کد خبر: ۱۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
به روش BOT
مراسم امضای قراردادساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت خام و تاسیسات جانبی در بندر جاسک به روش BOT بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروامیداسیا وابسته به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید برگزار شد.

به گزارش آوای نشاط، مراسم امضای قراردادساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت خام و تاسیسات جانبی در بندر جاسک به روش BOT بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروامیداسیا وابسته به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید برگزار شد.

احمد ابراهیمی مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید در گفت‎و‎گو با خبرنگار آوای نشاط به تشریح دلایل تصمیم‎گیری و مشارکت در این طرح بزرگ پرداخت و گفت:بر اساس ارزیابی‎های دقیق و رتبه‎بندی سالانه سازمان مدیریت صنعتی، گروه سرمایه‎گذاری امید با بیش از 30 شرکت فرعی و وابسته، در فهرست 100 شرکت برتر ایران قرار گرفته و شفاف‎ترین رویکرد را در تصمیمات بنا به گزارش مراجع ذیربط دارا بوده است.

سرمایه‎گذاری امید در طرح عظیم ساخت مخازن نفتی منطقه مکران انجام شد

وی با اشاره به تلاشهای فراوان صورت گرفته برای ارتقاء کمی و کیفی عملکرد شرکت و پرهیز از تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی در دوران مدیریت خود، گفت: در سند راهبردی این شرکت مادر، سرمایه‎گذاری در طرح‎های زیرساختی، توسعه‎ای و ارزش‎افزا مد نظر قرارگرفته است. کسب سود بیشتر به هر قیمت در هدف‎گذاری هلدینگ امید نیست. از اینرو ما تاکید فراوان داریم که این ظرفیت عظیم هرگز نباید به دام دلال‎بازی،بورس‎بازی و سفته‎بازی بیفتد.

وی در خصوص دلایل ورود شرکت پترامیدآسیا که سهام کامل آن متعلق به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید است، گفت:احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک  سرمایه‎گذاری ارزشمندی است که بین این گروه و شرکت ملی نفت بصورت BOT به اجرا در خواهد آمد.

مالک طرح شرکت ملی نفت و کارفرمای آن شرکت مهندسی و توسعه نفت است که با سرمایه‎گذاری گروه مدیریت سرمایه گذاری امید از طریق پتروامید آسیا طی 3 سال احداث می‎گردد.

نوع پیمان، نیز ساخت ، بهره برداری و انتقال مالکیت است که پس از اتمام طرح و بهره‎برداری 15 ساله توسط این مجموعه، به شرکت ملی نفت بازگردانده می‎گردد.

وی در ادامه گفت: کمک به اقتصاد ملی، حمایت از تولید داخلی، سرمایه گذاری در طرح‎های استراتژیک و توسعه جنوب‎شرق ایران و اشتغالزایی در این منطقه ، از دلائل ورود مجموعه امید  به موضوع سرمایه‎گذاری در بندرجاسک استان هرمزگان و در سواحل دریای عمان است.

وی افزود: احداث مخازن ذخیره‎سازی نفت خام دربندرجاسک در مدت 3 سال و برای ذخیره‎سازی 10 میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و صادراتی ایران در فاز اول برنامه‎ریزی شده است. فازهای 2 و 3، ظرفیت مخازن را به 20 و 30 میلیون بشکه نفت در سواحل دریای عمان خواهد رساند.

وی نزدیکی به آب‎های اقیانوسی، نزدیکی به کشورهای شبه قاره هند و چین، قرارگرفتن در نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب و همچنین ایجاد بسترهای پایدار برای امنیت انرژی در کشور را از مزایای این سرمایه‎گذاری ذکر کرد و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با شرکت ملی نفت ایران، شرکت گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید از طریق پتروامیدآسیا که از شرکتهای زیر مجموعه این هلدینگ است،بدنبال تجربه موفق مشارکت در سرمایه‎گذاری طرح مشابهی در گناوه، وارد این طرح بسیار استراتژیک شده است.

سرمایه‎گذاری امید در طرح عظیم ساخت مخازن نفتی منطقه مکران انجام شد

ابراهیمی افزود: مطابق شرایط پیمان، سرمایه‎گذار در مدت 3 سال نسبت به تامین سرمایه، طراحی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و راه اندازی مخزن اقدام و طی مدت 15 سال نسبت به تعمیر، نگهداری و بهره‎برداری از آن اقدام می‎نماید و مالکیت آن در پایان دوره 15 ساله به شرکت ملی نفت ایران منتقل می‎شود.

وی در ادامه گفت:صد در صد سهام پتروامیدآسیا متعلق به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید است. ماموریت تعریف شده برای شرکت بطور تخصصی در حوزه نفت و انرژی است.

ابراهیمی با اشاره به برنامه‎های توسعه‎ای در این حوزه گفت: رسیدن به سهم 40 درصدی در مخازن نگهداری نفت از برنامه‎های مورد نظر این هلدینگ برای شرکت پتروامید در حوزه انرژی است. برای انجام تعهدات شرکت در بازه زمانی مورد توافق، کمیته نظارت بر پروژه را شکل داده‎ایم که وظیفه‎اش نظارت منظم بر روند پیشرفت کار و گزارش دقیق به شرکت پتروامید و شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) است تا دغدغه‎ها بطور کامل رفع شده و زمان‎بندی رعایت شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‎گذاری امید با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرموده‎اند؛ "آماده سازی سواحل مکران جزء کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود"، اظهار داشت: رهنمودهای مشفقانه معظم‎له برای تقویت تولید ملی و کاهش وابستگی و نیز افزایش اقتدار و عزت کشور و در عین حال توجه ویژه به آبادانی محور جنوب شرق که در قالب طرح عظیم توسعه سواحل مکران دنبال می‎شود، از مهمترین انگیزه‎های ما برای ورود به این عرصه بود و معتقدیم دستاوردهای این طرح به نفع کشور، مجموعه وزارت نفت و گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید خواهد بود.

وی تاکید کرد: با عنایت به سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه کشور، برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سواحل مکران مورد توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. از این رو شرکت ملی نفت ایران، حدود 5000 هکتار از اراضی ساحلی واقع در 65 کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی های کوه مبارک را به منظور احداث طرح های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تحصیل و جانمایی نموده است. با توجه به تصویب احداث خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره / جاسک، بخشی از اراضی تحصیل شده غرب جاسک به منظور احداث پایانه صادرات نفت خام و احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک تخصیص یافته و احداث مخزنگاه مذکور در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مخازن ذخیره سازی نفت خام در بندر جاسک دارای ظرفیت انبارش ده (10) میلیون بشکه از نفت خام سبک و سنگین می باشد. این مخزنگاه شامل 20 دستگاه مخزن فلزی سقف شناور، هرکدام به ظرفیت پانصدهزار بشکه خواهد بود. مخزنگاه مذکور نفت خام ارسالی از خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره جاسک را در انتهای خط دریافت نموده و ضمن ذخیره سازی و نگهداری نفت صادراتی، نسبت به پمپاژ و انتقال آن به خطوط لوله دریایی و گوی های شناور نفت خام ، اقدام می نماید.

به گفته وی، تجربه موفق مشارکت سرمایه گذاری مذکور در اجرای طرح مشابهی در شهرستان گناوه تحت عنوان مخازن پتروامید آسیا، می تواند موجب امیدواری بیشتر شده و اجرای مطلوب و به موقع طرح را تضمین نماید.

ابراهیمی در تشریح مزیت‎های سرمایه‎گذاری در منطقه مکران گفت: دسترسی به آبهای اقیانوسی و بین المللی، نزدیکی به کشورهای شبه قاره هند و بازارهای بزرگ هند و چین، نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب که کشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان را به آب های آزاد و اقیانوس هند متصل می نماید، برخورداری از دریا با عمق مناسب و سواحل زیبا و متنوع، برخورداری از موقعیت استراتژیک و منحصر بفرد ژئوپلتیک، برخورداری از جذابیت و ظرفیت لازم جهت سرمایه گذاری و اجرای طرح های اقتصادی و توسعه ای و نزدیکی به خلیج فارس بعنوان منبع بزرگ تولید نفت و گاز را می‎توان در این خصوص مورد توجه و نظر قرار داد.

وی در تشریح نتایح اجرای پروژه گفت: دریافت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از خط لوله 42 اینچ گوره / جاسک، ارسال متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه صادراتی جاسک، ذخیره سازی ده میلیون بشکه انواع نفت خام، قابلیت گسترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه به نیازهای آتی، قابلیت دریافت و ذخیره انواع نفت خام از طریق گوی های شناور دریایی، ایجاد بستر و شرایط لازم به منظور احداث پایانه صادراتی جدید جاسک و تضمين استمرارصادرات نفت خام کشور،متنوع کردن منابع صادراتی نفت خام،امکان تأمین خوراک پالایشگاه‎های برنامه‎ریزی شده جهت احداث در بندر جاسک با هدف حضور در بازار جهانی فرآورده های نفتی و مهیا نمودن زیر ساخت های لازم در منطقه به منظور ایجاد صنایع وابسته از جمله نتایج و تبعات ورود به این طرح ملی و عظیم است که گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید در این مقطع حساس و بنا به تکالیف کلان و سازمانی خود، وارد آن شد و به یاری خدا برای کشور و در سطحی دیگر برای سهامداران خود، خرسندی و رضایتمندی را به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، قرارداد ، امید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: