کد خبر: ۱۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
بررسی عملکرد بانک ملت در سال های اخیر
بانک ملت با 50 میلیارد سهم به ارزش بازار 8990 میلیارد تومان، و نسبت قیمت به درآمد هر سهم با عدد 13 و درآمد هر سهم حدود 138 ریال، و بازده مجاز 177 تا 196 تومان، در سال های اخیر با رشد ارزش سهام مواجه شده است.

به گزارش آوای نشاط بانک ملت با 50 میلیارد سهم به ارزش بازار 8990 میلیارد تومان، و نسبت قیمت به درآمد هر سهم با عدد 13 و درآمد هر سهم حدود 138 ریال، و بازده مجاز 177 تا 196 تومان، در سال های اخیر با رشد ارزش سهام مواجه شده و قیمت سهام در اواخر شهریور 97 به 180 تومان رسیده است. ارزش سهام نیز در یکسال اخیر از حدود 100 تومان تا 180 تومان افزایش داشته که نشان دهنده رشد 80 درصدی ارزش سهام بانک ملت است.

وضعیت دارایی ها و طلب های بانک ملت – میلیارد تومان

رشد 80 درصدی قیمت سهام بانک ملت در یک سال اخیر با تکیه بر دستاوردهای مالی و سهم از بازار پول کشور
در هفته های اخیر نیز با ثبت قیمت نزدیک به 190 تومان، و 180 تومان در روزهای پایان شهریور 97 حدود 80 درصد رشد در یکسال شهریور 96 تا شهریور 97 داشته است که با توجه به شرایط بانک ها، تحریم، زیان انباشته بانک ها، اجرای صورت های مالی جدید در دو سال اخیر و... وضعیت مناسب سهام بانک ملت  را به اثبات می رساند که با تکیه به  پشتوانه مالی، دارایی ها، عملکرد مدیریتی، کاهش هزینه ها و بهبود درآمد و شاخص های مالی و سهم بالای بانک ملت از بانکداری الکترونیک به نتیجه رسیده است. 
 نگاهی به وضعیت قیمت سهام بانک ملت نشان می دهد که از سال 91 تا 97  اگرچه قیمت سهام بانک ملت در محدوده 100 تا  300 تومان در نوسان بوده اما  در مجموع با وجود افزایش سرمایه و نوسانات و التهاب های اقتصادی و ارزی و مالی و تحریم ها در سال های اخیر باز هم با حدود 90 درصد رشد در هفت سال اخیر همراه بوده  است. 

بانک ملت در عملکرد 12 ماهه منتهی به اسفند 96، برای هر سهم 194 ریال سود محقق کرد که معادل 141 درصد سود پیش بینی شده این بانک می باشد.   بانک ملت در مدت مشابه سال قبل برای هر سهم 80 ریال سود شناسایی کرده بود. علت اصلی افزایش 142 درصدی سود در سال 96 نسبت به سال 95 را می توان در رشد 86 درصدی درآمدهای غیرمشاع جست و جو کرد.بانک ملت با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال مالی 96را ۱۳۶ ریال پیش بینی کرده و در عملکرد نیمه اول سال 96 به میزان ۳۷ ریال معادل ۲۷ درصد از این سود را محقق کرده است

نگاهي به ساختار و عملكرد مالي بانك ملت در سال 96 نشان مي دهد كه اين بانك به خاطر وضعیت ارزی بانک ملت،  وضعیت منابع سپرده ای بانک ملت، وضعيت قیمت تمام شده پول بانک ملت،  افزایش سودآوری و قیمت سهم شرکت‏های معدنی،  فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی در سال 1396 و پیش بینی آن در سال جاری، افزایش قیمت مسکن، از وضعيت مناسبي نسبت به ساير بانك ها و عملكرد سال هاي قبل برخوردار است و باعث درخشش اين بانك در بازارهاي مالي و بانكي شده است و مي تواند چشم انداز خوبي را در سال 97 و 98 پيش روي بانك ملت قرار دهد. 

از سوي ديگر، سهامداران نيز سيگنال و چشم انداز مثبتي را از شاخص و سهام بانك ملت در بورس درك كرده اند كه باعث شده  بعد از کاهش بیش از 3500 واحدی شاخص کل بورس در روز سه شنبه (6 شهریور 97)، نماد بانک ملت، با بازگشایی خود شاخص کل را 238 واحد تقویت کرده و به کمک چند نماد دیگر شاخص کل را تا 700 واحد ارتقاء داد و اين تحول در چند روز اخير نشان دهنده جايگاه و عملكرد مثبت بانك ملت و وزن و جايگاه آن در بين شركت هاي بورسي است. 

دلیل این اقبال سهامداران به نماد بانک ملت با عملکرد بانک مرتبط بوده است این بانک به دلیل فروش املاک مازاد، تسعیرارز، حضور در صنایع سنگین ، پتروشیمی ، فلزات اساسی، معادن و جذب منابع در سال جاری عملکردی به مراتب بهتر از سال گذشته داشته و کارشناسان پیش بینی می کنند که بانک ملت در سال 97 یکی از بهترین عملکرد را در بین بانک های بورسی خواهد داشت و احتمالا از بحران های سال های گذشته عبور خواهدکرد.

بیگدلی مدیرعامل بانک ملت، به سودآوری بانک ملت در سه ماهه نخست سال 97 اشاره و سود هر سهم را ۷۵ ریال اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته که ۱۲ ریال بوده بیش از ۵۲۰ درصد رشد داشته است

رشد 13 درصدی حقوق صاحبان سهام، 22 درصدی دارایی ها، 16.6 درصدی درآمدها، 48.3 درصدی سودخالص و 51 درصدی ای پی اس بازده حقوق صاحبان سهام، 50 درصدی بازده دارایی ها، 22 درصدی حاشیه سود و 5.5 درصدی سهم کارمزد و خدمات از کل درآمد از موارد قابل توجه در گزارش ارایه شده مدیرعامل بانک ملت به مجمع عمومی صاحبان سهام بود.

عملکرد 12 ساله بانک ملت نشان می دهد که  قبل از خصوصی سازی، کل مانده مطالبات معوق بانک ملت نیز در سال 85 حدود 17 هزارو 166 میلیارد ریال بود که در سال 86 به 19 هزارو 70 میلیارد ریال بالغ شد.مجموع کل بدهی ها و دارایی های بانک ملت نیز از 294 هزارو 465 میلیارد ریال در سال 85 به 383 هزارو 822 میلیارد ریال در سال 86 رسید.همچنین تسهیلات اعطایی این بانک از 183 هزارو 692 میلیارد ریال در سال 85 به 251 هزارو 423 میلیارد ریال در سال 86 افزایش یافت.

بانک ملت  پیشتاز ورود به بازار سرمایه در مقایسه با سایر بانک های سیستم بانکی  بود و  پس از ورود به بخش خصوصی شاهد موفقیت های بسیاری در شاخص های کمی و کیفی و نیز بهبود در وضعیت نیروی انسانی بوده وتوانست به عنوان یک بانک مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قدم های خوبی را برای خصوصی سازی بردارد.

عرضه موفقیت آمیز سهام این بانک  باعث شد که نه تنها در سال ۸۷  تمام EPS پیش بینی شده بانک محقق شود بلکه ۱۹ درصد تعدیل مثبت نیز در اولین سال خصوصی سازی انجام شد. ۲۴۷ ریال EPS مدنظر بانک ملت درصورت های مالی ۶ ماهه اول ۱۳۲ ریال محقق شد که این رقم بیانگر ۵۳ درصد پوشش  و یک موفقیت بود.

وضعیت ارزی

در سال 96، وضعیت ارزی بانک ملت نزدیک به 5هزار میلیارد ریال سود نصیب بانک کرده بود . در همین رابطه، مدیر امور مالی بانک ملت اعلام کرده بود که پیرو اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص ارائه محاسبات مربوط به شناسایی مبلغ 4.9 هزار میلیارد تومان درامد مبادلات ارزی،خالص سود(زیان) این معادلات و مبادلات در سال گذشته شامل سود(زیان) تسعیر حساب های ارزی بانک طی سال 96 به مبلغ 4.8 هزار میلیارد تومان و سود(زیان) خرید و فروش ارزی به مبلغ 77.9 میلیارد تومان است.

 اما تغییرات نرخ ارز در اواخر سال 96 در بازار آزاد ارز که منجر به اعلام نرخ یکسان سازی نرخ ارز در 20 فروردین سال 97 توسط بانک مرکزی شد، تغییرات نرخ ارز قابل دسترس پس از تاریخ تراز نامه به عنوان رویداد تعدیلی در تهیه صورت‌های مالی دوره منتهی به اسفند 96،محسوب شده که از این بابت مبلغ 1.1 هزار میلیارد تومان سود تسعیر(با اعمال نرخ های مرجع بانک مرکزی به تاریخ 31 فروردین 97)شناسایی شده است اما آنچه مهمتره تحولات ارزی برای سال 97 است

صمدی ، معاون مدیر عامل در امور مالی بانک ملت در مورد عملکرد بانک در سود و تسعیر ارز گفت: همانگونه که در صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1396 افشا شده است ، سود خالص بانک( شرکت اصلی) 5.490 میلیارد ریال و سود خالص تلفیقی بالغ بر 8.208 میلیارد ریال است. این در حالی است که طبق بند 8 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و با توجه به نظر بانک مرکزی ج.ا.ا مبلغ 24.630 میلیارد ریال از سود تسعیر ارز در در مقطع مورد رسیدگی قابل شناسایی بوده که از مبلغ مزبور مبلغ 576ر18 میلیارد ریال مربوط به سود تسعیر سال 1396 می باشد . لذا در صورتی که این سود تسعیر در صورت سود و زیان سال 1396 شناسایی می شد ، سود خالص بانک از 5.490 میلیارد ریال به چیزی حدود 24.066 میلیارد ریال افزایش می یافت. با این حساب در صورت اعمال این مورد، زیان انباشته بانک از 13.247 میلیارد ریال به سود انباشته10.819 میلیاردی تغییر می یافت که این عملکرد، تفاوت چشمگیری با آنچه هم اکنون در صورت های مالی سال 1396 منعکس شده ، دارد

سودآوری با وجود مشکلات ساختاری و بدهی دولت و مطالبات معوق 

در حال حاضر اکثر بانک ها از جمله بانک ملت بابت تسهیلات تکلیفی، خدمات مختلف دولتی، تسهیلات بانکی و... از دولت و شرکت های دولتی طلبکار هستند و با مشکل بدهی دولت، مطالبات معوق و اضافه برداشت ها مواجه هستند اما در مجموع وضعیت بانک ملت در مقایسه با سایر بانک ها بهتر است و حتی پس از اعمال صورت های مالی جدید ifrs  و استانداردهای بین المللی که برخی طلب های اینده را جزو درآمد محسوب نمی کند،  و باعث زیان ده بسیاری از بانک ها و بسته شدن نماد آنها شد، بازهم بانک ملت توانسته خود را به سوددهی رسانده و وضعیت شاخص سهام، نماد بورس و... را در وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل قرار دهد و وضعیت سال 96 و 97 چشم انداز بهتری را پیش روی ذی نفعان بانک ملت قرار داده است.

پرداخت بيش از 291 ميليارد تومان تسهيلات بانك ملت به شركت هاي دانش بنيان 

بيشترين مانده تسهيلات بانك ها به شركت هاي دانش بنيان متعلق به بانك ملت ( 9144.9 ميلياردريال) ، بانك صادرات ( 8544.9 ميليارد ريال ) و بانک های ملی ( 12057.4ميليارد ريال ) تعلق دارد. بانك ملت با پرداخت 2916.6 ميليارد ريال تسهيلات به شركت هاي دانش بنيان در طول يكسال خرداد 96 تا خرداد 97 بيشترين سهم را در پرداخت تسهيلات بانك ها به شركت هاي دانش بنيان داشته است

اعطای تسهیلات 12 هزار میلیاردی به 1400 شرکت از سوی بانک ها اقدام قابل توجهی در حمایت از تولید و فناوری بوده که در این بخش، بانک ملت رکورددار حمایت از حوزه‌های دانشی بوده است.

تسهیلات اعطایی 

رقم تسهیلات  بانک در سال 87  حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بود ولی با رشد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال 88 رسید و افزایش مذکور از محل سپرده ها و وصول اقساط معوقه بانک بوده است. دربخش تولید ۴۰ درصد تسهیلات پرداخت شد و مابقی تسهیلات بانک ملت به بخش های بازرگانی، خدمات و مسکن بوده است.

در سال 88 حدود هزار و پانصد میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در بانک وجود داشت که از این میزان ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مانده تسهیلات قرض الحسنه است و با کاهش ذخیره قانونی تمام سپرده گذاری های این بخش را در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت  کرد. 

با توجه به عملکرد و صورت های مالی سال 96 نیز میزان مطالبات بانک ملت201 هزار میلیارد تومان نشان می دهد که مانده تسهیلات  برای اشخاص غیر دولتی و بخش خصوصی حدود 85 هزار میلیارد تومان، شرکت های دولتی 66 هزار میلیارد تومان،  طلب از دولت و تسهیلاتی که برای امور دولتی و تسهیلات تکلیفی به کار گرفته شده حدود 11  هزار میلیارد تومان و مطالبات از بانک ها حدود 16 هزار میلیارد تومان است که نشان دهنده حضور گسترده تسهیلات بانک ملت در حمایت از تولید، برنامه های عمرانی، حمایت از برنامه های دولت و کمک به اقتصاد ملی است و جزئیات این تسهیلات به تفضیل نیز نشان می دهد که بانک ملت نه تنها در بخش تولید شرکت های بزرگ وکوچک و حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال، بلکه در حوزه مسوولیت اجتماعی و کمک به خانوارها، گروه های کم درآمد، مناطق محروم، فضای عمومی زندگی ایرانیان و امور شهری،  کمک به شرکت های دانش بنیان نیز حضوری موثر و راهگشا دارد. 

در سال 96 نیز بیشترین حجم و مانده سپرده های جاری در شبکه بانکی کشور در اختیار بانک ملت بوده است و قیمت تمام شده پول در این بانک 8.7 درصد در سال 96 کاهش داشته، مصارف رشد 37 درصدی داشته و نسبت مطالبات به تسهیلات کاهش 5.3 درصدی داشته است. این موارد حکایت از آن دارد که با بهبود عملکرد و مدیریت بانک، از یک سو به کاهش هزینه ها توجه شده  و از سوی دیگر، به حضور در اقتصاد ملی و کمک به تولید و برنامه های دولت  و مردم توجه شده است. 

رشد 17.8 درصدی سپرده های ریالی بانک ملت در سال 96، بهبود کیفی ترکیب سپرده ها و افزایش سه برابری این رشد در مقایسه با سال 95 نشان می دهد که بیشترین حجم و مانده سپرده های جاری در شبکه بانکی کشور در اختیار بانک ملت  باشد و قیمت تمام شده پول در این بانک 8.7 درصد در سال 96 کاهش داشته است.

در خصوص بهینه سازی مصارف در این بانک نیز افزایش 20 درصدی مصارف در سال 96 منجر به کسب درآمد چهارهزار میلیارد ریالی برای بانک ملت شده است. ایجاد مصارف با کیفیت، منبع اصلی کسب درآمد بانک هاست و  مصارف بانک ها عبارت از تسهیلات ریالی و ارزی، تسهیلات بین بانکی و سپرده گذاری نزد سایر بانک هاست. این رشد در سایر بانک های تجاری به طور متوسط 19 درصد بوده است.

واگذاری سهام بانک ملت 

به گفته علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت در سال 88،  بانک ملت موفق شد تا سال 88، به میزان ۷۶ درصد سهام را واگذار  کند که ۲۶ درصد سهام آن بابت رد دیون بود.حدود ۱۰ درصد از سهام واگذار شده بابت رد دیون در بازار فروخته شد که این سهام شامل سهام سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و ساتنا بود که به بخش خصوصی در بازار فروخته شد. درصد از سهامی که  واگذار شد سهام بلوکی بود که بخش خصوصی خریداری کرد و سهامداران آن کاملاً خصوصی هستند و البته سرمایه گذار خارجی هم در این مشارکت حضور داشتند.

۳۰درصد از سهام واگذار شده بانک ملت متعلق به سهام عدالت و مابقی در عرضه عمومی ۵ درصد به صورت اولیه و ۵ درصد به صورت سهام ترجیحی به کارکنان پرداخت شد. همچنین با واگذاری ۴ درصد از سهام دولت ۸۰ درصد از سهام بانک کاملاً در دست بخش خصوصی قرار گرفت.شیوه این واگذاری  به صورت بلوکی و یا خرد  بود و مشارکت سهامداران خرد و کلان را به همراه داشت که تجربه ای قابل توجه در روند خصوصی سازی شرکت های ایران بود. 

تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه واگذاری ۲۰ درصد باقیمانده به وزارت اقتصاد و دارایی و دولت  نیز به عهده دولت گذاشته شد و بانک ملت آمادگی خصوصی شدن کامل را اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آوای نشاط ، ملت ، بانک ملت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: