کد خبر: ۱۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
حزب کارگر انگلیس به‌عنوان حزب اپوزیسیون می‌گوید: آماده برگزاری همه‌پرسی دوم برای ماندن در اتحادیه اروپاست. «کایر استارمر» سخنگوی برگزیت در سایه حزب کارگر دیروز سه‌شنبه این خبر را اعلام کرد.

به گزارش آوای نشاط تنها ۶ ماه به تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مانده است اما «می» هنوز به توافقی برای خروج دست نیافته است و برنامه او برای روابط تجاری در آینده هم از سوی اروپا و هم از سوی بسیاری از نمایندگان پارلمان با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. «کیلی مکللان»، در گزارش ۲۵ سپتامبر در رویترز می‌نویسد حزب کارگر شروط یا آزمون‌هایی را در مورد معامله برگزیت مطرح کرده است از جمله اینکه آیا روابط آینده قوی‌تر با اروپا را تضمین خواهد کرد یا خیر و آیا بریتانیا از منافع ملی عضویت مانند بازار واحد و اتحادیه گمرکی برخوردار خواهد بود یا خیر. استارمر بر این باور است که «می» در این آزمون‌ها در مسیر شکست قرار دارد.

سخنگوی برگزیت در سایه به بی‌بی‌سی می‌گوید: «همه می‌دانند که مذاکرات به شکل بدی پیش می‌رود و به‌نظر می‌رسد که ما به سوی معامله‌ای بد پیش می‌رویم یا اصلا معامله‌ای نخواهیم داشت. ما به‌عنوان حزب کارگر مانع معامله بد خواهیم شد یا اصلا مانع معامله‌ای خواهیم شد که به ضرر کشورمان باشد.» او در سخنرانی سالانه حزبش اعلام کرد که دولت محافظه‌کار طرحی معقول برای برگزیت ندارد و هیچ اکثریتی برای «طرح چکرز» نخست‌وزیر وجود ندارد. گزارشگر رویترز می‌نویسد حزب کارگر نقشی قاطع در پذیرش و تصویب معامله برگزیت در پارلمان خواهد داشت. «می» دارای «اکثریت کاری ۱۳ کرسی» در پارلمان ۶۵۰ کرسی‌ای است و یکی از وزرای سابق اعلام کرد که ۸۰ نفر از قانون‌گذاران آماده اقدام علیه معامله برگزیت براساس پیشنهادهای چکرز هستند.

گزارشگر رویترز در ادامه امکان همه‌پرسی دوم را رد نکرده و می‌افزاید حزب کارگر انگلیس در صورت ناتوانی نخست‌وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، درباره حفظ گزینه برگزاری دومین همه‌پرسی برگزیت رای‌گیری خواهد کرد. پیش‌تر جرمی کوربین، رئیس این حزب گفته بود در صورت رای دادن اعضای حزبش به این مساله از برگزاری دومین همه‌پرسی برگزیت حمایت می‌کند. «می» گفته بود برگزاری انتخاباتی جدید را بر برگزاری همه‌پرسی جدید ترجیح می‌دهد. استارمر گفته بود نشست مقام‌های حزبی در روز یکشنبه اول مهرماه به این توافق رسیده بود که هر رای یا همه‌پرسی دومی که به بریتانیایی‌ها اجازه دهد در اتحادیه بمانند بر خلاف دیدگاهی است که قبلا ابراز شده بود. اگرچه اکنون نخست‌وزیر بریتانیا زیر فشار قرار دارد اما به نوشته رویترز، حزب کارگر نیز در مورد همه‌پرسی دچار دودستگی است و گروه‌هایی درون این حزب در مورد ماندن یا ترک اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر دارند.

جرمی کوربین، رهبر چپگرای حزب کارگر، از افزایش درخواست‌ها درون حزب درباره برگزاری همه‌پرسی خشنود نیست اما این حزب در کنفرانس جاری سالانه خود با طرح چنین پیشنهادی موافقت کرد تا مخالفان خروج از اتحادیه را راضی کند. حزب کارگر در بحث‌های یکشنبه شب موافقت کرد که روز سه‌شنبه ۳ مهرماه برنامه همه‌پرسی را به رای بگذارد. بر اساس اعلام رویترز، دست‌کم ۵ میلیون تن از اعضای حزب کارگر موافق خروج بریتانیا از اتحادیه هستند. «دومینیک راب»، وزیر برگزیت نیز در واکنش به این مساله اعلام کرد که «یاوه‌گویی» حزب کارگر در مورد همه‌پرسی دوم اتحادیه اروپا را ترغیب خواهد کرد که معامله‌ای «نکبت‌وار» را پیشنهاد دهد. او افزود بسیاری از مردم از سیاستمداران می‌خواهند تا پایان خط بروند. دیگر مقام‌های مخالف با مواضع حزب کارگر هم می‌گویند: «حزب کارگر می‌خواهد ما را به مسیر قبل بازگرداند تا معامله‌ای در دسترس را نادیده بگیریم و برگزیت را به‌تعویق اندازد و باز همه‌پرسی دوباره را علم کند.» مخالفان می‌گویند: «حزب کارگر وعده داده بود که نتایج همه‌پرسی را بپذیرد اما باز دارد سیاسی کاری می‌کند و می‌کوشد تا همه را سرخورده سازد.» اکنون حزب کارگر است که با ارائه پیشنهاد همه‌پرسی دوم در سیبل حملات دولت توری‌ها قرار گرفته است.

 

منبع دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: