کد خبر: ۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند بنابراین نباید رقابت‌های فردی در مدرسه انجام شود.

به گزارش آوای نشاط، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان خراسان رضوی، پس از شرکت در آیین غبارروبی گلزار شهدای کاشمر و حضور بر سر مزار شهید مدرس و ادای احترام به مقام والای آن روحانی مبارز در جمع فرهنگیان کاشمر (ترشیز کهن) با اشاره به بیان مشکلات توسط نمایندگان مدیران این شهر، اظهار کرد: اگر ۳۰ سال پیش هم دور هم جمع می‌شدیم باز این مشکلات مطرح می‌شد؛ بنابراین اگر رویکردهای آموزش و پرورش تغییر نکند، ۳۰ سال آینده باز همین مشکلات مطرح خواهد شد و تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح مسائل باشد باز هم اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی اضافه کرد: پیچیدگی مسائل آموزش و پرورش به آن جهت است که حل همه مسائل تنها به آموزش و پرورش بستگی ندارد و گستردگی نیز مزید بر علت است.

بطحایی با اشاره به اهمیت نقش مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت، ادامه داد: مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش‌آموزان است و بر اساس آموزه‌های اسلامی - ایرانی تلاش کردیم مدارس را به این سمت ببریم اما چنان که باید و شاید موفق نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: دیدگاه بسیاری از خانواده‌ها این است که فرزند‌شان رتبه‌های علمی به دست آورند و این موضوع آزار دهنده است، لذا آموزش و پرورش باید تلاش کند، این مسیر را عوض کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: اگر دغدغه فضای مدرسه را داریم به خاطر آن است که بچه‌ها قرار است مهارت‌های زندگی را در مدرسه فرا گیرند و دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند بنابراین نباید رقابت‌های فردی در مدرسه انجام شود لذا رقابت‌های گروهی باید جایگزین شود.

بطحایی بر سنگینی کار معلمان در مدارس تأکید و عنوان کرد: نظریه پردازی شاید به سهولت انجام شود اما عمل به آن بسیار دشوار و سخت است.

وی افزود: از امسال رقابت های فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم تا رقابت‌های گروهی جایگزین آن شود و بتوانیم شادی و نشاط  را به مدارس بیاوریم این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ها آموزش و پرورش را همراهی کنند.

وزیر آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: لازمه تحول در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در جامعه است و باید آن را عملی کنیم و تنها در گفتار باقی نمانیم.

وی با اشاره به فضیلت معلمان گفت: از لحاظ جمعیت، تعهد، عشق و علاقه هیچ صنفی مانند معلمان نیست و این سرمایه‌ای است که باید قدر آن را دانست، به مدرسه باید فرصت ارائه خلاقیت داد و  یکی از راه‌ها، ارتقای شایستگی‌های عوامل مدرسه و تفویض اختیار به مدارس است.

بطحایی ادامه داد: حجم وسیع بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته است لذا در راستای تمرکززدایی در سال تحصیلی جدید، هفته‌ای ۲ ساعت زمان در اختیار مدیر و مربی پرورشی قرار خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با راه اندازی تلویزیون تعاملی امکان تعامل بین صف و ستاد فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه مدرسه محل زندگی دانش‌آموزان شود نیازمند استلزاماتی  از جمله رفع تمرکززدایی و تفویض اختیار، حل مشکلات معیشتی و فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم.

* پیش‌نویس لایحه نظام رتبه‌بندی به زودی تحویل دولت می‌شود

بطحایی در آیین نکوداشت یکصدمین سالگرد تأسیس آموزش و پرورش گناباد که با حضور جمعی کثیری از اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان و همچنین تعدادی از خیرین مدرسه ساز در  دبیرستان خیرساز محمودیه شماره ۱۸خیامی گناباد برگزار شد، تفاوت موجود بین خیلی از کشورها را ناشی از تفاوت در آموزش و پرورش عمومی آنها دانست و گفت: با توجه به پشتوانه‌های عظیم علمی و فرهنگی کشور، اگر روزی آرزو کنیم که مشکلات کاهش پیدا کند، جایی که باید این آرزو محقق شود، مدرسه است.

وی  شکل و شمایل فردای کشور را منوط به برنامه‌های امروز آموزش و پرورش در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: شایستگی‌های آموزش و پرورش ما خیلی بیشتر از آنچه امروز وجود دارد، است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پاسخ این سوال که آموزش و پرورش ما چگونه باید باشد که هم دنیای آباد و آخرتی آباد را برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد، در سند تحول آمده است، بنابراین برای تحقق کامل آن باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: شهدا و ایثارگران و همه کسانی که جان و مال خود را برای این مملکت دادند هدفشان ترسیم آینده‌ای روشن برای کشور بود تا مبادا مشکلات امروز در کشور به وجود آید.

بطحایی اظهار کرد: اگر آنچه در سند تحول ترسیم شده محقق شود، کشور به افق روشنی خواهد رسید اما متأسفانه علی‌رغم پیشینه‌های فرهنگی هنوز تا تحقق اهداف‌مان فاصله داریم.

وی گفت: هنوز معلمان ما درگیر مسائل و مشکلات معیشتی هستند؛ این در حالیست که تمام امید جامعه برای توسعه و پیشرفت کشور  به آنهاست.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی اما مشکلات باقی است و دلیلش این است که مسؤولین وقت تنها به افق نگاه می‌کرده‌اند اما حرکتی برای رسیدن به افق انجام ندادند.

وی ادامه داد: وقتی از تبدیل مدرسه به محل زندگی دانش‌آموز حرف می‌زنیم دیگر دانش آموز نباید دلهره رفتن به مدرسه را داشته باشد و یادگیری باید در دانش‌آموز شادی و نشاط ایجاد کند بنابراین هرچه شادی و نشاط را در مدرسه از بچه‌ها می‌گیرد باید حذف کرد.

بطحایی تصریح کرد: در دولت دوازدهم با حذف آزمون‌های دوره ابتدایی، اولین قدم عملی در تغییر مسیر تعلیم و تربیت برداشتیم، کودکان نیازی به کتاب های کمک آموزشی ندارند و اجازه دهیم معلم در مورد موضوعات مختلف اجتماعی صحبت کنند.

وی اضافه کرد: دانش آموزان  باید مدارا کردن، عشق ورزیدن، علاقه‌مندی، دستگیری دیگران، ایثار  و سایر مؤلفه‌ها و مهارت‌های تربیتی را در مدرسه تمرین کنند؛ متأسفانه با سیطره آموزشی این اهداف مهم یا کمرنگ شده یا کنار گذاشته شده‌اند.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: هرچند عوامل مختلفی در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی دخیل است اما یکی از دلایل شلوغی کلانتری‌ها و راهروهای دادگستری‌ها، عدم مهارت آموزی دانش‌آموزان در مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: معلمی که مجبور است برای گذران زندگی شغل دوم داشته باشد چنان که باید در تربیت دانش‌آموزان موفق نخواهد شد.

بطحایی افزود: نگاه نابجای یک معلم به یک دانش‌آموز ممکن است تا سال‌ها روی شخصیت دانش‌آموز تأثیرگذار باشد؛ در صورتی که بروز خطا در سایر صنوف چنین اثر ماندگاری ندارد.

وی اظهار کرد: در راستای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه ۹۷ بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار می دهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول  متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارت های اجتماعی را به دانش آموزان  بیاموزند؛ مربی پرورشی نباید در مدرسه تنها مشغول انجام مناسبات باشد بلکه فرصت پرداختن به سایر امور اجتماعی را نیز داشته باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش، ارتقای سطح مهارت‌های معلمان در راستای اجرای سند تحول را خیلی مهم برشمرد و افزود: البته علی‌رغم همه مشکلات، معلم باید مطالعه داشته باشد و اطلاعاتش به‌روز باشد.

بطحایی گفت: در سال تحصیلی جدید گام جدی در تحول مدارس خواهیم برداشت و به مدارس تفویض اختیار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به لطف خداوند لایحه رتبه بندی را آماده کردیم و به دولت تحویل می دهیم و مجلس شورای اسلامی نیز منتظر این لایحه است البته باید بدانیم رتبه‌بندی تنها افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای صلاحیت‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

بطحایی اظهار کرد: اصلاح وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیاز به صبر، نقشه و مدل دارد اما نباید احساسی و هیجانی تصمیم گرفت و باید پازل‌ها را به شکل صحیح در کنار هم قرار دهیم تا مشکلات  رفع شود، به عنوان یک معلم باتجربه می‌گویم معلمی مهم است البته اگر علاقه و انگیزه کافی وجود داشته باشد.

* تلاش برای بازگرداندن بندهای حذف شده در فیش حقوقی معلمان

وزیر آموزش‌ و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش  شهرستان تربت حیدریه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد نیز با تبریک ایام خجسته ذی الحجه اظهار کرد: در سخن همه مسؤولین، آموزش و پرورش در اولویت است و تجربه سایر کشورها نشان از عبور قطار توسعه از آموزش و پرورش است.

وی افزود: اگر بخواهیم دانش‌آموزان ما عاقبت به خیر شوند باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد و وضعیت آینده کشور بستگی به برنامه‌های امروز حوزه تعلیم‌ و تربیت دارد.

بطحایی تصریح کرد: اهمیت یافتن آموزش و پرورش، آینده کشور را ترسیم می‌کند و جامعه ذی نفعان در آموزش و پرورش بسیار گسترده و حساس است.

وی ادامه داد: مصمم هستیم در دوره ابتدایی به سیطره آموزش پایان دهیم اما به محض اقدام با عکس العمل جامعه مواجه می‌شویم وقتی چنین حساسیتی در جامعه وجود دارد اجرای طرح ها به سهولت امکان ندارد.

بطحایی گفت: نباید حرمت معلم مورد خدشه واقع شود و اعتماد جامعه به این قشر نباید از بین برود.

وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به راه اندازی شبکه تعاملی سینا افزود: با راه‌اندازی این شبکه بسیاری از مسائل را می‌شود در فضایی مطلوب‌تر با فرهنگیان مطرح کرد.

وی ادامه داد: اگر دخالت‌های ستاد در مدرسه را کاهش دهیم خود مدارس بسیاری از مشکلات را رفع خواهند کرد.

بطحایی تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بندهای حذف شده در فیش های حقوقی به کار بسته‌ایم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: