کد خبر: ۶۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعاهای مقامات غربی علیه ایران در خصوص تحولات فلسطین گفت: پاسخ من هم در دوکلمه است؛«بس کنید.»

آوای نشاط: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه ۸ آبان ماه در نشست خبری خود پاسخگوی سوالات رسانه‌ها شد.

کنعانی در خصوص تحولات فلسطین گفت: ۲۴ روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی می گذرد. حملاتی که از تمامی خطوط قرمز عبور کردند و تمامی اصول و مقررات آمره بین المللی را نقض کردند. کشتار و ددمنشی را در حق تمامی بشریت تمام کردند.

جنایات در فلسطین، مرگ اخلاق و ارزش‌های انسانی در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم های اروپاییست

وی با تسلیت کشتار بی رحمانه و شهادت بیش از هشت هزار نفر فلسطینی، اظهار داشت: ۳۳۴۲ نفر آنان کودک و ۲۰۶۲ نفر زن هستند. به ملت صبور فلسطین تعزیت عرض می کنم. همچنین مرگ اخلاق و ارزش های انسانی را در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم های اروپایی به بشریت و ملت های آزاد دنیا تسلیت عرض می کنیم. یاد می کنم از مرحوم محمود درویش شاعر دردمند فلسطینی که درد و رنج ملت فلسطین را در این بیت اشاره کردند. «ما قربانیانی هستیم که انواع قتل ها تجربه شد، اما ما اعجوبه ای هستیم که نمی میرد و نمی تواند بمیرد». برای روح بلند شهدای فلسطین درود می فرستیم و دعا می کنیم خداوند صبر این ملت بزرگ را با نصرت خویش یاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت غزه و اقدامات و پیگیری های حقوقی وزارت خارجه در این خصوص گفت: داستان جنایت صهیونیست ها داستان دیروز و امروز نیست. رنج ۷۵ ساله ای است که جاری است. خوشبختانه جهان در پرتو جنایات صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری به ماهیت نژادپرستانه آنان پی بردند. همانطور که وزیر امور خارجه در سازمان ملل تاکید کردند رژیم تاکنون بیش از بیست جنگ را در منطقه به راه انداخته و بدون استثنا تجاوز نظامی داشته است. امروز هم بخش هایی از خاک کشورهای مجاور هم اشغالگرانه در اختیار دارد.

رژیم صهیونیستی همه چهار جنایت بین‌المللی را مرتکب شده است

کنعانی با بیا اینکه آقای امیرعبداللهیان در این سخنرانی خود که کاملاً حقوقی بود، اشاره کردند که رژیم صهیونیستی همه چهار جنایت بین المللی را نه یکبار بلکه بارها مرتکب شده است، اظهار داشت: پیگیری این جنایت ها و پیگیرد قانونی یک مسئولیت بین المللی است. دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در گذرگاه رفح دیدند که امکان عبور نیست.  خوشبختانه ایشان هم همت کردند و دیدند.

وی افزود: لازم است در این ارتباط یک تحقیقی صورت گیرد. ایران سال های طولانی درخواست دارد که در ارتباط جنایات صهیونیست ها یک کمیته تحقیق بین المللی تشکیل شود و این را گزارش کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه با همین نگاه در نشست اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در سخنرانی خود پیشنهادت مختلفی را مطرح کردند، گفت: از جمله در دیدار با دبیرکل هم این پیشنهاد را تصریح کردند که کمیته تخصصی متشکل از حقوق دانان بین المللی تشکیل شود و جنایات رژیم را از جمله در مدت جنگ تحمیلی جاری مستندسازی کنند و زمینه را برای ارائه این اسناد به محاکم بین المللی فراهم کنند. این خواسته ایران در گفتگوهای اخیر بود. این خواسته افکار عمومی جهان است که بیش از هر زمانی در خیابان ها هستند و مطالبه گری می کنند.

با مقامات مصر در حال رایزنی برای ارسال کمک‌ها به غزه هستیم

کنعانی در خصوص آمادگی مصر برای ارسال کمک های ایران گفت: این موضوع مورد توجه ایران بوده و هست. ما اصل ضرورت توقف حملات نظامی رژیم را مورد اولویت اول مورد تاکید قرار دادیم. همچنین رفع محاصره و ایجاد یک گذرگاه برای ارسال کمک های انساندوستانه گفتگو کردیم.

وی ادامه داد: این موضوع در گفتگو با وزیر امور خارجه مصر مطرح شد. از سوی هلال احمر ایران هم در ارتباط با صلیب سرخ مورد پیگیری قرار گرفت. در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده سازمان ملل هم، این موضوع مطرح شد. متاسفانه شرایط در مرز رفح به گونه ای ایجاد نشده است. تاکنون میزان کمک هایی که عبور کرده کمتر از صد کامیون است و همه کمک ها در مصر دپو شده است. مقامات ما در تماس با مصر هستند. ایران آمادگی دارد در صورت وجود شرایط کمک های خود را ارسال کند.

نمایندگی های دیپلماتیک ایران در دنیا موضوع فلسطین را دنبال می کنند

کنعانی درباره  عملکرد نمایندگی های ایران در ارتباط با فلسطین گفت: در امتداد وظایف دستگاه دیپلماسی است و نمایندگی ایران بازوان پیگیری سیاست های ایران هستند. پیگیری این موضوع در اولویت است و دستگاه دیپلماسی با همه بازوان خودش پیگیری حمایت از فلسطین را در حال پیگیری دارد. در تماس با همتایان خودشان، سفرا و دیپلمات ها و همچنین در تماس با نمایندگان بین المللی دنبال می کنند.

کنعانی در خصوص احتمال ورود حزب الله به جنگ گفت: من هم منتظر سخنرانی آقای نصرالله هستم. 

مذاکرات برجام در چارچوب خود در جریان است

وی درباره ادعای لغو نشست مذاکرات برجام گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و در چارچوب سلطان عمان مفتوح است. طبیعتاً با وجود مسئله فلسطین در برخی موضوعات تصدم و تاخیر به وجود می آید. این مسیر پویا است. اگر نیاز باشد طبیعتاً موضوع را به اطلاع خواهیم رساند.

بس کنید

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعاهای مقامات غربی علیه ایران در خصوص تحولات فلسطین گفت: پاسخ من هم در دوکلمه است. بس کنید.

چارچوب همکاری کشورهای ساحلی خزر مشخص و در قالب آن گفتگوها انجام می گیرد

وی در خصوص همکاری های کشورهای ساحلی خزر گفت: در چارچوب همکاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر سازوکار چندگانه تعریف شده است. در بازه های زمانی مشخص نشست های مشترکی میان کشورهای عضو برقرار است. حوزه دریای خزر به دلیل اهمیتی که دارد، نمایندگان ویژه به طور مستمر و خارج از چارچوب نشست ها و تماس هایی را دارند. نماینده ویژه ما و رئیس دبیرخانه ویژه دریای خزر هم در ماه های گذشته، روزهای پرکاری با همتایان خود داشتند. این تماس ها ادامه دارد. دو نشست هم در دو سطح مختلف پیش رو داریم و در خصوص همکاری های اقتصادی و تجاری قرار است گفتگو شود. همچنین در خصوص مسائل زیست محیطی مورد توجه است.

پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی اولویت ایران است

کنعانی در خصوص برنامه ایران برای آتش بس در غزه گفت: موضوع پایان دادن به تجاوز رژیم از موضوعات اولویت دار ایران است که از ابتدا مدنظر ما بوده است. تلاش ایران این بوده که با توجه به عدم تمکین رژیم صهیونیستی به خواسته بین المللی برای پایان دادن به تجاوزات، جامعه بین المللی فشارش را تقویت کند تا رژیم مجبور شود به این خواسته تن دهد.

سخنگو افزود: در چارچوب تلاش های ایران و هم کشورهای همسو، اکنون خواسته عمومی جامعه بین المللی این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به فوریت حملات رژیم خاتمه پیدا کند. این موضوع در قطعنانه سازمان ملل هم نشان داد که خواسته جمعی است.

کارکرد شورای امنیت موثر نیست

وی در خصوص موضع ایران در خصوص انفعال نسبت به غزه گفت: متاسفانه مجامع بین المللی نشان دادند که از انجام ماموریت ذاتی خود در پایان دادن بحران ها موفق نبودند. اگر کارکرد شورای امنیت موثر بود، ما شاهد سنوات طولانی بحران در فلسطین نبودیم. جای توجه است که تعدادی از کشورها به ویژه آمریکا شورای امنیت را گروگان منافع خود قرار داده و اجازه نمی دهند این شورا وظیفه خود را انجام دهد. تلاش ما این است که با رایزنی کشورهای مختلف سازمان ملل کارکرد درست خودش را انجام دهد.

درباره حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، هرچه بکارید درو می کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع ایران نسبت به حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه اظهار کرد: هرچه بکارید درو می کنید. حمایت از تنش، واکنش خواهد داشت. ما بارها منتقل و منعکس کردیم. حمایت از متجاوز واکنش ملت ها را در پی خواهد داشت. آن چیزی که آمریکایی ها بیان می کنند بخشی از کنش و واکنشی از سوی ملت ها است. این بخشی از سیاست های غلط آمریکا در منطقه است.

رای خود به قطعنامه درباره فلسطین را دادیم، اما ملاحظات خود را نیز اعلام کردیم

وی در خصوص رای ایران به قطعنامه سازمان ملل درباره فلسطین گفت: در موضوعات مهم مربوط به قطعنامه هایی که در سازمان ملل رای گیری می شود، این یک امر مرسوم است. به ویژه در موضوعاتی مرتبط با موضوعات اساسی بین المللی است. در قبال قطعنامه ها هر کشوری ممکن است نسبت به اغلب مفاد نظر مثبت اما نسبت به برخی مفاد سیاست دیگری داشته باشد.

کنعانی ادامه داد: عرف رایج در سازمان ملل این است که کشورها رای را می دهند در عین حال تحفظات خود را به ثبت می رسانند. در همین قطعنامه هم ایران از این مسئله استفاده کرده است. ایران به قطعنامه رای مثبت داد اما در بیانیه ملاحظات خود را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح ابتکاری ایران در خصوص فلسطین در گفتگو با رهبران منطقه گفت: گفتگو به طور عام متمرکز بر موضوع فلسطین بود. طبیعتاً نیازمند استمرار تلاش هاست. گفتگوهای دیروز با وزرای خارجه عربستان و قطر ناظر بر یافتن راهکاری برای پایان دادن به تجاوز نظامی است.

وی با بیان اینکه در این گفتگوها سازوکارهایی مطرح می شود، اظهار داشت: باید راهکار فوری برای این وضعیت پیدا شود. کشورهای دیگر می توانند کمک کنند. متاسفانه دولت آمریکا در کنار رژیم است و رژیم محاصره کامل اعمال کرده است.

برخی کشورها درباره اسرای خود نزد حماس از ایران درخواست‌هایی داشتند

کنعانی ادامه داد: در خصوص موضوع اسرا به دلیل درخواست برخی از کشورهایی که شهروندانی در آنجا دارند، از ایران درخواست هایی داشتند برای کمک و آزادی آنان. این موضوع با مقامات حماس مطرح بوده و قول مثبت هم گرفتیم. اما نکته این است که مقامات حماس تاکید دارند شرایط جنگی حاکم و بمباران امکان اجرای این عملیات را فراهم نمی کند.

وی درباره واکنش ها به مواضع وزیر خارجه کشورمان گفت: در ارتباط با سخنرانی آقای وزیر، مقر سازمان ملل مقر دولت های جهان است و می توانند کشورها حضور پیدا کرده و مواضع خود را بیان کنند. وزیر خارجه هم حضور پیدا کرد و دیدگاه های اصولی و مبتنی بر منشور ملل متحد را در خصوص فلسطین بیان کرد.

مهار رژیم صهیونیستی بر عهده حامیان آن است

سخنگوی وزارت خارجه این اظهارات را موضع صریح ایران دانست و افزود: طبیعی است برخی حامیان رژیم مواضع حق را نپذیرند. در ارتباط با تحولات منطقه و موضوع مرزهای لبنان متاسفانه در استمرار رویکردی که رژیم در پیش گرفته، منطقه در سایه این جنایات و تجاوز رژیم علیه ملت غزه می تواند آبستن بحران های پیش بینی نشده باشد. این نگرانی است که ایران بارها نسبت به آن هشدار داده است. طبیعی است بر عهده حامیان رژیم است که او را مهار کنند.

کنعانی تهدید رژیم صهیونیستی را صرفاً متوجه سرزمین فلسطین نخوانده و گفت: تاریخ ۷۵ سال رژیم نشان داد که تهدیدی علیه همه است. حداقل بیست تجاوز نظامی علیه همسایگان انجام شده است. طبیعتاً ملت های منطقه دست بسته نخواهند ماند. ثبات لبنان برای ایران اهمیت دارد، اما لبنانی ها هستند که برای شرایط خودشان تصمیم گیری می کنند. بارها اعلام کردیم.

بدنبال تشکیل نشست دیگر سازمان همکاری اسلامی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری احتمالی نشست مجدد اعضای سازمان همکاری اسلامی گفت: در سایه تداوم بحران تحرکات ایران ادامه دارد. ما با جدیت به تحرکات خود ادامه می دهیم. بحث تشکیل جلسه یک موضوع مهم است و در حال گفتگو است. در همین چارچوب علاوه بر وزیر، آقای رئیس جمهور هم در گفتگوهای خودشان این موضوع را پیگیر هستند. مشورت های ایران ادامه دارد.

وی درباره گفته های الاعرجی در خصوص تواقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: موضوع اجرای توافقنامه امنیتی با توافقی که میان دو کشور وجود داشت. در آن بازه زمانی تاریخش ۲۸ شهریور اعلام شد. مقامات عراقی گزارش هایی داده بودند و مبتنی بر آن کمیته ناظری شکل گرفت و بازدیدها صورت گرفت. این گفتگوها ادامه دارد.

کنعانی ادامه داد: ما ارزیابی کاملی از اجرای کامل توافقنامه نداریم. خواسته ایران اجرای کامل توافقنامه است. مقامات عراق در این چارچوب در اخرین دیدار در سطح وزیر تاکید کردند که خود را متعهد به اجرای کامل می دانیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: