کد خبر: ۶۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
همزمان با موعد پیش ثبت نام سال تحصیلی 1402
مقاطع ابتدایی و متوسطه در نوع خود دوره حساس و سرنوشت سازی است و دانش‌آموزان از لحاظ تحصیلی و پرورشی نیازمند توجه بیشتری هستند بنابراین والدین برای حل بحران های این دوره، بعضا به مدارس غیردولتی پناه می آورند تا شرایط را مدیریت کنند اما مدارس مطلوب غیرانتفاعی هم به دلیل عدم وجود ظرفیت زمینه ساز مشکلات جدیدی برای خانواده ها شده اند.

آوای نشاط : فرشته مسلمی: همه ساله با ورود به موعد ثبت نام مشکلات جدیدی دامنگیر خانواده ها شده و بر نگرانی والدین می افزاید درست است که این اخبار معمولا در تابستان و پس از پایان تحصیلی حالت عمومی به خود گرفته و رسانه ای می شود اما پیگیری اخبار مدارس حکایت از این دارد که این دغدغه به ویژه در مدارس غیردولتی از اسفند ماه که پیش ثبت نام ها آغاز می شود، گریبانگیر والدین بسیاری از متقاضیان می شود و آنها مکررا با عبارت «ظرفیت نداریم» مواجه می شوند و در این شرایط علیرغم پرداخت شهریه باید کفش آهنی بپوشند تا مدرسه مناسبی را برای فرزند یا فرزندانشان پیدا کنند.

 علیرغم تکراری بودن این معضلات، تاکنون راهکارهای قابل اجرایی از سوی کارگزاران این عرصه ارایه نشده است و این مشکل در ادوار و با مدیریت های مختلف قابل مشاهده است و حتی برخی از مسئولان از مراجعه متعدد والدین به ستادهای ثبت‌نام و مناطق آموزش و پرورش گله مند هستند.

عدم وجود ظرفیت یکی از این مشکلات است در همین رابطه با مادرانی که برای پیش ثبت نام دخترانشان به مدرسه ای غیردولتی در مناطق مختلف مراجعه کرده و با این چالش روبرو شده اند، گفت و گو کردیم که عنوان کردند قبل از اینکه موعد ثبت نام فرا برسد به این مدرسه مراجعه کردیم و بسیار امیدوارانه درخواست تکمیل فرم های مرتبط با پیش ثبت نام را داشتیم که با پاسخ منفی کادر مدرسه مواجه شدیم.

مادر دیگر در ادامه می گوید: مدیر مدرسه به دلیل عدم وجود ظرفیت با تقاضای پیش ثبت نام ما مخالفت کرد در صورتی که ما بعد از کلی تحقیق و پرس و جو به این واحد آموزشی مراجعه کردیم و با این پاسخ دلسرد کننده مواجه شدیم زیرا مدرسه ای که دخترانمان در آن درس می خوانند شهریه اش را چند برابری کرده است و ما از عهده پرداخت آن بر نمی آییم.

مراجعه کننده بعدی در اظهاراتش بر این موضوع تاکید دارد که وقتی مدرسه غیردولتی است وهزینه آن را والدین پرداخت می کند و از طرفی امکانات فیزیکی مدرسه نیز جوابگوی افزایش کمی دانش آموزان است چرا ما باید فرزندانمان را در مدارس دورتر ثبت نام کنیم و با مشکلاتی نظیر ترد د مواجه شده و هزینه مضاعفی به ما تحمیل شود.

با توجه به مشکلات عنوان شده از سوی والدین که مطمنا با فرارسیدن موعد رسمی ثبت نام با افزایش قابل توجهی مواجه می شود، ضرورت افزایش سقف ظرفیت مدارس به ویژه در مناطقی که از نظر سطح آموزشی دارای رتبه هستند از سوی سازمان نوسازی امری ضروری است و حتی می تواند بر رقابت مدارس در ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان اثر گذار باشد.

با استناد به نمونه ذکر شده در این گزارش میدانی، وقتی مدرسه ای علیرغم دریافت شهریه مناسب تر از سقف منطقه ، اقدام به آموزش با کیفیت به دانش آموزان کرده و رضایت والدین را هم جلب میکند سزاوار برخورداری از امتیازات ویژه نسبت به مدارسی است که تنها به وعده وعید بسنده کرده اند و در طول دوره آموزشی حداقل تعهدات خود را نیز رعایت نمی کنند.

به نظر می رسد حالا که مردم با وجود معضلاتی نظیر ثبت نام در محدوده، تعداد زیاد دانش آموزان در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی در برخی از مدارس دولتی، تن به  ثبت نام در مدارس غیردولتی می دهند و بدین ترتیب با سرمایه گذاری مادی روی فرزندانشان در اندیشه ارتقای سواد عمومی جامعه هستند حل و فصل معضلاتی نظیر کمبود ظرفیت انتظار زیادی نیست و مسئولان امر باید در این خصوص پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: