کد خبر: ۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
یک رسانه بین‌المللی با اشاره به خروج‌های اخیر شرکت‌های آلمانی از ایران گفته برلین، بی‌سر و صدا در برابر تحریم‌های آمریکا سر تعظیم فرودآورده است.

به گزارش آوای نشاط، آلمان بعد از خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای «برجام» به شدت از این تصمیم انتقاد کرد و مدعی شد به تلاش‌هایش برای تضمین تجارت شرکت‌هایش با ایران ادامه دهد. 

یاهونیوز نوشته بعد از تصمیم دو شرکت آلمانی «دویچه تلکام» و «دویچه باهن» برای توقف فعالیت‌هایشان در ایران به نظر می‌رسد بزرکترین اقتصاد حوزه یورو بدون سر و صدا در برابر تحریم‌های آمریکا نرم شده است. پیش از این هم شرکت خودروسازی «دیملر» خروجش از ایران را اعلام کرده بود.

یاهونیوز نوشته است: «با نگاهی به ارقام، شاید اقدام آلمان در پایان دادن به معاملاتش با ایران، چندان تعجب‌آور نباشد. در حالی که ۱۰ هزار شرکت آلمانی با ایران مبادلات تجاری دارند و ۱۲۰ شرکت آلمانی در ایران پرسنل دارند و فعالیت می‌کنند، این ارقام در مقایسه با تجارت آلمان با آمریکا پول خرد محسوب می‌شوند.»

مطابق این گزارش، با آنکه حجم صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۷ به رقم بی‌سابقه ۳.۴۲ میلیارد دلار رسید، این رقم تنها ۰.۲ درصد از کل حجم صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. 

یاهونیوز نوشته این ارقام آنقدر بزرگ نیستند که آلمان خودش را به خطر بیندازد و با تنش‌آفرینی با ترامپ برای خودش دردسر بیشتر ایجاد کند.

آلمان، بزرگترین شریک تجاری آمریکا در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و ۳۰ درصد از کل صادرات ۱۲۷ میلیارد دلاری این اتحادیه به آمریکا در سال گذشته مربوط به آلمان بوده است. 

طبق این گزارش، فرانسه نیز رویه آلمان را در پیش گرفته است. پاریس هم با آنکه همراه با آلمان به تندی از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرد و وعده حفظ آن را داد شاهد توقف سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های «توتال»، «پژو» و «رنو» در ایران بوده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای «برجام» پایان داد و اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب این توافق را احیا خواهد کرد. خزانه‌داری آمریکا در همان روز اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران در دو بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند. 

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اقدامات برای حفظ این توافق بدون آمریکا روز ۲۶ اردیبهشت با به روزرسانی قواعد موسوم به «قوانین مسدودساز تحریم‌ها» موافقت کرده و شورای اروپا را موظف کردند که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران را به فهرست تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز بیافزاید. شورای اروپا روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) رسما این روند را آغاز کرد.

با وجود این کارشناسان معتقدند این تدابیر و اقدامات مشابه آن تنها اقداماتی نمادین به شمار می‌روند و نمی‌توانند به ایران برای برخورداری از منافع برجام تضمین عملی بدهند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: