کد خبر: ۶۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان اعلام کرد که به دنبال تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران به دیپلمات‌ طالبان، فعالیت‌های این سفارت بعد از اعزام کاردار و دیپلمات‌های جدید، با تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع دو کشور ادامه خواهد داشت.

آوای نشاط: عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امورخارجه دولت طالبان، یک شنبه شب با اشاره به تحولات سفارت افغانستان در تهران در صفحه توییتر خود نوشت: وزارت امور خارجه به اطلاع تمامی افغان‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‌رساند که فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام کاردار و دیپلمات‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت.

بلخی ادامه داد: وزارت امورخارجه خاطرنشان می‌سازد که تغییر در کادرهای دیپلماتیک، یک امر معمول اداری و حق مشروع هر کشور می‌باشد.

او خاطرنشان کرد: باور ‌ کامل داریم که با اقدامات جدید شاهد شفافیت در امور سفارت و همچنین گسترش بیشتر مناسبات در عرصه‌های مختلف میان دو کشور مسلمان، دوست و برادر خواهیم بود.

از سوی دیگر، ذاکر جلالی، یک مقام وزارت امورخارجه دولت طالبان نیز در صفحه توییترش در این باره نوشت: قرار است روز دوشنبه، ۸ اسفند، آقای فضل محمد حقانی، کاردار جدید سفارت افغانستان در تهران مسئولیت امور را بر عهده بگیرد.

او افزوده که حقانی را تیمی مجرب از دیپلمات‌های وزارت امورخارجه همراهی خواهند کرد و با آغاز به‌کار دیپلمات‌های جدید، زمینه‌ ارائه خدمات شفاف به هم‌وطنان در ایران فراهم می‌شود.

جلالی پیش از این نیز در توییتی نوشته بود: واگذاری سفارت افغانستان در تهران به حکومت کنونی نه اولین اقدام از این دست است و نه آخرین خواهد بود.

به گفته او، در اکثریت قابل ملاحظه‌ کشورهای منطقه سفارتخانه‌های افغانستان یا به دیپلمات‌های جدید واگذار شده‌ و یا دیپلمات‌های قبلی از حکومت فعلی دستور می‌گیرند.

این در حالی است که به ادعای یک منبع مطلع به خبرنگار آوا، عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران، با پایان دوره مأموریت خود و خروج از این سفارت، عصر روز یک شنبه، ۷ اسفند، کلید آن را در اختیار وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است، اما وزارت امورخارجه ایران می گوید که هیچ سند یا تجهیزاتی در مورد سفارت افغانستان تحویل نگرفته است.

قرار است فضل محمد حقانی، دبیر اول سفارت افغانستان و دیپلمات ارشد وزارت امورخارجه دولت طالبان فعالیت خود را به عنوان سرپرست جدید این سفارت آغاز کند.

اما به گفته این منبع، جمعی از دیپلمات‌ها و کارمندان محلی نیز سفارت افغانستان در تهران را به همراه سلیمانی ترک کرده‌اند و خروج آن‌ها ممکن است فعالیت این سفارت را در کوتاه‌مدت با اختلال مواجه کند.

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقامات دولت طالبان در حالی مطرح می‌شود که روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح‌شده درباره تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران، تاکید کرد: موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی( مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شیء دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: