کد خبر: ۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
پرورش از کشف روش‌های نوین برای درمان اعتیاد و آلزایمر خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، منصور پرورش عضو تیم جراحی فانکشنال مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری درمان وسواس با جراحی تحریک عمقی مغزی که امروز در دانشکده علوم اعصاب و روان برگزار شد، با اشاره به سابقه این جراحی در ایران اظهار کرد: یکی از روش‌های پیشرفته جراحی اعصاب در کنترل بعضی‌ بیماری‌ها و همچنین بیماری‌های روانشناسی عمل جراحی DBS است که تیم جراحی فانکشنال دانشگاه علوم پزشکی ایران با سابقه 14 ساله این BBS را شروع کرده است.

وی افزود: با تجربه حدود 600 بیمار، بیشترین جراحی را داریم که در 5 گروه پارکینسون، دیستروفی، تیک صوتی و حرکتی، وسواس، لرزش و رعشه دسته بندی شده اند  و این 5 عمل جراحی در مراکز محدود و پیشرفته جهان به صورت روتین انجام می‌شود و خوشبختانه یکی از این مراکز در ایران توسط جراحان ایرانی صورت می‌گیرد.

این متخصص جراحی فانکشنال مغز و اعصاب بیان کرد: در این 600 جراحی که در ایران انجام شده است نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم و نتایج به کنفرانس‌های بین‌المللی و داخلی ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این مورد جراحی‌ها بیماری پارکینسون و دیستروفی بسیار شایع است اما جراحی تیک صوتی و حرکتی با تجربه جهانی بسیار کم و در مراکز محدود انجام می‌شود در حدود 24 مرکز در دنیا جراحی تیک صوتی و حرکتی انجام می‌دهند که یک مرکز در ایران است و این عمل در ایران بسیار مورد استقبال جامعه بین‌الملل قرار گرفت.

پرورش با اشاره به جراحی بیماری وسواس در ایران با روش BBS در کشورهای نزدیک و خاورمیانه جز ایتالیا و چین در ایران نیز این جراحی انجام می‌شود و نتیجه همکاری مثبت بین‌ گروه‌های اعصاب است.

این متخصص جراحی فانکشنال مغز و اعصاب اظهار کرد: درمان بیماری وسواس در موارد خاصی انجام می‌شود و قبل از جراحی باید ارزیابی‌های خاصی از سوی روانپزشکان و روانشناسان گرفته شود تا فرد کاندیدای عمل جراحی قرار گیرد.

وی گفت: اولین مورد جراحی وسواس با روش BBS اولین بار در ایران و خاورمیانه انجام شد و طبق گزارشات همکاران روانشناس با موفقیت بالایی همراه بوده است اخیرا نیز دو بیمار دیگر تحت جراحی قرار گرفتند که در ارزیابی‌های اولیه نتایج امیدوار کننده بود.

پرورش با اشاره به موفقیت‌های تیم جراحی فانکشنال دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: این تیم بیشترین تعداد عمل جراحی BBS را در ایران انجام داده است و اولین تیمی است که جراحی دیستروفی و تیک صوتی و حرکتی را انجام داد همچنین مرکزی است که هم ارزیابی روانپزشکی وسواس برای جراحی و هم خود عمل را انجام می‌دهد.

وی  گفت: این موفقیت‌ها نشان دهنده پیشرفت علمی کار درمان است و امیدواریم روش‌های دیگری را در ایران برای درمان سایر بیماری‌ها ارائه دهیم.

درمان اعتیاد با عمل جراحی

این متخصص جراحی فانکشنال مغز و اعصاب در خصوص به کار بردن روش BBS برای درمان بیماری اعتیاد بیان کرد: تجربه جهانی در این مورد بسیار محدود بوده است و باید موارد خاصی از جمله طول مدت مصرف، نوع اعتیاد، نوع مصرف و اینکه اعتیاد رفتاری است یا به مواد مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در این باره گام‌هایی برداشته شده است تا بتوان بر اساس معیارهای یاد شده با توجه به مسائل اخلاقی روشی از جراحی را ارائه داد و باید توجه داشت هر معتادی را نمی‌توان تحت عمل جراحی قرار داد و باید تاییدیه‌هایی از مراجع مختلف گرفته شود و این خود به پروسه زمانی بسیاری نیازمند است.

پرورش در پاسخ به این سوال که چه بیماری‌های دیگری با جراحی dbs قابل درمان هستند، گفت: بیماری‌هایی چون اختلال دو قطبی، بی اشتهایی عصبی، چاقی در نتیجه سندروم‌ها، برخی سردردها، تشنج، افسردگی و آلزایمر را می‌توان با جراحی درمان کرد و تحقیقاتی در این مورد انجام شده است.

وی در مورد درمان آلزایمر گفت: در دنیا تجربه بسیار محدود و امیدوارکننده‌ای هم وجود دارد اما برای نتیجه‌گیری زود است.

شناسایی انواع اعتیاد برای تشخیص روش درمانی

در ادامه صابری زفرقندی روانپزشک و عضو تیم جراحی فانکشنال دانشگاه علوم پزشکی ایران  در خصوص درمان اعتیاد با روش جراحی گفت: باید توجه داشت اعتیاد از چه نوعی است برای مثال اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به رواج جنسی، اعتیاد به رفتارهای خشونت‌آمیز در بخش اعتیاد قرار می‌گیرند و منظور اعتیاد صرفا اعتیاد به مواد مخدر نیست.

وی افزود: ماهیت اعتیاد در بخش‌های مغزی مسیر ویژه و مشابهی دارد و از لحاظ تئوری می‌توان ادعا کرد روی این بیماران کار درمان را انجام داد اما از لحاظ عملی کار پیچیده‌ای است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: