کد خبر: ۱۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
نبی شریفی- «آتش و خشم»، «وفاداری»، «روانی» و حالا «وحشت»؛ این کلیدواژه ها عنصر سازنده پرفروش ترین کتاب های سیاسی یک سال و نیم اخیر با محوریت رویدادهای «کاخ سفید» در آمریکاست.

به گزارش آوای نشاط، رویداد هایی که کاخ سفید را به یک قلعه ترسناک برای کارمندان و ساکنان آن تبدیل کرده است. قلعه ای که به روایت کتاب «روانی» رئیس جمهور حین عصبانیت نامه ها را پاره می کند و می خورد. در این میان «باب وودوارد»، روزنامه نگار تحقیقی واشنگتن پست که به همراه همکارش رسوایی «واترگیت» را فاش کرد، روایت خود را به زودی منتشر می کند. نویسنده کتاب مشهور «همه مردان رئیس جمهور» نام اثر جدید خود را «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» گذاشته است که آخر هفته آینده (11 سپتامبر) و در آستانه انتخابات میان دوره ای پارلمانی آمریکا منتشر می شود. کتاب جنجالی باب وودوارد که پیش فروش آن از هفته ها پیش آغاز شده است ، پس از انجام مصاحبه های فراوان و مراجعه به منابع مختلف نوشته شده است. کارمندان سابق و کنونی کاخ سفید حدس می زنند که تقریبا تمامی همکارانشان با این خبرنگار معروف همکاری کرده اند. وودوارد نام منابع اطلاعاتی خود را فاش نکرده است. او تنها یک فایل صوتی از مکالمه بی نتیجه خود با دونالد ترامپ برای تعیین وقت مصاحبه، در اختیار واشنگتن پست قرار داده است. همچنین یک نسخه از کتاب در اختیار این روزنامه قرار گرفته است که بخش هایی از آن را می خوانید.

رییس جمهور سوریه را بکُشیم!

پس از حمله شیمیایی در سوریه در آوریل ۲۰۱۷ که به دولت رییس جمهور سوریه نسبت داده شد، دونالد ترامپ با «جیمز متیس»، وزیر دفاع تماس گرفته و از تمایل خود به کشتن رییس جمهور سوریه سخن گفته است. به نوشته وودوارد، رئیس جمهور آمریکا در این مکالمه گفته: «بکشیم اش! برویم وسط آن ها و دخل شان را بیاوریم!» جیمز متیس پس از این مکالمه رو به یکی از مشاوران خود کرده و گفته است: «ما هیچ کاری نمی کنیم. باید بسیار سنجیده تر از این عمل کنیم.» در بخشی دیگر از کتاب آمده است که وزیر دفاع آمریکا درک رئیس جمهور را در حد یک دانش آموز کلاس پنجم یا ششم می داند و یک بار که تلاش داشته برای دونالد ترامپ توضیح دهد چرا نیروهای ارتش آمریکا در شبه جزیره کره مستقر هستند، گفته است: «ما این کار را برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم انجام می دهیم.»

دیوانه خانه ای به نام «کاخ سفید»

به روایت «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» ژنرال «جان کلی»، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید به دفعات از عملکرد ترامپ اظهار ناامیدی کرده است. این در حالی است که «کلی» به عنوان نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور در کاخ سفید شناخته می شود. او در یک جلسه کوچک درباره ترامپ گفته است: «او احمق است. حرف زدن با او در هر زمینه ای بی فایده است. به کلی رَد داده. این جا رسما دیوانه خانه است. اصلا ما این جا چکار می کنیم؟ این بدترین شغلی است که من تا حالا داشته ام.» باب وودوارد نوشته است: کارمندان کاخ سفید هر لحظه ممکن است گرفتار یک حمله عصبی شوند. از قرار آن ها تمام مدت تلاش می کنند رئیس جمهوری را کنترل کنند زیرا عصبانیت و سوءظن بیمارگونه اش می تواند تا چند روز کار آن ها را مختل کند. به همین دلیل، رئیس کارکنان کاخ سفید در خفا رئیس جمهور را یک احمق می خواند و کارمندان کاخ سفید هرازگاهی اسناد حساس را از روی میز کار ترامپ کِش می روند تا مانع رفتار هیجانی و عصبی او شوند.

پیرمرد غیرقابل کنترل

این که نامه های حساس را از جلوی رئیس جمهور 72 ساله آمریکا بردارند، فقط به رئیس کارکنان کاخ سفید خلاصه نمی شود. بر اساس نوشته های «باب وودوارد»، یک بار گری کوهن، مشاور اقتصادی پیشین دونالد ترامپ نامه ای را که برای امضای نهایی روی میز کار او بوده «می دزدد» تا مانع از صدور دستوری نابه جا بشود. یکی از این اسناد از قرار درخواست از رئیس جمهور برای خروج از پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی بوده است. گری کوهن بعد از این ماجرا به یکی از نزدیکان خود توضیح داده که این کار را به خاطر حفظ منافع ملی انجام داده و ترامپ هرگز متوجه گم شدن نامه نشده است.

چرا این کتاب مهم است؟

تاکنون در آمریکا چندین کتاب درباره دونالد ترامپ نوشته و منتشر شده است. در این میان انتشار سه کتاب «آتش و خشم، درون کاخ سفید ترامپ» اثر «مایکل وولف»، «یک وفاداری بالاتر: حقیقت، دروغ و رهبری» نوشته «جیمز کومی» رئیس پیشین اف بی آی و «روانی» که «اوماروسا مانیگو نیومن»، مدیر سابق دفتر ارتباطات عمومی آن را نوشته بود، در صدر پرفروش ها بوده اند. اما به نظر می رسد کار تحقیقی «وودوارد» بیش از هر اثر دیگری در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. وودوارد تاکنون درباره هشت رئیس جمهور دیگر آمریکا نیز کتاب نوشته است. این نویسنده همان کسی است که به همراه «کارل برنستین» درباره رسوایی «واترگیت» یک کتاب نوشت، کتابی که به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۷۴ انجامید.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترامپ ،
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: