کد خبر: ۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: به دلیل بازبینی و برطرف کردن اشکالات سایت کارآ متوقف شده بود که پس از برطرف کردن ایرادات این سامانه مجددا بازگشایی و در دسترس قرار گرفته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درباره فرصت های توسعه روستایی در کشور، اظهار کرد: نیروی انسانی مولفه ای است که جوامع را به سمت توسعه سوق می دهد که متاسفانه ما در سطح ملی و روستایی از این سرمایه تقریبا غافل بوده ایم.

وی افزود: اخیرا از طریق شناخت کارآفرینان و نخبگان روستایی به تشکیل سازمان های مردم نهاد توسعه ای روستایی و گروه های پیشتاز اقدام کرده ایم که امیدواریم در یک یا دوسال آینده اثرات مثبت آن را در توسعه روستاها مشاهده کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص توقف سامانه کارآ برای پرداخت وام اشتغال روستایی گفت: به دلیل بازبینی و برطرف کردن اشکالات سایت کارآ متوقف شده بود که پس از برطرف کردن ایرادات این سامانه مجددا بازگشایی و در دسترس قرار گرفته است.

ابوالفضل رضوی ادامه داد: با بررسی های میدانی دریافتیم که 60 درصد علل مهاجرت روستاییان به شهرها نبود شغل مناسب برای فرزندان تحصیل کرده دانشگاهی و عدم درآمد مکفی برای خانوار است که باید برای حل این مشکل راه افزایش درآمد و شغل مناسب با جوانان تحصیلکرده فراهم کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: از هر 9 خانوار روستایی در سطح کشور 2 تحصیل کرده دانشگاهی داریم که در واقع این امر منجر به ایجاد سرمایه انسانی شده است، این در حالی است که زمانی صرفا نیروی کار در روستاها وجود داشت.

وی توضیح داد: برای بکارگیری این سرمایه انسانی راهکارهایی پیشنهاد شد که اگر روستاییان در فعالیت های اقتصادی مشارکت کنند، کارمزد وام اعطایی 3 درصد و در روستاهای مرزی نیز این رقم صفر درصد خواهد بود.

رضوی گفت: در راهکار بعدی قرار شد که اگر به هر دلیل روستاییان تمایل به مشارکت نداشتند به آنها وام با کارمزد 6 درصد و روستاهای مرزی 4 درصد تعلق گیرد در صورتی که فعالیت های آنها منجر به شغل پایدار و درآمدزا شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: در سال گذشته 180 هزار شغل پایدار روستایی توسط دستگاه های اجرایی از پروژه ارتقای تولید ملی و اشتغال پایدار در مناطق دشتی و روستا انجام دادیم و همچنین حدود 100 هزار شغل هم امسال از محل همین پروژه ایجاد شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا دولت اصرار دارد بافت کشاورزی روستا را تبدیل به بافت اشتغال صنعتی کند، توضیح داد: ما به هیچ عنوان روستا را صرفا دامداری و کشاورزی نمی دانیم، اگرچه بر اساس برخی از سیاست گذاری های اشتباه صنایع تبدیلی و کارخانجاتی که می توانست در روستاها تشکیل شود به شهرها منتقل شد و روستاییان را از دریافت ارزش افزوده محصولات بی نصیب گذاشته است.

وی در خصوص مسائل آموزشی روستاییان اظهار کرد: زمانی که بسته توسعه اشتغال روستایی در دستورکار معاونت ما و وزارت کار قرار داشت سه پیوست آموزش، بازاریابی محصولات و مشورت دادن به متقاضیان برای اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی ضمیمه این دستورالعمل کردیم.

رضوی ادامه داد: این آموزش ها در زمینه مهارت افزایی در راستای کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده تولیدات بود، لذا باید محصول روستایی علاوه بر تامین نیاز داخلی به بازارهای صادراتی نیز توجه و تمرکز کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه عدد مطلق روستا نشینان کشور در سال 55 و 95 یکسان بوده، اما درصد آن کاملا متفاوت است، گفت: در سال 55، 21 میلیون نفر جمعیت روستایی و در سال 95 نیز همین میزان جمعیت را داشته ایم، اما از لحاظ درصدی در سال55، 68 درصد جمعیت روستایی و در حال حاضر 26.7 درصد جمعیت داریم.

این مقام مسئول در خصوص مهاجرت معکوس به روستاها تصریح کرد: در برخی استان های کشور این مهاجرت رخ داده به عنوان مثال در استان سمنان، روستای محمدآباد شهرستان میانه، در روستای دستجرد، شهرستان لالجین استان همدان جمعیت روستایی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بحث سیاست گذاری های کلان برنامه ششم توسعه در خصوص تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس تاکید زیادی داشته اند، توضیح داد: یکی از دلایلی که وام اشتغال با کارمزد اندک برای روستاییان درنظر گرفته ایم معطوف به ایجاد انگیزه برای تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس است.

رضوی بیان کرد: در سال 94، حدود 130 میلیارد تومان وام اشتغالزایی در استان های مختلف کشور ارائه شد که بیشترین آن با مبلغ 19 میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان با کارمزد صفر درصد تعلق گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در سال 95 نیز با همکاری دستگاه های مختلف از جمله کمیته امداد امام، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی، 159 هزار شغل ایجاد شد که در آن سال متوسط هزینه سرانه اشتغال در حدود 15 میلیون تومان شد.

وی با بیان اینکه در سال 93، 6 هزار و 700 روستا با تانکر آبرسانی می شد که از این تعداد روستا در حدود 2 هزار و 900 از طریق لوله کشی آبرسانی شدند، افزود: سال 94 مجلس با اجازه مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار به آب روستایی اختصاص پیدا کرد، اما در واقع مشکل آب روستایی فراتر از این مسائل است با این حال ما به دنبال حل این موضوع هستیم که در این راستا نیازمند عنایات و توجه ویژه هستیم.

این مقام مسئول در خصوص نقش زنان در توسعه روستاها تصریح کرد: زنان در روستاها نیرو، سرمایه و خالق کار هستند، که ما در این راستا به دنبال احداث مجتمع های آموزشی هستیم که دختران روستایی بتوانند در مقاطع دبیرستان از تحصیل بهره مند شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: عمده افرادی که در صنایع دستی مشغول به کار هستند را جمعیت زنان روستایی تشکیل می دهد، لذا آنها در تولید ثروت در این زمینه نقش اساسی را ایفا می کنند.

رضوی در خصوص به ثمر نشستن وام های روستایی در زمینه اشتغالزایی در اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر این تاثیرگذاری در برخی زمینه ها مشخص شده اما سال آینده به طور عینی و ملموس می توان نتایج آن را مشاهده کرد.

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: