کد خبر: ۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
ده‌ها مقام سابق اطلاعاتی آمریکا از اقدام رئیس‌جمهور این کشور برای «خفه کردن آزادی بیان» انتقاد کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش آوای نشاط،در پی اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو دسترسی‌های اطلاعاتی «جان برنان»، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ده‌ها مقام سابق این سازمان در بیانیه‌ای روز جمعه تلاش ترامپ برای سرکوب آزادی بیان را محکوم کردند. 

ترامپ چهارشنبه گذشته، ۲۴ مرداد دسترسی «برنان» به اطلاعات محرمانه که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بعد از جدا شدن از دولت از آن برخوردار هستند را قطع کرد.

جان برنان از منتقدان سرسخت ترامپ است و بعد از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در شهر هلسینکی عملکرد او را «خائنانه» و خودش را «نوچه پوتین» توصیف کرده بود.

۶۰ مقام سابق سیا در بیانیه‌ای روز جمعه از اقدام ترامپ انتقاد کرده و بر حق خود برای ابراز آزادانه دیدگاهشان تأکید کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم مقام‌های سابق، حق دارند بدون ترس از تنبیه دیدگاه‌های خودشان را در زمینه مسائل امنیتی بیان کنند.»

در این بیانیه آمده است: «اعتقاد قاطع ما این است که اگر قرار باشد نظرات کارشناسان خبره قبل از ابراز به محک آزمون گذاشته شوند، کشورمان تضعیف خواهد شد.»   

«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «آقای برنان اخیراً از جایگاه خودش به عنوان مقام ارشد سابق و دسترسی‌هایش به اطلاعات بسیار حساس برای طرح ادعاهای بی‌اساس و زننده استفاده کرده است.»

علاوه بر این ۶۰ نفر، ۱۵ مسئول بلندپایه اطلاعاتی سابق آمریکا هم در نامه‌ای به شدت از ترامپ انتقاد کرده و اقدام او برای «خفه کردن آزادی بیان» را محکوم کرده‌اند. «سی‌ان‌ان» نوشته، غیر از خود جان برنان و رئیس فعلی سیا، تمامی روسای سابق این سازمان از سال ۱۹۹۶ این نامه را امضا کرده‌اند. 

در این نامه آمده است: «همه ما موافقیم که اقدامات رئیس‌جمهور علیه جان برنان و تهدید به اقدامات مشابه علیه سایر مقام‌ها ارتباطی به اینکه چه کسانی باید دسترسی‌های محرمانه داشته یا نداشته باشند، ندارد و تماماً به تلاش برای خفه کردن آزادی بیان مربوط است.»

 پیش از این روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داده بود ترامپ در صدد است مجوزهای امنیتی شماری از مقام‌های سابق اطلاعاتی که از او به دلیل عملکردش در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه انتقاد کرده‌اند را لغو کند.

جان برنان بعد از دیدار ترامپ با پوتین در شهر هلسینکی به شدت از آن انتقاد کرده بود. او در توئیترش نوشت: «عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی، به آستانه "جرائم جدی و بزهکاری" رسیده و از آن هم تجاوز کرده است. هیچ چیز کم از خیانت نداشت. سخنان ترامپ نه تنها ناشی از سبک‌مغزی بود، نشان داد او کاملاً نوچه پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه: کجا هستید؟»

در آمریکا برخورداری از مجوزهای امنیتی به مقام‌های اطلاعاتی امکان می‌دهد بعد از خروج از دولت به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشته باشند.

 خبرنگار امنیتی-دفاعی VOA به نقل از منابع آگاه روز چهارشنبه گزارش داده بود دولت ترامپ لغو مجوز دسترسی‌های اطلاعاتی برای چند مقام اطلاعاتی سابق دیگر آمریکا را هم در دست بررسی دارد.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترکش با پوتین که روز ۲۵ تیر در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند برگزار شد بر خلاف ادعای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد و گفت پوتین در جلسه خصوصی با او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

این سخنان ترامپ با انتقادهای سختی در آمریکا رو به رو شد و او چندین بار مجبور شد از سخنانش عقب‌نشینی کند. 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: