کد خبر: ۶۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
به بهانه هفته ازدواج
اصول مهم برای داشتن یک ازدواج موفق / آیا می‌توانید نقشه عشق را بخوانید؟ برخی افراد ازدواج موفق را ازدواجی می‌دانند که زوجین به هم عشق بورزند و احساس و علاقه در زندگیشان موج بزند. ازدواج در اسلام امری الهی و دینی است که انسان‌ها را به تکامل و آرامش روح میرساند. قرآن و عترت بهترین راهنمایان انسان هستند که بسیار به امر مقدس ازدواج تاکید کرده اند.

آوای نشاط  به نقل از شبکه خبری سیندخت، اولین روز از ماه ذی الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه می‌باشد. دراین روز مبارک، حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد.

عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آن‌ها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است. سالروز ازدواج مبارک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، ازدواج این دو بزرگوار به امر الهی، از امتیازاتی است که پیامبر اعظم (ص) به آن افتخار می‌کردند. در این پیوند مبارک، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

مسئله ازدواج از نگاه اسلام، عقل و حکمت گره خورده به اصل حیات بشری است. بشر آری یا نه، زندگی آری یا نه، حیات آری یا نه. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، قطعا ازدواج آری است، یعنی عدم تمکین نسبت به امر ازدواج یک رفتار غیر عاقلانه است. در نگاه اول، یک رفتار غیر حکیمانه و یک رفتار غیر اسلامی است. مقصود از نگاه اول اضطرارها، ضرورت‌ها و اقتضائات خاص است. در واقع اصل حفظ بقای نسل بشریت (حیوانات، نباتات و انسان) در گروی ازدواج است. وقتی از زاویه اسلام به ازدواج نگریسته شود، ازدواج یک امر آسمانی و مقدس به شمار می‌رود که اجر و پاداش خاص خود در نزد پروردگار را دارد.

بر همین اساس قصد داریم در این گزارش به مهمترین اصول مهم برای داشتن یک ازدواج موفق بپرداریم؛ ازدواج موفق از نظر شما چه نوع ازدواجی است؟ ازدواجی که تفاهم و علاقه در آن موج بزند؟ برای رسیدن به هرملاکی که برای داشتن یک ازدواج موفق در ذهن دارید باید قوانین و اصول درست آن را بیاموزید و به کاربندید. هر فردی تعریف متفاوتی از ازدواج موفق در ذهن خود دارد.

اصول مهم برای داشتن یک ازدواج موفق / آیا می‌توانید نقشه عشق را بخوانید؟

برخی افراد ازدواج موفق را ازدواجی می‌دانند که زوجین به هم عشق بورزند و احساس و علاقه در زندگیشان موج بزند. ازدواج در اسلام امری الهی و دینی است که انسان‌ها را به تکامل و آرامش روح میرساند. قرآن و عترت بهترین راهنمایان انسان هستند که بسیار به امر مقدس ازدواج تاکید نموده اند. اما جوامع غربی ازدواج را صرفا امری میدانند برای رفع نیاز‌های جنسی.

سن مناسب ازدواج موفق

در کلام خداوند و قرآن سن مشخصی برای ازدواج مطرح نشده است. درتعیین سن ازدواج دختران و پسران باید دیدگاه‌های مختلفی را بررسی کرد. از جمله اینکه دختر و پسر در چه سنی به بلوغ فکری و جسمی می‌رسند.

دختران و پسرانی که بصورت قبیله‌ای و عشایری زندگی می‌کنند، زودتر از افرادی که در شهر زندگی می‌کنند به بلوغ فکری و اجتماعی می‌رسند. پس مسلما سن ازدواج برای آن‌ها کمتر است و آن‌ها زودتر آمادگی برای ازدواج را کسب می‌کنند.

در جوامع شهری خانواده ها، سنین متفاوتی را برای ازدواج فرزندانشان در نظر میگیرند. دختر‌ها و پسر‌ها معمولا از اوایل سن ۱۵ و ۱۷ به بلوغ فکری میرسند بطوری که می‌توانند به ازدواج فکر کنند (البته تنها فکر کنند)، اما سن ازدواج در جوامع و خانواده‌های مختلف متناسب با آداب و رسوم و عقاید آن‌ها متفاوت است.

ازدواج موفق

برای مثال؛ برخی خانواده‌ها و جوامع دیپلم را پایان تحصیلات فرزندانشان می‌پندارند؛ درحالی که برخی دیگر مدرک‌های بالاتر نظیر کارشناسی و کارشناسی ارشد راپایان تحصیل در نظر میگیرند. سن ازدواج در خانواده‌هایی که اینگونه می‌پندارند بالاتر است.

متاسفانه چنانچه در بخش‌های قبلی نمناک هم خواندید ازدواج‌هایی که در سنین پایین‌تر انجام میشود نا موفق‌تر است و طبق آمار بدست آمده ۶۰ تا ۷۰ درصد این ازدواج‌ها بدلیل ناپختگی هیجانی است؛ بطوریکه در این ازدواج‌ها هوس، جایگزین عشق و علاقه شده و پایان دلپذیری نخواهد داشت.

موارد مهم در ازدواج موفق

  • عشق و علاقه بین دوطرف از عوامل مهم ازدواج است، اما نه از عوامل اساسی.

یکی از مهمترین مواردی که در ازدواج باید به آن دقت شود عوامل بیولوژیکی است مثلا سن بارداری سالم در خانم‌ها بین ۲۳ تا ۳۲ سال است که باروری در این سن بی خطر است. این موارد فقط در مورد زنان صدق می‌کند یعنی سن مرد در تولید مثل موفق دخیل نیست و مردان حتی در سن ۷۰ سالگی میتوانند صاحب فرزندی سالم شوند.

  • قبل از ازدواج عیب‌های یکدیگر را ببینید

از جمله قوانینی که قشر جوان امروزه به آن توجهی نمی‌کنند و به آن پایبند نیستند قانون روان شناختی و جامعه شناختی است که میگوید زوجین قبل از ازدواج باید عیوب یکدیگر را ببینند و بعد از ازدواج چشم‌های خود را بر روی عیوب هم ببندند و سعی کنند از عیب‌های یکدیگر چشم پوشی کنند.

برخی افراد قبل از ازدواج می‌پندارند که بعد ازدواج با فردی که تفاوت بسیار زیادی با آن‌ها دارند میتوانند رفتار و طرز فکر او را تغییر دهند، اما باید بدانند که گاهی اوقات اصلاح و تغییر همسران اصلا اتفاق نمیفتد.

به طور مثال؛ اگر مردی از یک خانواده‌ی مذهبی که به تمام اصول دین پایبند هستند با زنی که اعتقادات چندان برایش اهمیتی ندارد ازدواج کنند به امید اینکع بدحجابی و بی بند و باری اورا اصلاح کند امری کاملا اشتباه و متاسفانه بسیار رایج است.

بی اهمیتی به این موضوعات باعث بیشتر شدن آمار طلاق میشود.

اول تفاهم بعد بارداری
از جمله اصول اساسی و مهم در زندگی زناشویی درک تفاوت میان زن و مرد است. زن و مرد اگر هردو به بلوغ فکری رسیده باشند میدانند که زن و مرد ازدوجنس مخالف هستند و هرچند رفتاری شبیه هم داشته باشند باز هم با یکدیگر متفاوت هستند این درک متقابل باعث بروز سازگاری و تفاهم بین زوجین میشود پس تازمانی که تا همسر خود تفاهم ندارید اقدام به بارداری نکنید.

ازدواج به معنای یک عمر زندگی با شریک زندگیتان است نه اینکه بعد چند سال به طلاق ختم شود. امید بارداری باید بین زوجین حتی اگر بعد از گذشت ۳ تا ۵ سال صاحب فرزند شدند باز هم وجود داشته باشد.

از جمله عوامل مهم دیگر که قبل از بچه دار شدن باید به آن توجه کرد داشتن مسکن و شغل مناسب برای مرد است.

اگر تا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش تهیه مسکن آسان بود درحال حاضر سخت است پس خانواده‌ی زوجین خصوصا مرد باید او را حمایت کنند.

آیا می‌توانید نقشه عشق را بخوانید؟
آیا برنامه‌های تلویزیونی را که در آن، مجری برنامه از یکی از دو نفر می‌خواست پشت صفحه‌ای ضدصدا قرار بگیرد و از فرد دیگر سوالاتی در مورد زندگی و علایق همسر او می‌پرسید، به یاد می‌آورید؟ سوالاتی مانند «همسر شما بیش از همه علاقه دارد به چه قسمتی از جهان سفر کند؟» یا «همسر شما در رستوران چه نوشیدنی را بیش از همه سفارش می‌دهد؟» ایده‌ی پشت این برنامه‌ها، این بود که هر چه جواب‌ها مرتبط‌تر باشند، رابطه میان دو طرف نیز قوی‌تر است. تحقیقات نیز همین نتیجه را تایید می‌کند:

هر چه بیشتر از سلیقه‌های همسرتان، آرمان‌هایش، از کسانی که او در محل کار از آن‌ها بیزار است یا به آن‌ها علاقه دارد و غیره، اطلاع داشته باشید، «نقشه عشق» بهتری نیز خواهید داشت. دانستن جزئیات بیرونی و درونی زندگی همسرتان (البته بدون تجاوز به حریم خصوصی او) موجب ایجاد ارتباطی قوی‌تر می‌شود. باید نقشه‌ی عشق‌تان را تقویت و به‌روز‌رسانی کنید تا بهتر بتوانید رابطه‌تان را هدایت کنید.

ازدواج موفق

فروتنی و تواضع را فراموش نکنید
همه ما نقاط ضعفی داریم. یک نکته مهم و اساسی برای داشتن یک ازدواج موفق، توانایی پذیرش و اعتقاد به این مسئله است، که شما فرد کاملی نیستید، اشتباه خواهید کرد و به بخشش نیاز خواهید داشت. برخورداری از این نگرش که شما برتر از شریک زندگی خود هستید، موجب نارضایتی فرد مقابل خواهد شد و در نهایت مانع پیشرفت روابط شما می‌شود. اگر در این زمینه تردید دارید، سه موردی را که شریک زندگی تان بهتر از شما انجام می‌دهد یادداشت کنید. این تمرین ساده باید به شما کمک کند تا نسبت به او فروتن و متوازع باشید. هر چند وقت یکبار این کار را تکرار کنید.

صبر و بخشش داشته باشید
صبر و بخشش، لازمه یک رابطه زناشویی موفق خواهد بود. زوجین موفق نسبت به همسر خود صبر و بخشش بی پایان دارند. آن‌ها فروتنانه تقصیر‌ها و اشتباهات خود را می‌پذیرند و انتظار گذشت و کامل بودن را همیشه از طرف همسر خود ندارند. آن‌ها در هنگام بروز اشتباه به دنبال انتقام نیستند. اگر از شریک زندگی خود ناراحت هستید، او را ببخشید. این صبر و بخشش، رابطه شما را مستحکم‌تر خواهد کرد.

به یکدیگر فرصت و زمان بدهید
به یکدیگر فرصت و زمان بدهید. هر رابطه موفق به زمان نیاز دارد. رابطه با همسرتان باید صمیمی‌ترین و عمیق‌ترین رابطه شما در زندگی باشد. بنابراین، بیش از هر رابطه دیگر به زمان نیاز دارد. در صورت امکان، هر روز زمانی را برای همسر خود اختصاص دهید و هر از گاهی را با هم تنهایی بیرون بگذرانید و درباره خاطرات یا هر اتفاق و تجربه لذت بخش با یکدیگر صحبت کنید.

از خودگذشتگی داشته باشید
در نظرسنجی‌ها از خودگذشتگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این دلیل اصلی بسیاری از روابط از هم گسیخته است. بسیاری از افراد اوضاع مالی، عدم تعهد، خیانت و ناسازگاری را علل اصلی مشکل در روابط خود معرفی می‌کنند، در حالیکه علت اصلی اکثر ازدواج‌های ناموفق خودخواهی است. شخص خودخواه تنها به خود متعهد است، او هرگز یاد نمی‌گیرد که چگونه همسر موفقی باشید. امیدها، رویا‌ها و زندگی خود را به شریک زندگی تان هدیه دهید و زندگی مشترک را شروع کنید.

خودتان را بشناسید و دوست داشته باشید
اگر شما خودتان را به درستی نشناخته و دوست نداشته باشید، مسلماَ نمی‌توانید دیگران را هم مورد توجه و محبت خود قرار دهید. برخورداری از روحیه خوب، عزت نفس بالا، مسئولیت پذیری، شاد بودن فرد همگی از معیار‌هایی هستند، که به داشتن یک ازدواج موفق کمک می‌کنند. فراموش نکنید برای ایجاد روابط متعادل و سالم زوجین، باید بتوانند گاهی با خود خلوت کرده و علایق سالم شان را دنبال کنند. این می‌تواند به تقویت روحیه و شاد بودن آن‌ها کمک کند و فرصت تازه‌ای برای از نو اندیشیدن به وجود آورد. گاهی گذراندن زمان زیاد با یکدیگر می‌تواند منجر به ایجاد یک رابطه سرد و یکنواخت شود. برای جلوگیری از این امر به خود و همسرتان فرصت دهید و به تنهایی یکدیگر احترام بگذارید. موارد ذکر شده نکاتی ساده برای ارزشگذاری و داشتن ازدواجی موفق است. به آن‌ها توجه کنید و با احتیاط بسیار اقدام نمایید و روزانه روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید، وقت بگذارید و بیشتر بیاموزید. اگر می‌خواهید ازدواج موفق و سعادتمندانه داشته باشید، یادگیری این نکات را فراموش نکنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: