کد خبر: ۶۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
در نشست خبری سفیر قزاقستان در تهران تشریح شد
سفیر قزاقستان با اشاره به فرایند انتخابات پارلمانی قزاقستان که در 28 اسفند ماه برگزار می شود، گفت: مناسبات اقتصادی ایران و قزاقستان در بسیار خوب است و با سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران گسترش چشمگیری می یابد.

آوای نشاط: نشست مطبوعاتی اسخت اورازبای سفیر قزاقستان امروز دوشنبه 15 اسفندماه در خصوص برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان این کشور در محل سفارت قزاقستان برگزار شد.

وی در ابتدا گفت: در آستانه نوروز هستیم که محبوبترین جشن ایرانیان است و برای اولین بار در کشور ما نیز سه روز تعطیل رسمی برای بزرگداشت این ایام در نظر گرفته شده است و مردم نیز از این اتفاق خرسند و منتظر فرارسیدن آن هستند.

سفیر قزاقستان در ادامه اطلاعات مرتبط با انتخابات زودهنگام پارلمان قزاقستان را تشریح کرده و افزود: همانطور که مستحضر هستید رئیس جمهور توکایف ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۲۹ دی سال ۱۴۰۱) مجلس قبلی و شوراهای محلی را منحل و کمیسیون مرکزی انتخابات، 19 مارس مطابق با 28 اسفند ماه را زمان رای گیری برای انتخابات پارلمان قزاقستان و شورا های انتخاباتی محلی اعلام کرد.

این دیپلمات در ادامه به احزاب سیاسی این کشور اشاره کرد و گفت: به لطف اصلاحات قانون اساسی که سال گذشته در قزاقستان انجام شد، ثبت نام احزاب سیاسی بسیار آسان تر شده است. به عنوان مثال، آستانه ثبت نام از ۲۰۰۰۰ نفر به ۵۰۰۰ نفر شرکت کننده (چهار برابر) کاهش یافت. حداقل نیاز برای تعداد نمایندگان احزاب منطقه ای نیز از ۶۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. در نتیجه چندین حزب سیاسی جدید در آستانه انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده اند. در مجموع هفت حزب در حال حاضر در کشور ثبت شده است.

وی تصریح کرد:‌حزب دموکرات قزاقستان “Aq Jol” یک حزب سیاسی لیبرال-محافظه کار در قزاقستان است. به رهبری آقای Azat Peruashev. حزب “Amanat” در حال حاضر بزرگترین و حزب حاکم در قزاقستان است. این حزب از سال ۲۰۲۲ توسط آقای Yerlan Koshanov رهبری می شود. حزب میهنی دموکراتیک خلق “Auyl” یک حزب سوسیال دمکراتیک است که از منافع کشاورزی حمایت می کند. به رهبری آقای Ali Bektaev. "حزب سبز قزاقستان “Baitaq” - حزبی با محوریت محیط زیست که در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲ (برابر با ۹ آذر سال ۱۴۰۱) از وزارت دادگستری قزاقستان ثبت نام کرد. آقای Azamatkhan Amirtai موسس و رئیس حزب است.

حزب سوسیال دموکراسی ملی یک انجمن چپ میانه به رهبری آقای Askhat Rakhimzhanov است. حزب خلق قزاقستان یک تشکل سیاسی چپ در قزاقستان است که در حال حاضر توسط Yermukhamet Yertysbayevرهبری می شود. و انجمن عمومی حزب "Respublica" - جوانترین حزب در قزاقستان، که در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ (برابر با ۲۸ دی سال ۱۴۰۱) ثبت نام کرد.

سفیر قزاقستان درباره شرایط لازم برای نامزدها هم گفت: برای واجدان شرایط نامزدی پارلمان، یک نامزد باید شهروند قزاقستان باشد، حداقل ۲۵ سال سن داشته باشد و در ده سال گذشته در قزاقستان اقامت داشته باشد. نامزدهای کرسی در شوراهای محلی (مصلحت) هم باید شهروند قزاقستان بوده و حداقل ۲۰ سال سن داشته باشد.

سفیر قزاقستان در تهران: علاقه‌مند به گسترش همکاری اقتصادی با ایران هستیم

برای اولین بار در انتخابات مجلس از مدل ترکیبی تناسبی-اکثریتی استفاده خواهد شد که در آن 70 درصد نمایندگان به تناسب بر اساس لیست احزاب و 30 درصد - بر اساس اصل اکثریت در حوزه های تک نفره انتخاب می شوند. این ابتکار به دنبال اصلاحات قانون اساسی است که در نتیجه همه پرسی سراسری در 5 ژوئن 2022 (برابر با 15 خرداد 1401) به تصویب رسید.
انتخابات شوراهای محلی در مناطق و شهرهای دارای اهمیت کشور نیز بر اساس نظام انتخاباتی مختلط با نسبت 50 به 50 برگزار خواهد شد.این انتخابات نشان دهنده آخرین مرحله در چرخه تجدید سیاسی است که توسط رئیس جمهور آغاز شد، که با انتخابات ریاست جمهوری در 20 نوامبر سال 2022 (برابر با 29 آبان 1401) آغاز شد و با انتخابات سنا در 14 ژانویه سال 2023 (برابر با 24 دی 1401) ادامه یافت.

از دیگر قوانین مهم انتخاباتی می توان به ستون «علیه همه» در همه برگه های رای، کاهش آستانه ورود احزاب به مجلس از هفت درصد به پنج درصد و تعیین سهمیه قانونی 30 درصدی برای زنان، جوانان و افراد با نیازهای ویژه در انتخابات برای توزیع اختیارات نمایندگان اشاره کرد

سفیر قزاقستان در تهران درباره استانداردهای انتخاباتی و ناظران بین المللی بیان کرد: برای شرکت در نظارت بر انتخابات زودهنگام پارلمانی جمهوری قزاقستان، به نمایندگی از وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، دعوتنامه هایی برای 10 سازمان بین المللی ارسال شد: OSCE ODIHR، مجمع پارلمانی OSCE، مجمع پارلمانی شورای اروپا، کمیته اجرایی CIS، مجمع بین المجالس کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، مجمع پارلمانی CSTO، سازمان همکاری اسلامی، سازمان کشورهای ترک، مجمع پارلمانی کشورهای ترک. رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قزاقستان برای سران نهادهای مرکزی انتخابات 34 کشور خارجی دعوت نامه ارسال کرد. 

اورازبای در ادامه ضمن اعلام سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران اظهار کرد: مناسبات اقتصادی بسیار خوب و گسترده ای بین دو کشور ایجاد شده است و مطمنا با مذاکرات دولتمردان این روند تداوم دارد.

وی با اظهار خرسندی از تفاهمات صورت گرفته افزود: تعامل دو کشور ایران و قزاقستان بسیار مثبت است و هیچ مشکل سیاسی وجود ندارد و در حال حاضر فقط درگیر موانع لجستیکی هستیم که با اقدامات صورت گرفته از طرف ایران که شامل خرید کشتی می شود، می توان به حل این معضل هم امیدوار بود. 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: