شد که بعد از گذشت مدت زمان طولانی که در جنگ گذشت بدون دادن حتی یک سانت از خاک بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم، بنابراین در شرایط کنونی نیز برای عبور از جنگ اقتصادی باید این شیوه را پیش بگیریم.

دژپسند با تاکید بر اینکه برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را در پیش بگیریم گفت:  من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم. خدا را شکر می کنم از سال 75-74 که در سمت مدیرکل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم توانستم در پی یک تعامل چندجانبه برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی و تدوین کنم.

وی افزود: همچنین آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را نیز تدوین کردم که در شرایط کنونی می تواند در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر که تحت فشار قرار گرفته اند، موثر واقع شود. همچنین با این روش در اول دهه 80 موفق به بازنگری چند قانون شدم ، کما اینکه بازنگری قانون تجارت یکی از این موارد بود که با چندجانبه گری بدان عمق بخشیدیم.

دژپسند با بیان اینکه افتخار می کنم در تشکیل هسته اندیشه ورزی از تعامل با نمایندگان مجلس بهره مند شوم، تصریح کرد: شرایط امروز متفاوت است و باید برای جلوگیری از تورم اقدامات خاصی انجام شود، ضمن اینکه از سال 74 این توفیق را داشتم که با وزارت اقتصاد و دارایی به صورت خطی و نقطه ای ارتباط داشته باشم، بنابراین ظرفیت های گسترده آن را می شناسم.

وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجهیم بحث تامین مالی است که در شرایط کنونی باید در دو جزء داخلی و خارجی بدان بپردازیم، بدین صورت که در جزء داخل باید آنچه که خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم و از بعد خارجی نیز در قالب تامین منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی محقق شود، ضمن اینکه ما در داخل داشته های فراوانی داریم اما باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم، کما اینکه رئیس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم تا قدرت ارائه تسهیلات بانک ها به بنگاه های اقتصادی را افزایش دهیم.

دژپسند عنوان کرد: بانک ها سرمایه بزرگی هستند اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیاندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی برای آن تعریف کنیم. از سوی دیگر بانک ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه باید در اجرای قانون رفع موانع تولید دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم، نباید بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری شوند، گفت: اگر از بانک‌ها حمایت نشود نقش حداقلی خود را از دست می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنیم مطالبات دولت به بانک ها پرداخت شود، باید مدیران بانک‌ها بیایند تا با یکدیگر هم‌اندیشی کنیم، مهمترین و اولین اصل اصلاح نظام بانکی است.

دژپسند با اشاره به اینکه نباید فقط به ذکر حجم نقدینگی بپردازیم بلکه باید نقدینگی را تبدیل به اهرم رونق اقتصادی کنیم، ادامه داد: می‌دانیم که امروز برای اینکه مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در هر بخشی نیستند بنابراین باید به دنبال شرکت‌های بزرگ مقیاس با تولید صادراتی حرکت کنیم، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای میانداری اصلی کار را با رعایت سهم 20 درصدی برعهده بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی 7 هزار، هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم 20 درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایده است و خوشبختانه حدود 15 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته‌ایم، تصریح کرد: بهترین اقدام این است که از جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای کشور در جلب سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم، لازمه آن اهدای اختیار بیشتر به استان‌‌ها است.

دژپسند با اشاره به اینکه استان‌ها قصد دارند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند، ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی با نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی ارتباط دارند، بهبود فضای کسب و کار بهترین مسیر کمک کننده به آنها است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم به مودیان مالیاتی منظم فشار بیشتر وارد کنیم، باید راه فرار مالیاتی را ببندیم و پایه‌های مالیاتی جدید را مد نظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: لایحه ارزش افزوده باید با اولویت در دستور مجلس قرار گیرد تا در ابتدای سال جدید بر اساس آن فعالیت کنیم. نمی‌توان طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد.

دژپسند تدوین لایحه امنیت سرمایه گذاری را یکی از اولویت های کاری خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی برشمرد و گفت: تدوین این لایحه با همکاری قوه قضائیه در دستور کار و اولویت وزارتخانه قرار خواهد گرفت تا امنیت سرمایه گذاری و اطمینان دهی به آنها برای افزایش جذب سرمایه ها ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه گمرک کشور نیز باید تسهیل کننده امور باشد، اظهار کرد: اگر گمرک بخواهد در مبارزه با قاچاق که اقتصاد کشور را فشل می کند، موفق باشد، باید توجه ویژه ای به منظور تجهیز و مکانیزه کردن گمرک صورت گیرد.

این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بیان اینکه تجهیز و مکانیزه شدن گمرک باید با شدت در دستور کار دولت قرار بگیرد، افزود: راه جلوگیری از افزایش قاچاق، سرعت در الکترونیکی کردن گمرکات کشور است.

دژپسند اضافه کرد: فساد ریشه اقتصاد کشور را می سوزاند و اگر نتوانیم با فساد مبارزه کنیم، قطعاً باید نگران ریشه سوزاندن اقتصاد کشور باشیم.

وی تصریح کرد: تمام این مباحث مطرح شده زمانی محقق می شود که بخش خصوصی واقعی با قدرت مانور بالا بتواند در اقتصاد فعالیت کند.بخش خصوصی باید دارای قدرت، توانمندی و کارایی باشد، دولت نباید بخش خصوصی را به عنوان یار دوازدهم ببیند، بلکه بخش خصوصی به عنوان یک فاکتور و شاخصه اصلی در اقتصاد کشور به شمار می آید.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی وقتی به میدان می آید که سرمایه گذار داخلی در ایران فعالیت ویژه ای داشته باشد، گفت: چنانچه این عوامل به صورت متناوب در کنار هم محقق شود می توانیم از ظرفیت های بلااستفاده کنونی در اقتصاد کشور بهتر استفاده کنیم. برای تحقق این عوامل نیاز به تدوین برنامه سیستمی و همه جانبه است.

دژپسند تاکید کرد: تورم عوامل بسیاری دارد، اما آنجا که سرمایه گذاری بالا برود و با استفاده از ظرفیت های تولیدی عرضه به بازار ارتقا یابد، تقاضا و عرضه مدیریت خواهد شد و این مسئله بر نرخ تورم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی یکی از عوامل مهم برای کارآمدی وزارت اقتصاد و دارایی را بهره گیری از افراد شایسته عنوان و اظهار کرد: هیچ حکمرانی ای به خوبی صورت نمی گیرد مگر با استفاده از شایستگان. باید از کسانی که دانش و تجربه مفید دارند، استفاده شود. بدیهی است در این روش هیچگونه تبعیضی در وزارت اقتصاد و دارایی نباید قائل شویم تا اهداف عالیه این وزارتخانه محقق شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی فقط مربوط به واگذاری نمی شود، افزود: خصوصی سازی بستری مناسب برای این است که تمام اراده ها در اقتصاد به جریان بیفتد و همانطور که در دوره جنگ همه بدون هیچ منتی بر میخاستند امروز نیز در این جنگ اقتصادی همه باید در کنار هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: چرا دولت باید سهام 20 درصدی در سه بانک کشور داشته باشد؟ آیا هنوز به شرایطی نرسیده ایم که به سراغ خصوصی سازی بانک ها برویم. ما باید با این روش ها بستر را برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی فراهم کنیم.

دژپسند با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار یکی دیگر از برنامه های مهم دولت خواهد بود، افزود: البته از سال 92 تاکنون فضای کسب و کار بهبود بسیار مناسبی داشته است، اما آمارها به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و باید برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی اقداماتی مهمتر را انجام داد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ارتباط وسیع با بخش واقعی کشور و فعالان اقتصادی را یکی دیگر از محورهای برنامه های خود در این وزارتخانه دانست و یادآور شد: چرا باید بنگاهی که در عرصه اقتصاد بین الملل صاحب کرسی است، مدیرعاملش برای ملاقات با وزیر اقتصاد هفته ها پشت در بماند.

وی افزود: وزیر اقتصاد اگر شرایط خاص نداشته باشد نباید بیش از دو روز این فعال بخش خصوصی با رتبه بالای اقتصادی را منتظر بگذارد. وزیر اقتصاد باید در استان ها حاضر و به صورت عملیاتی در حوزه های اقتصاد ورود داشته باشد.

دژپسند با بیان اینکه وزارت اقتصاد نقش تسهیل کننده در بهبود فضای کسب و کار دارد، تصریح کرد: جنگ اقتصادی امروز نمی‌تواند مثل جنگ 8 ساله به درستی مدیریت شود، مگر با همدلی با یکدیگر؛ هماهنگی تیم اقتصادی دولت با بخش خصوصی و بخش واقعی اقتصاد یکی از رویکردهای ماست که قطعاً به آن اهتمام خواهیم ورزید و در این جنگ اقتصادی با این سیاست جدی خواهیم گرفت.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه می توانیم به اهداف برنامه دست یابیم اظهار کرد: این مهم به شرطی محقق می شود که تعامل در کنار استقلال، آرمان گرایی در کنار واقع گرایی، انضباط به همراه انعطاف، دل نگرانی مسئولانه در کنار امیدآفرینی و سختکوشی در کنار آرامش مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بدیهی است چنانچه مورد اعتماد مجلس قرار بگیرم با بهره گیری از تجربه خود و تلاش با روحیه ایثارگرانی که از جان خود گذشته اند، الگوی مدیریت جهادی را پیاده خواهیم کرد.

 

دژپسند قول بدهد از نیروهای سفارشی استفاده نکند/ از فردا اجرای برنامه‌های شما را مو به مو بررسی می‌کنیم

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره دلایل دفاع از دژپسند اظهار داشت: با بررسی‌ دقیق برنامه‌های آقای دژپسند ایشان را فردی مسلط بر شرایط اقتصادی کشور دیدم.

وی افزود: دژپسند اشراف کامل به اقتصاد کشور دارد و می‌تواند در شرایط پرتلاطم کشتی اقتصاد را به ساحل آرامش هدایت کند.

مقدسی با تاکید بر اینکه تحصیلات مرتبط یک ضرورت است، گفت: تجارب دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را به فال نیک می‌گیریم هر چند که عده‌ای به این موضوع منتقد هستند اما معتقدم وزیر اقتصاد باید با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ باشد.

وی افزود: دلیل دیگر موافقت بنده با وزارت آقای دژپسند اشرافیت وی بر برنامه ششم توسعه است. دژپسند بر برنامه‌های ششم به ویژه احکام آن تسلط دارند و برنامه‌هایشان منطبق با اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه‌ است.

مقدسی با بیان اینکه آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارد، گفت: یکی از موضوعات مهم انسجام تیم دولت است اینکه نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند. بر این باور هستم که آقای دژپسند می‌تواند این هماهنگی را در تیم اقتصادی داشته باشد.

وی تاکید کرد: از آقای دژپسند قول می‌گیریم از نیروهای سفارشی استفاده نکند و نیروهای خلاق، توانمند را بر سر کار بیاورد. وزیر اقتصاد باید نسبت به کسانی که به کار می‌گیرد پاسخگو باشد. از وزرا خواهش می‌کنیم نیروهای سفارشی را قبول نکنند.

نماینده مردم اراک ابا اشاره به عضویت دژپسند در شورای عالی بانکی، شورای انفورماتیک، کمیته اصلاح نظام بانکی، ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: عضویت در این کمیته‌ها و کارگروه‌ها می‌تواند به اصلاح نظام بانکی و تقویت بخش خصوصی کمک کند.

وی ادامه داد: مهمترین ماموریت وزیر اقتصاد تنش زدایی در شرایط اقتصادی بین‌المللی است آن چیزی که رئیس عاقل مجلس شورای اسلامی هم به آن تاکید دارد. آقای دژپسند باید نسبت به تنش‌زدایی در چارچوب تدابیر رهبری اقدام کند.

مقدسی گفت: اتاق فکر آقای دژپسند باید با حداقل ۲۰ اقتصاددان برجسته تشکیل شود و باید با اقتصاددان‌های برجسته تعامل منطقی داشته باشد.

نماینده مردم اراک با تاکید  بر اینکه دژپسند مبدع و پیشنهاددهنده توسعه اقتصادی بدون نفت است، گفت: برنامه‌های ایشان در راستای کمترین وابستگی به بودجه نفتی طراحی شده و آقای دژپسند هر آنچه که مانع توسعه و تولید است باید شناسایی و اگر نیاز به تغییر قوانین است در لایحه‌ای آن را به مجلس ارائه دهد و ما هم استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما نمایندگان مجلس هر چند به عملکرد دولت انتقاد داریم اما معتقدیم باید در کنار هم مشکلات را حل کنیم در حال حاضر کشور دچار التهاب است و باید شرایط تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

مقدسی با تاکید بر اینکه باید فراجناحی فکر کنیم اظهار داشت: هر چند آقای دژپسند در حوزه برنامه‌ریزی تسلط کامل دارد اما امروز زمان عمل فرارسیده است و باید به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: ما نماینده مردم هستیم و از طرف مردم هم از دولت حمایت و هم مطالبه‌گری می‌کنیم. امروز آقای دژپسند نمایندگان مجلس به شما رای می‌دهند اما از فردا اجرای برنامه‌های شما را موی به موی بررسی خواهند کرد.

دژپسند می‌تواند با تدابیر خود از فساد جلوگیری کند

محسن علیجانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اصلی بخش اقتصاد باید نقش خود را به صورت کارآمد ایفا کند. بنده معتقدم که شان وزارت اقتصاد تنها هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها نیست. بزرگترین اقتصاد دنیا هم اکنون به فکر از پای در آوردن اقتصاد ما است و با ایجاد مشکلات و موانع سعی دارد تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند.

وی افزود: پایین بودن سطح بهره‌وری، افزایش بیش از مخارج از جمله مشکلاتی است که پیش‌روی اقتصاد ما قرار دارد و باید برای آن چاره اندیشید.

این نماینده موافق اظهار کرد: باید برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فساد تمهیداتی اندیشیده شود.

علیجانی گفت: آقای دژپسند انسانی کارا و پاکدست برای ریاست وزارت اقتصاد است که می‌تواند با تدابیر خود از فساد جلوگیری کند. او به دنبال اهداف اجرایی است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود کسب و کار بر توسعه زیرساخت‌های مرتبط فضای داد و ستد را بهبود بخشد. ارتقای فضای کسب و کار، واردات و هموار کردن مشکلات ارزی از اهداف او است. کاهش تصدی‌گری، هماهنگی بین بخش خصوصی نیز از دیگر اهداف دژپسند است. آقای دژپسند به دنبال ارتقای عملکرد گمرکی است و تلاش خواهد کرد تا فساد در این بخش را کم کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد، وزارت عدالت اقتصادی است و کشور ما نسبت به دیگر کشورها از نظر نیروی انسانی و منابع مالی ظرفیت بالایی دارد که باید از این ظرفیت بالا استفاده کرد و من فکر می‌کنم دژپسند از پس این کار برآید. تاکید بر عدالت اجتماعی و همت مضاعف کلید واژه‌هایی است که توسط مقام معظم رهبری همواره استفاده می‌شود و وزیر پیشنهادی می‌تواند بر آنها جامه عمل بپوشاند.

همه برنامه دژپسند تئوری است/ برای خود رزومه درست کرده‌اید

ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: همه ما بر جنگ اقتصادی تاکید می‌کنیم در حالی که باید آرایش جنگی بگیریم و این باید هم در دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل مشاهده باشد. آیا این گونه است؟

وی ادامه داد: من همه مسائل را تاریک یا سیاه نمی‌بینم و روی برنامه‌های پیشنهادی ایشان تمرکز می‌کنم. شما به بهبود وضعیت رفاه، افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم تاکید دارید اما مشخص نمی‌کنید که این اقدامات با چه مکانیزمی صورت خواهد گرفت. باید توجه کرد رای آوردن یا نیاوردن مهم نیست مهم آن است که برنامه‌هایی که ارائه می‌شود قابلیت اجرایی دارند یا نه؟ چون پس از چهار یا شش ماه در همین مجلس در مورد آنها سوال خواهد شد.

نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: شما به تامین کالاهای اساسی مردم و تامین منابع مالی تولید اشاره کرده‌اید اما در شرایطی که تولید ناخالص داخلی کشور پایین است با چه مکانیزمی این اقدامات را انجام خواهید داد؟ با چه مکانیزمی مشکلات ارزی را حل خواهید کرد؟ واقعیت این است که شرایط کشور اجازه این کار را نمی‌دهد در حالی که آقای رئیس‌جمهور وجود ابرتورم را انکار می‌کنند شما برای مبارزه با آن برنامه‌ دارید اما باز هم درباره مکانیزم مبارزه با ابرتورم اشاره‌ای نکرده‌اید.

ملکی تصریح کرد: در کتب مختلفی که شما ارائه کرد‌ه‌اید یک آمار کمی نمی‌بینیم. شما در موردی اشاره نکردید که مثلا این آمار از کجا به کجا می‌رسد. بالاخره شما اگر رای بیاورید یک رزومه برای خود درست کرده‌اید.

وی متذکر شد: در مورد مبارزه با فساد که اشاره کرده‌اید بر شاخصه‌ها تاکید شده است. با چه مکانیزمی این کار را انجام خواهید داد چگونه با بانک‌های بیمار مبارزه خواهید کرد؟ مگر بانک‌ها نباید مشارکتی باشند در حالی که تنها کار بانک‌ها گرفتن نرخ بهره است. نباید فراموش کرد که تولید زمانی سامان می‌یابد که بانک‌ها در سود و زیان مثل تمام دنیا مشارکت داشته باشند.

ملکی تصریح کرد: همه برنامه شما تئوری است و همه ما تئوری‌ها را بلد هستیم. شما اشاره به موانع تولید کرده‌اید در حالی که ما قانون آن را داریم ولی اراده‌ای برای اجرای آن نمی‌بینیم. باید پرسید شما چگونه بین گمرک و دیگر سازمان‌های مربوط خود تعامل ایجاد خواهید کرد.

دژپسند توانایی باز کردن گره های کور اقتصادی کشور را ندارد

یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت به عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اظهار کرد: قبل از اینکه برنامه‌های دژپسند را نگاه کنیم و با آن مخالفت کنیم نمایندگان باید به این مسئله واقف باشند که گذشته چراغ راه آینده ما است. کارنامه گذشته آقای دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مدنظر قرار دهیم و بنا بر آن تصمیم بگیریم.

وی افزود: همه می‌دانید آقای دژپسند دکتری اقتصاد بین‌الملل دارند و از سال ۸۴ درسازمان برنامه و بودجه هستند. مگر نه اینکه یک پای اقتصاد ایران سازمان برنامه و بودجه است؟ کدام برنامه و کدام بودجه در جای مناسب خود صرف شده است؟

کمالی‌پور در ادامه تصریح کرد: در قانون ۳۰ برنامه و بودجه آمده باید با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان اقتصادی بودجه کشور تعیین و بسته شود. آیا این کار را انجام داده‌اید؟ تفریق بودجه نشان می‌دهد به جای متمم از بانک پول دریافت کردید که باعث افزایش پایه پولی کشور شد. درآمدهای فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف بودجه کشورشده که باز هم افزایش پایه پولی کشور را به همراه داشته است.

نماینده جیرفت با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده است، اذعان داشت: در بودجه ۹۶ ، ۱۰ میلیارد تومان را برای یک مرکز تحقیقات اختصاص دادید که تنها یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد. شما با این ۱۰ میلیارد تومان چه کارهایی انجام داده‌اید؟ مردم باید نتیجه عملکرد مثبت شما را در اقتصاد، اشتغال و رفاه خود ببینند. آیا واقعاً مشاهده می‌شود؟

وی افزود: این همه نوسانات و مشکلات در کشور یعنی شما هیچ مسئولیتی در قبال آن نداشتید یا به نظر شما توجهی نمی‌شده است؟ شما به گفته خودتان می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید. ۵۰ صفحه برنامه داده‌اید اما ای کاش ۵ صفحه برنامه می‌دادید و عمل می‌کردید. این ۵۰ صفحه تنها نوشتار است و عملکردی وجود ندارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: آنچه شما در برنامه‌هایتان به آن اشاره کردید بانک‌ها، بیمه‌ها و اصلاح ساختارها که تنها اشاره شده که باید انجام شود با کدام برنامه علمی و عملی و کدام راهکار در این برنامه ۵۰ صفحه‌ای مشاهده می‌شود؟

وی گفت: ما نباید کاری کنیم که سه ماه بعد دوباره طرح سوال و استیضاح به راه بیفتد و به کاری که نباید بر آن صحه می‌گذاشتیم حسرت می‌خوردیم. من به عنوان یک نیروی مستقل اعلام می‌کنم که آقای دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور کشور را باز کند و دوای درد این اقتصاد بیمار باشند. اگر وضعیت اقتصاد این است قسمتی از آن به عملکرد آقای دژپسند و همکارانشان در سازمان برنامه و بودجه بازمی‌گردد.

کمالی‌پور در ادامه تصریح کرد: کدامیک از نمایندگان از عملکرد ایشان در سازمان برنامه و بودجه راضی هستند که می‌خواهید به او رای بدهید. امیدوار هستم دراین فضا تصمیمی بگیرید که روح و روان ملت ایران به آرامش برسد و تصمیمی بگیرید که خواست مردم شما است، نگاه مردم به تصمیم شماست و رضایت خدا و پس از آن رضایت مردم را با تصمیم خود رقم بزنید.

دژپسند می‌تواند بین وزرات اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت هماهنگی ایجاد کند

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار  در موافقت با گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت اقتصاد و دارایی گفت: امروز در محضر ملت بزرگ و خدا هستیم تصمیمی که می‌گیریم باید بر اساس منافع ملی باشد.

وی افزود: توصیه و خواهش دارم به همکارانم که انتخابی که امروز انجام می‌دهیم با شناخت و درایت باشد که مجبور نشویم سه ماه بعد سوال و استیضاح کنیم. به وزرا می‌گویم در این خانه ملت با خدا عهد ببندیم که به آنچه می‌گوییم عمل کنیم و ملت در شرایط اقتصادی سربلند باشند.

نماینده گرمسار تاکید کرد: در خصوص دژپسند می‌گویم؛ نمایندگان محترم دغدغه شما همیشه بحث عدم هماهنگی و هم‌گرایی تیم اقتصادی بوده امروز با انتخاب دژپسند همکاری در بخش سازمان مدیریت و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد که نگاه وی برنامه‌ای و علمی و منسجم در بخش اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنده چند سالی در سازمان مدیریت بودم ایشان همکار ما بودند و رشد خودش را مراحل مختلف مدیریتی از کارشناسی شروع کردند و معاون مدیرکل بودند، بعد مدیرکل و معاون شدند یعنی این نبوده که یک شبه راه را طی کنند .

کاتب تصریح کرد: سوم اینکه ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند که می‌توانند از ظرفیت‌های علمی دانشگاهیان استفاده کند و می‌تواند هسته اندیشه‌ورزی و هم فکری را در وزات‌خانه راه‌اندازی کند و با نگاه متفاوت می‌تواند برنامه تنظیم کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته چهارم اینکه ایشان در طول مدت کار در سازمان مدیریت در تدوین کار و لوایح مادر و مخصوصا لوایح دیوان محاسبات و برنامه و بودجه بیشترین سهم را در تدوین آن داشتند. حال اگر بخواهند این قوانین را اجرا کنند که خودشان در تدوین آن سهم داشتند  و مباحث را تنظیم کردند قطعا کار بهتر انجام خواهد شد. کسی که بتواند مبانی نظری را تدوین کند در اجرای آن موفق‌تر است.

کاتب گفت: ما از ایشان انتظار داریم بحث مالیات بر ارزش افزوده که انتظار همکاران من در فراکسیون تولید است را دنبال کنند. قانون ارزش افزوده را با هماهنگی مجلس تدوین کنند و در راستای خدمت به تولید و نکته دوم بحث اصلاح ساختار بودجه که همکاران من مورد تاکید داشتند گام موثر بردارد. 

دژپسند با سلامت و شجاعت کاری خود می‌تواند با رانت مقابله کند

سبحانی‌فر عضو فراکسیون امید گفت: همکاران محترم امروز در مقابل یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفتیم. تصمیمی که در داخل چند ماهی است که ثبات اقتصادی کشور را بهم ریخته است.

وی ادامه داد: هر روز مسائل اقتصادی و وضعیت نابسامانی و فشارهای اقتصادی که از طرف آمریکا و عیادی آن به مردم حاکم می‌شود، بیشتر شده است تا جایی که وزارت خزانه‌داری به عنوان پایگاه جنگی علیه ا قتصاد ایران معرفی شده و هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا بتواند از آن جهت بر کشور غلبه کند.

سبحانی‌فر ادامه داد: آمریکا در ۱۳ آبان برنامه‌ دارد که از این روز بتواند حداکثر استفاده را ببرد. آیا وقت آن نیست که در مقابل آمریکا یک تصمیم قاطع و پاسخ سخت بدهیم و به وزرای پیشنهادی دولت رای بدهیم.

سبحانی‌فر با اشاره به سوابق فرهاد دژپسند و مسئولیت‌های وی طی سال‌های اخیر گفت: سوابق ایشان از اجرایی تا تئوری برای همه روشن است. دژپسند لیسانس و فوق‌لیسانس در زمینه اقتصاد دارد و عضو هیات علمی دانشگاه‌های معتبر کشور است و از مدیران موفق در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود. ایشان همواره در پست‌های اقتصادی و مالی بوده اما تا امروز یک نفر در مورد حاشیه‌های مالی دژپسند حرفی نزده است. این نشان می‌دهد که ایشان سلامت و شجاعت کاری دارند و می‌تواند با رانت مقابله کند ضمن آنکه دژپسند از یک خانواده کشاورز است و با درد مردم آشنا است.

سبحانی‌فر به سابقه اجرایی دژپسند اشاره کرد و گفت: معاون رئیس سازمان برنامه، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی از سوابق مهم ایشان است ضمن آنکه ایشان در برنامه‌های خود صریحاً اعلام کردند که تفکرشان استفاده از بخش خصوصی به معنای کامل است. ایشان به تئوری‌های اقتصادی تسلط کامل دارند و می‌توانند با سابقه عملی‌ای که در این چند سال به دست آورده را اجرایی کند.

سبحانی‌فر با اشاره به صحبت‌های ساری نماینده مخالف دژپسند گفت: ایشان این انتقاد را داشتند که دژپسند برنامه‌ای برای اقتصاد بدون نفت ارائه نکرده این در حالی است که ایشان در سال ۷۵ مسئول تدوین اقتصاد بدون نفت بوده است. قطعاً ایشان در صورت حضور در پست وزارت می‌تواند بهتر این برنامه را اجرا کند.

وی ادامه داد: در برنامه ایشان بر روی نظام بانکی تاکید شده و اینکه بانک‌ها باید بانکداری بکنند نه بنگاهداری. ضمن آنکه بانک‌ها باید به مردم تسهیلات بدهند نه زیرمجموعه خود.

سبحانی‌فر در پایان ضمن ابراز امیدواری از رای آوردن دژپسند گفت: با توجه به اینکه ایشان یکی از افراد مسلط علمی در کشور است امیدواریم بتواند به خوبی در پست وزارت به کشور خدمت کند.

ساری: برنامه ۵۰ صفحه‌ای دژپسند چیزی جز تکرار مکررات نبود

نماینده اهواز تاکید کرد: ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد.

علی ساری نماینده اهواز در مقام مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: از اینکه دکتر روحانی تصمیم به تغییر در تیم اقتصادی گرفته‌اند خوشحال هستم و ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد با وجود آنکه ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در اوایل سال ۹۷ نامه‌ای را مبنی بر تغییر در تیم اقتصادی دادند دکتر کرباسیان در اثر فشار استیضاح به این کار تن دادند.

وی ادامه داد: باید از آقای دژپسند که در این فضای مبهم اقتصادی و آ‌شفته قبول مسئولیت کردند سپاس‌گذار باشیم اما در برنامه پیشنهادی و ۵۰ صفحه‌ای ایشان چیزی جز تکرار مکررات نبود و هیچ گونه راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ندیده‌ام تمام مطالب مطرح شده با توجه به مقالات و تالیفات بیشتری که نگارش شده است، صورت گرفته که بر مبنای تئوری است و اجرای فرضیه‌ها و تئوری‌ها در این شرایط محال است.

نماینده اهواز با اشاره به وظایف سیاست‌گذاران وزیر اقتصاد گفت: اگر هشت وظیفه خطیر که شامل سیاست‌گذاری پولی و بانکی، سیاست‌گذاری بیمه‌ای، سیاست‌گذاری مالی و نظارت، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط تولید بدانیم، شرط اصلی این هشت وظیفه در چگونگی تدبیر در سیاست داخلی و خارجی عجین شده است و مهم‌تر آنکه ۸۰ درصد بودجه کشور مربوط به فروش نفت است که سیاست‌های پولی و مالی از روی آن تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید تمرکز این وزارتخانه بر سیاست خارجی باشد و در شرایط تحریم و کاهش فروش نفت شاهد برنامه از ایشان باشیم. اما سوال‌هایی مطرح است، جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه کجا است اگر تحریم‌های اقتصادی آمریکا شروع شده است ما شاهد هستیم که وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن آنها سفرهای متعددی به کشورهای مختلف و مشتریان ما دارند در حالی که نقش دیپلماسی اقتصادی در برنامه وزیر اسبق اقتصاد و نیز در برنامه پیشنهادی وزیر فعلی کمرنگ است و جز اشاره‌ای کوتاه به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری را قائل نشدند و انتظار داریم همپای دشمن عملکرد داشته باشند.

ساری در مورد هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: شما بر تامین منابع مالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید تاکید کرده‌اید اما این تاکید شما کافی نیست و برنامه‌ای اجرایی را می‌طلبد. شما به بخش‌هایی از مقالات و کتب تدوین شده که در آنها به آسیب‌شناسی مسائل اقتصادی پرداخته‌اند، اشاره کردید در حالی که این را نمی‌توان راهکار عملی دانست. ایشان در پاراگراف‌های مختلف به چالش سرمایه‌گذاری خارجی ناکافی تاکید کردند اما نحوه جذب آن مغفول مانده است و ایشان به عنوان راس این وزارتخانه باید هر چه سریعتر پرده سیاه رانت را از اقتصاد دور کند.

وی تصریح کرد: از نواقص اقتصادی ما سیستم ناکارآمد بانک است بانک‌های ما در آستانه ورشکستگی هستند و در نحوه عملکرد نیز از استانداردهای بین‌المللی عقب مانده‌ایم که این باعث شده تا بانک‌های خارجی حاضر به وام دادن به بانک‌های ما نشوند و من راهکاری برای برون رفت از این شرایط را در شما نمی‌بینم.

نماینده اهواز ادامه داد: راهکاری برای وصول معوقات گذشته ارائه نشده است. چه برنامه‌ای برای حل دارایی‌های منجمد و موهومی بانک‌ها دارید؟ آیا می‌دانید ۶۰ درصد دارایی بانک‌ها قابل نقد شدن نیستند؟ آیا می‌دانید مطالبه ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی در دست تنها ۱۰۸ نفر است؟ چگونه مطالبه خواهید کرد؟

ساری یادآور شد: شما مدتی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه در بودجه سالیانه دخالت داشتید. چگونه در این مدت هزینه جاری سه برابر شده است؟ شما طبق شنیده‌ها در عزل‌ و نصب‌های خود ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفتید در حالی که در برنامه خود به شایسته‌سالاری تاکید دارید. شنیده‌ها حاکی از این که سالیانه پاداش‌های چند صد میلیونی مصوب کردید که باید نسبت به آن شفاف‌سازی کنید.

نماینده اهواز تصریح کرد: مقالات متعدد شما در زمینه توسعه و تحقق عدالت اجتماعی در سازمان برنامه و بودجه در جهت پیشگیری از بحران‌ها نبوده است.

روحانی: در انتخاب وزرا گاهی استخاره هم با ما همراه نبود/ اینکه گفته شود ابرتورم داریم، دروغ است

حسن روحانی رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی گفت: ایام اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برای ما ایام بسیاری با افتخاری است.

پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه‌های اخیر در تاریخ کم نظیر  است

وی افزود: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کرده‌اند و کلمه ۱۳ آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خود اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. بی شک اگر عشق به امام حسین(ع) و پیروی از رای ایشان نبود امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت ملت در برابر تهاجم بیگنگان در کشور نبودیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه جا در همه سختی‌ها و موفقت‌های ما بزرگان یاری کردند. اهل بیت و رابطه مردم با خادان رسالت و امام حسین(ع) مسیر پیروزی را همواره برای ما همراه کرد. در این مقطع این اجلاس حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به اینکه پیشاپیش از ریاست مجلس اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسپگذاری می‌کنم، گفت: اینکه در این ساعت مجلس جلسه فوق العاده تشکیل داده است تا در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند، مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد بودیم پیروزی قاطع ملت ایران برابر توطئه‌های آمریکا بوده است از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخ را در اختیار داریم. کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاد کرده باشد و هم پیمانان سنتی وی آن را رها کرده باشند. اگر در چنین مجلسی یکسال پیش به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت ایران آمریکا برابر ایران بایستد و اروپا کنار ایران و روبروی آمریکا باشد اکثریت جمع ما نمی‌پذیرفت و می‌گفت این خوش‌بینی محض است مگر ممکن است در مساله مهم بین‌المللی آمریکا تصمیمی اتخاذ کند به استثنای چند کشور همه کنار ایران باشند به نظر من پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه‌های اخیر در تاریخ کم نظیر  است.

 ملت ما از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ایران به پیروزی برسند. در دادگاه لاهه ایران مقتدر تاکنون دوبار در برابر آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت دادگاه که امریکا معتقد بود که دادگاه صلاحیت ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت دارد که در نتیجه این دادگاه علیه امریکا و به نفع ایران رای داد.

روحانی افزود: برای احکام موقت نیز نظر ما این بود که این احکام باید صادر شود. نمایندگان حقوقی ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در سازمان ملل محکومیت آمریکا  اعلام شد. در یک بحث حقوقی حدود شش میلیارد دلاری اموال جمهوری اسلامی که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی، ایران به پیروزی رسید و این پول از توقیف آزاد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ملت ما از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد و از لحاظ افکار عمومی جهان، ایران را کشوری متعهد و امریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و مقررات بین المللی را زیر پا می‌گذارد، می‌شناسند.

باید در کنار هم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم

وی با بیان اینکه ما دو موفقیت دیگر نیازمندیم، گفت: یکی از لحاظ اجتماعی و دیگری اقتصادی. همه برنامه‌ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر امریکا سر فرود آورند و در موضوع دیگر یعنی اجتماعی می‌خواستند مردم را نسبت به آینده کشور و معیشت و فرزندان خود مایوس کنند. در این دو موضوع ما باید در کنار هم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم.

روحانی ضمن بیان اینکه بی تردید در این مصاف بزرگ تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود، اظهار داشت: بدون دو قوه دیگر و بدون نیروهای مسلح و بالاتر از آن بدون حمایت رهبری حتما نمی‌توانیم، پیروز شویم. ما امروز خوشحالیم حمایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری به عهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم پیروز می‌شویم.

از لحاظ انرژی، آموزش و درمان و تامین کالاهای اساسی مردم جزو ارازنترین‌ها هستیم

این عضو مجلس خبرگان گفت: ما امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد شما بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند مشکلات مردم را حل کند. هم ما و شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند و زندگی مردم به سختی می‌گذرد و بی‌تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم کشور را با وحدت و یکپارچگی از این مشکلات نجات دهیم.

وی ادامه داد: نتیجه امروز مجلس این خواهد بود که امیدی برای مردم خواهد شد و ملت خواهد دید دولت و مجلس در کنار هم هستند و مصمم هستند مشکلات را حل کنند همه ما می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه بر این مشکلات می‌دمند و می‌خواهند افکار مردم را تسخیر کنند و به دروغ به مردم می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: من در برابر این رسانه‌های بیگانه و صهیونیستی از مردم می‌پرسم آیا آموزش، بهداشت و درمان به طور نسبی و انرژی یعنی بنزین، گازویل، گاز، آب و برق در قیمتی ارزانتر از سایر کشورها نیست؟ و حمل و نقل که مقداری نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد آیا در وضعیت متعادلی نیست. اگر ما مسکن را حل کنیم که این مهم یکی از وظایف وزیر راه است. ما جزو کشورهایی هستیم از لحاظ انرژی، آموزش و درمان و تامین کالاهای اساسی مردم جزو ارازنترین‌ها هستیم.

آنهایی که می‌گویند ما ابرتورم داریم یا نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند

وی خاطرنشان کرد: رفع بسیاری از نیازمندی‌ها که مردم دارند مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند، وظیفه ماست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکا وجود دارد ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم فروش نفت ما مشکلاتی دارد و ما در اداره کشور ناتوان هستیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم به دلیل اینکه مبادلات بانکی ما با دنیا مشکلاتی دارد، نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. مردم اما باید بدانند و شرایط کشور را بدانند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من در محضر نمایندگان ملت می‌گویم ما با وحدت و استقاومت ملت بی‌تردید در زمان زمان نه چندان طولانی و در زمان کوتاه از این مشکلات عبور می‌کنیم. آنهایی که می‌گویند ما ابرتورم داریم یا نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند. این حرف نادرست است از نظر تحلیل سیاسی هم نادرست است. ما از اقتصاد تورم تک رقمی متاسفانه عبور کردیم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت، گفت: امروز وزیر صنعت و اقتصاد ما بار سنگینی که بر دوش دارند، همین است. در مقطعی به دلایل شرایط مختلف، تورم ما افزایش پیدا کرده و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده اما مردم مطمئن باشند هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به لحاط افزایش مثل امروز نبوده است. در هر تاریخی در نظر بگیرید امروز انبار ذخائر کالاهای اساسی ما کاملا مطمئن است.

ذخایر اسکناس ما از همیشه بالاتر است

رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: علیرغم اینکه امروز مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از ارز است، ذخائر ارزی ما در طی ۵ سال گذشته بالاتر است و ذخایر اسکناس ما از همیشه بالاتر است. ما مشکل لاینحلی نداریم اما همچنان مشکلاتی داریم که باید با کمک هم و یاری هم از آن عبور کنیم. ما امروز در برخی از کالاها خودکفا هستیم و در ماه‌های آینده در برخی خودکفا خواهیم شد و اینکه چهارسال پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم در دهه‌های گذشته بی نظیر بوده است. اینکه ما در انرژی و در گاز خودکفا هستیم و در بخش بنزین در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل توسط مجلس و دولت است .

وی با اشاره به اینکه ما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رای شما نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم چهار وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و مشکلات مردم را در ماه‌های آینده بکاهد، گفت: بی تردید وزارت اقتصاد یکی از وزاررت‌خانه‌های مهم ما است؛ بخش عمده درآمد ما از طریق این وزارت خانه تامین می‌شود البته وزارت نفت هم کمک می‌کند. بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد و ما نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت و حقوق از مالیات تامین می‌شود. ما امروز باید درآمد مالیاتی را از طریق پایه مالیاتی افزایش دهیم. در شرایط رکود اقتصادی نمی‌توانیم مالیات را افزایش دهیم اما می‌توانیم فرار مالیاتی را به راه درست برگردانیم.

اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم می‌تواند به یکی از معضلات ما تبدیل شود

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در زمانی به خدمت رهبری رفتم. ایشان گفتند پرداخت مالیات از سوی مردم واجب شرعی است و همه مبلغین و کسانی که تریبون دارند باید بگویند فرار مالیاتی عملی ناپسند و حرام شرعی است. نباید بگذاریم عده‌ای مالیات پرداخت کنند و عده‌ای هم به انحای مختلف از پرداخت مالیات فرار کنند زیرا حقوق مردم ضایع می‌شود.

روحانی با بیان اینکه گمرکات و مالیات از وظایف عمده وزارت اقتصاد است، اظهار داشت: گمرکات نقش عمده‌ای در صادرات و واردات است و نقش ویژه‌ای هم در مبارزه با قاچاق دارد. البته نیروی انتظامی و اطلاعاتی هم نقش مهمی دارند. این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. هم در کنترل تورم و هم در رشد اقتصاد، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کنند بتوانیم تورم را مهار کنیم که به نظر من این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم، تصریح کرد: یک معضل بزرگ ما بانک‌ها هستند. بانک‌ها وظایف سنگینی در کشور دارند. سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی، روابط مالی و پولی با دنیا ممکن نیست. بانک است که می‌تواند پس‌انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری تبدیل کند ولی اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم می‌تواند به یکی از معضلات ما تبدیل شود.

از قانون عبور نمی‌کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور همیشه بوده است، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اگر حساب شود، از سال ۴۱ تا ۵۷ به طور متوسط رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد بوده و بعد از انقلاب رشد نقدینگی به طور متوسط ۲۷ درصد و در دولت ما، ۲۴ درصد بوده و در سال ۹۶، ۲۲.۱ درصد بوده است. فکر نکنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است ولی رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی ما در سال‌های اخیر عمدتا بر مبنای پایه پولی نبوده بلکه ضریب فزاینده و تحرک بیش از حد بانک‌ها بوده است، ابراز داشت: معمولا تورم در دولت‌های قبل به خاطر استقراض دولت‌ها از بانک‌ها و امروز برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است پس دولت انضباط مالی خود را حفظ کرده ولی گاهی بانک‌ها مشکل‌آفرین بوده‌اند. تقریبا می‌توانم بگویم روزانه هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی ما اضافه می‌شود. باید رشد نقدینگی را حل کنیم که در سایه اصلاح‌ بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید اصلاح شوند، دست از بنگاهداری بردارند، یادآور شد: بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط دربیایند و بانک‌های دولتی تحت انضباط بانک مرکزی قرار بگیرند. ما در هفته‌های اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده‌ایم. در جلسات سه قوه هم از تحریم عبور می‌کنیم ولی از قانون عبور نمی‌کنیم. اگر هم موردی باشد با زمانبندی موقت صورت می‌‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: قانون باید توسط مجلس اصلاح شود. ما قانون را تغییر نمی‌دهیم. در هفته‌های اخیر قدرت بانک مرکزی را برای نظارت بر موسسات دولتی و خصوصی را افزایش دادیم.

نمی‌توانیم با هفت هشت ساعت یا ۱۰ ساعت کار را پیش ببریم

روحانی با یادآوری اینکه وزیر اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است ولی باید بداند بار سنگینی بر دوش دارد، بیان کرد: وزیر اقتصاد با رای اعتماد نمایندگان، باید این بار را با دقت بر دوش بکشد. من با برخی از کاندیداها، از آنها سوال کردم از ۲۴ ساعت چند ساعت کار می‌کنید. اگر وزیری کمتر از ۱۴ ساعت کار کند نمی‌تواند بار سنگین را به زمین بگذارد. ما نمی‌توانیم با هفت هشت ساعت یا ۱۰ ساعت کار را پیش ببریم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان اشکال ندارد موافق یا مخالف، نظرات خود را بیان می‌کنید ولی توقعات و شرایط کشور را بیان کنید. باید با قدرت بیشتر مسیر را ادامه بدهیم. بازار سرمایه ما عمدتا در دست وزارت اقتصاد است. این بازار برای ما مهم است. موفقیت این بازار در ماه‌های گذشته یکی از افتخارات ما بود. در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می‌کرد و رشدی که به زمین می‌نشست این بازار ما را کمک کرد. سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. نگویید چند شرکت خارجی از ایران خارج شدند. خارج شوند هم باید از انحای مختلف این سرمایه را جمع کنیم.

رئیس دولت دوازدهم به رفتارهای خصمانه امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: امریکا به عنوان یک خطا و جفا در برابر ایران ایستاده و نشان داد نه تنها با نظام و دولت ایران بلکه با ملت ایران مخالف است. اگر به غیر از این است پس چرا تحریم در همه جا است و برای دارو و مواد غذایی تحریم وضع می‌کند. امریکا بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است و نه دولت ایران.

روحانی افزود: در برابر امریکا ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنها تعامل خوبی داشته باشیم. ما دوستان خوبی فراوانی داریم. روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین دوست ما هستند و باید با آنها کار کنیم. باید جذب سرمایه کنیم. این وظیفه وزارت اقتصاد است.

برای انتخاب هرکدام از وزرا ده‌ها ساعت فکر و مشورت کردم

رئیس جمهور با بیان اینکه دژپسند امروز وزارت مهمی را بر عهده می‌گیرد، ادامه داد: من به عنوان امین شما و مردم عرض می‌کنم برای انتخاب هرکدام از وزرا ده‌ها ساعت  فکر و مطالعه و مشورت کردم و گاهی استخاره هم با ما همراه نبود. بعضی دوستان را ما به کار آوردیم که قبول هم داشتند و من می‌دیدم صدایشان لرزان است و با تردید صحبت می‌کنند که دیدم این صدای لرزان نمی‌تواند این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد این وزرا از لحاظ تحصیلات و تجربه و صحبتی که من با آنها داشتم دیدم تصمیم  لازم را برای این بار سنگین دارند که بار اجرایی امروز اینقدر سنگین است که اگر متکی به ائمه اطهار(ع) نباشیم پشت را می‌شکند. امروز شما نمایندگان باید به ما کمک کنید. هرچند که طبق قانون اساسی وزیر وقتی مسئولیت دارد که شما رای اعتماد بدهید و این وزیر، وزیر من و شما و ملت ایران است.

ما امروز در تیم ملی هستیم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شما حق دارید نظارت و سوال کنید و البته تشویق و کمک و روحیه دادن هم در این شرایط وظیفه شما و همه ماست.  همه باید همدیگر را کمک کنیم. از وزیر نقد و سوال کنید ولی کمک هم بکنید. من دوست دارم وزرا وقتی به کمیسیون می‌آیند با روحیه برگردند و وقتی برای سوال و استیضاح به مجلس می‌آیند با روحیه برگردد. شما نمایندگان ملتی هستید که سر از پا نمی‌شناسند و می‌بینید برای عشق امام حسین چه می‌کنند پس باید به هم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه امروز احزاب دشمن اصلی ما نیستند، گفت: امریکا در برابر چهره ملت ایران شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید مبارزه کنیم و متحد باشیم. امروز جناح‌های مختلف همه با هم نباید رقابت کنند. امروز رقابت لیگ نیست بلکه ما امروز در تیم ملی هستیم و دوران انتخابات دوران لیگ‌ها است و آن موقع  روبروی هم بایستیم و نقد کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما که نمی‌توانیم همیشه در انتخابات بمانیم. پس کی فرصت کار پیش می‌آ‌ید و کی فرصت دوستی و اتحاد پیش می‌آید. حتما در این شرایط ما باید با وحدت بیشتری کارمان را پیش ببریم.

در مسکن بدهکار مردم هستیم و باید جبران کنیم

رئیس جمهور با اشاره به وزیر راه گفت: وزیر راه امروز بار  سنگینی را بر دوش دارد و من عرض می‌کنم من به عنوان رئیس‌جمهوردر برابر مردم می‌گویم که در مسکن بدهکار مردم هستیم و ما باید جبران کنیم. در موضوع راه و بنادر و کشتیرانی خوب کار کردیم و در زمینه مسکن باید جبران کنیم و همه توانیمان را به کار ببریم  ما باید نقدینگی را به سمت مسکن هدایت کنیم و به خانه اولی ها کمک کنیم. چه قدر شغل در کنار این حوزه است و ما اگر مسکن را راه بیاندازیم رشد اقتصادی ما هم به حرکت در می آید. یکی از مسائل ما مسکن است. وزیر امروز در برابر ناوگان‌ها مشکلاتی دارد که باید حل کند و در زمینه دریایی مشکلاتی داریم و بخشی از آن باید روی شانه ریل قرار بگیرد.

روحانی گفت: فردی که انتخاب شده هم تحصیلات و تخصص دارد و همواره هرکجا بوده فعال بوده است. من با ایشان رفاقت نزدیک نداشتم اما ایشان را زیاد می دیدم و عنصر فعالی در بخش های مختلف بود و جزو استاندارهایی بود که پرتحرک و فعال بود.

عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاه کردند

وی با بیان اینکه با رای شما نمایندگان مشکلات زمینه حمل و نقل، راه آهن و جاده باید حل و فصل شود، گفت: ان شاءالله  بتوانیم در زمینه راه، راه آهن، کشتیرانی و بنادر که می‌تواند ایران را به کشورهای شمال و جنوبی و شرقی و غربی متصل کند و راه ترانزیت جنوب شمال و جنوب غرب که بسیار مهم است هم موفق باشیم. جناب آقای اسلامی این مسئولیت را به دوش می‌گیرد و با کمک شما نمایندگان می‌توانیم در این مسیر تحرکات بهتری داشته باشیم.  

روحانی یادآور شد: در زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت که به اختصار می‌گوییم وزارت صمت مردم عادی گاهی می‌گویند صمت کجاست؟‌ باید بگویم این وزات خانه مهم بار سنگینی به دوش دارد چرا که علاوه بر صنعت و تولید و در بخش نیازمندی‌های مردم و هماهنگی که باید با بانک مرکزی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد و شما می‌دانید عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاه کردند ما ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۷۰۰۰ تومانی در اختیار عده‌ای قرار دادیم که سوءاستفاده کردند اما بگویم اکثریت تجار ما، واردکنندگان و صادرکنندگان ما افرادی صالح و دلسوز برای کشور هستند.

در برخی سمت‌ها یک عده متاسفانه آدم سالم را فاسد می‌کنند

رئیس‌جمهور ادامه داد: این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اصطلاحا وزارتخانه امضای طلایی است. من به آقای رحمانی گفتم در برخی سمت‌ها هرکه باشد و ابوذر هم باشد یک سال بعد باید عوض شود بعضی سمت‌ها متاسفانه آدم سالم را یک عده دیگر فاسد می‌کنند و با طواف معکوس در منجلاب فرو می‌برند. صنعت و معدن ما در کنترل بازار و قیمت‌ها مسئولیت سنگینی به دوش دارد. آقای رحمانی از جنس پارلمان و مجلس است دوره‌های متعدد در مجلس بوده و تلاش کرده است در دورانی که نماینده مجلس بوده همواره نقش خود را به خوبی ایفا کند، یک بار تذکر ایشان را خواندم. آقای امیری وادار کرد برخی را یک دور بخوانیم و نطق‌های ایشان همیشه منصفانه بوده است.

روحانی با بیان اینکه عده زیادی از نمایندگان آقای رحمانی را می‌شناسند و می‌دانند می‌تواند این بار را به دوش بگیردف تصریح کرد: ایشان سالم و پرتلاش است و باید در وزارت صمت که امروز در مصوبات اخیر بار سنگینی بر دوشش گذاشته‌ایم با تلاش آقای رحمانی شرایط بهتری را فراهم کنیم .

همه وزرا پشت تریبون به مردم قول دهند و بگویند چه می‌کنند

وی افزود: همه وزرا امروز و پشت این تریبون به مردم قول دهند و بگویند چه می‌کنند و بگویند در ماه‌های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنند و شما نمایندگان هم بگویید چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و ما و شما امروز این عزیزان را در معرض امتحان سنگین ملی و الهی قرار دادیم و ان شاءالله از این امتحان عبور می‌کنند و نمره قابل قبولی از خدا و ملت می‌گیرند.  اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارت خانه امروز مسئولیت خاصی را به عهده دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: طی این ۵ سال افتخار می‌کنیم شاغلین کشور را از ۲۰ ملیون ۶۰۰ هزار به ۲۳ میلیون  ۳۰۰ هزار رساندیم که رقم را گرد کردم و ۲۷۵ هزار شغل در طول ۵ سال ایجاد کردیم.  مرکز آمار ایران و سایت در دسترس شماست نگاه کنید این آمار رسمی کشور است و این به معنی این نیست که ما در اشتغال مشکل نداریم هر خانواده که جوان بیکار دارد در انتظار تلاش بیشتر ما است.

مشکل امروز صندوق تامین اجتماعی مانند بانک‌ها است

روحانی با بیان اینکه شرایط سختی برای کارگران است و ممکن است برخی از آنها از کار منفصل شوند، عنوان کرد: باید این وزارتخانه حواسش باشد که کارگران ما بتوانند زندگی خود را ادامه بدهند. این وزارتخانه بخش حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند را برعهده دارد. به حول قوه الهی، در روزهای آینده اولین اقدام خود را در این باره به اقشار کم‌درآمد طی هفته آینده اجرا می‌کنیم که به نیمی از آنها در قالب سبد حمایت اجتماعی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر این وزارتخانه، مسئله ساماندهی تامین اجتماعی است. صندوق‌های ما متاسفانه از حالت صندوق خارج شده است. صندوق را باید به وجود آوریم. همه صندوق‌ها مشکل دارند. چه باید کرد؟ تلاش وزیر قبلی باید امروز مضاعف شود و بتوانیم این صندوق‌ها را احیا کرده و مشکلات را حل کنیم. مشکل امروز صندوق تامین اجتماعی مانند بانک‌ها است.

تقدیر از تلاش آخوندی و ربیعی

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید مهارت را به مردم یاد بدهد، گفت: مشکل امروز ما این است که خانه‌ای می‌سازیم که بعد از ۱۵ سال کلنگی است در حالی که خانه باید عمری صد ساله داشته باشد. دری که می‌سازیم بعد از مدتی صدایش درمی‌آید. در لوله‌کشی، سیم‌کشی و تمام کارهای معمولی ما مشکل داریم. کاری که باید به عنوان آشنایی با مسائل فنی و حرفه‌ای توسط جوانان یاد گرفته شود، برعهده این وزارتخانه است.

روحانی اضافه کرد: از دو وزیری که امروز در کابینه ما نیستند، یعنی آقایان ربیعی و آخوندی که در پنج سال گذشته تلاش کردند، از خدمات آنها تشکر می‌کنم. از تلاش آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد نیز تشکر می‌کنم. از عزیزانی که در این مدت بار مسئولیت سرپرستی را بر دوش داشتند، تشکر می‌کنم. از آقایان بندپی و اکرمی نیز سپاسگذاری می‌کنم زیرا کار بزرگی را انجام دادند.

وی خطاب به نمایندگان هم اظهار داشت: از شما نمایندگان درخواست می‌کنم در این شرایط سخت که همیشه ما را یاری کردید، امروز هم بیشتر ما را یاری کنید و این چهار وزارتخانه بتوانند کابینه را تکمیل کنند و در برابر مردم خجالت زده نباشیم و با کار بیشتر مردم راضی باشند و خداوند بزرگ از ما رضایت داشته باشد.

تشریح چگونگی اداره جلسه امروز مجلس + اسامی موافقان و مخالفان وزرا

علی اصغر یوسف‌نژاد ظهر امروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی درخصوص نحوه برگزاری جلسه امروز مجلس گفت: ثبت نام نمایندگان درباره موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح امروز انجام شد. ابتدا براساس آیین‌نامه، رییس‌جمهور می‌تواند به مدت یک ساعت از سوابق، صلاحیت‌ها و برنامه‌ها وزرا به ترتیب حروف الفبا صحبت کنند و سپس دو موافق و دو مخالف به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از صحبت موافقان و مخالفان، هر وزیر پیشنهادی می‌تواند به مدت نیم ساعت از خود دفاع کند.

این عضو هیات رئیسه با بیان اینکه هر نماینده موافق و مخالف می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به یک نماینده بدهد، اظهار داشت: اگر سوالاتی هم به صورت کتبی مطرح باشد، از سوی رئیس‌ مجلس به رئیس‌جمهور یا وزرای پیشنهادی داده می‌شود.

یوسف‌نژاد خطاب به نمایندگان تصریح کرد: من از نمایندگان و موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی می‌خواهم با رعایت اعتدال به نقد و بررسی برنامه‌های وزرا بپردازند و به سخنان غیرمربوط و اخبار غیررسمی استناد نکنند و رعایت وقت صورت بگیرد.

وی افزود: ابتدا صلاحیت وزیر‌ پیشنهادی اقتصاد، سپس محمد شریعتمداری، سپس وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و در نهایت رضا رحمانی مورد بحث قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در معرفی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد شامل آقایان رمضانعلی سبحانی‌فر و علیجانی می‌شود. همچنین آقایان ساری و کمالی‌پور در مقام مخالفت صحبت خواهند کرد.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: آقایان شهریاری و یوسف‌نژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت و آقایان احمد بیگدلی و محمود صادقی به عنوان مخالف صحبت می‌کنند. همچنین آقایان محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی راه و آقایان سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف صحبت می‌کنند.

وی بابایی صالح و ظاهری را موافقان و ولی ملکی و شهاب نادری را به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد.

ترافیک در جایگاه هیات رئیسه برای نام‌نویسی مخالفان و موافقان

در جلسه علنی امروز مجلس شورای که دقایقی پیش برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کار، راه، اقتصاد و صنعت آغاز شده است، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیأت حاضر شدند و خواهان نام‌نویسی برای صحت در باب مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی بودند.

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نمایندگانی که قصد نام‌نویسی داشتند گفت: نام نویسی برای موافق و مخالف وزرای پیشنهادی صبح بوده است و در حال حاضر انجام نمی‌شود.

حضور روحانی در صحن

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی از دقایقی پیش برای شرکت در جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهاد امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و تعداد دیگری از نمایندگان خانه ملت رئیس‌جمهور را در این حضور همراهی می‌کنند.

همچنین ابتکار، صالحی وزیر ارشاد، بندپی، روحانی را در این جلسه همراهی می‌کنند. 

بر این اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز ۲۹ مهر ماه، در نامه‌ای فرهاد دژپسند را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و رضا رحمانی را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. 

در جلسه علنی امروز رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد که از برنامه‌‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی دفاع کند. بعد از آن هر وزیر نیم ساعت برای دفاع از برنامه‌‌هایشان فرصت دارند.

دو موافق به مدت ۳۰ دقیقه و دو مخالف به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارند برای هر وزیر صحبت کنند که می‌‌توانند بخشی از وقت خود را به سایر نمایندگان بدهند.

همراهان رییس جمهور در جلسه رای اعتماد چه کسانی هستند؟

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌‌جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رییس‌‌جمهور، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی، سید محمود واعظی رییس دفتر رییس‌‌جمهور، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، حسن روحانی را در این جلسه همراهی می‌‌کنند.

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صمت نیز در این جلسه حضور دارند. 

سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و محمد خزاعی معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی و... نیز از دیگر کسانی هستند که رئیس‌جمهور را در این جلسه همراهی می‌کنند. 

 

ادامه دارد...

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: