کد خبر: ۱۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان گفت: 99.5 درصد داروهای نیروزای موجود در بازار تقلبی است که خود این امر عوارض بسیار خطرناکی دارد که از جمله آن نارسایی کبد و کلیه؛ عصبی شدن ورزشکار است.

به گزارش آوای نشاط مهران زرگری از فعالیت 130 باشگاه بدنسازی در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: در خود شهرستان زنجان نیز 55 یا 60 باشگاه بدنسازی فعال است.

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در این رشته فعالیت برخی از باشگاه‎های بدون پروانه است، گفت: البته تعداد این باشگاه‌ها زیاد نیست؛ ولی برخی از مدیران باشگاه‌ها پس از نصب سردر و استقرار تجهیزات به این فکر می‌افتند که باید مجوز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رشد قارچ‌گونه باشگاه‌های بدنسازی و همچنین اعطای مجوز بدون مطالعه موجب اعتراض باشگاه‌داران شده است، افزود: ما به عنوان یک مدیر باشگاه معتقدیم؛ اعطای مجوز باید کارشناسی شده باشد؛ چون یک مدیر باشگاه روزانه با 60 جوان و نوجوان برخورد دارد؛ پس علاوه بر در نظر گرفتن صلاحیت اخلاقی افراد باید موضوعات دیگر نیز لحاظ شود و سپس نسبت به اعطای مجوز اقدام شود.

زرگری ادامه داد: با این حال گاها برخی رفتارها در باشگاه‌های بدنسازی موجب شده است که خانواده‌ها از حضور جوانان خود در باشگاه‌های بدنسازی نگران باشند.

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تخلفات برخی باشگاه‌های بدنسازی و تزریق داروی نیروزا نیز اینطوری توضیح داد: از ناحیه هیأت بازرسی از باشگاه‌ها صورت می‌گیرد؛ اما ناظران و بازرسان که قادر به نظارت 24 ساعته از باشگاه نیستند.

*کاهش عمر قهرمانان ملی و المپیکی

وی با اشاره به اینکه در بحث عدم استفاده از داروهای نیروزا و هورمونی باید به صورت ریشه‌ای کار شود، تصریح کرد: هیأت در حیطه وظایف خود با برگزاری سمینارهای آموزشی و همچنین کلاس‌های مربیگری به دنبال تنویر افکار عمومی درباره مضرات استفاده از داروهای نیروزا و عواقب وخیم آن است؛ اما باز هم شاهد استفاده از این داروها هستیم.

زرگری به کاهش عمر قهرمانان ملی و المپیکی اشاره کرد و افزود: گاها استفاده از همین داروها موجب ایست قلبی ورزشکاران می‌شود و این روزها شاهد این هستیم که عمر قهرمانان به 40 سال رسیده است.

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با بیان اینکه دنبال کردن ورزش به صورت قهرمانی موجب بروز چنین حوادث تلخی شده است، گفت: به نظرم باید یک مقدار ورزش حرفه‌ای به سمت همگانی و آماتور شدن پیش برود.

وی با اشاره به اینکه امروز بحث استفاده از داروهای نیروزا در اغلب رشته‌های ورزشی مثل سرطان ریشه دوانده است، ادامه داد: شاید بتوان با یک رژیم غذایی روتین و ممارست در تمرین و با طرح برنامه‌نویسی به یک عضله خوب دست یافت؛ اما در رشته بدنسازی و پرورش اندام؛ یک دیدگاه خاصی روی آن است و حقیقتا وقتی ورزشکاری که یک مقدار عضلانی‌تر می‌شود؛ دارو مصرف کرده است.

زرگری با اشاره به اینکه استراحت؛ تغذیه و تمرین سه فاکتور مهم در موفقیت ورزش بدنسازی است، گفت: مگر زمان سهراب سرابی؛ مهدی خانقاه یا آرنولد دارو مصرف می‌شد؛ در آن زمان تغذیه و ورزش به حدی درست بوده است که سهراب سرابی همان بدن را در 70؛ 80 سالگی توانسته است؛ نگه دارد؛ اصلا خاصیت ورزش هم همین است؛ چون یک شخص برای تندرستی و سلامتی ورزش می‌کند و اگر دارو مصرف کند که دیگر اسمش ورزش نیست و به دردی نخواهد خورد.

*99 درصد داروهای نیروزا تقلبی است

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در ادامه با ابراز تاسف از سود بالای داروهای نیروزا گفت: البته ذکر این نکته لازم است که 99.5 درصد داروهای نیروزای موجود در بازار تقلبی است که خود این امر عوارض بسیار خطرناکی دارد که از جمله آن نارسایی کبد و کلیه؛ عصبی شدن ورزشکار و ... است.

وی در ادامه با تاکید بر آگاه‌سازی خانواده‌ها و خود ورزشکاران بیان کرد: تا زمانی که ما با مدیران باشگاه‌های متخلف مماشات کنیم و یا با انجام مصاحبه، کاری از پیش نخواهیم برد.

زرگری با اشاره به اینکه هیچ مدیر باشگاهی نمی‌تواند ادعا کند که از وجود داروهای نیروزا در باشگاه خود بی‌اطلاع بوده است؛ گفت: وقتی کسی مسؤولیت جایی را دارد باید از اتفاقات داخل آن مجموعه نیز خبردار باشد.

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به اینکه در آئین‌نامه‌های داخلی باشگاه‌های ورزشی و قید ممنوعیت خرید و فروش مکمل‌های غذایی و داروهای نیروزا در آن اضافه کرد: البته ما نمی‌گوییم مکمل غذایی غیرمجاز است؛ بلکه متولی خاص خود را دارد و متولی آن نیز داروخانه است؛ اما برای باشگاه هم یک مجوز خاص داده شده و آن هم ورزش کردن است.

*وجود اتاق تزریق در برخی باشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه بدتر از فروش داروی نیروزا تزریق آن در باشگاه است، گفت: هرچند که انگشت‌ شمارند؛ اما در برخی از باشگاه‌ها اتاق تزریق وجود دارد و اینها دارو هم تزریق می‌کنند.

زرگری با بیان اینکه هیات‌های ورزشی متولیان بخش فنی آن ورزش هستند، تصریح کرد: متولی صدور پروانه نیز ورزش و جوانان است؛ ولی از آنجایی که من اطلاع دارم امسال تاکنون باشگاه بدنسازی پلمب نشده است؛ چون ما اصلا به دنبال پلمب کردن نیستیم و به دنبال سالم‌سازی باشگاه‌ها هستیم که البته این امر نیازمند آن است که متولیان امر؛ سازمان غذا و دارو؛ هیأت پزشکی و ورزشی؛ نیروی انتظامی و ورزش و جوانان همکاری کنند.

رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد انگشت‌شماری از باشگاه‌های ورزشی جای تزریق دارو شده است، گفت: این کار در واقع مثل این است که من بخواهم تجهیزات بدنسازی خودم را ببرم مطب یک پزشک و تزریق کنم؛ در حالی که هرکسی باید در حرفه خودش فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه مربی بدنسازی باید مربیگری کرده و طراحی تمرین کند، اضافه کرد: مگر در کلاس‌های درجه 3 چه اموری را آموزش می‌دهیم؛ اینکه مربی برود دارو و مکمل تجویز کند و دارو را تزریق کند؛ نه اینطور نیست؛ ما در دوره‌ها عوارض را آموزش می‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: