|
به گزارش آوای نشاط، حجتالاسلام والمسلمین قاسم متقینیا در گفتوگوی به تشریح کارکردهای انتظار ظهور در مکتب تشیع و اعتقادات شیعیان پیرامون ظهور منجی عالم بشریت پرداخت و اظهارکرد: خداوند متعال در قرآنکریم فرموده است که بهوسیله بقیهالله نور خود و نور دینش را کامل خواهد کرد، کمااینکه از امام محمدباقر(ع) نقل شده که موعود از ماست.
وی تصریح کرد: اعتقادات محکمی در بین شیعیان بهعنوان انتظار برای ظهور وجود دارد بهطوریکه این انتظار بنابر آیات ویژگیها و شرایط خاصی دارد.
متقینیا فرهنگ انتظار را یک فرهنگ انسانساز دانست و گفت: این فرهنگ آثار تربیتی و معنوی فراوانی برای فرد و جامعه دارد که یک انتظار عمیق، ژرف و معنویتآفرین بوده کمااینکه انتظار منتظران برای کسی است که حی زنده است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مصلح جهان حی، حاضر، زنده، مراقب و حامی ما و کارکرد انتظار عشقآفرینی بین امام و منتظر است، عنوان کرد: دومین کارکرد انتظار در مکتب تشیع احساس حضور منتظران در دریایی از نور و معرفت است.
وی افزود: دیگر کارکرد تربیتی انتظار احساس هماهنگی با آهنگ حرکت تکاملی تاریخ است، بدین معنا که انسان وقتی تاریخ را میبیند و برخی ظلمها را مشاهده میکند به این امید است که منتقم خواهد آمد و ظلم را از بین میبرد.
متقینیا امید به زندگی را کارکرد دیگر انتظار دانست و گفت: معنا بخشیدن به زندگی در انسانهای منتظر بیشتر است.
این کارشناس مذهبی کارکرد دیگر انتظار را افزایش صبر در برابر مشکلات و احساس خوشایندی در قلب منتظران ظهور برشمرد و گفت: انتظار ظهور، حزن مثبتی در دل ایجاد میکند، شخص منتظر محزون است بهخاطر اینکه به محضر امام زمان(عج) نرسیده اما همین حزن هم مثبت است.
وی ادامه داد: کارکرد دیگر انتظار این است که منتظران ظهور دارای همتهای بلند و عالی هستند و نگاه به آینده دارند.
متقینیا انتظار را یک روش تربیتی دانست و افزود: کارکرد دیگر انتظار این است که منتظر بودن هم یک ارزش است و همین امر موجب فراهم کردن مقدمات ظهور توسط فرد میشود.
انتهای پیام/